Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | E 220 CDI Elegance Select Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 202.000 km |
KM-stand laatst | 263.000 km |
- 255.000 km
Auto 2 jaar geleden op de kop getikt met iets meer dan 200.000 op de teller voor 2200euro. Het kostte me een kleine 300 euro om hem klaar te krijgen voor de keuring en de gaspedaalsensor te vervangen (reageerde te pas en te onpas). Dus voor 2500euro volledig op weg.
Ondertussen 50.000km afgelegd;
- ONDERHOUD EN KOSTEN:
Op de luchtmassameter (100euro) en aircopomp die zich nu aandient (150euro bij Vandevelde) nog geen enkele kost gehad. Ik doe om de 15.000 een kleine beurt (olie+oliefilter) en om de 30.000 een grote (olie + alle filters). Kleine beurt kost 100euro, een grote 250. Deze auto rijdt dus spotgoedkoop en er komt simpelweg niets aan. Wat het roesten betreft hebben we een uitzondering vast denk ik. Op een spatje op de motorkap en 1 bloemkooltje op de deurstijl na is deze auto echt geen roestbak. Er zijn andere gevallen van deze generatie...
Wat wel stilaan begint is de slijtage van het interieur. Handvat handschoenkastje afgebroken, versnellingspook helemaal afgevreten, bestuurderszetel begint er gepluimd uit te zien. Maar goed, een stevige hoes over de zetel en voor 100euro shoppen bij (alweer) Vandevelde en het interieur ziet er weer frisjes uit.
- COMFORT EN PRESTATIES:
Deze auto is ongekend ruim zowel qua koffer als ruimte voor en achter. Bovendien is het zitcomfort subliem. Een reis van meer dan 1100km wordt niet als belastend ervaren en de prestaties van deze wagen zijn meer dan degelijk. De 136pk maken van dit groot schip geen verwoestend scheurijzer, maar een kruissneheid aanhouden van 180 gedurende een paar honderd kms ligt deze wagen perfect en aan het rood licht is ie zeker snel genoeg uit de blokken voor zo een tank. Bovendien is het koppel in zn 4 heel sterk en heeft hij zelfs in zn 6 nog heel wat power als je beneden duwt, daar waar in de meeste wagens van die generatie een 6 eerder een "Economic" is dan een waardige versnelling. Als je dit alles dan nog eens kan combineren met een verbruik van minder dan 5,5liter/100km bij normaal rijgedrag en 7,2liter/100km bij terugkeren uit vakantie (180/uur gedurende 4-5uur), dan zit het meer dan goed vind ik.
Het enige minpuntje is het bochtenwerk. Als het daarin wat te snel gaat durft ie al eens lastig doen. Niet door de achterwielaandrijving (die moet je maar kunnen controleren), maar wel door de afvering die een zweverig en dansend gevoel geeft en vrij onnauwkeurig overkomt.
- CONCLUSIE:
Wij rijden spotgoedkoop in een auto waar 90% van de moderne wagens de duimen moet voor leggen qua comfort en betrouwbaarheid.
We hebben deze wagen indertijd gekocht als net nieuw samengesteld gezin, in een periode dat we financieel andere prioriteiten hadden dan een auto. Uiteindelijk doet ie perfect waarvoor we hem kochten. Ons veilig, goedkoop en comfortabel vervoeren en vooral niet in panne vallen. Volgend jaar hebben we hem 3 jaar en zullen we wss uitkijken naar een iets recentere wagen, maar 1 ding is duidelijk; Als je ziet wat deze auto ons biedt, terwijl hij een exemplaar is van een zeker mindere generatie van Mercedes, dan komt er niets anders meer dan een "Ster" op de oprit.
Afscheid
- 263.000 km
Na lang twijfelen en zoeken besloten om dit gouden beestje toch maar van de hand te doen. Mijn vrouw heeft bij zowat iedere auto vechtpartijen gehad tegen koppeling en versnellingsbak en dat was hier niet anders. Gezien het dramatisch woon-werk-verkeer (20km in 35min) die ze dagelijks dient te ondergaan hebben we nu gekozen voor een C220 uit 2004, maar dan automatisch geschakeld.
Uiteindelijk onze E nog verkocht voor 1900, dus verschrikkelijk goedkoop én degelijk gereden.
Motor kon volgens mij nog gerust 200.000km extra aan.
Ik kan deze wagen zeker aan iedereen aanraden, maar je moet er eentje zien te vinden met een gezonde body en dat is voor deze serie niet altijd evident.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz E 320 CDI Combi Avantgarde Select (2002)

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8
