Mercedes-Benz E 300 e (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 300 e |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
Wanneer de ratio het overneemt van het hart
- 18.000 km
Najaar 2020.
De belgische fiscus verplicht me mijn heerlijk rijdende CLS350 in te ruilen voor een hybride of elektrisch model. Met 0 euro inschrijvingstaks en 0 euro jaarlijkse taks spaar je al wat uit. Zowel de aankoop, elektriciteit als de benzine, onderhoud en herstel is bovendien 100 procent aftrekbaar in de belastingen als zelfstandige.
Belangrijk:
- trekhaak
- max 50 gr CO2-uitstoot
- minimum 200 pk
Met bovenstaand lijstje het internet afgeschuimd en in Duitsland terecht gekomen voor een jonge tweedehands.
Uiteindelijk uitgekomen bij een zwarte E300e met donkerbruin lederen interieur en volgende opties:
- zetelverwarming
- trekhaak
- luchtvering
- uitgebreide comand/gps
- alle mogelijke veiligheidssnufjes gaande van HeadUpDisplay, over adaptieve cruise control tot verkeersbordherkenning
- ILS (lichten die automatisch dimmen bij tegenligger en mee de bochten verlichten bij het ingaan van de bocht
- parkeersysteem met helicopterzicht
- multicontourstoelen met massagefunctie
- verwarmd stuurwiel
2 opties ontbraken, nl. schuifdak en zetelverluchting. vooral dat laatste vond ik wat spijtig, maar niet onoverkomelijk.
Mijn ervaring tot nog toe is gemengd.
Minpunten:
- kofferruimte met a.h.w. een trap in de koffer voor de batterij
- het bedieningssyteem is een stap terug in plaats van vooruit t.o.v. mijn CLS van 2010 en hier wil ik toch wat verder op ingaan:
Er is een aanraakbordje voorzien vlak voor de armsteun.
Dit is zo slecht geplaatst dat je om de haverklap ongewild in de menu's zit doordat je hand onwillekeurig contact maakt als je je arm op de armsteun laat rusten.
Gelukkig kan je dit volledig uitschakelen. Je bent dan wel aangewezen op de draaiknop of gesproken commando's
Vroeger was er een knop met C van cancel mocht je wat te ver gedraaid zijn en daardoor wat verkeerd getypt. Dit is nu verdwenen waardoor je weer van voren af aan mag beginnen. Onbegrijpelijk.
De fysieke numerieke toetsen zijn verdwenen. Aangezien ik alles met de draaiknop moet doen een serieus probleem. Een telefoonnummer intoetsen deed ik vroeger blindelings. Hiervoor moet ik nu eerst naar "telefoon" gaan, bevestigen, naar rechts duwen, naar "numeriek klavier" rollen, bevestigen en vervolgens zie ik een numeriek klaverier van 4 rijen en 3 kolommen waarbij ik telkens bij elke cijfer tot aan het juiste cijfer moet draaien en bevestigen.
De radiozenders zaten vroeger voorgeprogrammeerd onder de numerieke toetsen. Nu moet je naar het menu "radio" gaan en verder draaien tot de voorgeprogrammeerde zender en bevestigen.
Een USB-stick met liedjes bedienen is ook een ware verschrikking geworden als je wil verder spoelen of zoeken naar je favoriete nummer.
Veel te omslachtig gemaakt allemaal en een stap terug t.o.v. vroeger.
Een bestemming ingeven doe je best via spraak aangezien het met de draaiknop te lang duurt en je niet meer kan corrigeren zonder helemaal naar het begin te gaan.
Dit gaat goed in pakweg 80 procent van de gevallen. Echter mag je niet aan het telefoneren zijn op het ogenblik dat je de bestemming wil ingeven. Soms duurt het 5 seconden, maar soms wil het wel eens een halve minuut duren.
Een ander minpunt is de adaptieve cruise control die veel te snel afremt of optrekt bij het herkennen van verkeersborden.
Het kofferdeksel is slechts in twee standen verstelbaar. De koffer opent en sluit automatisch, maar zit tegen het plafond in de garage. De koffer kan geblokkeerd worden op 50 procent, maar niet op pakweg 80 procent. Echter op 50 procent krijg je nauwelijks iets in de koffer opgeborgen en stoot je regelmatig je hoofd.
Wat de pluspunten betreft:
- prestaties: met 320 pk systeemvermogen hoef je niet te klagen. 0-100 in nog geen 6 seconden, stil in het interieur en rijdt zijdezacht door de luchtvering.
- grafisch is de hele comand prachtig weergegeven
- met 7 soorten massage een stap vooruit t.o.v. de 2 massagestanden van mijn CLS
- verder zijn de multicontourzetels op zowat alle mogelijke manier verstelbaar.
- inklapbare trekhaak mooi weggewerkt
Ondertussen zijn we augustus 2021 en heb ik een 28000 probleemloze kilometers op de teller.
Verbruik ligt rond de 25 kw per 100 kilometer bij een rustige rijstijl. Een 20 kw in de zomer en een 30 kw in de winter.
Op benzine zit ik toch wel aan een 7-8 liter als de batterij op is.
en we rijden verder
- 58.000 km
Weinig nieuws te melden. Het rijcomfort is ongewijzigd, net als het verbruik.
Ik blijf me echter ergeren aan het MBUX-systeem en dan vooral het ontbreken van een numeriek klavier en de C (cancel)-toets.
Even van zender veranderen zonder in de menu's te duiken en scrollen zit er niet in. Even een nummer ingeven bij het bellen al evenmin.
Oktober koop ik een nieuwe telefoon. Blijkt dat die de laatstgebelde nummers van een maandagavond blijft weergeven en wat erna gebeld is niet. Wel wat ik vanuit de auto bel, maar even contact af- en aan zetten en ik kom weer bij die maandagavond uit.
Nog eens deregisteren en registreren brengt geen zoden aan de dijk. Als bij wonder verschijnen de laatstgebelde nummers ineens 4 dagen later wel op mijn scherm. Vlak voor onderhoud blijft hij weer "hangen" op een bepaald tijdstip.
Even in de garage gemeld bij onderhoud en men zou er eens naar kijken. Bij afhalen bleek dat er 40 minuten uurloon op stond om er naar te kijken. Ik vroeg of ze een update gedaan hadden. Neen, enkel getest met de telefoon van de technieker en daar werkte het wel. Dat wist ik ook, want met mijn oude telefoon werkte het ook. En met mijn nieuwe telefoon was er ook geen probleem met de CLS. Maar gewoon betaald om niet een zoveelste discussie te hebben.
Wat me in het begin ook al opviel, maar waar ik me meer en meer aan begin te ergeren is dat de auto zo snel al in reserve gaat.
In de tank zou 60 liter gaan. Als ik op reserve sta en ga tanken kan ik nauwelijks 42-43 liter tanken.
De actieradius staat dan ook op 320 km ongeveer. Lijkt me raar voor een auto die in reserve staat.
In de garage willen ze de auto wel eens een uur of 2 aan de computer hangen tegen 80 euro per uur excl. BTW. zonder garantie dat het daarmee opgelost is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse AMG 43 4Matic BRABUS Panoramadak Burmester 3D Widescreen HUD 20''LM
- 2018
- 59.301 km

Mercedes-Benz E-klasse 200 d Business Solution AMG-Pakket | Stoel verwarming | Led
- 2018
- 217.886 km

Mercedes-Benz Estate 220d AUT9 Advantage PANORAMADAK WIDESCREEN
- 2019
- 162.231 km