en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | E 220 BlueTEC |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 6.242 km |
KM-stand laatst | 623.877 km |
Na bijna 20 jaar Volvo toch weer overgestapt op Mercedes. De huidige volvoS80, 2012, had reeds 425.000 km probleemloos afgelegd en ondanks een keurige offerte voor een nieuwe S90 is het toch de Mercedes geworden. De inhoud van de brandstoftank van de nieuwe S90 was voor mij de reden deze te laten staan. In het zakelijk segment kan je mijns inziens, zeker gezien de concurrentie, niet aankomen met een dieseltank van 55 liter. Pijn in het hart, meerdere S80 modellen gereden zonder grote problemen.
Via een relatie getipt over de beschikbaarheid van deze auto in Duitsland, veel,opties, euro 6, en een grote brandstoftank, ik vermoed 90 liter, ik heb er ooit al 85 getankt.
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de laatste wagens uit een produktie, (oktober 2015) voor de W212, deze zijn vaak standaard voorzien van enkele opties, bovendien zijn alle aanpassingen/verbeteringen, zeker voor de OM651 motor, uitgevoerd.
De laatst gereden Mercedes door mij is niet te vergelijken met deze, in alles anders, een generatie verschil.
Comfort, aandrijflijn, bediening, Media, alles dik voor elkaar.
Ik rijd veel, Nederland, Belgie, Duitsland en Frankrijk, zo'n 75% van deze trajecten zijn snelwegen.
Veiligheid, comfort en duurzaamheid zijn voor mij van belang daar ik de wagens meestal lange tijd in mijn bezit heb.
Bij de Volvo ontbrak het daar niet aan, eens kijken hoe de Mercedes zich houdt.
Na 10 maanden rijden noch geen enkel probleem ondervonden, alles zoals bij aflevering.
Nog niets vervangen, binnenkort de banden, alleen de beurten gehad.
Verbruik AdBlue is 1 liter op 1000 km.
Na aanschaf de verbruiksmeter gestart, en niet meer aangeraakt tot dat deze zichzelf reset bij 100.000 km,
Voor die tijd toch maar even het verbruik vastgelegd.
Bekeuringen voor te hard rijden ontvang ik nagenoeg nooit,
In Duitsland wordt goed doorgereden, kruissnelheid 160/170 km met een toerental van 2.000/m.
Het verbruik is verbluffend voor een wagen in deze gewichtsklasse/afmetingen 4.4 L /100 km over een afstand van bijn 100.000 km.
De computer wijkt nauwelijks af, 1 op 22 is het praktijkverbruik.
Bij calamiteiten bericht ik, anders tot de volgende verbuiksreset.
Onlangs een by-pass vervangen door Mercedes-Benz onder volledige garantie. Deze was nog voorzien van een aluminium klep die soms wat ratelde na het starten, vooral met een warme motor, een door Mercedes erkend probleem. Heeft weinig of geen invloed op functioneren van de motor, alleen een irritant geluid. De nieuwe by-pass is voorzien van een kunststof klep waardoor dit verholpen is. Uitstekende service.
Overigens verder totaal geen problemen of kosten. Starten/lopen geen olieverbruik.
de verbruikscifers van de maand augustus zijn bijgevoegd, minder files, minder verbuik en een hogere gemiddelde snelheid
Afgelopen jaar gereden zonder problemen. Grote en kleine onderhoudsbeurten uitgevoerd, geen enkele klacht of opmerking.
De motor is inmiddels goed ingereden, geen druppel olieverbruik, geen rammelende kettingspanner, geen injectorproblemen, klachten waar,zeker in de beginfase, de W212 niet verschoond van bleef.
Verbruik is opmerkelijk, veel snelweg, bij hogere snelheden tot 160-180 km/u blijft dit gereduceerd tot 5l/100 km. Bijzondere rijkwaliteiten, uitstekende wegligging en comfort.
Heel saai, er mankeert niets aan.
Afgelopen jaar kunnen rijden met regulier onderhoud zonder problemen.
Geen enkele opmerking, erg saai maar dit zegt iets over de kwaliteit van de auto.
Comfort pur sang, het rijdt zeer ontspannend en nodigd niet uit tot sportief rijden. Hard rijden gaat prima,170-180 km/u met 2000 rpm
zorgt voor een prettig verbruik en weinig motorgeluid op de snelwegen bij onze Oosterburen.
De bandenkeuze is bepalend voor rijgeluid, merkbanden aanbevolen.
Het command-on-line werkt uitstekend evenals remote-on-line en telefoon.
Gemiddeld verbruik blijft laag. Geen olieverbuik.
De automaat schakelt nog steeds als nieuw, je voelt niets.
Indien er bijzonderheden zijn meld ik dit, voorlopig rijden we lekker door.
De werkweek ziet er normaal gesproken als volgt uit:
Doorgaans vertrek ik op maandag om 5.30 uur om filevrij op kantoor aan te komen, vertrek om 19.00 uur om weer filevrij te arriveren thuis.
De overige dagen is het meestal om 6.30-7.00 uur vertrekken en 19.30 - 20.00 uur arriveren. Reis veel in Belgie en Duitsland het kan ook weleens een uurtje of twee later worden. Zit inmiddels meer dan 35 jaar op de weg en dankzij de aanwezige media in de auto kan ik ook onderweg ontzettend veel regelen, beter als vroeger met een handvol guldens in de telefooncel.
Overdag toch wel enkele uren bezig met vergaderingen/gesprekken.
Belangrijk is dat ik pas vertrek indien ik het gevoel heb dat de mensen juist geïnformeerd zijn, ongeacht de tijd die hier voor nodig is.
Kortom, niet op een uurtje kijken.
Geen kinderen van school halen of brengen, niet te veel verweving van privé-aangelegenheden die geregeld moeten worden in werktijd, een vrouw die begrijpt dat wij hier van leven, geen sociale media bijhouden en de tijd die je thuis bent besteden aan het gezin, accepteren dat je bepaalde dingen moet laten, dan gaat het prima.
De bypass-vervanging betrof een uitlaatgasregeling die is vervangen onder garantie door de MB-dealer. De oude regeling was voorzien van een aluminium klep die af en toe een bijgeluid maakte. De nieuwe regeling is voorzien van een kunststof klep die geen bijgeluid produceert.
Voorts geen kosten, alleen regulier onderhoud, kwaliteit ten top.
De lage gemiddelde snelheid ontstaat puur en alleen door de grote vertragingen die ontstaan door files, zowel in Nederland, België en Duitsland( Baustellen). Onder normale omstandigheden wordtbje toch geconfronteerd met 1-2 uur vertraging per dag.
Bezoek aan de MB-dealer vanwege een rammelend geluid dat heel af en toe optrad tijdens de ochtendstart, bij één op de vijftig startbeurten.
De OM651 heeft een naam als het gaat om de distributieketting, geen risico nemen.
Men heeft de ketting nagemeten op rek, middels een dummy die men draait in de behuizing van de kettingspanner. Deze dummy is voorzien van meetapparatuur voor het meten van de kettingrek.
MB heeft tabellen met rek en bijbehorende kilometerstanden om te zien of de ketting binnen de normering blijft. De rek op de ketting was ver binnen de norm, deze lag nog beneden de waarde van een ketting die 150.000 km had gereden.
De klacht werd veroorzaakt door een niet optimaal werkende kettingspanner, die uiteraard vervangen is.
Voorts geen mankementen of overige kosten buiten het reguliere onderhoud.
Het rustig warmrijden van de motor en het tijdig verversen van de motorolie (229.52) heeft dus wel degelijk invloed op de levensduur van de ketting.
Volgens MB was de motor in topconditie en kan deze nog enkele tonnen mee. Hulde voor de W212 en zijn motor.
Het verbruik van de auto blijft verbazingwekkend laag.
Versnellingsbakolie 9G (725), moet worden vervangen om de 125.000 km
Nieuwe dynamo gemonteerd, geheel versleten, de accu werd niet meer bijgeladen. Voorts geen problemen.
Automatische versnellingsbak laten spoelen en verversen, buiten reguliere Mercedes-onderhoud om. Tijdens regulier onderhoud wordt ook de olie ververst om de 125.000 km, echter heb het idee dat niet de olie uit de koppelomvormer wordt meegenomen, dit wordt wel tijdens het spoelen gedaan. Verder geen enkele bijzonderheid of klacht , probleemloos.
Koplamp laten vervangen door een barst in het kunststof koplampglas dat niet te vervangen is, dus een nieuwe complete koplamp.
Waarschijnlijk veroorzaakt door een steentje dat precies in de hoek van de lamp terecht is gekomen, met als gevolg een waterdoorlatende barst.
Voorts geen andere kosten buiten het regulier onderhoud, onvermoeibaar.
Wel de standaard Michelin banden laten vervangen door run-flat banden,
Pirelli, rijdt uitstekend.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.