Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID Lease Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 300 BlueTEC HYBRID Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Eerste indruk
- 3.000 km
Na 5 jaar Audi A6 te hebben gereden heb ik nu gekozen voor Mercedes.
Hier zijn een aantal redenen voor.
Ten eerste vind ik hem mooier dan de huidige Audi A6.
Ten tweede wilde ik niet inleveren op prestaties maar wel een auto die wat zuiniger zou zijn en het liefst met wat minder bijtelling.
Ik denk dat ik hier in geslaagd ben.
Deze E-klasse heeft net zoveel vermogen als mijn laatste Audi.
Heeft zelfs iets betere prestaties, verbruikt ongeveer 1 op 18 tegen de 1 op 12 van de Audi en 20% bijtelling.
Verder zit bijna alles er op en er aan waaronder;
Full led verlichting
7 traps automaat met sportstand en flippers aan het stuur
Sportstoelen
Stoelverwarming
Full map navigatie
Blue tooth
18 inch AMG velgen
Sportonderstel
Park assist met volledig automatisch inparkeren
Met het sportonderstel ligt deze auto strak op de weg zonder oncomfortabel te worden.
De led verlichting is echt fantastisch en nog weer een stuk beter dan de xenon verlichting die ik gewend was.
Bovendien past deze verlichting zich automatisch aan de weg- en weersomstandigheden aan.
De sportstoelen zijn comfortabel en bieden prima ondersteuning alleen mis ik wel de verlengde zittingen die sportstoelen van Audi wel hebben aangezien ik 2 meter ben en ik die extra steun erg plezierig vond.
De ruimte is vergelijkbaar met de Audi A6 alleen is het interieur naar mijn beleving tijdens het rijden iets stiller.
Het command systeem vind ik wat gebruiks onvriendelijker dan het MMI systeem van Audi omdat het naar mijn beleving wat onlogisch in elkaar zit en ik in het begin regelmatig de gebruiksaanwijzing erbij moest pakken om een instelling te vinden en dat heb ik bij Audi nooit gedaan.
Bovendien vind ik het geluid uit het standaard audiosysteem aanmerkelijk minder dan bij Audi.
Zoals gezegd zijn de prestaties vergelijkbaar met de 6 cilinder diesel in mijn vorige auto alleen heeft de Mercedes tijdens volle acceleratie meer koppel omdat de electro motor dan meehelpt.
Het enige wat mij opvalt aan de hybride aandrijving is dat bij het optrekken vanuit stilstand het aanslaan van de dieselmotor niet volledig trilvrij is.
Verder merk je tijdens het rijden eigenlijk niet dat je met een hybride op pad bent.
Op het verbruik na dan want zelfs nu de motor nog niet echt goed is ingereden en ik verwacht dat het verbruik nog iets gaat zakken haal ik zonder mijn best te doen 1 op 18 en kan je dus rond de 1500 km rijden op een tank van 80 liter.
voor nu de eerste indruk en ik zal proberen mijn ervaringen regelmatig bij te houden.
- 20.000 km
Na nu 20.000 km op de teller te hebben kan ik denk wat meer te kunnen vertellen over mijn ervaringen tot nu toe.
Je merkt dat de motor een stuk soepeler loopt en steeds beter samenwerkt met het elektrisch systeem.
Het schokken bij het aanslaan van de dieselmotor bij het wegrijden is veel minder geworden en ik wen ook steeds beter aan het hybride systeem.
Het begint een sport te worden om zo zuinig mogelijk te rijden en zo optimaal van het systeem gebruik te maken.
Het normale gemiddeld verbruik zit inmiddels op bijna 1 op 20 en ik blijf dat indrukwekkend vinden voor een auto van dit formaat,gewicht en vermogen.
Ook als je het maximale vermogen aanspreekt dan blijft het verbruik binnen de perken.
Tijdens een hoge snelheidsrit over de Duitse autobahn haalde ik een verbruik van 1 op 16,5 met een gemiddelde snelheid van ruim 160 km per uur.
Nogmaals indrukwekkend naar mijn beleving.
Verder presteert hij zo gemakkelijk met ruim 600nm koppel en 230 pk dat met name het maken van een tussenacceleratie van 80 naar 140 km uur in no time wordt afgeraffeld.
Verder een probleemloze auto op een storing van het Mercedes Me systeem na wat na een software update is opgelost.
Toch heb ik wel een ergernis ondervonden;
Ik koop altijd een complete winterset bij mijn nieuwe auto en door de nieuwe wetgeving sinds 1 januari 2015 is een bandenspanningssyteem verplicht bij alle nieuw verkochte auto's vanaf die datum.
Nu heeft Mercedes een systeem gekozen dat bestaat uit een sensor die aan het ventiel van het wiel zit.
Dit in tegenstelling tot een systeem wat in de abs verwerkt zit waar veel andere merken mee werken.
De consequentie van het Mercedes systeem is ( wat overigens niet hetzelfde is als het systeem waar Mercedes voor 2015 mee werkte ) is dat je naast een set wielen en winterbanden ook een setje van deze ventielen moet kopen.
Deze ventielen kosten los ruim € 200 per stuk! bij de Mercedes dealer.
Je kunt overigens ook zonder sensoren gaan rijden maar dan krijg je elke keer een storingsmelding als je de auto start dat er geen sensoren aanwezig zijn en dat vind ik geen optie.
Bovendien weet ik niet of het niet aanwezig zijn van het systeem verzekeringstechnisch gevolgen heeft maar dit terzijde.
Je wordt dus eigenlijk verplicht een winterset bij de dealer te kopen terwijl een gelijkwaardige set daar ongeveer € 600 duurder is dan een kwalitatief goede niet originele set.
Maar dit weegt niet op tegen de meerkosten van de aanschaf van de losse sensoren.
Uiteindelijk heb ik dit verhaal met de dealer kunnen schikken omdat ze mij een goed voorstel hebben gedaan op een winterset maar ik blijf de keuze van Mercedes raar vinden.
Maar afgezien van dit verhaal blijf ik een tevreden Mercedes rijder.
geweldige auto
- 35.000 km
Het was alweer een tijdje geleden dat ik een update gedaan heb en de reden is simpel want er valt weinig nieuws te melden.
Het enige is dat ik dit toch wel de fijnste auto vind die ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad en ik heb er al een heleboel gehad.
Hij is stil, krachtig, zuinig, mooi ( subjectief ),chique en perfect in elkaar gezet.
Ik stap elke dag met plezier in de auto en met een smile om mijn mond weer uit.
Ik krijg trouwens vaak ongelovige blikken als ik vertel dat hij ongeveer 1 op 18 verbruikt maar dat klopt echt en vandaar dat ik even een foto heb toegevoegd met het bewijs.
Ik rijd gemiddeld 75% snelweg en 25% stadsverkeer en hou me dan wel meestal aan de geldende snelheidslimiet.
Verder maak ik zo optimaal mogelijk gebruik van het hybride systeem en dat betekend " zeilen " en met beleid accelereren.
Ik blijf dit verbazingwekkend vinden voor een auto van bijna 1800kg en 231pk.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz E-klasse 200 Ambition Avantgarde | Direct steering | Navigatie | Trekhaak | LED koplampen | Parkeerassistent
- 2013
- 129.913 km

Mercedes-Benz E-klasse 350 BlueTEC AMG Pano 1e eig.
- 2014
- 56.458 km

Mercedes-Benz E350e 286pk Hybrid Prestige Panoramadak Burmester Head-up Trekhaak Distronic+ Memory Sfeerverlichting NLauto
- 2016
- 85.000 km