Mercedes-Benz E 200 BlueTEC Prestige (2015)

autoreview

Mercedes-Benz E 200 BlueTEC Prestige (2015)

Signalement

UitvoeringE 200 BlueTEC Prestige
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

E 200 BlueTEC Avantgarde: eerste ervaringen

  • 16.300 km

AANKOOP

Ik heb na een aantal goede en minder goede ervaringen met de Mercedes W210 (E 220 Diesel Classic) en W211 (E 220 CDI Elegance) toch opnieuw gekozen voor het merk met de ster. De W210 was een roestbak die ook nog eens geplaagd werd door elektronische problemen, maar wel heerlijk comfortabel reed. De W211, waarvan op deze site ook een review te vinden is, bleek eigenlijk pas echt betrouwbaar boven 175.000km... Om te vermijden opnieuw geconfronteerd te worden met achterstallig onderhoud, heb ik deze keer voor een nieuwe auto gekozen.

Ik heb heel even bij de concurrentie rondgekeken, maar de BMW 5-Reeks viel snel af. De beschikbare variant voor een testrit was de 530d (terwijl voor mij maximum de 525d en eerder de 518d of 520d in het budget past). De 530d is uiteraard onvergelijkbaar snel, maar tegenover bijv. de Mercedes W211 veel minder comfortabel, wat zich m.i. vooral uitte op dwarsnaden, waar de auto toch wel heel droog de oneffenheden weergaf. Bovendien is de uitrusting van de 5-Reeks (in België) minder ruim dan die van een E-Klasse en leek de dealer minder toegeeflijk wat betreft onderhandelingen over de overnameprijs van mijn oude Mercedes.

De Audi A6 overtuigde meer, maar ook hier begrijp ik niet waarom bijv. een snelheidsregelaar extra moet worden betaald. Met dezelfde uitrusting als een E 200 BlueTEC was een vergelijkbare A6 zelfs op een haar na even duur als de Mercedes, terwijl de basisprijs een stuk lager ligt. Met mijn voorliefde voor Mercedes was de keuze dan ook vrij snel gemaakt.

Op het moment dat ik de wagen zou kopen, bleek dat Mercedes in België zowel op de E-Klasse, E-Klasse Break, E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabrio speciale series aanbood (ten gevolge de modelwissel in 2016/2017 naar de nieuwe E-Klasse): Edition E op de vierdeurs en de Break, Sport Edition op de Coupé en de Cabrio. De initiële bedoeling was de aankoop van een vierdeurs; de break viel sowieso af omdat ik de meerprijs (€ 3.025,00) overdreven vond. Toen ik in de showroom de Coupé en de Cabrio zag staan, heb ik toch nog even getwijfeld: als Sport Edition zagen die er bijzonder exclusief uit en bovendien worden de tweedeursversies veel minder verkocht, waardoor je toch met een minder 'alledaagse' auto onderweg bent. Na een korte overweging heb ik besloten toch bij de vierdeurs te blijven: het gemis aan twee extra deuren leek mij op lange termijn toch te zullen gaan doorwegen.

Uiteindelijk moest ik nog een laatste keuze maken en dat was de motor. Vooraleer ik aan het hele koopproces begon, had ik even via mercedes.de naar jonge tweedehands-E-Klasses gezocht en daarbij viel mij op dat de meerprijs voor een 400 of zelfs 500-benzinemotor al bij al beperkt was en ik voor dezelfde prijs als een nieuwe E 200 BlueTEC of E 220 BlueTEC met een E 500 van eind 2013/begin 2014 zou rijden. Ik ben zelfs naar Mercedes-Benz Stuttgart gereden om een aantal V8-benzines te gaan bekijken, maar met een gemiddeld aantal kilometers per jaar van ongeveer 33.000, leek het hele idee mij, ondanks het explosieve vermogen, uiteindelijk toch iets te gedurfd.

Na een zeer overtuigend gesprek met de medewerker bij de (Belgische) Mercedes-dealer gekozen voor een E 200 BlueTEC Avantgarde (in Nederland werd deze blijkbaar niet aangeboden, vandaar dat deze review 'E 200 BlueTEC Prestige' vermeldt). Volgens de verkoopmedewerker zouden de 34 extra pk's en 40 bijkomende Nm's niet te merken zijn, dus kon ik voor de meerprijs die een 220 BlueTEC moest kosten (€ 3.630,00) nog een aantal extra opties kiezen.

Uiteindelijk heb ik begin juli 2015 gekozen voor een E 200 BlueTEC als Avantgarde-uitvoering in obsidiaanzwart metaalkleur en zwart lederen interieur. Voor wie geïnteresseerd is: de auto heeft volgende opties (waarvan er een aantal deel uitmaken van het Edition E-pakket):
- Pack alarmsysteem
- Spiegelspakket
- 5 dubbelspaaks 17"-velgen (onderdeel van Avantgarde)
- Sierelementen in donker aluminium (onderdeel van Avantgarde)
- Actieve parkeerassistent met Parktronic
- Adaptieve grootlichtassistent
- Automatische zevenversnellingsbak met schakelpook aan het stuurwiel en schakelpaddles
- Grotere brandstoftank
- COMAND Online met Live Traffic Information
- Zwarte stoffen dakbekleding (keuze zonder meerprijs)
- Dodehoekassistent
- 6 DVD-wisselaar
- In ongelijke delen neerklapbare achterbank
- Led-Intelligent Light System
- Multi-contour-zetel vooraan links
- Verwarmde zetels vooraan
- Fluwelen voetmatten
- Wegval type-kenteken achteraan en
- Zomerbanden (standaardbanden, maar stond toch op de bestelbon)

Uiteindelijk is de auto afgeleverd op 21 oktober 2015, één weekje na de voorziene datum.

EERSTE ERVARINGEN (16.000KM)

Inmiddels heb ik op iets meer dan zes maanden tijd ongeveer 16.000 kilometer met de Mercedes gereden.

Ik kan objectief zeggen dat ik zeer tevreden ben, maar ik had eigenlijk ook weinig anders verwacht: de W212 was al meer dan zes jaar te koop toen de mijne werd geproduceerd, wat toch doet vermoeden dat de kinderziektes er wel uit zijn (wat voor mij zeer belangrijk was - na de W210 en W211 heb ik gezworen nooit meer een Mercedes te kopen die nog geen drie jaar op de markt was, onder meer omdat ik bij familie heb gezien dat de A-Klasse (V168 en W169) na de facelifts wél gewoon deden wat ze moesten doen, terwijl dit voor de W168 pre-facelift niet het geval was).

Wat betreft mijn motorkeuze wil ik nog eens benadrukken dat de voornaamste reden om voor een 200 BlueTEC i.p.v. een 220 BlueTEC te kiezen het aankoopprijsverschil was. Voor het overige is er kostentechnisch en qua specificaties m.i. weinig verschil tussen de twee, want op papier is de 220 BlueTEC zelfs een beetje zuiniger (laat staan de 220 BlueTEC BE Edition). Het verschil tussen beide motoren is naar mijn aanvoelen zodanig klein dat ik goed begrijp waarom in België vooral nog 200 BlueTEC werden verkocht. Ik zou voor meer vermogen, onmiddellijk naar de 250 BlueTEC of zelfs een V6-motor zijn gegaan, maar die kosten dan weer veel meer (tenzij je kiest voor een jonge tweedehands).

Los van de motor is de E-Klasse één van de veiligste wagens in zijn segment, wat ik zeer belangrijk vind. Standaard zit er het Attention Assist (vermoeidheidsdetectie - nog maar één keer, op de terugweg uit Duitsland, gewaarschuwd), het Pre-Safe-systeem (ongevalvoorbereiding) en het Collision Prevention Assist (automatisch remsysteem) op. De twee laatste systemen heb ik nog niet nodig gehad, maar het is geruststellend te weten dat ze aanwezig zijn. Ik vind vooral de radar van het Collision Prevention Assist handig: een rood oplichtende driehoek verwittigt wanneer je te dicht tegen een voorganger rijdt. Ik rijd ongeveer 25.000 snelwegkilometers per jaar en dit systeem is niet alleen een ongevalpreventie, maar voorkomt ook steenslag: waar mijn W211 op het einde gezandstraald was, is er op de W212 na 16.000km nog maar één inslag te zien. Ik heb ook gekozen voor de optionele dodehoekassistent, waarvan ik het nut eerst niet helemaal inzag, maar nu ik er een tijdje mee rijd, blijkt de pieptoon die af en toe weerklinkt wanneer ik mijn richtingaanwijzer aanzet om van rijstrook te wisselen wanneer dat niet kan, wel een daadwerkelijke verbetering van de veiligheid: je mist sowieso wel eens een andere auto in de dode hoek, die je zonder het systeem pas opmerkt als je beweging al is ingezet, wat de andere bestuurder dan zou kunnen hinderen. Uitstekend systeem, al zou het wel iets verder mogen werken, in die zin dat het gevarendriehoekje in de buitenspiegel pas oplicht op het moment dat de achterligger nog slechts enkele meters van mijn achterbumper is verwijderd.

Wat betreft de aandrijving, kan ik eigenlijk kort zijn: de motor doet wat hij moet doen, maar ook niet veel meer. Mijn verwachtingen waren aangepast aan de verhouding gewicht/vermogen en met die ingesteldheid is de 200 BlueTEC een uitstekende metgezel. De 7G-Tronic-automaat, die wat mij betreft standaard zou moeten zijn (in de W213 is de automaat nu wel inbegrepen), vertoont iets meer schokken dan de oude vijftrapsautomaat in de W211. Over het algemeen kan ik hem zeker aanraden voor het schakelcomfort, maar de schokjes bij lage snelheden zijn vervelend en in combinatie met het start-stopsysteem soms zelfs onaangenaam.

Zoals al geschreven zijn de prestaties niet bijzonder, maar perfect vergelijkbaar met die van de E 220 CDI uit de W211 (pre-facelift). Het is wel zo dat ik nog nooit het gevoel heb gehad echt vermogen te kort te komen, want in zowat alle verkeerssituaties is er voldoende vermogen om mee vooruit te komen. Al bij al is de auto even snel dan de gemiddelde diesel-VW Golf, wat je eigenlijk niet verwacht gelet op het vermogen en het gewicht. Wat de motor betreft, wordt overal geschreven dat hij luidruchtig is en dat is vooral het geval bij stevig versnellen. Bij constante snelheden valt het allemaal wel mee en hoor je alleen een gedempt gezoem, maar zodra je vermogen vraagt, lijkt er inderdaad een tractormotor te worden ingeschakeld, wat minder bij het karakter van een E-Klasse past. Voor het overige ben ik zeer tevreden over de rijbeleving, die best dynamisch is, gelet op de afmetingen en het gewicht van de auto. Ik zou graag een keer een luchtvering hebben gehad, maar enerzijds is die optie behoorlijk duur en anderzijds stelde de vraag zich niet, want ze werd niet aangeboden op de viercilinders. Bovendien is zelfs deze verlaagde Avantgarde-versie zonder luchtvering al heel comfortabel. M.i. biedt het Avantgarde-onderstel het beste compromis tussen comfort en sportiviteit, zonder de hardheid van het AMG-onderstel noch het misschien meer zweverige karakter van het standaardonderstel. Ook het sturen zelf verbetert van generatie op generatie: waar de W210 een boot was en de W211 in bochten minder eenvoudig kon worden geplaatst, is de W212 bijna sportief op dit vlak en volgt hij perfect de weg die ik als bestuurder wil. Voor een auto van bijna 5 meter en 1.700kg lijkt mij dat wel het vermelden waard. Zoals elke E-Klasse is de draaicirkel trouwens aangenaam kort, zodat zelfs in krappe parkeergarages er altijd een uitweg lijkt te zijn.

Met betrekking tot het interieur is mijn ervaring dat er een zeer groot verschil zit tussen een standaardversie met stoffen bekleding en een wat beter aangeklede Elegance of Avantgarde met lederen interieur (vooral de Elegance vond ik eigenlijk wel iets hebben, maar ik moest ook rekening houden met de wensen van mijn partner...). Het interieur op zich is enigszins verouderd tegenover bijv. een BMW 5-Reeks, maar nadat ik had leren werken met het COMAND en de draai- en drukknop vind ik de combinatie van deze bedieningsknop met de andere fysieke knoppen in het interieur eigenlijk wel geslaagd. Af en toe moet er wel hard op een knop geduwd worden voor hij reageert (bijv. het aan- en uitzetten van het start-stopsysteem, maar ook de hendel voor de snelheidsregelaar is veel minder gevoelig dan in de vorige E-Klasses), waardoor je soms twee keer moet duwen, maar dat is detailkritiek. Wat betreft interieurruimte moet ik opmerken dat ik eigenlijk bijna altijd alleen in de auto zit, maar ik heb nog niemand horen klagen, al denk ik wel dat het met een derde passagier achterin krap wordt en dat bijv. een Audi A6 of een Volvo S80/S90 ruimer zijn, deels door hun grotere koetswerk. De opbergbakken in de deuren zijn ook een beetje klein om een gsm én zonnebril kwijt te kunnen zonder dat ze boven op elkaar gaan liggen, al valt dit op te lossen door het vak in de middenarmsteun te gebruiken. Ten gevolge de AdBlue-tank in deze 200 BlueTEC is de koffer 50 liter kleiner dan een benzine-E-klasse (490 t.o.v. 540 liter), wat eigenlijk niet opvalt. Het meest vervelende is nog dat er diep in de koffer een verhoging in de vloer ligt, waardoor de laadruimte niet vlak is en je dus geen zware voorwerpen in de koffer kan schuiven. Ik weet niet of dit bij alle W212's zo is of het gevolg is van de optionele grotere brandstoftank dan wel de AdBlue-tank.

Als laatste opmerking kan ik nog kort over de prijzen schrijven. Op zich vind ik de E-Klasse niet overdreven duur, maar ook hier (zoals bij alle Duitse rivalen) zijn sommige zaken vrij belachelijk: bijna € 550,00 voor een neerklapbare achterbank bijv. vind ik absoluut overdreven, want dit zit standaard op de allergoedkoopste auto op de markt. Bovendien stelde de verkoper nooit een E-Klasse zonder te verkopen. Anderzijds heb ik wel een volledig uitgeruste auto voor een nog enigszins aanvaardbaar bedrag (omdat ik eigenlijk had gedacht dat de auto met deze opties duurder zou uitvallen). Mijn verbruik ligt vrij laag (tussen 6 en 6,5l/100km, al is dat nog bijna twee liter meer dan het normverbruik), maar echt representatief is dit niet, aangezien ik zeer rustig en vooral snelwegkilometers rijd. Ik denk dat een snelle bestuurder er snel 1l/100km meer kan doorjagen.

Samenvattend kan ik stellen dat de W212 mij tot nu toe heeft verbaasd door zijn bijna sportieve weggedrag, maar dat het wel spijtig is dat hij meer moet kosten dan een Audi A6 of BMW 5-Reeks, terwijl hij eigenlijk iets minder ruim is (belangrijk voor wie hier veel waarde aan hecht). Bovendien begrijp ik waarom Mercedes de W213 heeft voorzien van een nieuwe viercilinderdiesel, want het geluid van de mijne bij het optrekken kan eigenlijk niet voor een auto in deze prijsklasse, al is dat dan wel zijn enige minder sterke punt, want qua prestaties voldoet hij meer dan aan de verwachtingen.

BETROUWBAARHEID

Los van een lekke band op 4.000km (goede service van Mercedes Mobilo Life) en een achterliggende Audi A3 die op 8.000km in de linkerflank van mijn auto reed (enigszins pijnlijk, aangezien ik met de vorige twee E-Klasses nooit een ongeval had), wat een herstelling van ongeveer € 6.000,00 opleverde, die door Mercedes heel professioneel werd uitgevoerd, heb ik geen enkele opmerking wat betreft betrouwbaarheid. De twee problemen vinden hun oorzaak bovendien helemaal niet in de kwaliteit van de auto. Ik heb wel een bijkomende garantie afgesloten voor een totale periode van vier jaar, om alle eventuele tegenslagen uit te vlakken.

Eén jaar W212

  • 35.000 km

Inmiddels heeft mijn W212 35.000 km op de teller.

Wat betreft de eigenschappen kan ik, nu ik er meer mee gereden heb (en ook langere afstanden) een aantal zaken opmerken:

- Het rijgedrag en de prestaties voldoen aan mijn verwachtingen. De 200 BlueTEC is, zoals vroeger al geschreven, zeker geen strepentrekken, maar voldoet zonder meer om de auto in beweging te krijgen. Bovendien valt mij op dat het motorgeluid, eenmaal je er aan gewend bent, eigenlijk al bij al nog meevalt. Enkel bij echt stevig doortrekken, wat ik zelden doe, wordt het weer een typische diesel met het daarbij horende gebrom. Voor het verkeer waarin ik de auto gebruik is hij voldoende dynamisch en ook de Alpenpassen vorige zomer vormden geen probleem. De auto rijdt en remt dan uitstekend, uiteraard opnieuw met de bedenking dat het geen racewagen is, maar dat ligt ook niet in de bedoeling.

- Wat betreft de veiligheidssystemen beschreef ik al de meerwaarde van het preventiesysteem voor ongevallen, maar desondanks heb ik toch al een paar keer gemerkt dat de technologie 1) een obstakel herkent waar er geen is en 2) soms een voorligger mist (bijv. wanneer die niet heel goed rechtuit rijdt). In elk geval heb ik de auto nog nooit zelf voelen remmen, waar ik dat in vergelijkbare gevallen wel al had gedaan. Uiteraard durf ik het niet verder testen op de limiet. De dodehoeksensoren werken goed, maar ik zou het toch aangenamer vinden als het lampje in de buitenspiegel vroeger zou oplichten, aangezien dit nu te laat gebeurt en de auto in de dode hoek echt al naast je hangt vooraleer je wordt gewaarschuwd.

- Het comfort is het grootste pluspunt van deze auto. Inmiddels heb ik verschillende verre ritten gereden, zonder ooit één keer echt vermoeid uit te stappen. Dit is het gevolg van een goed instelbare bestuurdersstoel (dankzij de "multicontour"-regeling), de goed geplaatste instrumenten (ik vond het bijvoorbeeld nog altijd aangenamer om de airco met knoppen te bedienen dan d.m.w. een scherm (het scherm in de nieuwe W213 leek mij tijdens een testrit een beetje te veel van het goede, al is dat waarschijnlijk wennen) en de geluiddemping, die, op het motorgeluid bij stevig accelereren na, heel voorbeeldig is. Met de lage temperaturen nu is stoelverwarming trouwens nog altijd heel aangenaam, ik begrijp niet waarom het altijd een optie is op Duitse auto's in deze klasse.

- De kofferruimte van de W212 is meer dan voldoende en de kofferopening zorgt voor een makkelijke toegang. De neerklapbare achterbank (die mij a.h.w. bij de aankoop werd 'opgedrongen') is nog nooit gebruikt, dus ik kan niet anders dan zeggen dat ik geen Break nodig heb. Wel zijn de scharnieren van het kofferdeksel kwetsbaar wanneer de koffer volgeladen is. Bovendien nemen ze ook nog plaats in de koffer in. Een ander systeem, zoals bij de meeste vijfdeursauto's zou m.i. wenselijk zijn. Binnenin ziet alles er na één jaar uiteraard nog als nieuw uit, het tegendeel zou mij verbazen.

- Het COMAND-systeem is vreselijk duur, maar zit onvergelijkbaar veel beter in elkaar dan dat in de W211. De stembediening werkt feilloos, de real time-navigatie is zeer precies en de bediening blijkt kinderspel. Enkel het wisselen tussen de verschillende menu's duurt te lang. Je moet immers eerst de hoofding selecteren en daarna kan je pas naar een ander menu. Om bv. even naar van cd te USB te wisselen, moet je dus meer doen dan die enkel selecteren, wat een beetje omslachtig is. Anderzijds is het eigenlijk al uitstekend dat er verschilleden USB-sticks op hetzelfde moment ingeplugd kunnen zijn. Enkel het internet is niet gebruiksvriendelijk, maar ik zie niet in waarom ik over internet in de auto zou moeten beschikken.

Ik blijf dus heel tevreden van de W212 en ben nog altijd overtuigd van de intrinsieke kwaliteiten van het model. De prijs die Mercedes ervoor vroeg is m.i. gerechtvaardigd. Enige stoorzender wat dat betreft: standaard slechts twee jaar garantie op zo'n auto en € 847,00 vragen voor twee bijkomende jaren vind in nogal gek, vooral omdat Mercedes in België op zijn NNC-tweedehandswagens nu vier jaar garantie geeft. Dat lijkt alsof ze meer vertrouwen hebben in hun gebruikte dan in hun nieuwe auto's.

Over de betrouwbaarheid opnieuw weinig te melden: geen pannes of andere vreemde dingen tot nog toe. Houden zo!

Twee jaar W212

  • 65.000 km

Met de bedoeling deze review up to date te houden, wil ik het afgelopen jaar met de E 200 BlueTEC aanvullen. Ik kan zeer kort zijn: de 30.000km die erbij zijn gereden zijn zonder bijzonderheden verlopen, op één element na. De batterij van het start-stopsysteem heeft het in de loop van de winter 2016-2017 opgegeven. Deze batterij werd onder garantie vervangen n.a.v. het onderhoud bij 50.000km. Sindsdien werkt het systeem weer zonder problemen.

Opvallend is dat de banden ondertussen 65.000km onder de auto zitting (m.u.v. de linkse achterband, die ten gevolge een lek op 3.000km vervangen werd) en ik pas nu de achterbanden heb moeten vernieuwen. De Michelins zijn blijkbaar zeer slijtvast.

Als er het komende jaar bijzonderheden zouden zijn, deel ik ze uiteraard hier.

Drie jaar W212

  • 91.500 km

De W212 staat inmiddels op 91.500km, maar het laatste jaar is niet zo rimpelloos verlopen als de eerste twee...

Ik houd de problemen voor het laatst, dus eerst de positieve punten die na drie jaar nog steeds opvallen:

- ondanks het feit dat er bijna 100.000km op de teller staan, zien het koetswerk en het interieur er nog altijd als nieuw uit - de bekleding is van uitstekende kwaliteit, er zijn geen vervelende piepjes en kraakjes (behalve heel af en toe een kraakgeluid in de deur links vooraan, dat altijd weer verdwijnt) en ook de lak is nog uitstekend (heel weinig steenslag, wat ook aan de rijstijl ligt uiteraard): de lakkwaliteit is duidelijk beter dan die bij de W211;
- Het rijcomfort en de geluiddemping blijven aan mijn verwachtingen voldoen, tijdens de vakantie naar Frankrijk (3.000km in negen dagen) op geen enkel moment vermoeid geweest, hetgeen toch niet in alle auto's het geval zal zijn;
- Ik kan mij tot op vandaag weinig andere auto's voorstellen die op dezelfde manier aan mijn verwachtingen zouden voldoen (veel kilometers op korte tijd, enkel autosnelweg en altijd alleen in de auto), al moet ik wel vaststellen dat de Skoda Superb Combi, die sinds kort naast mijn W212 op de oprit staat, op heel veel vlakken even goed doet en dit voor 2/3 van de prijs van de Mercedes. Toch iets om over na te denken...

Problemen:
- De automaat (die ook al op mijn W211 voor problemen zorgde) begon rond 80.000km lastig te doen: er zijn steeds terugkerende schokken (vooral tussen tweede en derde en tussen vierde en vijfde versnelling), die er voordien niet waren - uit de onderhoudsintervallen kan ik niet uitmaken of de automaatolie door de dealer werd vervangen bij 75.000km, maar ik vermoed van niet, want anders is er echt een probleem. Ik wacht nog even af tot het onderhoud D3 op 100.000km om na te gaan of het probleem opgelost wordt;
- Bij het laatste onderhoud (75.000km) dienden de remschijven vooraan en alle remblokken te worden vervangen. Op zich vind ik dit niet overdreven snel, maar gelet op mijn rijstijl enerzijds en het feit dat bij mijn W211 de schijven veel langer meegingen, vermoed ik dat de dealer wel heel snel beslist tot vervangen, vooral omdat het nergens werd aangegeven in het dashboard dat de remschijven aan vervanging toe zouden zijn geweest;
- Tot slot: op 85.000km ging de auto plots in noodloop. Na telefonisch contact via de pechverhelpingsdienst Mobilo Life was de service van de Belgische Mercedes-dealer beschamend slecht. Er werd mij gevraagd of de auto geïmmobiliseerd was, waarop ik uiteraard niet anders kon dan zeggen dat hij nog met een beperkte kracht kon rijden. Ik moest hem dan maar zelf tot de garage brengen. Zo gezegd zo gedaan, maar na aankomst bleek plots dat de Mobilo Life vervangwagengarantie enkel tussenkomt wanneer de auto niet meer rijwaardig is en moet worden getakeld. Bovendien - en dit vond ik echt te belachelijk voor woorden - zou de herstelling pas kunnen worden ingepland na 11 (elf!) dagen (volgens de servicemedewerkster wegens de vakantieperiode en onverwachte drukte). Dit betreft nochtans een van de grootste Belgische dealers, die door het succes van de Mercedes-producten bijna letterlijk uit zijn voegen is gebarsten. Na veel discussies werd de auto uiteindelijk (zonder vervangwagen) na vijf dagen hersteld, waarbij bleek dat mijn waterpomp defect was en er zich een 'vervuiling' in het aandrijfsysteem zou hebben voorgedaan, maar niemand kon mij uitleggen wat dit nu eigenlijk betekent (ik vermoed de EGR-klep). De vervelende panne kreeg nog een onaangenamer staartje toen de servicemedewerkster beweerde dat er waarschijnlijk geen toepassing zou kunnen worden gemaakt van de verlengde garantie aangezien "de auto zeker op voorhand moet aangegeven hebben dat ik onmiddellijk een werkplaats moest opzoeken". Los van het feit dat een waterpomp na 85.000 km niet defect mag zijn, is er absoluut geen enkele waarschuwing geweest via de instrumenten dat er iets defect was... Uiteindelijk kwam de verlengde garantie wel tussen, maar de aanvankelijke service was m.i. ondermaats, vooral omdat er heel lacherig werd gedaan over de panne, die zich eigenlijk niet mag voordoen bij een dergelijke auto. Blijkbaar moeten Mercedes-klanten zich wel verwachten aan dergelijke problemen (buiten de normale garantieperiode...).

Ten gevolge deze panne heb ik de betrouwbaarheidsscore naar 4/5 gebracht.

Hopelijk houdt de auto zich het volgende jaar wél goed, want ik ben nog altijd heel tevreden met de intrinsieke kwaliteiten van het model.

Vijf jaar W212

  • 129.000 km

Ondertussen staan er net geen 130.000 kilometer op het digitale display van de W212. Oorspronkelijk was de bedoeling vier jaar (ongeveer 140.000 kilometer) met de Ster te rijden, maar door allerlei wijzigingen in omstandigheden heeft de auto de laatste twee jaar minder gereden dan verwacht, dus kan hij er wel nog een jaartje tegen. De afgelopen twee jaar zijn op het vlak van betrouwbaarheid vrij saai geweest, wat in deze context uiteraard een compliment is. De auto heeft geen krimp gegeven en blijft doen wat hij moet doen: rijden. Los van het feit dat hij ondertussen een buitenslaper is geworden en er hier en daar kleine parkeerschade is bijgekomen, ziet hij er na vijf jaar nog altijd bijzonder goed uit. Ik ben hem voorlopig nog niet beu, ook omdat de prijs van een nieuwe auto alsmaar hoger wordt en ik vandaag echt niet weet welk aandrijfconcept je moet kopen om de komende paar jaar zeker te kunnen blijven rijden. Ik blijf voorstander van diesel omdat het nu eenmaal bijzonder gemakkelijk is elke paar weken 80 liter brandstof in de tank te laten lopen en daarmee 1.300 kilometer te rijden. Het zal dus deels van de overheid afhangen of de E-Klasse nog even blijft of niet, want als we zachtjes naar elektrisch worden gedwongen, wacht ik liever nog even af.

Positief aan de W212 blijft voor mij vooral het aangename comfort: met de stoel goed ingesteld (de mijne heeft geen memory-pakket, wat echt een tekortkoming kan zijn als er bijv. kort een andere bestuurder heeft gereden) zijn zelfs de langste verplaatsingen geen enkel probleem. Ondanks het feit dat ik al verschillende keren heb gelezen dat de multicontour-stoel de neiging heeft na verloop van tijd defect te raken (de kussens zouden niet altijd meer opblazen), werkt de mijne nog perfect en kan je heel precies de welvingen van de rugleuning en zitting afstellen, zodat rugpijn veel minder de kans krijgt dat zonder deze optie. Ik vind het spijtig dat op de meest recente E-Klasse deze optie per definitie 'actief' is (met o.m. massage) en dus ook ongeveer vijf keer meer kost (weliswaar voor beide voorstoelen) dan één multicontour-stoel in 2015. In elk geval is de 'gewone', vroegere multicontour-stoel wat mij betreft zeker zijn meerprijs waard.

Ook de BlueTEC-motor in combinatie met de automaat blijft voor mij een fijn geheel. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat het precies in deze categorie voertuigen (maar ook bijv. in wat omvang betreft vergelijkbare SUV's) interessant blijft een niet al te krachtige, zuinige dieselmotor aan te bieden. Zodra je erop bent ingesteld niet de snelste van de bende te zijn (wat met de vele elektrische auto's en plug in-hybrides op de weg steeds minder het geval is), wordt de W212 diesel een bijzonder aangename cruiser. Bij mij gaat de snelheidsregelaar aan waar het kan en ik heb nooit het gevoel te kort te komen, zelfs niet wanneer de auto plots moet versnellen. Met dergelijke rijstijl blijft het verbruik ondertussen al bijna 130.000 kilometer rond de 6 liter op 100 kilometer draaien (uitgerekend, de boordcomputer staat vastgeroest op 5,7 liter op 100 kilometer). In die context blijf ik erbij dat het eigenlijk vrij goedkoop rijden is met een toch wel grote en zware auto. Ik ben te weinig op de hoogte van de milieuproblematiek om correcte uitspraken te doen, maar het is gewoonweg een vaststelling dat het economisch voordelig blijft om op diesel te rijden, terwijl dit voor het milieu niet de beste keuze is. Als Mercedes-Benz (de andere merken volgen een vergelijkbare modelpolitiek) nu eens zou beginnen met in plaats van een E 300 e of E 300 de een (veel meer betaalbare) E 200 e of E 200 de in het gamma op te nemen, zou het ook voor de vroegere kopers van basisversies met verbrandingsmotor interessanter worden over te stappen naar een milieuvriendelijker alternatief. Die zou ik bijv. dan wel kunnen overwegen, in tegenstelling tot de 300 (d)e-motoren, die voor mij te duur zijn w.b. aankoopprijs.

Waar ik wel meer en meer spijt van heb, is het feit dat ik geen Break heb gekozen. Niet zozeer de koffer zelf is te klein (alles vindt meestal wel een plaatsje), maar de kofferopening is vreselijk onhandig. Grote dingen met onhandige vormen inladen kan ofwel niet ofwel nipt via de achterbank. Het extra gebruiksgemak van een vijfde deur is iets waar ik volgende keer zeker voor kies, maar dat ligt natuurlijk niet aan de W212, maar aan het feit dat ik zelf op dat vlak niet de beste keuze heb gemaakt.

Tot slot nog twee bedenkingen:
- de (Belgische) dealers van Mercedes-Benz verschillen onderling soms zoals dag en nacht. Ik ben na mijn hierboven beschreven negatieve ervaring op 85.000 kilometer van dealer gewisseld. De eerste drie onderhoudsbeurten bij dezelfde dealer gaven steeds bijkomende kosten (deze werkplaats vond altijd wel iets, ook bij de andere Mercedes die ik daar in onderhoud had, terwijl geen van de controlesystemen dat aangaf - bijv. versleten remschijven). De huidige dealer pakt het anders aan: de medewerkers delen proactief mee dat bij een volgende onderhoud waarschijnlijk iets zal moeten worden vervangen, en dat blijkt dan ook te worden aangegeven in het dashboard wanneer dat onderhoud zich aandient (d.m.w. een cijfer achter de A of B-code van het onderhoud). De extra winst die de eerste dealer zich toekent door systematisch te vroeg te vervangen is eigenlijk zeer onterecht en zorgt er denk ik voor dat (particuliere) klanten afhaken, ook wanneer ze in se tevreden zijn met hun auto:
- eigenlijk is er geen enkele reden om nog met een auto van 4,9 meter lang rond te rijden. Ondanks de huidige coronasituatie zijn de wegen alweer overvol en is het bijna overal een survival of the fittest bij het vinden van een parkeerplaats. Ook de (ondergrondse) parkings zijn niet berekend op grote auto's: zelfs in de nieuwste parkeergarages zijn de vakken heel vaak niet lang en (vooral) breed genoeg. Samen met de prijs van een nieuwe E-Klasse is dit voor mij reden genoeg om (na drie generaties (W210, W211 en W212)) waarschijnlijk af te stappen van een E-Klasse en één, misschien zelfs twee categorieën minder groot te kopen (genre CLA, want die worden ook alsmaar groter). Als je het niet nodig hebt (zoals ik) zijn grote afmetingen bij een auto eigenlijk vooral onnodige luchtverplaatsing.

Volgend jaar deze tijd zorg ik - normaal gezien - opnieuw voor een hopelijk even 'saaie' update.

Zeven jaar W212

  • 170.000 km

De W212 heeft nu meer dan zeven jaar en ongeveer 170.000 km ervaring. Het enige dat ik kan doen is de review voor de volledigheid bijwerken, want de afgelopen twee jaar (40.000 km) is er niets opzienbarends gebeurd: geen defecten en geen onverwachte garagebezoeken. De kwaliteit van de late W212's lijkt mij dus wel op orde te zijn geweest. Voor de volledigheid kan ik slechts meegeven dat het stop-/startsysteem al een kleine 100.000 km niet meer gewerkt heeft (het ECO-lampje blijft oranje) en dat één keer (ondertussen al anderhalf jaar geleden) de dodehoeksensoren een hele rit onterecht hebben geknipperd, maar dat was de volgende ochtend alweer voorbij.

Ik ben dus nog altijd heel tevreden met de Mercedes, die nu weliswaar een stuk minder kilometers op jaarbasis aflegt dan in de eerste jaren, maar voor mij nog altijd perfect voldoet aan wat ik ervan verwacht. Het verbruik ligt volgens de boordcomputer de afgelopen 60.000 km op gemiddeld 5,7 l/100 km, in de praktijk lijkt het iets meer te zijn, maar ik vermoed dat het rond de 6 l/100 km draait bij divers gebruik.

Ik heb de score voor 'betrouwbaarheid' verhoogd en hoop dat het ook de komende periode zo blijft.

Negen jaar W212

  • 199.000 km

Inmiddels heeft de W212 199.000 kilometer gereden, dus is het weer tijd voor een update. De auto rijdt nog steeds zeer goed, weliswaar minder kilometers per jaar dan vroeger, maar de gereden kilometers zijn tot volle tevredenheid. Alle elektronische systemen werken nog (ook de dodehoekassistent, waarvan ik hier en daar lees dat die er wel eens de brui aan wil geven), de auto ziet er nog altijd goed uit (dat is persoonlijk, maar er zijn geen tekenen van overmatige slijtage) en ook in het interieur blijven alle kunststoffen heel, enkel de stuurknoppen beginnen aan de randen heel lichtjes te verkleuren (de lak laat een beetje los). Hier en daar vertoont het koetswerk esthetische tekenen van zijn leeftijd, want er zijn al een paar minieme (parkeer)aanrijdingen geweest waarvan ik de krassen niet meer laat herstellen, dus daaraan zie je dat de auto gebruikt is. Het verbruik zit over de laatste 65.000 kilometer volgens de boordcomputer op gemiddeld 5,7 l/100 km, in de praktijk en na berekening bij elke tankbeurt vermoed ik dat het rond de 6 l/100 km draait, wat nog steeds schappelijk is. De automaat schakelt vooral koud iets minder vlot dan in het begin, maar zodra de olie warm is zijn de overgangen tussen versnellingen amper voelbaar. Voor mij is deze W212 dus een 'echte' Mercedes, aangezien hij mij dagelijks betrouwbaar van A naar B brengt. Het vermogen is vooral bij druk snelwegverkeer niet echt indrukwekkend, maar de auto kan nog altijd meekomen met het verkeer, zolang je maar niet begint te racen, want dan kom je snel pk's te kort en laat de verhouding gewicht-vermogen zich voelen. Voor gehaaste chauffeurs die geïnteresseerd zijn in een W/S212 op diesel zou ik toch een 220/250 BlueTEC of - nog beter - de zescilinders aanraden.

Ik reed onlangs een dagje met de nieuwe S214 (E-Klasse Break) en er is natuurlijk een groot verschil, zodat het weer begint te kriebelen, maar de prijzen van de nieuwe E-Klasse zijn bijzonder stevig. Groot voordeel van de Break tegenover de mijne is natuurlijk de immense kofferruimte, maar dat geldt voor alle stationwagons en dus niet enkel voor de E-Klasse.

In oktober 2023 werd tijdens de jaarlijkse technische keuring vastgesteld dat het subframe achteraan roestvorming vertoonde. Dit is een bijzonder vaak voorkomend probleem van zowat alle in de basis achterwielaangedreven Mercedes-modellen tussen 2007 en 2016. De mijne is van 2015 en ik verbaas er mij over dat Mercedes in bijna 10 jaar klaarblijkelijk nooit de moeite heeft genomen om daar iets aan te doen, omdat ook de W204 vanaf 2007 dat probleem had. In België betekent dergelijk probleem een rode kaart met beperkte geldigheid van twee weken met het oog op herstelling. Bij contact met de Mercedes-dealer bleek dat ik drie maanden op herstelling zou moeten wachten, omdat het onderdeel zeer moeilijk leverbaar is én bijzonder vaak moet worden vervangen... Het vervelende is dat ik dus zes keer naar de keuring ben gegaan om telkens opnieuw een rode kaart met beperkte geldigheid te krijgen. Het viel mij hierbij op dat ik vanaf de tweede keer gewoon om de kaart moest gaan en er dus geen vragen meer werden gesteld over veiligheid, aangezien de auto niet meer werd bekeken zolang hij niet was hersteld... Het gegeven op zich was heel vervelend, maar de manier waarop Mercedes ermee omgaat verdient lof: ondanks de leeftijd en kilometerstand van de auto (op dat moment acht jaar oud en ongeveer 180.000 kilometer op de teller) kwam Mercedes volledig tussen en heb ik dus niets moeten betalen. Ik hoor in mijn omgeving dat dit de standaardprocedure is omdat het zeer vaak gebeurt (het zou natuurlijk ook niet mogen gebeuren). Ik heb dus tot op heden geen enkele onverwachte kost gehad aan de E-Klasse, hetgeen voor een auto van 9 jaar oud met 200.000 kilometer op de teller mag worden vermeld.

10 jaar W212

  • 215.000 km

Dit is waarschijnlijk de laatste update van deze review over mijn Mercedes E 200 BlueTEC, want ik ben toch weer overstag gegaan voor een nieuwe W214. Weliswaar is deze beslissing genomen met enig voorbehoud, want de W212 is de beste Mercedes die ik tot nog toe heb gehad: de afgelopen 10 jaren waren eigenlijk zo goed als rimpelloos en de auto heeft bijna altijd gedaan waarvoor ik hem heb gekocht: kilometers maken. Ik kan niet anders dan besluiten dat deze W212 écht veel auto is voor het geld dat hij in 2015 kostte. De prijs was zeker niet laag, maar je krijgt er ook een uitstekend product voor terug, zodat het de investering meer dan waard is. Ik heb over 215.000 kilometer gemiddeld ongeveer 5,8 liter diesel op 100 kilometer verbruikt, wat voor een auto van 1.770 kilo met gebruik zowel in als buiten de stad als op de autosnelweg heel aanvaardbaar is en bovendien is het verbruik gedurende al die kilometers constant gebleven (iets meer met winterbanden, iets minder met zomerbanden). De kwaliteit van het product is zonder meer hoog, ook op lange termijn, want de leeftijd zie je niet aan de auto af (los van de kleine beschadigingen door gebruik aan het koetswerk en in het interieur). Er zijn amper onvoorziene kosten geweest en als die er waren, is Mercedes (of de dealer) zeer coulant geweest en tussengekomen, zelfs ver na het verstrijken van de garantieperiode.

De laatste tijd stel ik wel vast dat er ergens een elektronische storing zit, aangezien het instrumentenbord soms aangeeft dat de achterbank rechts niet vergrendeld is en de auto dan enkele seconden tijd neemt alvorens te starten (en één keer zelfs niet startte). De twee komen altijd samen voor, terwijl de achterbank wel vastzit, dus ik vermoed dat het geen toeval is en mogelijk brengt een software-update de oplossing, want dat bleek in het verleden ook al eens het geval.

In elk geval ben ik ervan overtuigd dat deze auto voor degene die hem na mij zal hebben nog véél kilometers kan maken en - zeker voor het juiste gebruiksprofiel - tot volle tevredenheid kan leiden voor een al bij al beperkte prijs. Mercedes heeft hier wat mij betreft echt een degelijke auto afgeleverd.

Ik zal zodra ik wat kilometers met de W214 achter de rug heb ook daarvan een review plaatsen, aangezien er nog maar een paar andere reviews van dit model terug te vinden zijn.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.