Mercedes-Benz E 220 (1994)

autoreview

Mercedes-Benz E 220 (1994)

Signalement

UitvoeringE 220
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heb deze auto gekocht vanwege design, betrouwbaarheid (nr. 1 duitse TÜV report voor auto’s ouder dan 9 jaar, goede prestaties met een redelijk verbruik. De e220 motor (150pk, 16klepper, viercilinder) is de beste Alfa motor die Mercedes-Benz ooit gebouwd heeft. Trekkracht voornamelijk boven de 4000 toeren, 140 naar 180 in een paar tellen. Helemaal in combinatie met de (4-traps) automaat die perfect op de motor is afgesteld. Alles is mogelijk, van comfortabel cruisen in Nederland control tot BMW jagen in Duitsland. Stoplichtsprints gaan fantastisch, gaspedaal tot op bodem en iedereen is weg. Onderstel is prima, begon echter te deinen bij 240000, met nieuwe Kwik-fit schokdempers achter is alles weer onder controle. Verbruik varieert van 1 op 8 in de winter met veel stadritten tot 1 op 12 in de zomer in Frankrijk. Gelukkig voldoet normaalbenzine.
De auto is auto gekocht bij een Peugeot dealer met 6 maanden Bovaggarantie. Dat laatste was een goed idee. Na 2 maanden ging de ruitenwissermotor kapot wat een kostbare reparatie is bij MB. (Maar ook voor de Peugeotdealer die er negen (!!) manuren voor nodig had om er achter te komen hoe het ding moest worden in- en uitgebouwd)
Na 5 maanden kwam er massaal roest onder het linkerachterspatbord vandaan. Bleek een slecht herstelde reparatie te zijn (terwijl de auto mij als ’schadevrij’ was verkocht). Gelukkig alles hersteld onder garantie.

Later is inmiddels heel veel kapot gegaan en niet alles gerepareerd want veel te duur en niet meer rendabel; airco lek, zo gelaten, schuifdak is veel fijner in Nederland. Elektrische ruit (later ingebouwd) links gaat heel stroef, niet handig in parkeergarages, dashboardlampjes vallen 1 voor 1 uit. Roest bij electrische antenne en bij voorspatbord (hoort bij dit type).
Al deze euvels kan je als liefhebber goed mee leven want de auto blijft prachtig om te zien en super om mee te rijden. Ik laat alleen repareren wat ik belangrijk vind en wissel olie iedere 20000km. (Op advies van een sloper ben ik gestopt met 5W40 en 10W40 gaan gebruiken omdat hij ’de ketting hoorde rammelen’. Klonk wat vaag, maar sindsdien is het olieverbruik geslonken van nihil naar helemaal niets!

PROBLEMEN

APK keuringen (5x) zijn nooit een probleem geweest Tip: laat bij ANWB keuren, kost wat meer maar is onafhankelijk.
Reparaties:
220000; koppakking kapot na lange tocht door Duitsland met hoge snelheden. Kosten; 900 euro bij Mercedes-Garage. Echt idioot veel geld, in Duitsland is deze reparatie ca 600 euro. Overigens is dit euvel bekend bij deze motor rond de 200000 km, ik had er al een beetje mee gerekend. Voordeel: geen olieverbruik meer de laatste 70000 km.
230000 nieuwe remblokken met schijven voor en remschijven achter afgedraaid. Was allemaal echt nodig, kostte heel veel geld bij Mercedes garage (ca 500 euro)
230000 dashboardverlichting volledig uitgevallen, nieuwe lichtregelunit, ca 60 euro.
235000 ventilatierooster midden defect, luchttoevoer kan niet meer ingesteld worden
voor 50 euro gelijmd door mercedes garage, uiteraard 5000 km later weer kapot. Briljant!
240000 schokbrekers vervangen achter bij Kwik-fit, kosten 240 euro, 250% verbeterd rijgedrag. Idioot dat ze bij de APK en bij Euromaster bleven volhouden dat de oude nog redelijk waren. Was levensgevaarlijk in bochten met deze zogenaamd redelijke schokbrekers!!!
245000 Accu slap, 70 euro, Kwik-fit
250000km Knop electrische verstelling buitenspiegels breekt af. Matige contructie, maar gelukkig laten de spiegels zich prima met de hand verstellen en zijn ze nog steeds verwarmd.
juni 2006: 254000km: automaat kapot, 500 meter van huis komt de auto geen meter meer vooruit met draaiende motor. Wel achteruit, dus wel weer thuis gekomen....
Bij Mercedes sloper een tweedehands bak en direct ook een tweedehands einddemper zonder gaten er onder laten zetten; Kosten: 1100 euro.

november 2006, 260000km: sloopautomaat is alweer op garantie gerepareerd. Spatborden roesten lekker verder. Nieuwe APK zonder problemen en nul olieverbruik.
Budgetbenz heeft mooie auto’s te koop, maar te duur voor mij. W123 is een belastingvrije cult, past echter niet bij mijn rijstijl. (jammer dat ik maar 1 auto kan houden...)
Net een paar dagen huur Bora TDI 130 achter de rug. Fijne motor, geweldig verbruik. Maar wie verzint een auto die iedere drempel met de onderkant moet raken en die iedere ochtend bij starten weer een nieuwe onzinmelding op zijn display produceert?? (Kein kühlwasser, ABS defekt, iets met EPS, blablabla). Bovendien miste ik na een paar dagen het zebranoholz van de merc. Ik weet het, is hartstikke kitsch maar maakt me vrolijk en het dodelijk volkswagen-grijs-plastic-interieur niet. Mercedes stoelen zijn ongeveer 300% beter dan Bora stoelen. (waarom gaten in hoofdsteunen???).

januari 2007, 270000km Op harde wijze kennis gemaakt met de nadelen van achterwielaandrijving in combinatie met regen en te weinig bandenprofiel; draaier gemaakt toen ik de kick-down aansprak bij het uitrijden van een rotonde. Gevolg; diverse draagarmen van een achterwielophanging verbogen, fuseehuis aan gort en een versplinterde lichtmetalen velg. Dit alles dankzij een stoep die in de weg stond. Na wat twijfel op advies van een taxichauffeur naar achterafgarage voor taxi’s gebracht en voor 1000 euro laten repareren. Leuk was dat de draagarmen en sloopfuseehuis bij elkaar maar 200 euro kostten. De rest heb is opgegegaan aan nieuw stuk uitlaat, 4 nieuwe Pirelli’s, uitlijnen, olie + filter en diverse rubbers aan de voorophanging. Zelf de remblokken voor vervangen met een krik, twee sleutels een schroefklem. Eigenlijk erg makkelijk klusje en kostte me slechts 40 euro.
Een maand later op de A6 een zwart vliegend beest weggekopt met de linkervoorkopplamp, helaas niet gewonnen dus een nieuwe koplampunit van de sloop nodig: 80 euro.
285000km Erachter gekomen dat op de knop electrische verstelling buitenspiegels niet gespaard hoeft te worden. Na vergeefs gezoek bij twee slopers blijkt dat dit onderdeel 30 euro kost bij de dealer en de inbouw ervan kinderlijk simpel is.

Februari 2009, 287000km; Deze auto is uiteindelijk verkocht direct aansluitend op een moordwintersportreis met veel ijs, zout en sneeuwkettingen. Uren achter elkaar 160-170km/uur ’s nachts op autoroute du soleil met 4 personen + bagage; geen probleem. Verbruik 1:10. Ongelofelijk dat zo een oude machine dit nog volhoudt. De reden voor verkoop was 1: steeds harder voortwoekerende roest, 2: hunker naar een 6 cilinder lijn 3: geld op de bankrekening.
Het antwoord is een roestvrije beryl (=smurfblauwmetallic) 280E automaat uit 1992. Zo gauw ik wat kilometers heb gereden komt hier uiteraard een review over.

Auto via Marktplaats verkocht, 45 seconden nadat de auto voor de prijs van 1950 euro op Marktplaats was gezet begon de storm telefoontjes. Deze hield niet op tot de advertentie weer was verwijderd 3 uur later en de auto was verkocht voor 2200 euro.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.