Mercedes-Benz E 200 d Business Solution (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | E 200 d Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 62.935 km |
Reislimousine pur sang
- 12.840 km
In juni 2017 heb ik deze E200d limousine in ontvangst genomen. In de lease was ie veel voordeliger dan een A6, en gezien de goede ervaringen met de dealer was de keuze snel gemaakt. Hoewel ik vind dat het niet zo opvalt, is het eigenlijk een lap van een auto. Zodanig dat ik zeker weet de volgende keer weer een slag kleiner te nemen, dat vind ik toch prettiger parkeren en sturen. Wel heel veel meer ruimte dan in de C, met name achterin en de bagageruimte. Door de lange wielbasis is het veergedrag ook een stuk comfortabeler. De nieuwe dieselmotor is beduidend stiller dan de oude 2.1 en de 9-traps automaat schakelt zo mogelijk nog ongemerkter. Super comfortabel gewoon. En een stuk zuiniger, gemiddelde verbruik na ruim 12.000km is 5,2l/100km. Met volle tank rijd je naar de Spaanse grens zonder erg je best te hoeven doen. Ik heb het elektronische dashboard met de 2 schermen, erg mooi om te zien. De instelmogelijkheden zijn enorm, maar die gebruik ik dus niet meer na een paar weken. Eerlijk gezegd zie ik het voordeel er niet echt van, ik zou de meerprijs in mijn zak houden. Comand is erg mooi, maar biedt m.i. niet echt meer features dan het standaard navigatiesysteem. Het ziet er mooi uit, maar de meerprijs is onzinnig. Real time traffic werkt mooi, maar dat zit tegenwoordig ook op het standaardsysteem. De kaarten zijn nog steeds niet zo up-to-date als van de gemiddelde navigatieapp op je mobiele telefoon. Erg handig is de camera achter waarmee je om een hoekje kunt kijken of er verkeer aankomt. De 200d heeft 20pk minder dan de C220d die ik hiervoor had. Dat merk je niet zo, de 220d met oude motor was iets gretiger (maar ook lawaaiiger). Voor gemiddeld gebruik in het drukke verkeer in NL is het ruim voldoende. Het hele gevoel van de auto is sowieso onthaasting, het nodigt gewoon uit tot relaxed rijden. Collission control is sterk verbeterd en reageert niet meer zo paniekerig als in de C. Ik heb er verder geen automatisch-rijden-features op zitten, maar ik mis ze ook niet. Het enige wat me verbaast is dat er geen dode-hoek-assistent standaard opzit, dat zit ook op elke Seat tegenwoordig. Dan maar weer goed spiegelen.
Stil
- 24.601 km
Sinds dit jaar rijd ik de MB niet meer privé, het zeer geringe aantal privekilometers dat wij maken woog niet op tegen het forse bedrag aan bijtelling iedere maand. Een opdracht om de hoek zorgde er bovendien voor dat het aantal kilometers niet snel toeneemt. Prive rijd ik nu een oude V70 T5. Het valt me iedere keer op hoe stil en comfortabel de MB is als ik er weer in stap. Je stapt er fris weer uit. Ik laat me tegenwoordig me de stroom meevoeren in de spits en vermijd de linkerbaan bij grote drukte, dat scheelt veel stevig remmen en weer optrekken. Zo rijdend haal je makkelijk 1:25 met de auto. Verder geen problemen of bijzonderheden. In de krappe parkeergarage dichtbij mijn klant blijft het 2x steken en voorzichtig de bochtjes om de betonpalen maken. Maar de V70 heeft een veel grotere draaicirkel, met de MB is het makkelijker steken. Beetje saaie update realiseer ik me, maar hij doet t gewoon zoals verwacht.
Laatste kilometers
- 62.935 km
Inmiddels zit ik in de laatste maanden van het leasecontract. De laatste 2 jaar heb ik (ook privé) weinig gereden, daarom de beperkte kilometerstand na bijna 3 jaar. Geen enkel probleem tot nu toe, het blijft een betrouwbare stille en fijne auto. Gemiddeld verbruik ligt op 5,2l per 100 km in het laatste jaar. Vorige week heb ik voor het eerst een half litertje olie moeten bijvullen (hij is ook bijna aan een beurt toe). Wat je mist op deze uitvoering zijn de uitgebreide veiligheidstoepassingen die tegenwoordig zelfs op een gemiddelde Kia standaard zitten (dode hoek detectie, automatische cruisecontrol). De meerprijs die Mercedes hiervoor vraagt staat niet in verhouding. Helaas moet ik toegeven dat ik na 6 jaar met veel genoegen Mercedes rijden, besloten heb om vreemd te gaan. Ik kon in het huidige modellen gamma van MB niet iets vinden wat mij kon bekoren. De C loopt op z'n laatste benen, de (CL)A vind ik net te klein. Bovendien vind ik dat MB een beetje achterloopt met het elektrificeren van het modellengamma: hier heeft men echt de boot gemist. Ik heb gekozen voor een V60 Twin Engine, voor hetzelfde geld krijg je toch behoorlijk wat meer uitrusting. Ik zal met name de MB dealer Stern wel gaan missen, mijn ervaringen daar zijn super.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.