Mercedes-Benz E 200 (2016)

autoreview

Mercedes-Benz E 200 (2016)

Signalement

UitvoeringE 200
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst3.350 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 4 km

Eerst even een overzicht van het hoe wat en waarom van de aanschaf van de nieuwe E-klasse Limousine. Mijn vorige E400 is de mooiste MB met een bi-turbo die er behoorlijk aan trekt. Alleen zaten er geen functies op als de Distronic die je op afstand houdt van je voorganger en zelf remt en gas geeft. Deze nieuwe E 200 heeft niet alleen die functie, maar ook zaken als het Rij-assistentiepakket Plus. Dus voor een deel al zelfrijdend. En standaard zit er via de camera's en sensoren aangestuurd een systeem dat helpt om ongevallen te voorkomen. Remt voor plotseling opduikende auto's van links of rechts, voetgangers die opeens op de rijbaan lopen of staan. Op al die veiligheidssystemen kom ik terug in mijn komende reviews.

De auto heeft verder een
- AMG uitvoering exterieur en interieur en Ambition pakket,
- Night pakket,
- het Technologie Pakket (Widescreen, Head-up display, Command online e.d.),
- Rij-assistentpakket Plus (deels zelfrijdend)
- Panorama-schuifdak,
- Sfeerverlichting,
- Multibeam Led (dat zorgt voor grootlicht in alle omstandigheden en met hulp van de twee camera's zorgt voor uitlichting zonder tegenliggers te verblinden).
- Radio met DAB+,
- Burmester Surround,
- Sierdelen essenhout bruin openporig.

- En tja.. een van de nieuwe kleuren van Mercedes: Designo Hyacint metallic rood.

Nieuwe foto's exterieur en interieur toegevoegd (26 mei 2016)

Drive Pilot
Voor het zelfrijdend systeem kijk vast op de rij-impressie die Stephan Vermeulen maakte van de nieuwe E-Klasse rechts en onderaan mijn review of gebruik onderstaande link: http://www.autoweek.nl/video/5092/rij-impressie-mercedes-e-klasse

Infrastructuur niet berekend op zelfrijdende auto

  • 255 km

Het waren me de dagen wel. Het zweet staat me nog in de handen. Al die zelfrijdende systemen werkt dat nu wel of niet? Ja en nee. Ik woon in Apeldoorn en de omgeving maar eens verkend en de rijassistent systemen getest.

Motor
Maar eerst: we zijn vooral heel in onze nopjes hoe de E200 rijdt. Vooral de motor en de nieuwe 9 versnellingen automatische bak zijn een gouden greep van MB. Het is de basis motor voor de nieuwe E-klasse. 135Kw/184PK. Eigenlijk komt de E hiermee goed vooruit. In Comfort en Eco mode is het lekker cruisen.. De motor hoor je niet.. Alleen de banden.. maar niks storend. We rijden nu de komende weken de motor eerst goed warm en over een weekje of zo wellicht de sport mode eens. Maar voorlopig is het zo ook prima.

Rijassistent systemen
Ik heb wel gemerkt dat de rijassistent systemen door de warrige bebordingen (op zijwegen, of een waarschuwing van de buurt waarbij bijvoorbeeld een afbeelding staat met een 30km bord (Kanaal richting Beemte bij Apeldoorn) terwijl je op 80 kilometerweg rijdt, of een ventweg (Deventerweg in Apeldoorn) waar het bord ook 30km aangegeven wordt leest) de auto meteen afremt. De obstakels als ‘slingerheuvels’ (veel dorpen hebben die bij het binnenrijden van de gemeentegrens) en wegvernauwingen (waarbij maar één rijrichtings voertuig de vernauwing kan passeren, Anklaarseweg, Apeldoorn) een groot probleem zijn. Ook de belijning op kleine wegen zonder midden belijning met aangegeven smalle fietsstroken (doorbroken belijning) herkent het rijassistent syteem niet. Op de gewone doorgaande wegen met belijning in het midden en aan de zijkant van de weg werkt het heel behoorlijk. Behalve als er weer een vluchtheuvel opduikt met daarna een dikke eik op een paar centimeter van de belijning op de rechterstrook.. dan remt de auto direct stevig af om een botsing te voorkomen. Bij een ondoorbroken belijning van een rijstrook (nauwe rijstrook) remt de auto meteen af. De auto gaat dan meteen zelf flink afremmen. Je moet dan bijsturen. Overigens hoeven er geen borden langs de weg te staan: het rijassistent systeem herkent ook zonder de bebording hoe hard er gereden mag worden. Maar deze gegevens in het systeem kloppen vaak niet.

OK op snelwegen
Eigenlijk werkt het systeem alleen goed op snelwegen en tweebaanswegen (zonder vluchtheuvels en andere obstakels met een veel te nauwe rijstrook) werkt het systeem perfect. De E200 blijft netjes op de rijstrook en houdt de juiste afstand tot de voorganger, remt en geeft automatisch gas (Distronic). Dan kan je de handen van het stuur halen de opmerking van Stéphan Vermeulen herhalen: "Kijk mamma!"

Nog een lange weg te gaan!
Met andere woorden: de huidige (gemeentelijke en provinciale) wegen infrastructuur is niet afgestemd op zelfrijdende auto’s. Dat verhelp je bijna niet door in ieder geval de GPS en navigatie preciezer te maken. Dan moeten alle gegevens op de centimeter kloppen en de berekeningen van de computer eveneens op de centimeter worden doorgegeven aan de zelfrijdende systemen (stuur, motor, remmen, etc.). Er is nog een lange weg te gaan.

Volgende keer meer over de uitrusting van de auto.

Distronic video Autoweek

  • 425 km

Mooie uitleg van hoe de verbeterde versie van de Distronic van de E-Klasse werkt: http://www.autoweek.nl/video/5261/rij-impressie-mercedes-benz-e220d . Zie in de kolom ook hiernaast/hieronder de E 220D.

Beetje zelfrijden en de auto laten rijden

  • 3.350 km

Het is nu wel eens tijd om mijn ervaringen met de nieuwe E 200 te delen. Eigenlijk heb ik tijdens de eerste kilometers al een aantal zaken beschreven.

E klasse en Sindelfingen
De nieuwe E klasse overtreft mijn verwachtingen. Je hoeft geen S klasse aan te schaffen om de E te laten staan. Dat doen de Chinezen en de Amerikanen wel. Eigenlijk alleen omdat de S groter is en nog luxer uitgevoerd kan worden. Voor de superrijken die het beste van het beste willen en daar rustig 2 ton of meer willen uitgeven om ‘gezien’ te worden. De S met langere versie en de Maybach uitvoering wordt door deze uitverkorenen besteld. We zagen deze versies in de fabriek in Sindelfingen (bij Stuttgart) hoe ze werden gemaakt. Het spannendste deel van de ongeveer 2,5 uur was wel de robots die niet alleen (punt)lassen, maar de carrosserie ook lijmen en met lasers aan elkaar ‘solderen’.. Verschillende robots werken er samen. 90% wordt bij het samenstellen van de carrosserie (en de mariage van carrosserie en motor met onderstel) door de robots gedaan. 10% mensenwerk is beperkt tot het aanvoeren van de onderdelen en benodigde materialen. Je voelt je nu al in de toekomst.. De afwerking is vrijwel alleen mensenwerk.. In Sindelfingen werken overigens 35.000 mensen! Het is een stad op zich. Hier wordt ook de E klasse en de AMG GT (S) in elkaar geschroefd. Ook de AMG versies van de S en binnenkort de E. (Oh die parkeerplaats van de nieuwe AMG GT: kleuren? Van de ongeveer 50 auto’s waren de meeste grijs, zwart.. twee geel metallic en drie Hyacint rood..) Het is de moeite waard een toer te boeken. Als je een nieuwe bestelt dan kan je je auto bij het Kundencentrum ophalen en krijg je (free of charge) een toer (met lunch), een overnachting (met diner en ontbijt) en kaarten voor het Mercedes Benz museum. Helaas zagen niet de productie van de nieuwe E-klasse. Wellicht komt dat nog een keer..(:

Motor en Drive Pilot
Maar goed: wat valt verder op als je er een paar duizend kilometer mee hebt gereden? Nu dan ongeveer 3350 km op de teller. De motor raakt al een beetje ingereden. Dat klinkt vreemd: maar ook de huidige motoren (zeker van de betere merken) hebben tijd nodig om soepeler en zuiniger te worden. Het verbruik in de stad loopt nu al snel terug en over langere trajecten ook. In de stad (20km) kom ik nu aan 1:9. Over grotere afstanden met snelweg en 80km wegen 1:14. Voor die laatste cijfers zet ik hem op de snelweg en nu ook op tweebaanswegen op ‘Drive Pilot’. Binnen de bebouwde kom zet ik de Drive Pilot vaak uit.. laat de E uitrollen voor verkeerslichten en rotondes e.d. en zet daarna de Drive Pilot weer aan. Het is inderdaad een ‘leerproces’ om met de huidige ‘deels zelfrijdende’ auto’s om te gaan. Op de snelweg heb ik in Duitsland goed kunnen ‘oefenen’ om te zien hoe Drive Pilot werkt. Na de gewenning op het Duitse verkeer richting Stuttgart kwam ik ontspannen aan. De E houdt zich keurig tussen de belijningen en in de vier files (heen en terug) hoefde ik alleen maar de auto voor mij te volgen. En dat deed de E voor mij. Stopt vanzelf en geeft weer gas.. Je blijft wel zelf de assistent van de ‘Drive Pilot’. Soms bijsturen bij wegwerkzaamheden.

Benauwd
Ik had het in Duitsland maar een paar keer benauwd (met alle systemen van Drive Pilot ingeschakeld): als je dreigt de linker of rechter belijning te overschrijden dan gaat de E in de remmen en laat meteen een waarschuwing zien (en horen) dat je ‘in een ‘gevaarlijke situatie’ zit. Op zich geen probleem als je dat overkomt, maar de eerste keer was het wel wennen dat de E je wil beschermen. In Duitsland heb ik maar één keer een noodstop van de auto gehad. Dat is een systeem dat zowel de inzittenden van de E als voertuigen en personen die rechts of links opeens opduiken beschermt tegen een botsing. Bij Edenkoben drie vrouwen op het trottoir rechts. Eén vrouw (links lopend op het trottoir) maakt een onverwachte beweging naar links (grote tas of iets dergelijks). Mijn auto gaat een paar meter ervoor vol in de remmen. Het systeem werkt dus..;) De motor die vlak achter mij reedt neemt vervolgens wat meer afstand.. Kan ik me wel voorstellen. Terug In Nederland wen ik nu steeds meer aan de ‘Drive Pilot’. Het systeem moet je blindelings leren gebruiken. Maar ik heb de neiging nog steeds om mijn rechtervoet boven het rempedaal te laten zweven. Na een paar minuten ben ik pas gerust als de auto echt ’autonoom rijdt’.

Geruisloos
De E is geruisloos. Dat wil zeggen: de motor hoor je niet behalve als je voor de instelling Sport of Sport+ kiest. De testers hebben het dan over dat de motor rauw klinkt. OK.. maar die mode gebruik je alleen als je een sprintje wilt trekken (om in te halen of zo). Voor de rest blijf je beneden de 2000 toeren en kan je van de muziek via de Burmester installatie genieten. Omdat mijn E is uitgerust met Run Flat banden hoor je die waarschijnlijk wat meer. Echt storend zijn ze niet.

Luxe
Als je een nieuwe E klasse wilt dan kan je natuurlijk alle opties laten voor wat ze zijn. Ik heb echter geen moment spijt van de gekozen uitrusting als het gaat om stoelen (basis, maar ruim instelbaar), de digitale schermen die je op allerlei manieren kan instellen, de houten essen sierlijsten en hoe de gehele cockpit eruit ziet. Daarbij zien de huidige andere automerken echt jaren 2000 en ouder uit, ondanks ze nu ook de info digitaal gaan tonen. Van doordachte interieur design hebben vele andere merken nog geen kaas gegeten. Te snel van de tekentafel naar uitvoering om ‘maar bij te blijven’. Enfin: ‘Geschmackssache’ zeggen ze dan in Duitsland en zo is het maar net. De optie ‘Night pakket’ was ook een goede keuze. De achter zijramen en achterraam zijn van donker glas. Die uitvoering houdt dus het interieur niet alleen meer privé, maar houdt het ook rustiger en beschermt de inzittenden tegen te veel zonlicht en warmte. Het panoramaschuifdak staat deze zomer vaker open dan dicht. Niet alleen meer licht maar ook lucht. De airco gebruik ik alleen als het zo’n 30 of meer graden is. Dan zet ik de AC op 18 graden en is de kop snel ook weer koel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.