Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition (2025) #6
autoreview

Signalement
| Uitvoering | CLA 250+ Launch Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 2, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 1 km |
| KM-stand laatst | 500 km |
De keuze
- 60 km
Na de Mazda heb ik een tijdje in onze eigen auto’s de zakelijke kilometers gemaakt en gedeclareerd. Dat betekende dat ik per het nieuwe jaar een nieuwe keuze wilde maken en daar heb ik dan ook rustig de tijd voor genomen. De auto die ik anders na de Mazda zou krijgen zou een voorloopauto worden, en daarvan wist ik de bijtelling niet en dus kozen we ervoor de lease auto dit jaar niet in de bijtelling te nemen. Ergo, 3 auto's en met wat werkzaamheden hier in de straat (En dus parkeerproblemen) heb heb ik dus een paar maanden gekozen voor declareren. De zomermaanden reed ik toch een stuk minder zakelijk gezien. Enfin.
De Mazda was slecht bevallen, ten opzichte van de EV’s die ik de laatste jaren gereden heb voelde de techniek sloom aan, reed het schokkerig en lawaaiig, had ik iets te vaak dingetjes met de auto en vond ik omrijden om te tanken zonde van mijn tijd. Voor mij stond dus eigenlijk wel vast dat ik los van de eventuele fiscale stimulans sowieso een EV wilde. Ik heb voor de vorm nog wel serieus gekeken naar een Audi A3 omdat die nog fysieke knoppen heeft voor het 1 en ander maar om eerder genoemde punten wist deze niet te overtuigen. Het voelt echt als teruggaan in de tijd waar ik tot groot ongenoegen van wat reacties op de Mazda review al bij stilgestaan heb.
Op de longlist stonden veel auto’s. Uiteindelijk heb ik proefgereden in:
-Audi A3 Sportback 115pk automaat als S-Line. (Fijne auto, maar benzine)
-Kia EV3 (Ik geloof de GT-Line) (Had Kia wel een beetje gezien, wel hele goede auto maar gemis voor mij was toch wel de warmtepomp)
-Mercedes EQB AMG Line (Erg onder de indruk, rijbereik viel wellicht wat tegen)
-VW ID.7 (Zeer goede kandidaat, vooral na de prijsverlaging)
-Renault Scenic E tech (Kon ik niet lekker in zitten, verder goede auto)
Uit bovenstaand rijtje zou ik voor de ID.7 gegaan zijn omdat die de doorslag zou geven op range. De EQB knaagde echter enorm en was qua auto en gevoel het beste maar ik was er wel een beetje aan toe een winter range te hebben van 500km plus. Zeker omdat de mogelijkheid er is qua aanbod en ik dan ook in de winter niet onderweg hoef te laden wilde ik eigenlijk niet minder accepteren.
In de CLA was ik dus als vanzelfsprekend gelijk geïnteresseerd en ook omdat ik fan ben van gadgets en tech was ik na de introductie helemaal enthousiast.
Uiteindelijk offertes opgevraagd van de volgende voertuigen:
-ID.4 (Op basis van de goede ervaring in de ID.7 wilde ik hem overwegen in ruil voor een lagere catalogus en eventueel meer opties)
-ID.7 (Zoals genoemd)
-EQA (Op basis van de goede ervaring van de EQB, iets meer range en gunstigere catalogusprijs, qua ruimte een concessie op de EQB maar voor ons prima)
-EX40 long range (Mijn ouders hebben deze, dus ik ken hem goed)
-Polestar 2 long range met prime pack (Na de eigen P2 was deze uiteraard ook een optie)
-Mercedes CLA launch edition
Alle door mij geconfigureerde voertuigen hadden minimaal een WLTP van 500km of meer, dodehoekassistemt, ACC, Parkeersensoren voor en achter, stoelverwarming en een trekhaak. De rest was bijzaak of zat er doorgaans toch wel op. Kleur vond ik verder niet zo belangrijk (Ga er niet voor bij betalen) en trekgewicht was minimaal 750kg geremd voldoende.
De offerte van de CLA was meer een ‘op hoop van zegen’ want ik had niet verwacht dat het mij beschikbaar gestelde budget toereikend zou zijn. Uiteindelijk enorme verschillen in de bedragen waarbij de P2 en Volvo in de maand fors duurder bleken dan de rest en dus gelijk al afvielen (Wel met wat verbazing van mijn kant maar goed). Nog even getwijfeld tussen de ID.7 en de CLA maar de keuze laten afhangen van mijn informatie en reviews over de software kwaliteit van de huidige ID serie. Daarvan las ik her en der toch nog wel veel irritaties en onhebbelijkheden en dus de CLA van papier besteld. Natuurlijk met het risico dat daar ook problemen mee zouden zijn maar ik gokte erop dat Mercedes het zich na de ervaringen met de rest van de EQ vloot niet zou verkijken op de software. Toen begon het lange wachten.
Rijden
- 500 km
De eerste keer instappen in de CLA en de eerste instellingen doorlopen vond ik een aparte ervaring. Het is meer alsof je een smartphone installeert dan dat je in een auto stapt. Voor gezichtsherkenning moet je allerhande kanten op kijken en je stoel instellen is een kwestie van je juiste lengte op het infotainment selecteren. De stoel en spiegels verstellen zich vanzelf en stonden gelijk voor 99 procent goed. De auto verreist overigens dat je de app doorloopt op je telefoon en daar van alles aan voorwaarden accepteert. Als je dat niet doet werken bijvoorbeeld je navigatie of parkeersensoren niet. Big brother is watching you.
Het rijden is echt zeer goed te noemen, je stapt in een zeer efficiënte en fijne snelweg cruiser. Gemiddeld verbruik tot nu toe door regen, kou en ellende was tot nu toe 14,5 kWh. Alles werkt en zit waar je het verwacht. De auto stand van de regeneratie werkt goed en de draaicirkel valt ondanks zijn forse formaat wel mee.
De enige puntjes van kritiek zijn eigenlijk vooral de toch wel aanwezige rijgeluiden (hier had ik iets meer van verwacht voor een auto van dit kaliber) en de iets te gevoelige dodehoek assistent die op meerbaans snelwegen begint te piepen als je naar een rijbaan wisselt waarnaast nog een auto rijdt.
Leuke gimmick die verrassend goed werkt is het automatisch inparkeren. De snelheid waarmee dit systeem opereert maakt dat je het wellicht nog echt gaat gebruiken in de dagelijkse praktijk in plaats van dat het leuk staat in de folder.
De digitale betaalde extra’s heb ik nog niet geactiveerd, daarmee heb ik geen lane CENTERING assist en dat mis ik tot nu toe niet. De komende weken staan enkele lange ritten gepland naar onder andere België dus ik ben heel benieuwd hoe de auto zich dan houdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh | Night | Panoramadak | DISTRONIC | Achteruitrijcamera | Dodehoekassistent |
- 2025
- 10 km

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh
- 2025
- 10.500 km

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh | Nightpakket | GUARD 360° vehicle protection | Warmtepomp | Panoramadak | Smartphone integratie | Memorypakket voorstoelen | Sierdelen aluminium |
- 2025
- 15 km
Lees ook

Dubbeltest: Mercedes CLA niet in alles beter dan Polestar 2, als EV wel volwassener

Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt

Hoe komt onze occasionduurtest Lexus IS 300h (2019 - 70.000 km) door de technische keuring bij Joep?

Praktijkervaring Renault Scenic E-Tech: Auto van het Jaar-waardig?

