Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition (2025) #6
autoreview
Signalement
| Uitvoering | CLA 250+ Launch Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 2, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 1 km |
| KM-stand laatst | 3.700 km |
De keuze
- 60 km
Na de Mazda heb ik een tijdje in onze eigen auto’s de zakelijke kilometers gemaakt en gedeclareerd. Dat betekende dat ik per het nieuwe jaar een nieuwe keuze wilde maken en daar heb ik dan ook rustig de tijd voor genomen. De auto die ik anders na de Mazda zou krijgen zou een voorloopauto worden, en daarvan wist ik de bijtelling niet en dus kozen we ervoor de lease auto dit jaar niet in de bijtelling te nemen. Ergo, 3 auto's en met wat werkzaamheden hier in de straat (En dus parkeerproblemen) heb heb ik dus een paar maanden gekozen voor declareren. De zomermaanden reed ik toch een stuk minder zakelijk gezien. Enfin.
De Mazda was slecht bevallen, ten opzichte van de EV’s die ik de laatste jaren gereden heb voelde de techniek sloom aan, reed het schokkerig en lawaaiig, had ik iets te vaak dingetjes met de auto en vond ik omrijden om te tanken zonde van mijn tijd. Voor mij stond dus eigenlijk wel vast dat ik los van de eventuele fiscale stimulans sowieso een EV wilde. Ik heb voor de vorm nog wel serieus gekeken naar een Audi A3 omdat die nog fysieke knoppen heeft voor het 1 en ander maar om eerder genoemde punten wist deze niet te overtuigen. Het voelt echt als teruggaan in de tijd waar ik tot groot ongenoegen van wat reacties op de Mazda review al bij stilgestaan heb.
Op de longlist stonden veel auto’s. Uiteindelijk heb ik proefgereden in:
-Audi A3 Sportback 115pk automaat als S-Line. (Fijne auto, maar benzine)
-Kia EV3 (Ik geloof de GT-Line) (Had Kia wel een beetje gezien, wel hele goede auto maar gemis voor mij was toch wel de warmtepomp)
-Mercedes EQB AMG Line (Erg onder de indruk, rijbereik viel wellicht wat tegen)
-VW ID.7 (Zeer goede kandidaat, vooral na de prijsverlaging)
-Renault Scenic E tech (Kon ik niet lekker in zitten, verder goede auto)
Uit bovenstaand rijtje zou ik voor de ID.7 gegaan zijn omdat die de doorslag zou geven op range. De EQB knaagde echter enorm en was qua auto en gevoel het beste maar ik was er wel een beetje aan toe een winter range te hebben van 500km plus. Zeker omdat de mogelijkheid er is qua aanbod en ik dan ook in de winter niet onderweg hoef te laden wilde ik eigenlijk niet minder accepteren.
In de CLA was ik dus als vanzelfsprekend gelijk geïnteresseerd en ook omdat ik fan ben van gadgets en tech was ik na de introductie helemaal enthousiast.
Uiteindelijk offertes opgevraagd van de volgende voertuigen:
-ID.4 (Op basis van de goede ervaring in de ID.7 wilde ik hem overwegen in ruil voor een lagere catalogus en eventueel meer opties)
-ID.7 (Zoals genoemd)
-EQA (Op basis van de goede ervaring van de EQB, iets meer range en gunstigere catalogusprijs, qua ruimte een concessie op de EQB maar voor ons prima)
-EX40 long range (Mijn ouders hebben deze, dus ik ken hem goed)
-Polestar 2 long range met prime pack (Na de eigen P2 was deze uiteraard ook een optie)
-Mercedes CLA launch edition
Alle door mij geconfigureerde voertuigen hadden minimaal een WLTP van 500km of meer, dodehoekassistemt, ACC, Parkeersensoren voor en achter, stoelverwarming en een trekhaak. De rest was bijzaak of zat er doorgaans toch wel op. Kleur vond ik verder niet zo belangrijk (Ga er niet voor bij betalen) en trekgewicht was minimaal 750kg geremd voldoende.
De offerte van de CLA was meer een ‘op hoop van zegen’ want ik had niet verwacht dat het mij beschikbaar gestelde budget toereikend zou zijn. Uiteindelijk enorme verschillen in de bedragen waarbij de P2 en Volvo in de maand fors duurder bleken dan de rest en dus gelijk al afvielen (Wel met wat verbazing van mijn kant maar goed). Nog even getwijfeld tussen de ID.7 en de CLA maar de keuze laten afhangen van mijn informatie en reviews over de software kwaliteit van de huidige ID serie. Daarvan las ik her en der toch nog wel veel irritaties en onhebbelijkheden en dus de CLA van papier besteld. Natuurlijk met het risico dat daar ook problemen mee zouden zijn maar ik gokte erop dat Mercedes het zich na de ervaringen met de rest van de EQ vloot niet zou verkijken op de software. Toen begon het lange wachten.
Rijden
- 500 km
De eerste keer instappen in de CLA en de eerste instellingen doorlopen vond ik een aparte ervaring. Het is meer alsof je een smartphone installeert dan dat je in een auto stapt. Voor gezichtsherkenning moet je allerhande kanten op kijken en je stoel instellen is een kwestie van je juiste lengte op het infotainment selecteren. De stoel en spiegels verstellen zich vanzelf en stonden gelijk voor 99 procent goed. De auto verreist overigens dat je de app doorloopt op je telefoon en daar van alles aan voorwaarden accepteert. Als je dat niet doet werken bijvoorbeeld je navigatie of parkeersensoren niet. Big brother is watching you.
Het rijden is echt zeer goed te noemen, je stapt in een zeer efficiënte en fijne snelweg cruiser. Gemiddeld verbruik tot nu toe door regen, kou en ellende was tot nu toe 14,5 kWh. Alles werkt en zit waar je het verwacht. De auto stand van de regeneratie werkt goed en de draaicirkel valt ondanks zijn forse formaat wel mee.
De enige puntjes van kritiek zijn eigenlijk vooral de toch wel aanwezige rijgeluiden (hier had ik iets meer van verwacht voor een auto van dit kaliber) en de iets te gevoelige dodehoek assistent die op meerbaans snelwegen begint te piepen als je naar een rijbaan wisselt waarnaast nog een auto rijdt.
Leuke gimmick die verrassend goed werkt is het automatisch inparkeren. De snelheid waarmee dit systeem opereert maakt dat je het wellicht nog echt gaat gebruiken in de dagelijkse praktijk in plaats van dat het leuk staat in de folder.
De digitale betaalde extra’s heb ik nog niet geactiveerd, daarmee heb ik geen lane CENTERING assist en dat mis ik tot nu toe niet. De komende weken staan enkele lange ritten gepland naar onder andere België dus ik ben heel benieuwd hoe de auto zich dan houdt.
Zuinig
- 1.000 km
Foto toegevoegd van mijn rit vandaag auto was opgeladen tot 88%. 14,2kwh/100. Weliswaar veel over N wegen maar toch.
Beetje gespeeld met het geluid en de instelling op ‘Pure’ gelaten. Intensief was voor mij inderdaad te intensief. Inmiddels een proefmaand genomen op de digitale extra die spotify toevoegt, net als de agenda en andere apps die ik nooit gebruik. De agenda gesynchroniseerd met mijn werkagenda dus ik klik in de auto bij de afspraak op ‘navigeren’ en de route staat erin. Snel en handig.
De middenconsole is lekker hoog en ik heb al gemerkt dat ik daar graag mijn been op laat rusten als de ACC zijn werk doet. De middenconsole is van een soort aluminium gemaakt dat vanmorgen in een koude auto wel erg koud was haha. Inmiddels de sportstand ook even uitgeprobeerd, won zonder moeite een stoplichtsprint ben een opgefokte Leon rijder. Blijft leuk om weg te zoeven. Vandaag met de zon op het dak merk je wel dat je in een soort glazen kas rijdt, heb de temperatuur direct lager gezet omdat ik het erg warm vond worden.
Het is echt een fijne efficiënte EV tot nu toe en de range is echt een groot pluspunt. De Mazda die ik eerder reed op benzine had bij een volle tank ook niet meer dan 750/780km dus deze auto doet daar niet veel voor onder.
In een andere review iets gelezen over winterbanden. Mijn leasemaatschappij mailde mij proactief met de keuze vooraf, of een nieuwe bestellen met 18 inch velgen of deze houden en daar een 18inch velgensetje zonder extra kosten naast leggen. Mercedes had blijkbaar niet in de gaten dat deze bandenmaat en loadindex niet bestonden als winterband. Omdat ik voor levering toch al gekozen had om hem op zomerbanden te laten heb ik verder niet veel aandacht besteed aan dit ‘dingetje’
Update
- 1.800 km
Gelukkig heeft mijn CLA geen issues, als ik de review van 1 van mijn collega rijders mag geloven heeft hij nogal wat problemen namelijk.
Inmiddels ook een paar wat lange ritten gereden. Ik heb een screenshot toegevoegd van mijn verwachte rijbereik met een volle accu (In november!) waarbij ik dus meer dan 700km haal. Bizar goed. Geholpen door een lange rit met wat files dus gemiddeld 70 kunnen rijden over 450 kilometer maar toch.
Daarbij ook even een functie geprobeerd die bij je stoelinstellingen staat waarbij je een soort programma kunt laten afspelen die het meest weg heeft van stoelmassage. Je stoel beweegt minimaal, ik vroeg de dealer waar het voor was en het antwoord was 'om tijdens lange ritten wat te bewegen' enfin. Het is een gimmick welke ik waarschijnlijk niet meer ga gebruiken. Stoelmassage kan overigens ook en is een apart iets, maar moet je via digital extra's activeren.
Verder heb ik uitgezet dat de auto zonder commando op je kan reageren ia de AI assistent. Wat een andere reviewer al aangaf, meezingen met een liedje of iets roepen over of naar een andere weggebruiker resulteert nog wel eens in een vrolijk antwoord van de assistent. Te irritant.
Bij het opstarten merk ik dat het soms even duurt voor de auto verbinding heeft met data en tot die tijd kun je nog geen bestemmingen (Fatsoenlijk) invullen in het navigatiesysteem. Als je dan snel weg wil rijden is dat wat hinderlijk, op te lossen met een mobiele hotspot maar zou niet moeten mogen. Hopelijk verbetert dit nog met een update.
Op een krap parkeerterrein ook het automatische parkeren nog een kans gegeven na de eerdere positieve ervaring en dat was ook nu weer vlot gepiept. Geen moeilijke steekacties met 2 collega's erbij dus :)
De stoelen zitten overigens uitmuntend, ik kwam na een rit van meer dan 6 uur fris en fruitig thuis aan.
Al met al ben ik erg blij met de auto. Samenvatting van de negatieve punten tot dusver:
-Materiaal van de middenconsole is wat koud als je je been erop legt
-Data verbinding niet altijd snel genoeg tot stand gebracht bij begin rit.
-De temperatuur en climatronic bedienen op het scherm verreist dat je ernaar kijkt om gelijk een melding van de auto te krijgen dat je op de weg moet blijven kijken. (Maak dan niet alles in een scherm). Dit is natuurlijk een beetje de ziekte van deze tijd helaas.
-Verwarming maakt heel weinig geluid maar is wel hoorbaar als je de radio uit zet. Ik stoor mij er verder niet aan.
-Auto is wat gehorig.
Pluspunten:
-ZUINIG
-Lekker vlot en strak sturen
-Infotainment werkt snel en goed. Ik gebruik geen CarPlay meer.
-Stoelen zitten zeer goed.
Al met al ben ik benieuwd of ik dan nog problemen krijg. Ik hoop uiteraard van niet.
Winter
- 2.200 km
Nu net het koude weer toch even een nabrander over de winterse taferelen van vanmorgen. Ik had er niet zo’n erg in dat het vannacht zou vriezen dus ik heb niks met voorverwarmen gedaan. De auto en dan met name de ramen, de deurklinken en eigenlijk alles wat beweegt zat vast gevroren. De auto kwam uiteraard van het slot om met veel gekraak alles op zijn plek te krijgen. Niet echt elegant. Voortaan is het devies dus sowieso voorverwarmen om dit te voorkomen want echt lekker voor alle draaiende delen kan dit niet zijn.
Omdat ik zelf de auto thuis oplaad en de kosten declareer weet ik inmiddels ook dat ik aan stroom de eerste maand 4 cent per km heb uitgegeven aan stroom.
Software
- 3.700 km
Inmiddels in een week tijd 2 software updates gehad (OTA) waarbij ik dus van 1.0.0 via 1.0.2 naar 1.0.3 gegaan ben. Kleinere verbeteringen over de dataverbinding zijn inderdaad merkbaar. Alsmede kleine onhebbelijkheden over het niet op volgende nummer kunnen klikken in Spotify als ik ook op het navigatiescherm zit. Vervelender dan je denkt omdat je geen knoppen op het stuur hebt om dit te regelen en je dus of moet gaan roepen naar de AI assistent om het volgende nummer te doen, of in je menu helemaal naar Spotify te gaan. Third world problems en dus inmiddels opgelost, maar toch.
De auto blijft zuinig en rijdt uitermate fijn. Ik merk wel soms dat als ik hem aanzet, hij soms een secondje of 4 nodig heeft voor alle systemen geladen zijn (en dus ook alle foutmeldingen weg). Daar merk je maar weer aan dat het met een auto soms weinig van doen heeft en je met name in een grote smartphone rijdt.
Ik heb het stuur op 'Sport' gezet en laat de rest altijd gewoon in normaal/comfort stand staan. Geen noodzaak voor eco gezien de al zeer zuinige waardes tot nu toe. Mijn GOM geeft nu 680km aan bij een volle accu.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh l Trekhaak l 19inch Lichtmetalen velgen l Distronic l Stoelverwarming l Nightpakket l Keyless Entry & Go l
- 2025
- 10 km

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh l Panoramadak l Elektrische stoelen voor verwarmd l Distronic l Apple Carplay l Keyless Entry & Go l Nightpakket l
- 2025
- 10 km

Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition 85 kWh | Trekhaak | Night | Panoramadak | Stoelverwarming | DISTRONIC | Achteruitrijcamera | Dodehoekassistent |
- 2025
- 10 km
Lees ook

Mercedes-Benz CLA elektrisch en mild-hybride vrijwel even duur

Dubbeltest: Mercedes CLA niet in alles beter dan Polestar 2, als EV wel volwassener

Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt

Porsche 911 T-Hybrid blijkt toch wat geschikter voor langdurige stilstand


