Mercedes-Benz 300 D (1978)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 D |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1978 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 414.138 km |
KM-stand laatst | 445.376 km |
300d w123 1978
- 416.718 km
Voorsituatie
De zoektocht naar een oldtimer heeft zo zijn voorgeschiedenis, en hiermee gaan we dan ook beginnen. Een paar jaar terug toen ik mijn rijbewijs haalde, was het mijn doel om een oldtimer te kopen. Ik wilde dit omdat mijn vader mij helemaal gek had gepraat over oude auto's. In mijn zoektocht focuste ik mij voornamelijk op volvo's van 40+ jaar oud, maar de exemplaren die we tegenkwamen waren niet in een al te beste staat. Mijn vader zei echter altijd, je moet een Mercedes zoeken, en het liefst een diesel. Hij had namelijk ooit in een goudkleurige 300d gereden die hij had overgekocht van mijn pake (opa). Die auto had toen +- 8 ton op de teller. De zoektocht ging vervolgens verder en we kwamen een groene w123 coupé tegen, later een witte 280 coupé waar ik in ging rijden. Als je daar gas gaf werd je lekker in je stoel gedrukt, lekker vlot en mooi zo'n auto.
De aankoop +- juli/augustus 2018
Toen kwam het moment dat we een Mercedes 300 diesel in het zicht kregen en vervolgens kochten. Het was een auto die al een tijd stil stond, 39 jaar oud was en hij had zo zijn rotte plekken. Dat betekende lassen en alles weer gangbaar maken. Maar ik als 22 jarige ben nu de derde generatie in mijn familie die in een w123 300d rijdt.
Ondanks de stilstand was er echter niks echt vast en hebben we zelf alles gangbaar en veilig gemaakt. Dit ging erg soepel en snel in verhouding tot de 1e coupé die we hadden gekocht. De auto stond dan ook snel klaar en hij werd in één keer goedgekeurd rond november.
De vuurpijl: 31 december 2018
Het was zover, de auto was 40 jaar oud, op oudjaarsdag, wat een feest! De auto uit de schorsing en om 01:00 uur in de nacht reed de 'tank' over de weg. De motor liep als een naaimachine maar er vloog wel allemaal vuurwerk uit de uitlaat, wel spannend maar er zat nogal wat kool in de uitlaat blijkbaar :) .
26-3-2019.
We zijn nu bijna 4 maand verder, en hoe bevalt de auto? Ook in verhouding tot de 280c?
Prima, want:
+ ligt stevig op de weg en rijdt comfortabel over de weg.
+ start altijd, geen olieverbruik tot nu toe.
+ vermogen: Oké. Je wordt zeker niet in de stoel gedrukt. Hij is niet langzaam, maar zeker ook niet snel (tvt 280c). Ik had het namelijk erger verwacht maar je kan goed meekomen. Ik rij alleen wel veel meer op de rechterbaan, maar is dat erg? neuh.
+ Verbruik: 1:10,75 tot nu toe. Beter dan ik had verwacht. Ik ging van 1:9-10 uit.
Grote nadeel: geluid
De coupé met zijn 6 cilinder is beduidend stiller. Na een tijd veel in de 300d te hebben gereden ging ik met mijn vriendin in de 280c rijden. toen we stil stonden bij het stoplicht hoorden we de motor niet en ik dacht letterlijk staat de motor uit? Nee, die liep gewoon. De diesel laat zich dus duidelijk horen. 110 is prima te doen maar ik wil in de toekomst toch nog eens gaan kijken of ik de auto nog ergens wat stiller kan krijgen.
Tot zover mijn review. In de toekomst ga ik hem wel weer eens bijwerken.
de vakantie voorbij
- 423.524 km
Na meer dan een half jaar in de auto te hebben gereden is het weer tijd voor een update. In deze periode hebben er zich geen problemen voorgedaan, en het verbruik is gestegen naar een gemiddelde van rond 1:11,4. Ook is er bijna geen olieverbruik.
In de zomervakantie ben ik samen met een aantal vrienden naar Duitsland gegaan, en hebben we rond de 1300 kilometer gereden. Wanneer je, zwaarbeladen met 4 man, een heuvel omhoog moest rollen met een vrij hoog stijgingspercentage, moest de motor hard werken. Toch kwamen we elke heuvel te boven en leed het verbruik hier niet onder. Tijdens de vakantie zelfs steeds boven de 1:12 gereden. Ook tijdens deze rit geen problemen ervaren. Ik realiseerde mij wel dat ik erg blij ben dat dit een 300D is, en geen 200D ;)
Twee jaar later, de 444,444 voorbij
- 445.376 km
Tja. Het is een tijd geleden dat ik een update heb gegeven. Zijn er nog gekkigheden? Eigenlijk niet. Hij blijft betrouwbaar en ALS er iets is kan je het zelf snel repareren. Oftewel, ik heb nog geen extra kosten hoeven maken. Wel ben ik een wieldop kwijt geraakt > : ( . Gelukkig heb ik een voorraad liggen. Helaas wel in een andere kleur en ben ik genoodzaakt om binnenkort in de vakantie dit even bij te spuiten.
Wat waardeer ik?
Het blijft een auto met karakter. Ik krijg geregeld complimentjes te horen over de auto. Dat blijft leuk. Ook is ie naar mijn beleving 'zuinig'. 1:12 is nu zo'n beetje het gemiddelde met het warmere weer.
Vorig jaar de Harz doorgekruist. Niet dat dit 'mittelgebirge' nu zo stijl is, maar als je echt moet stijgen met de auto merk je dat echt geheid aan de motor! Dan is hij niet de snelste! Maar ach, hij 'bruust' wel door, en ik vind het wel karakter hebben. Ik weet echter niet of het verstandig is om de Alpen of het Noorse bergland met de auto te gaan beklimmen.
Wat mis ik? Twee dingen.
Airco en stilte.
De Harz was leuk, en met het dakraam en alle vier ramen open hebben we de hittegolf kunnen overleven, maar een airco mis ik. Helaas schijnen die dingen in de oude Benzen niet al te best te zijn.
Ondanks dat het motorgeluid echt leuk is, is het uiteindelijke geluidsniveau mij veel te hoog. Daar erger ik mij aan. Daarom ga ik het comfort ook een 'ster' verlagen. Ik denk dat hij wel stiller kan, wanneer alle rubbers helemaal ok zijn enz. Maar dan zou ik eerst eens in een andere 300d moeten rijden om dit te kunnen vergelijken. Ik lees dat ik het hier al eens eerder over hev gehad, helaas val ik in de herhaling. Mijn vader heeft een 1979 300sd en dit is natuurlijk een andere auto, maar die is beduidend stiller.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.