Mercedes-Benz 300 D (1984)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 300 D |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 204.000 km |
KM-stand laatst | 201.000 km |
Mercedes-Benz w123 300D H5
- 201.000 km
Deze Mercedes-Benz w123 met een 5 cilinder 3 liter diesel motor doet je kippenvel krijgen. Door de gunstige motorrijtuigenbelasting met oldtimers (toendertijd, dit zal wel veranderen) is het voor mij als student mogelijk geweest om deze prachtig bolide te rijden. Deze bruine Mercedes-Benz van 28 jaar oud rijdt door en door en door. De onverwoestbare motor van Mercedes-Benz houdt er echt niet mee op. De auto is een paar jaar geleden Nederland ingevoerd vanuit Italië. Het Middelandse zeeklimaat heeft de auto goed gedaan, met name het chassis. Keihard is het nu, totaal geen roest. Het enige minpunt als deze auto het zou hebben: roest. Als een oude auto, met name deze auto, met roest kampt draai je dan maar om, deze hoef je niet te kopen. Vandaar de aanschaf van deze Mercedes. De 3 liter diesel is de sterktste van de dieselmotoren op de turbodiesel na. Opties als airco, elektrische ramen, elektrisch schuifdak is voor deze oldtimer alsof ze nieuw zijn. Zo "smooth" als alles werkt laat zien dat het een echte Mercedes is. De kwaliteit van deze auto is erg hoog.
Het nadeel is dat de auto heel erg traag is. Ondanks de gigantische 3 liter 5 cilinder motor, levert hij slechts 80 pk (voor wat er nog van over is). Met een oldtimer moet je geen haast hebben. Je moet zoeven, niet scheuren.
Na een jaar met deze auto gereden te hebben met een ratelend geluid bij het opkomen van de koppeling ging de auto niet meer in de versnelling. Een defecte hulpkoppelingscilinder bleek de boosdoener. Ook maar even de versnellingsbak eronderuit omdat gedacht werd dat de drukgroep kapot was i.v.m. het ratelende geluid. De versnellingsbak bleek niet goed te zijn, veel gruis ontsnapte de bak toen hij het daglicht zag. Dit was erg jammer. De versnellingsbakolie vervangen en weer de bak eronder, nieuwe hulpkoppelingscilinder en rijden maar. Het geluid blijft, maar schakelt weer perfect. Een nieuwe 5 versnellingsbak gezocht, maar niet gevonden. Een 4 bak was geen optie, omdat de 5 bak zo fijn reed. Hierdoor kon je gemakkelijk 110/120 rijden. Het verbuik lag rond de 1:13.
Liever het bovenstaande probleem niet gehad, maar alles wat beweegt is onderhevig aan slijtage.
Het luisteren naar het geluid van de heerlijke zware motor is alleen al een genot. Het openen van 1 van de 4 deuren is het begin van een plezier wat een brede glimlach op je gezicht tovert. Het zitten in de 28 jaar oude stoelen is net zo plezierig. Het oude comfort heeft wel wat, maar een 3 jaar oude stoel zou beter zitten. Dit kleine minpuntje valt helemaal weg als je de auto start. In de zomer, lekker het dakje open met een simpele knop, elektrische ramen open en lekker toeren. Het geluid van de auto, het rijden als een vliegend tapijt doet je voelen dat je je bevind in een super degelijke auto waarvan je weet dat hij blijft rijden zolang de bestuurder dat wil.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.