Mercedes-Benz 220 D W123 (1977)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 220 D W123 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 174.500 km |
KM-stand laatst | 231.000 km |
ERVARINGEN
- 187.700 km
Na ongeveer 9 maanden in een andere oldtimer gereden te hebben (een VW Kever uit 1967), wilde ik eigenlijk toch een oldtimer die meer geschikt is voor ook dagelijks verkeer in de winter en om ook op lange(re) afstanden met het volledige gezin te gebruiken. De Kever is daar minder geschikt voor (geen gordels en weinig ruimte).
Omdat vrienden en familie ook ’oude’ Mercedessen rijden ook maar eens op een MB-zoektocht gegaan. Aanvankelijk een heel mooi uitziende uit 1981 gevonden, maar ging door omstandigheden toch niet door.
Vervolgens liepen we tegen dit fraaie exemplaar uit 1977 aan. Het is een 220D die afkomstig is uit Frankrijk (iets ten zuiden van Parijs) en altijd bij dezelfde lokale garage aldaar in onderhoud is geweest, gezien het onderhoudsboekje. Dat deze uit Frankrijk komt verklaart ook de gele verlichting. 1 van de mistlampen is overigens wel wit, waardoor het lijkt op de foto’s dat ie maar 1 gele lamp heeft.
De vorige eigenaar heeft de wagen zeer goed behandeld en (laten) ondehouden. De buitenkant ziet er op 1 krasje en klein deukje na in, uit alsof ie zo uit de garage komt.
De binnenkant ziet er in dezelfde staat uit. De MBTex-bekleding ziet er perfect uit (geen verkleuringen/scheuren in de bekleding) en de bestuurdersstoel zit ook behoorlijk comfortabel (amper doorgezakt en dat is zoals ik her en der lees een veel voorkomend MB-probleem).
De 220D heeft hetzelfde vermogen als de latere 200D, te weten 60pk. Nu had ik ook een proefrit gereden in een 200D, en het blijkt dat deze 220D toch wat beter optrekt in zijn 2 en 3. De 200D leek daarentegen erg sloom.
Als je constant 50 moet rijden dan kan dat gerust in zijn 4. Het is uiteraard een 4bak en dan mis je wel soms de 5e versnelling. Bij 110/120km is het geluidsniveau behoorlijk acceptabel en niet veel harder dan bij onze Renault.
Verder rijdt ie echt heerlijk en doet ook daarin nauwelijks onder voor de bijna 30 jaar nieuwere Renault.
Aanpassingen: om de kinderen op een veilige(re) manier te vervoeren hebben we gordels achterin geplaatst. Kunnen de kinderzitjes er ook fatsoenlijk in.
Update 31-3-2009: er is inmiddels een andere autoradio geplaatst: een MTLogic die van alle gemakken voorzien is. Tevens zijn de frontspeakers vervangen, zodat het geluid een stuk beter is.
Update 16-6-2009: Stuurbekrachtiging is ingebouwd. Toch wel prettiger bij met name inparkeren.
Update 10-9-2009: In juli 2009 cruise control van Waeco ingebouwd (de Waeco MS-50). Werkt naar behoren, behalve als het erg warm is (of de moter erg warm is). Dan pakt ie niet de snelheid op. Er zit nog een originele Waeco-bediening op het dashboard wat niet erg mooi is. De originele Tempomathendel is er al, maar dat vereist nog wat soldeerwerk.
In de zomervakantie 3000km met de wagen gereden zonder problemen. Een perfecte reiswagen. Enige wat we soms misten was de airco.
PROBLEMEN
- 187.700 km
De auto heeft een jaar of 5 nagenoeg stil gestaan. De laatste beurt was in april 2003 met 173000km op de teller. Daardoor hobbelde de wagen wat als je rond de 80-85km/uur reed (bij 110 niks aan de hand overigens). De achterbanden wel vervangen (die zaten er ook al onder sinds 1992). Dit gehobbel (lijkt op zgn. vierkante wielen) is helaas nog niet over. Welicht moeten de voorbanden ook nog, maar we gaan eerst nog eens even testen door 2 reservewielen te monteren en kijken of het inderdaad dit probleem is. Als daar meer van bekend is volgt een update.
Update: er zijn bij 183000km 2 nieuwe voorbanden opgekomen. Het hobbelen is een stuk minder geworden bij de snelheid van rond de 80km/uur.
1 klein probleempje gehad ook bij pakweg 183000km: wilde niet starten, en later met veel moeite. Bleek de zekering voor de gloeispiralen/startmoter kaduuk te zijn. Dit is verholpen, echter het gloeispiraal lampje doet het niet (meer). Is niet zo'n groot probleem, want aan de hand van verminderd branden van overige lampjes kan je zien dat je aan het gloeien bent.
Geen problemen eigenlijk
- 204.300 km
Half jaartje geleden heeft de bolide de stand van 2 ton gehaald.
De hele winter probleemloos doorgekomen. In de periode met veel zout op de weg stond ze uiteraard stil. Ondanks de roestpreventie willen we niet teveel risico nemen.
Ondertussen weer regelmatig op pad geweest en geen enkel probleem.
Nog steeds als een zonnetje
- 231.000 km
De auto inmiddels ruim 10 jaar in bezit. Er wordt wat minder mee gereden dan in de beginjaren. Toen de oldtimerregeling van kracht werd en de Benz 'ineens' niet meer een oldtimer was, is deze geschorst geweest en heeft op stal gestaan, behalve tijdens de zomervakanties.
Begin vorig jaar is de auto volledig voorzien van een nieuwe laklaag.
En toen de bolide 40 jaar werd en weer wat frequenter gebruikt zou gaan worden, de Becker Traffic Pro-autoradio vervangen door een modernere met DAB+ etc. Gelukkig met een display zonder al te veel discolampen, dus past best wel in het interieur.
De auto rijdt nog steeds als een zonnetje zonder problemen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.