Mercedes-Benz 220 (1972)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 220 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 354.000 km |
KM-stand laatst | 688.888 km |
Mijn 2e Mercedes 220
- 655.000 km
Hiervoor had ik de 220 D. Dat was een hele leuke en karaktervolle auto, met zijn klassieke dieselmotor. Maar er waren wat puntjes die aangepakt moesten worden. Dus dan ga je kijken; Laten opknappen of inruilen voor 1 die al helemaal klaar is. De kosten waren vergelijkbaar, maar het gemak om precies te weten wat je krijgt, gaf voor mij de doorslag om eens te gaan kijken. En van kijken kwam kopen, omdat de witte veel lekkerder reed, met zijn betere acceleratie en betere remmen. Ook werkt de automaat beter dankzij het extra vermogen.
Op de 2e foto heb ik ze naast elkaar gezet. De groene is de diesel en de witte is de LPG.
Bij het rijden merk je heel goed het verschil. Waar de diesel net aan meekwam, is deze aangenaam vlot. Hij pakt moeiteloos op, ook als je al 120 rijdt en heuvelop gaat. Terwijl je bij de diesel al wist dat je heuvelop of bij hogere snelheden nauwelijks kon aanzetten als je in wilde halen. Natuurlijk, het zijn klassiekers, dus de prestaties zijn niet doorslaggevend, maar het is toch wel aangenaam. Ook remt deze veel beter dan de diesel, je hebt veel minder kracht nodig en de remweg bij een noodstop is veel korter.
Nadeel van dit vrij moderne prestatieniveau is achteraf wel dat je minder beleving hebt. Ik sluit niet uit dat er hierna toch weer een diesel komt. Misschien dat ik nog wel een keer een goede 240d 3.0 tegenkom. Maar voorlopig valt er ook in deze 220 nog genoeg te genieten.
Naast de verschillen zijn er vooral overeenkomsten. Want ook hier is het rijden ermee veel leuker dan je zou verwachten. En ook heeft de strichacht prima stoelen, in alle uitvoeringen.
En zo'n strichacht was destijds natuurlijk een wagen voor de beter gesitueerden. Die klasse is nog steeds voelbaar, want het witte bakelieten stuur, het vele chrome, het ster icoon op de lange motorkap, de gescheiden klimaatregeling en de prima afwerking spreken voor zich.
Leuk is ook dat waar de diesel een typische ondernemersauto was, de 4 cylinder benzine destijds juist een wat meer conservatieve doelgroep aansprak. Zeg maar de ouderen die hun schaapjes goed op het droge hadden, maar die geen behoefte meer hadden aan status.
Zeker de grote 4 cylinder was in die tijd een typisch een auto die je kocht omdat je kwaliteit en luxe belangrijk vond, maar als het tegelijk niet decadent mocht worden.
Dat zie je ook terug aan de mooie roomwitte lak, die destijds zonder meerprijs geleverd werd en het feit dat er geen extra chrome aangevinkt werd. Dus de wielkast-randen zijn gewoon wit staal en de bumpers zijn van het slanke type. Maar de eerste eigenaar gunde zich wel het leder, de automaat en de sterkere 220 motor.
Trouwens is het verbruik wel fors in vergelijking met de diesel. Waar de diesel ongeveer 1 op 11 haalde, kom ik hierbij ongeveer op 1 op 6. Terwijl ik met beide rustig met het verkeer meerijd, zonder haast. Natuurlijk is het verbruik van een klassieker als deze van ondergeschikt belang, maar het valt mij gewoon op hoe groot het verschil is.
Geluid:
Grappig genoeg is deze niet of nauwelijks stiller dan de diesel. Het geluid is wel anders, hij roffelt gezellig in plaats van het karakteristieke nagelen, maar het geluidsniveau is voor mijn gevoel gelijk. Ook hoor je als je goed luistert heel licht de kleppen, terwijl die net gesteld zijn. Dus dat hoort kennelijk bij het motor karakter.
Bediening:
De bediening is eigenlijk net als een moderne auto. Je draait de sleutel om te starten en zet dan de automaat in D of R om weg te rijden. Enig verschil is dat je 3 seconden wacht op de LPG choke, tussen contact aan en starten.
Verder start hij altijd prima op LPG, dus geen gedoe met omschakelen.
Onderhoud:
Ik heb preventief de vloeistoffen en filters vervangen en de kleppen gesteld. Ook heb ik preventief de ontsteking vervangen, dus contactpuntjes, rotor, verdeler en bougies. Hij startte en liep nog prima, maar het setje originele Duitse onderdelen was zo gunstig geprijsd dat ik de verleiding niet kon weerstaan. Ook zat de oude ontsteking er zeker al 5 jaar in, als ik keek naar het uiterlijk van de onderdelen. Ergens ook wel logisch dat de vorige eigenaar het liet zitten zolang het prima werkte, maar ik ben defecten liever voor.
KM stand:
Helaas heeft het dashboard maar 5 cijfers om de KM stand weer te geven. Daarom is het 1e cijfer slechts een schatting.
Specificaties:
2,2 liter benzine, 4 in lijn, 110 pk
Automaat met 4 versnellingen (D=2,3,4 S=2,3 L=1,2)
Topsnelheid: 170 km/u
Acceleratie 0-100: 13 seconden
Droog gewicht: 1378 kg
Maximaal gewicht: 1855 kg
Draaicirkel: 11m
Achterwielaandrijving
Tankinhoud: 70 liter LPG + 65 liter reserve (benzine)
Verbruik: 1 op 8 (1 op 6 in de praktijk)
LxBxH: 4m68 x 1m77 x 1m44 (wielbasis 2m75)
Optielijst:
- Automaat
- Stuurbekrachtiging
- Bekleding cognac leder
- Radio met cassette en 2 luidsprekers
- Hoofdsteunen voor
- Trekhaak voor 1200 kg
- Rechter buitenspiegel
- Vloermatten
- Volwaardig reservewiel met gereedschapsset
- Veiligheidsgordels voor (3 punts gordels)
- Veiligheidsgordels achter (2 punts gordels)
- Radiaalbanden (standaard waren diagonaalbanden)
Kleppen opnieuw gesteld voor mooiere motorloop
- 656.000 km
Naar aanleiding van een tip van een oud-monteur van Mercedes heb ik de kleppen vanmiddag nagesteld, waarbij ik de uitlaatkleppen een fractie krapper zette dan aanbevolen, maar nog wel ruim binnen de tolerantie.
En nu loopt de motor heel mooi stil, terwijl de kleppen eerst heel licht hoorbaar waren.
Kennelijk deed de /8 dat bij benzinemotoren vanaf nieuw al, dat je hem na een stukje rijden nog even moest nastellen en dat je soms net iets moest afwijken van de standaardwaarden om hem mooi stil te laten lopen.
Wel ben ik minder enthousiast over het zelfborgende stelsysteem van de kleppen. Want omdat je de borging niet los kan maken, moet je heel veel kracht zetten bij het stellen. Terwijl je de kleppen met een open sleutel moet stellen. Zelfs met het speciale gereedschap van Mercedes, moet je dus heel goed oppassen dat je niet uitglijd op de moer. Bij de diesel was dat veel beter, die had wel aparte borging.
Op grote voet
Grappige ontdekking vandaag. De /8 heeft dan misschien 14" velgen, maar de diameter van de totale banden is vrijwel gelijk aan de 19" banden van de nieuwe Volvo V70 van een collega. En ik heb het even gecheckt, maar dat blijkt ook te gelden voor de nieuwe Mercedes E klasse.
Dus de velgen werden de afgelopen 44 jaar wel steeds groter, maar de totale wielen in dit segment bleven vrijwel gelijk.
Want de /8 heeft origineel een totale wieldiameter van circa 65 cm, waar de nieuwe auto's uit dat segment tussen de 66 en de 68 cm zitten.
Niet dat ik ook maar overweeg om de fraaie originele velgen met wieldoppen in wagenkleur in te wisselen voor moderne 19"wielen, maar het feit dat dit gewoon zou passen is toch opmerkelijk.
Betrouwbaar genieten
- 658.000 km
Inmiddels alweer 4000 km genoten van de witte strichacht. En volledig betrouwbaar. Ook bij temperaturen onder 0 start hij gelijk. Op gas. Koud roffelt hij wel een beetje nadrukkelijker bij lage toerentallen, met ook wat extra trilling, maar ik neem aan dat dat normaal is voor een 4 in lijn op gas.
Ook heb ik enkele verbeteringen kunnen aanbrengen. Zo heb ik de uitlaatrubbers aangepakt en de balans van de cardanas iets verbeterd. En de olie van het differentieel is vervangen. Dat maakt verschil, hij is nu net even stiller op de snelweg en er is wat minder trilling in de pook van de automaat. Vooral bij snelheden boven de 120 maakt dit een behoorlijk verschil. En hij rijdt gemakkelijk 130 of 140.
Wel voel je bij 130 dat hij wat minder vast op de weg ligt dan een moderne auto. Terwijl ik begreep dat deze wagens destijds de maatstaf waren voor middenklasse sedans. Hier zie ik ruimte voor verbetering, mogelijk dat opnieuw uitlijnen en een setje nieuwe banden de wegligging een stuk strakker zal maken.
Gepland onderhoud
- 659.000 km
Deze week heb ik eerst de contactpuntjes vervangen. Helaas nog niet succesvol, want gedurende enkele ritten werkte het prima, maar daarna startte hij voor mijn deur niet meer. De nieuwe contactpuntjes zaten nog precies zo als ik ze geplaatst had. Maar toen de oude er weer in zaten op de positie waarop ze eruit kwamen, was het gewoon weer starten/lopen. Hoe dat kwam weet ik nog niet, maar preventief ga ik binnenkort de bobine en de condensator vervangen. Want de oude contactpuntjes hebben minder speling dan voorgeschreven, mogelijk dat daardoor een zwakkere bobine nog wel werkt. De nieuwe bobine wordt er 1 van het sterkere type wat standaard alleen op de 6 cylinders zat, maar die wel toegepast mag worden op alle motoren.
Verder heb ik de strichacht uit laten lijnen. Dit gebeurde duidelijk met veel ervaring, maar als ik het stuur loslaat blijft hij nog steeds niet 100% recht. Mogelijk dat dit met nieuwe banden op te lossen is.
Tenslotte heb ik de voorwiellagers van vers lithiumvet voorzien. Het was even zoeken, maar met een platte schroevendraaier waren de metalen naafkapjes vrij snel los en door die kapjes vervolgens geheel te vullen met vet en er weer in te schuiven, werd het vet netjes in het lager geperst. Smeernippels waren nog mooier geweest, maar die trof ik helaas niet aan.
Voorbanden
- 659.500 km
Bij mijn vorige ervaring merkte ik op dat hij na uitlijnen nog niet 100% strak rechtuit reed. Om te kijken of dit aan de banden lag, heb ik de banden voor en achter gewisseld. Ook zag ik dat 1 voorband niet netjes was afgesleten, dus daar heb ik zolang het reservewiel ingezet.
Het resultaat is dat hij weer keurig rechtuit blijft rijden als ik het stuur loslaat.
Dus nieuwe banden zullen dit binnenkort definitief oplossen, waarbij natuurlijk de beste oude band het reservewiel wordt en de andere 4 worden vervangen voor nieuwe.
Zomer update
- 666.000 km
Inmiddels al weer een leuke hoeveelheid extra km's verzameld, ik heb er alweer 12.000 km mee gereden sinds ik hem heb.
Leuk detail, ik kwam laatst de correcte set sneeuwkettingen tegen, dus die liggen nu netjes in de kofferbak. Niet dat ik al concrete plannen heb om de sneeuw een keer op te gaan zoeken, maar het is mooi dat ze er nu netjes bij zijn.
En naast het rijden, waren er natuurlijk weer diverse verbeteringen. Zo heb ik de spiraalveren achter laten vervangen, waardoor de wegligging een stuk verbeterd is en hij ook weer netjes vlak op de weg ligt, in plaats van achter wat lager dan voor.
Ook kreeg hij nieuwe automaatvloeistof, waardoor hij nu (vooral onder vollast) wat mooier schakelt.
Natuurlijk zijn ook de voorbanden vervangen, zoals eerder al gepland, waardoor hij nu rondom weer op keurige banden staat. De oude waren namelijk niet geheel recht afgesleten, omdat het uitlijnen duidelijk nodig was. Door die nieuwe banden is er nog iets minder trilling tijdens het rijden en remt hij nog een stukje gretiger.
Het is leuk om te zien en te voelen hoeveel het uitmaakt als onderdelen niet alleen goed zijn, maar gewoon weer in nieuwstaat. Want in 45 jaar is er toch wel slijtage aan bijvoorbeeld het onderstel. Neem je die slijtage weg, dan voel je hoe goed zo'n Mercedes-Benz uit de jaren 70 destijds ook reed.
Eerste jaar in bezit
- 670.000 km
Het is alweer een jaar geleden dat ik deze fraaie strichacht kocht. In dat jaar heb ik mogen genieten van 16.000 leuke & probleemloze km's.
Natuurlijk heb ik wel wat gesleuteld en ook wat werkzaamheden uitbesteed, maar dat was eigenlijk vooral onderhoud. En het stapje voor stapje aanpakken van normale slijtage van de afgelopen 45 jaar.
Dus de volle score van 5 sterren voor betrouwbaarheid mag netjes blijven staan.
Opa weet de weg
- 672.000 km
Oorspronkelijk was ik ervan uitgegaan dat er een 3 voor mijn km-stand hoorde. Inmiddels heb ik wat meer informatie verzameld, waardoor ik begin te twijfelen.
Namelijk:
- De gasinstallatie zit er waarschijnlijk al iets van 40 jaar in
- De KM steller moest recent gesmeerd worden, omdat hij het duizendtal niet meegenomen had. Nu heeft hij er al weer een paar probleemloos opgepakt. Het smeren was duidelijk nodig.
- Het aanwezige motorblok is waarschijnlijk niet meer het eerste. Die blokken gaan normaal iets van 4 ton mee.
- De onderstel onderdelen die ik verving, waren bij de Diesel die ik hiervoor had nog origineel en redelijk goed.
Met deze informatie lijkt het waarschijnlijker dat die 3 een 6 of zelfs nog meer zou zijn. Daarom heb ik de km standen in deze review verhoogd.
Nieuw motorblok
- 674.000 km
In november werd langzaam duidelijk dat de strichacht toe was aan zijn 3e motorblok. Hoger olieverbruik, water verbruik, onregelmatig lopen en op het laatst ook roken.
Maarja, dat weet je bij een klassieke Mercedes-Benz, de motorblokken houden lang, maar niet eeuwig. Voor die tijd was 3-4 ton per motorblok gewoon heel netjes. En nog steeds is het niets om je voor te schamen.
Ook zijn de kosten van zo'n ruilblok met zo'n 1000 euro, inclusief montage, niet eens heel veel hoger dan wat het bij sommige andere voertuigen kost om de distributieriem te laten doen.
En met het ruilblok snort de strichacht weer tevreden. Natuurlijk nog steeds starten lopen, maar dan loopt hij veel mooier stationair, vooral als je in drive even moet wachten voelt hij veel moderner aan, zonder trilling of brommen.
Verder valt op dat het in het interieur nu een stukje stiller is als ik op de snelweg rijd.
Toch vond ik het wel eerlijk om een ster te verwijderen bij betrouwbaarheid, want hoewel hij me nooit liet staan, is een motorblok vervangen denk ik te groot om niet in de score te verwerken.
Lente update
- 678.000 km
Er kwamen toch nog wat kosten bij het nieuwe motorblok, want de meegeleverde dynamo & starter bleken helaas tegen te vallen. Want de starter draaide steeds langzamer en de dynamo gaf soms een lampje. Dat kan natuurlijk niet, dus beide zijn vervangen. Hierbij bleek wel dat het motor gedeelte niet erg sleutelvriendelijk is, er moest veel los en er was erg matig bij te komen, vooral bij de starter.
Maar nu beide vervangen zijn, werkt hij weer zoals het hoort. En dat al weer zo'n 4000 aangename kilometers lang.
Bijkomend voordeel is dat het nieuwe motorblok nog wat zuiniger geworden is, nu rijdt hij met lenteweer probleemloos 1 op 6. ten opzichte van de 1 op 5 die het oude blok liep, is dat een mooie verbetering. Misschien op een hele lange rit, dat zelfs 1 op 7 nu wel haalbaar zou zijn.
Dus hoewel het motorblok vervangen uiteindelijk niet zo soepel ging als verwacht, mag het resultaat er zijn, met betere prestaties, een mooiere loop en een duidelijk lager verbruik.
Herfst update
- 688.888 km
Een leuke km stand om even bij stil te staan. Geen bijzonderheden, hij loopt nog steeds netjes & betrouwbaar en blijft fijn om in te rijden. En dat blijkt, hij verzamelt ook dit jaar weer makkelijk kilometers.
Natuurlijk, een klassieker moet je altijd een beetje bijhouden, zowel qua roest, vaker checken van olie en koelvloeistof en bijvoorbeeld het stellen van kleppen, maar in ruil daarvoor is het gewoon een hele leuke manier om onderweg te zijn. En deze is gebruikersvriendelijk, je loopt ernaartoe, hij start gewoon als je de sleutel omdraait, gelijk op gas. En ook af en toe korte stukjes of even verplaatsen is geen probleem.
Bepaalde nadelen van het ontwerp blijven wel staan, zoals de beperkte grondspeling, het ontbreken van een apart chassis, de lastige bereikbaarheid van diverse onderdelen onder de motorkap en het ondoordachte stelsysteem van de kleppen, maar een leukere klassieker in dit formaat en deze prijsklasse is er denk ik niet. Zeker niet als hij ook gewoon lekker moet rijden, met voldoende vermogen & comfort om hem met plezier in te zetten op langere stukken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.