Mercedes-Benz 190SL (1955)

autoreview

Mercedes-Benz 190SL (1955)

Signalement

Uitvoering190SL
Bouwjaar1955
Jaar van aanschaf1976
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst94.000 km
Lezerswaardering: 96%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 85.227 km

De auto heb ik in het najaar van 1976 gekocht. Ik heb kunnen achterhalen, dat hij begin 1956 in Brussel op kenteken is gezet en tot 1972 in België heeft gereden. Ik was in 1976 derde Nederlandse eigenaar. Destijds viel ik voor het schitterende design van deze roadster, de degelijke bouw en het feit, dat het merk Mercedes enorm veel doet voor de instandhouding van het eigen cultuurgoed. Vrijwel alle onderdelen worden door de fabriek nieuw geleverd en dat is een heel groot pluspunt voor een auto van deze leeftijd. Mijn auto was bij aankoop in relatief goede staat. Aan de hand van de door de fabriek verstrekte gegevens van mijn auto heb ik kunnen vaststellen, dat hij geheel origineel was bij aankoop: de nummers van motor, versnellingsbak, carrosserie en vooras klopten. In de dertig jaar dat ik ’m bezit, heb ik er ongeveer een ton mee gereden: door heel België, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Hij heeft mij nooit in de steek gelaten en dat vind ik opmerkelijk voor een auto van die leeftijd. Om het originele patina van een klassieker in stand te houden èn omdat er feitelijk geen noodzaak bestond tot een algehele restauratie, heb ik mij beperkt tot deelrestauraties waar nodig. Zo zijn de bodemdelen vernieuwd, het remsysteem en het koelsysteem zijn aangepakt alsmede het chroomwerk. Verder is de carburatie gereviseerd, en enkele jaren geleden zijn het interieur en de zomerkap in nieuwstaat teruggebracht. Ook is toen een geheel gerestaureerde Becker Mexico buizenradio met zenderzoekloop geïnstalleerd. Tenslotte is de wielophanging gerestaureerd en er werd een rvs uitlaatsysteem gemonteerd. Motor en versnellingsbak zijn in de dertig jaar dat ik ’m heb, nog nooit uit elkaar geweest! Bij de auto heb ik ook de originele hardtop, maar die is er in dertig jaar slechts drie keer op geweest.
Minpunten, die ook al genoemd werden toen de auto nieuw was, zijn de wat brommige motor (slechts drie krukas-lagers), de weinig preciese besturing die veel aandacht vraagt op lengte-richels en bij zijwind, het ondermaatse ventilatiesysteem en de slechte ruitenwissers. Verder is het goed uikijken met remmen in scherpe bochten: de pendelas kan een heel giftige stuurreactie oproepen. Voor je er erg in hebt, sta je dan achterstevoren!
Al met al is het een sublieme, uiterst betrouwbare en ook heel comfortabele cabrio met bovendien een flinke bagageruimte. In vroeger jaren ben ik er diverse malen mee op buitenlandse vakantie geweest. Thans is dat wat minder geworden: de hoge mate aan diefstal gevoeligheid legt helaas aanzienlijke beperkingen op. Op binnenwegen is deze auto het beste in zijn element, maar een kruissnelheid van 120 op de grote weg is geen enkel probleem. Gemiddeld consumeert hij daarbij zo’n 12 ltr/100km SuperPlus 98.
Dit voorjaar ga ik ’m, en mezelf, blij maken met een nieuwe grille. De originele grille is absoluut onbeschadigd, maar het chroom ontbeert glans en raakt doorgepoetst. Mag ook wel na ruim vijftig jaar. Zoals met vrijwel alle onderdelen, is ook deze grille nieuw te bestellen bij Mercedes. Het complete onderdeel kost echter EUR 3.000. Nieuw verchromen is een optie, maar ook dat is prijzig en het resultaat valt bij dit onderdeel meestal tegen. Probleem is namelijk, dat het blik waaruit de grille is samengesteld, vrij dun is. Voor verchromen moet er eerst geslepen worden en dan wordt het blik te dun. Gevolg zijn dan zichtbare slijpsporen en golvingen in het nieuw verchroomde oppervlak. Vooral in de zon wordt dat genadeloos zichtbaar. Via-via heb ik nu in Duitsland een in de V.S. vervaardigde repro-grille uit roestvast staal op de kop getikt. Zeer goed gemaakt van dikker en corrosievrij materiaal. Nadeel is, dat de glans minder is maar omdat de grille toch laag en enigermate ingebouwd geplaatst is, stoort dat niet in hoge mate. En de prijs was een kwart van het originele onderdeel!

PROBLEMEN

  • 85.227 km

De enige problemen die er ooit zijn geweest, werden veroorzaakt door de zeer complexe carburatie, de achilleshiel van deze auto. De dubbele Solex carburateurs zijn niet duurzaam en heel gevoelig voor een juiste afstelling: een ingewikkelde klus die slechts een enkele specialist beheerst. De vaak noodzakelijke revisie van dit onderdeel is kostbaar. Scheeftrekkende remmen zijn ook niet ongebruikelijk.

Een nieuw hoedje!

  • 93.000 km

Rond de genoemde tijd ben ik met de 190SL naar de bekende 190SL restaurateur Horst Kronseder uit Erding (bij München) gereden. Hij heeft voor mij een nieuw lederen interieur geplaatst in prachtig blauw. Ook heeft Horst een nieuwe, donkerblauwe kap gemonteerd in de originele, Duitse Sonnenland stof. Daarbij is tevens het onderliggende houtwerk vernieuwd. En tenslotte zijn er vier hagelnieuwe bodemdelen geplaatst. De bestaande waren nog origineel maar vertoonden wat gelaste plekken.

Afscheid

  • 94.000 km

Na een bezit van liefst 37 jaar is het moment aangebroken dat onze wegen zich gaan scheiden, hoe spijtig het baasje dat ook vindt. Baasje is echter vorig jaar getroffen door een nieuwe hernia die tot gevolg had dat de linkervoet niet meer meedoet. Een blijvende situatie helaas. Zodoende kan baasje geen geschakelde auto meer rijden! Gelukkig is er nog een zeer bijzondere W116 300SD turbodiesel. Een model dat uitsluitend voor de Amerikaanse en Canadese markt werd geproduceerd. Mijn vader heeft de auto in 1980 nieuw besteld bij een dealer in Florida. Het Mercedes-virus is dus nog lang niet uitgewoed!

Mille Miglia Storica

  • 94.000 km

Voor de liefhebbers bekend: auto’s met een productie datum eerder dan 1 januari 1957, mogen deelnemen aan de Mille Miglia voor historische auto’s. Dat zijn per saldo weinig 190SL’s, want die werd geproduceerd tussen nazomer 1955 en voorjaar 1963. De mijne is geproduceerd in november met een datum eerste toelating 1 juni 1956. Dit betekent een niet onaanzienlijk waardevermeerdering in de praktijk.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.