Mazda MX-5 2.0 S-VT GT-L (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 2.0 S-VT GT-L |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 134.680 km |
KM-stand laatst | 171.000 km |
De (eerste) kennismaking
- 134.680 km
Nadat ik mijn vorige mx-5 had verkocht voor een leuke prijs, kon ik mij weer gaan uitleven op mobile.de! Na onze eerste ervaring met importeren bleek de keuze niet lastig of we dat met een ander type mx-5 weer zouden doen.
Na veel research en onderzoek moest het een NC variant worden met het bekende ‘stalen dakje’. Vanwege het gebruik van de auto was dit toch wel zo prettig en gezien mijn ervaringen met de vorige mx-5 leek mij dit een praktische overweging om te maken. De twijfel zat echter nog in de motorisering. Nu maakt het voor de verhouding van de versnellingsbak niet veel uit welke motorisering je kiest want de toeren blijven bij beide modellen even hoog op de snelweg. Echter valt er nog wel wat te zeggen voor het rijplezier ?!
Na lang zoeken werd ik door mijn vader gebeld en hij vertelde met een enthousiaste stem dat hij “de perfecte kandidaat” had gevonden! Een parelmoer wit exemplaar met een 2.0 liter en bilstein schokdempers! Enige puntje van kritiek was de kilometerstand. Deze was met 134680 aan de vrij hoge kant maar hier kon ik door de research doorheen zien. Ik merk vaker dat mensen heel gevoelig zijn voor een wat ‘hogere’ kilometerstand maar uit ervaring blijkt dat dit niet uitmaakt zolang er netjes onderhoud is gepleegd. Dit was niet anders bij dit exemplaar welke door een Duitse dealer was ingekocht vanuit Luxemburg. De auto was jarenlang van een dame geweest die er bijna dagelijks mee naar haar werk ging! Dit heeft als voordeel dat er geen korte of koude stukjes mee gereden zijn want deze blokken zijn nogal gevoelig voor het vlot wegrijden met koude motortemperaturen. Gelukkig was dit exemplaar goed onderhouden en na enkele duizenden kilometers is er nog geen druppel olie teveel gebruikt!
De aankoop was erg prettig en het bedrijf ging snel in zee met ons bod op de auto. Voor beide partijen een win-win situatie aangezien de auto nog geen 12 uur online had gestaan voordat we gingen kijken... tja een mx-5 doet wat met je!
Na een proefrit was het een kwestie van kentekenplaten ophalen en naar het rdw rijden voor een keuring!
Nu enkele maanden en heel veel kilometers later bleek deze keuze toch echt fantastisch uit te pakken! Dankzij het importen van deze auto in het hoogseizoen heb ik toch een goede 5000 euro kunnen besparen t.o.v. een Nederlands exemplaar! Deze besparing gaat binnenkort gestoken worden in het verbeteren van de auto in de vorm van een BBR Super 200 kit van BBR GTI. Dit bedrijf is gespecialiseerd in mx-5jes en het resultaat gaan we binnenkort zien!
Het rijden van de mx-5 op dagelijkse basis is in een woord fantastisch te noemen! In combinatie met de bilstein schokdempers staat de auto 5mm lager t.o.v. een standaard exemplaar waardoor deze nog scherper stuurt! Hierbij blijft het comfort echter verassend hoog waardoor de auto ook op de snelweg prima te gebruiken valt!
Afgelopen zomer ben ik ermee naar Monaco geweest via de Route Napoleon! Hierbij kan je zelfs enkele hothatches het nakijken geven dankzij het sublieme weggedrag en de korte verzetten!
Qua problemen zijn er geen eigenaardigheden geweest. Hij krijgt binnenkort een beurtje icm de BBR kit en verder zijn alleen de xenon koplampen vervangen voor wat modernere exemplaren. Verder heb ik ook de smarttop module geïnstalleerd waardoor ik ook rijden de kap kan openen en sluiten! Dit is voor andere mx-5 gebruikers met een hardtop echt een aanrader!
Voor nu is er nog geen ander alternatief voorbij gekomen! De auto valt bij iedereen in de smaak en je krijgt alleen maar complimentjes! Dat ernaar ik met andere autos wel anders... De enige logische vervanger in deze categorie lijkt me een Porsche Boxster maar deze is voor nu nog niet te betalen.
Voorlopig is dit mijn eerste review! Ik zal ongetwijfeld updates geven nadat de tuning heeft plaatsgevonden. Tot die tijd gaan we vrolijk verder rijden!
Kosten noch moeite!
- 150.340 km
Daar zijn we dan weer! Zoals beloofd zou ik een update plaatsen wanneer het BBR kitje gemonteerd was. Dit is reeds gebeurd en heb er al een goede 1000 km mee gereden.
Nadat de CabrioHoeve in Gasselte de auto ingenomen had voor het aanbrengen van de kit was het voor mij de vraag wanneer ik deze weer kon ontvangen. Dit leek wel een maand te duren voor mijn gevoel maar gelukkig werken de mannen in de garage erg hard!
Voordat ik de auto weggebracht had hoorde ik ineens een schurend geluid bij het linker achterwiel. Ik heb zelf even gekeken of er wat tussen zat maar ik kon niks zien zitten. Aangezien de auto gelijk een grote beurt kreeg heb ik dit maar gelaten voor wat het was en nog enkele weken doorgereden totdat de auto naar de garage ging.
Ik heb vooraf afgesproken dat ze, naast het aanbrengen van de BBR Kit, ook gingen kijken naar gebreken van de auto. Het schurende geluid was er een van maar ook een vervelende trilling in het stuur. De conclusie is dat ik dit voortaan wel voorzichtiger bespreek... :') Ik werd door de garage twee keer gebeld om te vragen of ze de werkzaamheden konden uitvoeren die zij hadden geconstateerd. Uiteindelijk bleken de remblokjes zo goed als op te zijn (wat het schurende geluid veroorzaakte). Blijkbaar werkt het bij Mazda op de ouderwetse manier dat er een pinnetje tegen de remschijf aan gaat lopen wanneer je blokjes op zijn. De garage vroeg nog of ik recent een track day had gedaan of de auto ergens 'leuk had uitgelaten'. Nu hoef ik ze niet te vertellen dat de Route Napoleon afgelopen zomer beklommen was met de auto. Achteraf hebben we afgesproken dat er rondom nieuwe remschijven kwamen met remblokjes van GreenStuff. Dit is blijkbaar een super alternatieve optie voor de standaard remblokjes! En ze hebben niet gelogen! Wat een stopkracht heeft de Mazda gekregen! Ik schrik er zelf soms nog wel eens van!
Daarnaast waren ook de wiellagers toe aan vervanging. Deze zouden niet meer door de APK komen zeiden ze. Gezien het feit dat ze al met de remmen bezig waren heb ik hier ook akkoord voor gegeven.
Verder is de auto ook nog uitgelijnd. Dit bleek inderdaad de oorzaak van de trilling te verhelpen en de auto rijdt nu als een trein! Je voelt nu alles precies in het stuur en je weet wat de auto doet als je deze een bocht instuurt. De achterwiel aandrijving + het mechanische sper heeft mij nog niet ongewenst kunnen verrassen. Ik moet juist moeite doen om deze auto zijwaarts te krijgen! Wat een ongelofelijke bak met grip krijg je iedere keer weer! Nu zal dit ook liggen aan de banden die er door de vorige eigenaar onder zijn gezet. Dit zijn namelijk Michelin Pilot super sports en die bevallen mij uitstekend! Wellicht weer een optie voor als er nieuwe slofjes onder komen ;)
Ik schaar mezelf niet onder de 'max verstappens' op de openbare weg maar ik moet zeggen dat ik wel heel veel vertrouwen van deze auto krijg in de bochten. Wanneer je met een vrij hoge snelheid een afrit afgaat of een rotonde neemt voelt dit heel normaal in een MX-5 en bizar snel in een A4 Allroad... Dit is dan ook erg leuk om af en toe te doen en je voelt je iedere keer weer een klein kind als je een paar leuke doordraaiers tegenkomt.
En nu mijn ervaringen met betrekking tot de BBR Kit. Velen hadden mij gevraagd of dit nou wel de moeite waard is. Het is een prijzige kit, dat geef ik op voorhand toe. Maar als je een MX-5 liefhebber bent dan is deze kit het geld dubbel en dwars waard! Geen gedoe met turbo's of etc. maar gewoon atmosferisch een toename in vermogen van 40+ pk! In mijn ogen de perfecte toevoeging aan iedere MX-5 daar waar je journalisten nog wel eens hoort over een chassis wat meer vermogen aan zou kunnen. In mijn ogen is dit dan ook zeker het geval! Op de snelweg een bak meer koppel wat er voor zorgt dat niet alleen de rijstijl rustiger is maar ook het verbruik is gunstiger! Na 1000km is het verbruik bij een gelijke rijstijl toch zeker wel een 0.5 l/100km gedaald naar ongeveer 7,5 l/100 km. Tuurlijk is verbruik subjectief bij een auto als deze maar gezien de kilometers die ik maak toch wel lekker meegenomen :) Ik ben benieuwd wat dit gaat worden met wat warmer weer.
Daarnaast zorgt het uitlaatspruitstuk van de kit en het K&N luchtfilter voor een lekker brommetje in de auto. Niks om je zorgen over te maken tijdens het cruisen maar wanneer je hem doortrekt krijg je iedere keer weer een lach op je gezicht (naast de glimlach die je sowieso van deze auto krijgt)! Wellicht dat een BBR Touring uitlaat nog op de wensenlijst komt te staan maar momenteel is dat lijstje helemaal blanco!
Al met al is de kostenpost voor het onderhoud en de kit naar 4000 euro gestegen maar dit is mij het dubbel en dwars waard. Ik ben van plan om de 200.000 km zeker aan te tikken met deze auto en dit is in mijn ogen zeker haalbaar.
Qua betrouwbaarheid heb ik dus nog steeds een enorm positief beeld over MX-5jes. Ik zweer bij een rustige rijstijl met koude motor want dit zie ik zo vaak fout gaan bij vrienden en familie. En vervolgens klagen over extreem olie verbruik...
De auto heb ik afgelopen week ook voorzien van een Quartz coating. Na een polijst en poets sessie van 4 uur(!?) is de auto helemaal glad en het water zal zich niet meer hechten aan de parelmoer witte lak! Dit was voor mij heel vaak een doorn in het oog aangezien je bijna alles op de lak kan zien zitten.
Op enkele miniscule krasjes en deukjes na is de auto voor mij helemaal perfect! Het rijgedrag van de auto past bij mijn stijl van rijden en ik voel me helemaal een met de Mazda wanneer ik onderweg ben! Ik rijd dagelijks in andere auto's maar geen enkele komt in de buurt van het stoelcomfort van de Mazda. Dit vind ik vrij bijzonder gezien mijn lengte van 1,90m maar toch is dit gek genoeg zo!
Voor nu laten we het hierbij en gaan we de komende zomer met 40+ pk's en een brede glimlach tegemoet! Tot de volgende keer!
Nog steeds bevangen van het virus!
- 165.000 km
Zoals de titel suggereert zijn we nog steeds bevangen van het virus! En nee dan praten we niet over Covid, maar over het MX-5 virus! Ondank dat we weinig op pad mogen met de auto zijn er toch de nodige tripjes gemaakt sinds de laatste update.
Allereerst is het witte monster bij de dokter geweest voor een algehele check-up! APK was glansrijk doorstaan en zelfs de APK meester was een beetje verliefd geworden. Ondank de hoge kilometerstand was er volgens de mazda dealer in Meppel (Arend Benthem) niks op aan te merken. Van de vloeistoffen tot aan de remschijven en de nodige riemen, alles was tip top in orde. Zelfs zo in orde dat ik gelijk een inruilvoorstel kreeg voor een voorraad MX5 die in de showroom stond. Ondank het absurd hoge voorstel toch een volmondige 'nee' gegeven aan de verkoper. Dikke pluim voor Arend Benthem hoe zij met hun klandizie omgaan!
De auto heeft daarnaast weer vers Michelin Pilot Sport rubber gekregen en zijn de voorbumper, motorkap en de sideskirts bij een lakhersteller geweest. De steenslag werd een beetje een doorn in het oog op de witte lak.
Uiteindelijk mocht het tourseizoen weer van start gaan. Op de planning stond deze keer Noorwegen. Niet het eerste land waar je aan denkt om met een cabrio weg te gaan maar ik kan iedereen met een passie voor wielen dit land aanbevelen! Ja, je moet er niet te hard gaan rijden haha maar dat maakt hier niet uit. De snelheidslimiet op deze wegen in combinatie met de bochten maakt dat je hier als nog met enorme snelheden kan sturen! De Noordzeeroute is een stuk weg waar je het gevoel krijgt dat je het ene moment in Canada bent (met die typische gele markeringen op de weg en de hoge groen bomen om je heen) om vervolgens door een rotsachtig gebied te rijden wat meer weg heeft van de Rocky Mountains.
De Mazda voelde zich hier helemaal in zijn element! Ja de auto helt soms nog eens lekker over vanwege de wat zachtere veerafstelling maar dat neemt niet weg dat de grip hier eindeloos is. Op een gegeven moment zelfs in een convooitje gereden van enkele GTI's die ik graag zat op te jutten en uiteindelijk mocht passeren ;)
Daarnaast vind ik het heerlijk om doordeweeks in de MX-5 te stappen en op een zonnige avond even lekker een stukje binnendoor te boenderen. Autorijden is op dat moment meer therapie voor me. Je kan dan ook heerlijk relaxed met het dak er af en het raampje naar beneden op een 60 weg cruisen om vervolgens met een snelle beweging de bak naar zijn 2 te drukken en een flinke dot tussengas te geven! De MX-5 complimenteert je dan door middel van een lekker plofje uit de uitlaat en sleurt er vervolgens lekker van door tot aan de toerenbegrenzer.
Het verbruik is en blijft nog altijd steken rond een 1:11 gemiddeld waarbij er een verhouding is van 30% stad en 70% touren. Al met al nette waardes voor een atmosferische 2.0 met om en nabij 200pk!
Maar Bas, dan is er natuurlijk niks meer te wensen of wel? Nou... een autoliefhebber is geen autoliefhebber zonder de nodige upgrades ;)
Er staan uiteraard nog wat zaken op de wensenlijst zoals het uitdeuken van 1 deukje in het linker voorspatbord (dank u wel meneer/mevrouw bij de supermarkt) en het monteren van Eibach veren op de originele Bilsteins. Daarnaast mag de MX-5 van mij wel wat meer zingen in de hogere toeren dus een sportuitlaat staat redelijk hoog op de wishlist.
Al met al zaken die de komende maanden vast nog wel aan bod gaan komen. Eerst in september maar weer eens er op uit naar Noorwegen en kijken of we onze rondetijden kunnen aanscherpen! Tot dan!
Na disse weer een frisse!
- 171.000 km
Met pijn in het hart hebben we afscheid genomen van de MX5. De auto werd wat minder bereden door corona en werd niet in de winter gebruikt door ons. De kilometerstand is dus in een jaar tijd amper aangepast.
Er werd dus naar een volwassener alternatief gekeken welke voorzien is van wat meer dagelijkse gemakken zodat er ook in de winter mee gereden kon worden. Dan begint uiteraard de zoektocht naar een andere auto met vast dak en dan eindigt het zoals iedere MX-5 liefhebber bij een MX-5...
Het is een ND exemplaar geworden uit 2016 met 90.000km op de teller welke bij de CabrioHoeve is aangekocht. Door een hoge inruilprijs van de vorige MX-5 (CabrioHoeve kende de auto door en door) was de stap eigenlijk snel gemaakt. Ook als je ziet hoe makkelijk een ND rijdt vergeleken met de NC. Ondanks dat het een 2.0 is heeft deze op papier wel 40pk minder door het ontbreken van de BBR tuning. Desondanks is het 2.0 blok veel krachtiger onderin en rijd je er veel rustiger en makkelijker in. De koppeling is tevens ook een stuk lichter en pakt makkelijker op .Je merkt dat dit een auto is die veel beter door het dagelijkse verkeer rijdt.
Door de toevoeging van een goede radio, navigatie en carplay is dit een logische opvolger. Qua beleving een stuk minder door het ontbreken van Bilstein dempers en de BBR kit, maar door zijn gemak in de omgang en het gunstige verbruik (zeker in deze tijden) een waardige opvolger.
Ook van deze auto zal ik een review gaan bijhouden zodra de auto wat meer kms heeft gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.