Mazda MX-5 1.8i (1997)

autoreview

Mazda MX-5

Signalement

UitvoeringMX-5 1.8i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst255.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 148.000 km

Van de coupe met de kleinste V6 (mijn vorige auto was een MX-3 1.8v6) overgestapt naar de meest verkochte roadster. Ik ging bij de aanschaf van deze auto dus inderdaad niet voor praktische zaken als laadruimte e.d. maar voor puur rijplezier.

Ik zit nogal vaak in de auto, en dan is plezier in het rijden voor mij erg belangrijk. Niks elektrische daken, climate control en geruisloos 'zweven' over verkeersdrempels: Nee, voor mij is met een glimlach achter het stuur zitten pas ware luxe!

Dit is dan ook de reden dat ik voor comfort toch een 'uitmuntend' heb gegeven. Niet omdat hij comfortabel is al waar het een Citroen ofzo, maar puur omdat hij qua comfort precies levert wat je van hem wil.

Mijn vorige auto was al een leuke auto om in te rijden, maar dit is een nog puurdere ervaring: Steviger geveerd, directere besturing, achterwiel aangedreven, nog lager op de weg.... Allemaal zaken die de glimlach tijdens het rijden verbreden!

Die 1.8 motor ipv de gebruikelijke 1.6 is aan te raden. Vooral het koppelverloop is prettiger, en maakt de auto duidelijk vlotter. Misschien niet zozeer bij stoplichtsprintjes, maar zeker wel bij tussensprintjes.
In vergelijking met mijn vorige auto is deze 1.8 wel duidelijk minder soepel, je merkt dan wel wat een verschil een V6 maakt t.o.v. deze 4-pitter. De 1.8v6 uit de MX-3 had deze auto best goed gestaan denk ik, al waren de gebruikskosten dan natuurlijk wel wat omhoog gegaan.

Qua betrouwbaarheid kan ik er nog niet veel over zeggen. Ik heb goede ervaringen met mijn vorige Mazda, en verwacht wat dat betreft ook veel van deze. Als deze verwachting wordt ingelost zal ik de score voor betrouwbaarheid bijstellen naar 'Uitmuntend'.

Wat betreft gebruikskosten, het enige wat ik daarover kan zeggen is dat het verbruik enigszins tegenvalt. Ik rijdt er voornamelijk lange stukken mee en voor een lichte, lage auto als dit is plus-minus 1:11 voor een 1.8 niet zuinig te noemen.
Ik verwacht dat dit gecompenseerd zal worden met lagere onderhoudskosten. Wegenbelasting en verzekering zijn wel weer voordelig.

Al met al kan ik zeggen dat deze auto in zijn klasse ongeevenaard is. Regelrecht verslavende rij-eigenschappen, een hoge mate van betrouwbaarheid, een fraai tijdloos uiterlijk, EN een echte cabrio voor relatief zeer weinig geld. Als dit is wat je zoekt is een MX-5 nog steeds een van de beste keuzes die je kunt maken denk ik.

  • 190.000 km

Inmiddels ruim een jaar en 40.000 km verder kan ik zeggen dat de MX5 werkelijk legendarisch is, en ronduit de beste auto die ik in mijn bezit heb gehad.
En dat is allemaal dankzij het pure rijplezier wat deze auto geeft. Als ik een weekendje ga kamperen met mijn vriendin (en dat kan absoluut) neem ik wel een tas minder mee, maar ik weet zeker dat ik aankom met het gevoel weer een heerlijk rijavontuur te hebben beleefd.

Laag bij de grond, wind in de haren, zon in je gezicht, en weer de volgende bocht insturen. Genietend van de perfecte balans van deze auto, het gevoel dat je dit karretje volledig onder controle hebt zonder een volleerd coureur te zijn. Deze auto daagt uit, maar zal niet terugbijten.

En (niet geheel onbelangrijk voor velen), hij zal je niet in de steek laten.
Want betrouwbaar is hij absoluut. Onderhoudskosten zijn niet hoger dan bijvoorbeeld een nieuwe Clio, ondanks dat mijn MX5 13 jaar oud is en tegen de 2 ton loopt. Hij geeft geen krimp en verwacht nog zeker 100.000 km van hem te kunnen genieten.

Problemen die ik de afgelopen tijd heb gehad?
Geen!
Enkel gepland onderhoud:
Distributieriem en spanrollen, waterpomp vervangen, 1x grote beurt, 1x kleine beurt. Bij elkaar zo'n 900 euro bij de mazda-dealer. Niet slecht voor ruim 40.000 km puur rijgenot.

>100.000 km verder...

  • 255.000 km

Mijn 1.8 NA MX5 begint een oud beestje te worden. Ik kocht hem met 148.000 op de teller en zit nu dus op ruim 255.000 km.

Het is altijd mijn dagelijkse auto geweest, en het is (al met al) nog steeds een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan.

Maar de afgelopen 107.000 km zijn niet volledig zonder problemen geweest.

Ik ben 2x stil komen te staan met een hete motor. De 1e keer was het de radiateur en de 2e keer een waterslang. Gelukkig heb ik beide keren de auto op tijd aan de kant gezet, dus er is geen blijvende schade

Ook heb ik 2x een roest probleem moeten laten oplossen aan de dorpels, en ik ben binnenkort weer aan de beurt voor een roestprobleem in de wielkasten achter.
En dat is ondanks dat mijn auto altijd binnen geparkeerd staat.

Mijn (originele) dak is ook aan vervanging toe. Hij is nog steeds perfect waterdicht, maar het ziet er niet zo fraai meer uit.

Ondanks deze problemen zou ik toch de MX5 erg betrouwbaar willen noemen.
Het is per slot van rekening inmiddels een oude auto, dus dergelijke zaken kun je verwachten.
Maar roest is toch wel iets om rekening mee te houden, en kan prijzig zijn om op te lossen.

Maar die technische ouderdomsproblemen zijn werkelijk van ondergeschikt belang geweest. Het is iets om rekening mee te houden, maar je krijgt er zo veel voor terug!
De auto voelt nog steeds lekker strak, direct, simpel, en gewoon "pure fun". Ik geniet nog steeds elke dag van deze auto.
En het is ondanks alles nog steeds de meest betrouwbare auto die ik heb gehad.
Zelfs het interieur is ook nog steeds in verbazingwekkend goeie staat. Geen enkel rammeltje of iets dergelijks. Zelfs de stoelen zien er nog perfect uit.

Ik zou zeggen, als je je oude MX5 goed behandeld, krijg je er enorm veel voor terug.

Ik zou wat dat betreft ook graag even een pluim willen geven aan mijn garage (Mazda Wieringa in Den Haag), die mijn auto altijd perfect heeft onderhouden.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens