Mazda MX-5 1.8 20th Anniversary (2011)

autoreview

Mazda MX-5 1.8 20th Anniversary (2011)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.8 20th Anniversary
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf2.100 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Plezier

  • 5.300 km

Ik heb de laatste 15jr alleen maar diesel gereden in NL. De laatste diesel was een V70 2.4D. Ik wilde ook 'downsizen' . Vond de Volvo te groot. Die ruimte heb ik niet -meer - nodig. Ik weet niet hoe ik erop ben gekomen naar de MX-5 te gaan kijken, maar op een zaterdag in mei jl. ben ik gaan proefrijden in een NC roadster coupe. Ik vond het meteen fantastisch. Die zit, dat sturen en tóch een motor die m.i. aan het gas hangt. De respons is goed. Reed de 1.8. Welnu, om een tamelijk lang verhaal redelijk kort te houden heb ik daags daarna een blauwe MX-5 20th anniversary gekocht. Ook hier betreft het de 1.8 ltr. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik nog nooit zo'n heerlijke auto heb gereden. Ik heb ruim 25jr mijn rijbewijs. Dít is nu een rijdersauto. Ik reed de laatste 8 jaar automaat. Vond het nonsense wanneer lieden tegen mij zeiden dat handschakeling sportiever is. In deze auto gaat dat absoluut op. Het schakelen is een plezier. Het sturen is een plezier - wat gedraagt die auto zich goed in bochten - , erin plaatsnemen is al een plezier. Iedere keer weet je dat het 'oldschool 'rijden kan beginnen. Ernaar kíjken is al leuk. Alle onpraktische zaken, met name het chronisch ruimtegebrek neem ik graag op de koop toe. Het zijn natuurlijk niet alleen maar de lusten, maar de lasten ( buiten ruimtegegrek eigenlijk geen). Als er één woord op deze auto van toepassing is, dan is het het woord 'puur.' Deze auto koop je niet met je verstand, maar met je hart. En dát is nou juist zo verstandig geweest, bewijst iedere rit steeds weer. Nog even voor de economen hier : gemiddeld verbruik is 1 op 13,3

2 maanden en 6.500 km verder

  • 11.850 km

Inmiddels met de Mazda in 5 dagen naar Frankrijk en N-Spanje geweest. Just for the fun. De motor is wat losser en de auto maakt een mooier geluid. Heb op een dag meer dan 1.000 km gereden en wat mij opviel dat de auto absoluut niet oncomfortabel is. Het blijft een plezier om in te rijden. De motor van 126 pk voldoet m.i. goed. Hij pakt goed op en - indien je dat niet wilt - je hoeft niet veel te schakelen om goed vooruit te komen. Je kan 'm goed op koppel rijden, al is het natuurlijk het plezierigst om de auto door te trekken tot zo'n 3.5/4.000 rpm. Verder vind ik niet nodig. Zelden zo een fijne auto gehad. Misschien wel mijn fijnste auto in meer dan 30 jaar rij-ervaring. Het verbruik blijft bij een vlotte rijstijl 1:13,4.

Het blijft fantastisch.

  • 15.000 km

Inmiddels de 15K gepasseerd. De uitlaat maakt een geweldig geluid. Doet denken aan carburatiemotor uit 60-er jaren. Het blijft heel fijn autorijden. Iedere keer weer is het autorijden zoals ik nog nooit ervaren had. Het schakelen, bochten maken, optrekken: Alles gaat met een zekere puur- en vanzelfsprekendheid. Het is nostalgisch scherp autorijden met modern comfort. What can you wish more ?

Een paar maanden en vijfduizend kilometers veder

  • 20.000 km

Heb de mx 5 nu 10 maanden in mijn bezit. Tja, wat valt er nog aan toe te voegen, buiten dat we nog betere vrienden zijn geworden, het rijden keer op keer een genot blijft en dat ik - nog - niet tegen de onpraktische kanten m.b.t. het ruimte gebrek ben aangelopen. Ik rijd als zeer snel open. Bij droog weer en + 10/12 graden dan gaat de kap open. Dat is zeer goed te doen. Binnenkort voor de eerste kleine beurt. Moest onlangs in Duitsland zijn en heb hoge snelheden gereden, d.w.z. 190 km/u plus. Ook bij hoge snelheden voelt het stuurgedrag goed aan. Het is gewoon een topauto. Die de berijder een enorme hoeveelheid plezier verschaft. Dat mag je met recht een vriend noemen.

Same story as before

  • 26.000 km

De mazda inmiddels 1.5 jaar in mijn bezit. Er valt weinig aan toe te voegen. Het blijft een fijne automobiel. Soms bekruipt mij het gevoel een kleine auto te rijden met dat stukje stof wat mij tegen neervallend hemelwater moet beschermen. Ik kom immers uit een Volvo V70. Maar het is en blijft een genot om in te rijden, zelfs op de saaie Nederlandse wegen. Deze auto maakt het autorijden in NL een stuk minder saai. Gelukkig maar. En eenieder vindt hem mooi, niemand patserig of overdone. Heb hem een 20k beurt laten geven. Verder niets bijzonders.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum