Mazda MX-5 1.6i (1996)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1996)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf117.658 km
KM-stand laatst146.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

midlife crisis

  • 118.000 km

Na vele jaren dromen bleek een dochter met een rijbewijs een prima excuus om een leuk spidertje aan te schaffen. Aangezien ik niet technisch ben, leek een Mazda MX-5 de wijste keuze en dan bij voorkeur de meest originele, een NA dus. Qua uitvoering had ik altijd al een voorliefde voor de Art-Vin uitvoering. Een prachtige combinatie van bordeaumetallic lak met beige kap en beige leren bekleding. En ja hoor, laat ik die nu precies vinden! Nu de eerste ritten gemaakt. OK, op de snelweg houdt het wat mij betreft boven de 100 nu nog snel op. Dan wordt het allemaal wel wat lawaaierig. Maar rustig 100 toeren bleek erg aangenaam, zelfs een rit van 250 km aaneengesloten. Natuurlijk is het stug, zeker nu hij ook nog iets verlaagd is. Maar dit is toch echt waar ik altijd al van droomde. Nadien al de nodige korte ritjes gemaakt over dijkjes en slingerwegen. Daar is hij voor gemaakt. Sonoor brommend met een soms licht kwispelend achterste is dit genieten pur sang! Nu de zon nog!! Qua bediening is het allemaal logisch en doordacht, typisch japans. Het bakje schakelt met korte stevige slagen en het sturen is direct en doelgericht. En ja, ook de dames rijden er zonder problemen in weg.
Eén probleem dient zich al wel aan. Hij moet buiten slapen en dus is er een pyama aangeschaft. Maar laat er nu een niet inschuifbare antenne op staan. Dat vergt nog enig denkwerk.

Inmiddels ben ook ik dus inderdaad zo handig gebleken dat ik de antenne onbeschadigd losgedraaid kreeg. Dat was blijkbaar lang geleden. Opgelost dus. Alleen brak vandaag jammergenoeg de buitenspiegel aan bestuurderszijde af. Het pootje was blijkbaar op, tikkie metaalmoe. Gelukkig blijken ze nog gewoon te bestellen, zelfs in kleur.

Inmiddels voorzien van prima nieuwe spiegel voor het eerst kunnen genieten van het open rijden. Met de kachel op de voeten, pet op en sjaal om, kun je het er bij temperaturen rond de 10 graden eigenlijk heel best in uithouden. Dan moet je natuurlijk niet hard willen rijden, maar gewoon rustig toeren, genieten van alles om je heen. Daar is hij voor gemaakt. We verlangen al naar de echte voorjaarstemperaturen!

Jammer, jammer, vandaag geprobeerd de andere spiegel iets te verstellen en ja hoor... ook een totaal vergruisde verbinding tussen spiegel en steun. Dus op naar de tweede nieuwe spiegel. Maar ach, het zijn ook spiegeltjes van 14 jaar oud.

Verder blijkt het verbruik zo rond de 1 op 13 te liggen. Dat valt reuze mee. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk rustig rond toer en als ik al op de snelweg kom, dan toch nauwelijks boven de 100 km rijd. Gewoon omdat ik dat het prettigst vind. Maar dan wordt je dus beloond met heel beschaafd verbruik.

Voorjaar

  • 121.000 km

Mijn eerste voorjaarsdagen in de MX-5 zijn dankzij een bijna zomers weerbeeld natuurlijk onvergetelijk. Iedere rit is genieten, kap open, een zachte grom bij het gasgeven en dat heerlijk scherpe sturen. Ook het stugge karakter ga ik steeds meer waarderen. Het lijkt wel een kart! Dochterlief is er inmiddels ook helemaal voor gevallen....en geef haar eens ongelijk.
Echte nadelen ben ik bij dit autootje nog niet tegen gekomen. Wel merk ik dat ze redelijk kwetsbaar is voor parkeerbeschadigingen. Ik heb al op meerdere plekken kleine kwetsuren ontdekt die ik wijt aan openzwaaiende deuren van nevenparkeerders etc. Jammer maar je doet er weinig aan.
Het parkeren onder de pyama is nog geen onverdeeld succes. Als de wind wat steviger is en er vat op krijgt waait e.e.a. uiteindelijk toch los. Dit ondanks extra verbindingen onder de vloer door. Daar peinzen we nog even over verder.
Maar het is natuurlijk wel een goed excuus om haar niet te lang stil te laten staan.

Tevreden ondanks kleine zorgpunten.

  • 124.000 km

Nog altijd geniet de hele familie van dit zonnige roadstertje. Zelfs de heuvels van Eifel, Hoge Venen en Zuid-Limburg heeft ze met veel plezier verkend. Zalig toeren!! Wel doemen er wat kleine zorgpunten op, m.n. in de vorm van beginnende roest. Het beperkt zich nog tot miniscule puntjes op de wielkastrand van het achterscherm, één pleke op de dorpel en één plekje aan de binnenzijde van het voorscherm, maar dat wordt wel iets om in de nabije toekomst eens vakkundig te laten opfrissen. Verder waren we blijkbaar het boutje verloren waarmee het sproeierreservoir vastzit aan de voorbumper. Maar dat was eenvoudig zelf op te lossen. Nu maar hopen op een mooi najaar.

Grote beurt en kleine reparatie

  • 127.300 km

Dik een jaar vol rijplezier verder heeft onze Lola haar grote beurt ondergaan. Geen bijzonderheden en met zo'n 360 euro niet onoverkomenlijk qua kosten. Aansluitend volgde een vervanging van de doorgeroeste tankhouder van de ruitensproeier. Met 171 euro relatief duur, maar er is dan ook 2,5 uur geworsteld met allerlei vastgeroeste onderdelen. Inmiddels heeft de "plastisch chirurg" haar onderzocht en volgen op korte termijn enkele kleine noodzakelijke retouches. Dan kunnen we daarna weer vlekkeloos de zomer in.
Overigens tot ver in de winterperiode open kunnen rijden (tot ca. 7 graden boven nul). Pet op, sjaal om en kraag omhoog, puur genieten! Wel overweeg ik de aanschaf van een windschot. Een hardtop zie ik echter niet zitten. Dat ontneemt immers de mogelijkheid van open rijden. En nee, ik ben geen die-hard, maar kan wel enorm genieten van het echte cabrio-gevoel en de verbaasde blikken van ingeblikte medemensen. En nog even ter zijde, in de sneeuw met zomerrubber, is het rijden met deze achterwielaangedreven dame een belevenis, maar geen aanrader!

Terug van restauratie

  • 131.000 km

De randen van de spatschermen achter gingen nu toch echt blaasjes vertonen. Daarnaast wat kleine plekjes die aandacht verdienden. Daarom bij een echte ouderwetse vakman enige herstelwerkzaamheden laten uitvoeren. Nieuwe spatbord-deelschermen via internet besteld bij IL-motorsport. Die kwamen snel binnen en bleken goed bruikbaar. De dame staat er nu weer fraai bij. Nu nog nieuwe lijstjes voor bovenop de portieren bestellen en nog een klein plekje aan de dorpel op laten lossen. Overigens wel diep teleurgesteld in de dealer. De mx ging onverwacht op drie cilinders rijden. Dat bleek een gevolg van oude bougies. Die waren echter volgens de factuur in december vervangen en dus nog geen half jaar oud. Nu dus vier nieuwe gemonteerd plus nieuwe kabels. Lola rijdt weer als een zonnetje en het onderhoud zal niet meer plaatsvinden bij deze dealer. Op naar de zomerzon, waarbij zij nu mijn vaste weekend auto wordt omdat het privégebruik van de lease-auto niet langer door de werkgever wordt toegestaan.

Inbraak

  • 135.500 km

Een mooie zomer lang genoten van Lola. Ze verbruikt nu gemiddeld 1 op 14 en rijdt als een zonnetje. Jammergenoeg vond een onverlaat het nodig haar zijruit in te slaan. Niets gestolen, maar wel schade. Inmiddels een nieuwe zijruit en een nieuwe klep op het dashboardkastje gemonteerd. Dure grap, totaal toch rond de duizend euro, maar gelukkig gedekt door de verzekering. Verder blijft het ieder weekend genieten!

Apk en lekkage

  • 138.500 km

Recent is de apk uitgevoerd in combinatie met een kleine beurt. Kosten vielen alles mee. Er speelden slechts wat kleine zaken maar jammergenoeg ook een onherstelbaar beschadigde voorband. Overigens werkt de koplampverstelling niet meer. Vervangen is kostbaar, maar uitschakelen mag ook. Dus nu uitgeschakeld. Het is geen auto waar ik een grote hoeveelheid bagage in vervoer, dus noodzaak tot verstelling bij tijdelijk zware belasting zie ik niet zo 1,2,3.
Recent bij zware regenval bleken de dakrubbers tijdens stilstand veel water in het inwendige te verzamelen. Dat stroomt vrolijk op je schoot bij de eerste keer remmen. Enig schikken en schuiven met de rubbers scheelt wel iets, maar niet genoeg. Omdat ik toch ook in de wintertijd veelvuldig open rijd, zie ik een hardtop niet zitten. Parkeren in de grote pyama helpt wel, maar is te omslachtig als je de auto vaak gebruikt. Daarom nu een kleine hoes gekocht die alleen het dakgedeelte afschermt. Eens kijken of dit bevalt. Lijkt me ook bij nachtvorst wel prettig. Wel moet het niet te hard waaien, want stormbestendig is de hoes volgens cabriocare niet.
Verder blijft het een genot om met Lola op pad te zijn, ook in deze niet te koude wintertijd. Dak open, kachel op de voeten, petje op en touren maar!

Nieuwe remtang

  • 139.000 km

Vorig jaar vlak voor de zomervakantie hadden we bij de mx al een keer te maken met een vastzittende linker voorrem. Toen is alles weer gangbaar gemaakt en zo zijn we er een half jaar mee verder gereden. Maar nu zat de boel opnieuw vast. Dus de garage opgezocht alwaar men vaststelde dat de remtang vernieuwd moest worden. Inmiddels zijn we al weer enkele dagen verder en rijdt de dame weer zoals het hoort. De kosten zijn beperkt gebleven tot 330 euro. Als het daarmee daadwerkelijk definitief verholpen is hoor je mij daar niet over klagen.
Momenteel hevige sneeuw en vorst en dus veel profijt van de dakhoes. Kwestie van vier haakjes los, hoes opvouwen en je kunt plaatsnemen in een kurkdroog interieur en zonder te krabben wegrijden. En dat voor een paar tientjes! Veel handzamer en praktischer dan de hoes die over de gehele auto heen gaat. Die gebruik ik dus nog maar zelden.

verkopen of niet?

  • 142.000 km

Momenteel volop aan het twijfelen over het wel of niet vasthouden aan onze MX-5. Het is vooral een comfortkwestie die me doet twijfelen. Zelf kan ik het stugge karakter wel waarderen, maar de dames in ons gezin zouden wel iets meer comfort willen. Daar komt bij dat de dame op leeftijd is en dus toch regelmatig wat aandacht en investeringen vergt. Daar staat natuurlijk tegenover dat ze nauwelijks meer last heeft van afschrijving en als extra wel de charme biedt van een wat zeldzamer limited edition uitvoering. Zelf ben ik geen klusser en dat zal ik ook niet worden. Dus denken we na over een overstap naar een type NC. Indien een lezer ervaring heeft met de types NA én NC ben ik heel benieuwd naar de voor- en nadelen van zo'n overstap.

Verkocht

  • 146.500 km

Onze Lola is dan toch echt het slachtoffer geworden van mijn keuze mijn MX-5 voor dagelijks gebruik te gaan inzetten. Daarvoor was zij toch te stug en bracht haar gevorderde leeftijd te veel kleine aandachtspuntjes met zich mee. Toen er dan ook nog een prachtige type NC voor een redelijke prijs bij mijn dealer te koop kwam werd de knoop snel doorgehakt. Lola is dus ingeruild. We hebben enorm veel plezier met haar gehad. Het is en blijft een karaktervol sportief wagentje waarmee je fantastisch kunt touren en daarbij technisch reuze simpel en zeer betrouwbaar. Ik wens de volgende eigenaar evenzoveel goede kilometers met haar toe!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.