Mazda MX-5 1.6i (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 157.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Sinds 4 februari 2009 ben ik de trotse eigenaar van deze mooie Mazda MX-5 uit 1993. Ik heb de auto gekocht bij een BOVAG-garage in Alphen a/d Rijn, nadat ik al een tijd heb gezocht naar een mooie, orginele MX-5 NA (1e serie).
De MX-5 is mijn eerste cabrio. In mijn verleden als verkoopadviseur bij Renault heb ik al in een aantal cabrio's gereden, maar een echte basis cabriorijden had ik niet. De Mazda heeft me laten zien hoe leuk cabriorijden eigenlijk is! Het is een heel simpele, pure roadster die echt gestoeld is op de klassieke leest (2-zitter, achterwielaangedreven, licht). Met simpel doel ik met name op de bediening van de auto, van rijden tot kap openen. De auto heeft geen bedieningsknop te veel. Zelfs moderne luxes als stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling ontbreken, maar ik heb ze nog geen moment gemist. Alles komt ten goede aan een zo naturel mogelijke rijbeleving, met de achterwielaandrijving als een grote funfactor. Hoewel de auto niet overbemeten is qua PK's, maakt zijn lage gewicht veel goed en toont hij zich een echte stuurmansauto's. Op de snelweg is de auto OK, wat nerveus omdat hij veel toeren draait bij 120 km/h. Op de buitenweggetjes is het echter een groot genot om bochten te ronden met deze auto. Ik woon in de provincie Utrecht, omgeving Mijdrecht en ben met de Mazda vaak te vinden op de weggetjes langs de Amstel.
Het grote voordeel van de MX-5 is zijn betrouwbaarheid en dagelijks gebruikgemak. Natuurlijk is het een lage auto met een kleine kofferbak, dus veel boodschappen passen er niet in. Maar daar kun je rekening mee houden! Ook in de winter valt er, met hardtop, prima mee te rijden. Alleen bij de extreme sneeuwval van afgelopen december ben ik 1 keer vast komen te zitten en moest mijn vriendin op de kofferbak gaan zitten om weg te kunnen rijden uit het parkeervak. Het lage autogewicht in combinatie met de achterwielaandrijving zorgden ervoor dat de druk op de achteras te laag was om grip te krijgen op de gladde ondergrond. Dit leverde wel wat lachtende voorbijgangers op.
Elke dag is het starten-lopen en de APK was vorig jaar, op een gebroken veer na, geen probleem. Alleen de raamhefmechanismes heb ik links moeten vervangen en rechts moeten repareren. Daarnaast nog een uitlaat en banden, maar dat zijn slijtende onderdelen waar je rekening mee dient te houden. Voor de rest geen verrassingen, alleen maar een grote dosis rijplezier.
Qua comfort geef ik de auto een voldoende. Het is een roadster, geen zoevende limousine, dus je levert qua comfort wat in.
Qua prestaties geef ik de auto het predikaat goed. De 1.6i levert 115 pk, wat in eerste instantie niet veel lijkt, maar in combinatie met een gewicht van 950 kg is het meer dan voldoende. Je kunt vlot inhalen en de motor wil lekker ver doortrekken naar een hoog toerenbereikt (en klinkt dan ook erg uitnodigend!).
De betrouwbaarheid is eveneens van een goed niveau. De auto heeft mij nooit in de steek gelaten. Alleen de ruithefmechanismes gingen kort naar elkaar stuk, maar dat wijt ik aan de leeftijd van de auto. Kan een keer gebeuren.
De gebruikskosten vallen mij alleszins mee. Natuurlijk heb je niet het brandstofverbruik van een modale Mégane of Golf in 1.6-motorisatie. Je rijd automatisch toch wat sportiever in deze auto en elke bocht is weer een verslavende uitdaging. Maar gemiddeld 1:10 à 1:11 vind ik prima voor deze auto. Daarnaast is het techniek van begin jaren '90, dus niet te vergelijken met moderne motortechniek qua efficiency. De maandelijkse verzekeringskosten zijn in mijn geval € 25 (5 schadevrije jaren) en qua HSB betaal ik ongeveer hetzelfde. Al met al zo'n € 50 maandelijkse vaste lasten. Daarnaast blijven de restwaardes van goede MX-5'en redelijk constant, waardoor de uiteindelijke kosten goed te overzien zijn!
Al met al ben ik overtuigd van het karakter van de MX-5 en zou ik, mocht ik deze ooit weg moeten doen, te zijner tijd zeker weer een MX-5 overwegen. Ik vind trouwens wel de eerste serie wat kenmerkender dan de versie vanaf 1998 tot 2004, met name vanwege de klapkoplampen. Het rijplezier zal waarschijnlijk hetzelfde zijn!
Kortom: De Mazda MX-5 is een fijne, betaalbare, betrouwbare, en sportieve roadster voor elke dag!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.