Mazda MX-5 1.6i (1993)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1993)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf1994
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst175.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoe pijn kan afscheid nemen doen...

  • 175.000 km

Mijn eerste eigen auto (1987) was een Citroen 2CV, en deze auto wilde ik eigenlijk tot de laatste snik houden. Maar de roestduivel had genadeloos toegeslagen, ondanks zo goed mogelijke zorg etc. En je krijgt kinderen, andere kosten, dus de 2CV met veel verdriet verkocht aan een paar jongens van de MTS die er een ' project' van wilden maken (1998). Eerlijk is eerlijk, ze hebben de auto weer keuring OK gekregen en ik heb hem nog geregeld bij ons in de buurt zien rijden....

Ruim 10 jaar later, kinderen groter, en wat spaar en andere meevallers verder, bleek het cabrio-virus wel erg resistent te zijn ondanks al die jaren! Maar wat kopen?? De 2CV blijft de oude liefde, maar deze liefde roest helaas wel. Nog wat bekenden op dat vlak er over aangesproken, maar de conclusie was en bleef dat het een moeilijk verhaal blijft...Zo een leuke two-seater is natuurlijk een heel andere tak van sport, maar keuze zat en mede daardoor financieel behapbaar. De Fiat Barchetta viel af omdat ik er met mijn 1,90m gewoon niet fatsoenlijk in kan, dus bleef de MX5 over. Nou, dat is dan een beetje zuur uitgedrukt. Ik wilde de MX5 pur sang, dus geen USA bootvluchteling, gepimpt of anders opgedirkt/import exemplaar. Gewoon, helemaal basic, de NA serie, en liefst in het rood.

Aanbod is er, maar toch een hoop afgereden wagentjes, of gewoon niet meer netjes, Je moet er echt een paar bekijken en rijden, om een goed oordeel te kunnen vellen, en ook hier de zwakke plekken leren kennen. En dan, eindelijk, een heel mooie gevonden, nog vlakbij ook! De man verzamelde als hobby Porsches van voor 1975....en zijn vrouw reed, juist, met een MX5. Ze was de eerste eigenaar, zelf onderhouden weliswaar. De man had een garage/werkplaats met brug die meer op een klinisch labo leek dan een werkplaats, auto was super strak, helemaal origineel, 100% basic, dus ook geen stuurbekrachtiging. Er was net een fonkelnieuw kapje op gekomen, het interieur brandschoon en bekleding scheurvrij, werkelijk een plaatje! Alleen zaten er andere velgen op. De originele had hij ook, maar madame vond deze mooier...Enig nadeel was dat een beetje onderhandelen niet mogelijk was: of je neemt hem mee voor die prijs, of hij blijft staan! Na een proef/kart-rit toch maar voor de eerste optie gekozen!

We hebben ruim een jaar met ongelofelijk plezier met deze auto gereden. Dit is pas echt weer autorijden met gevoel jongens en meiden niet te vergeten!!! Gewoon weer lekker aan je stuur trekken, en een geluidje waar je vrolijk van wordt. Bovendien krijg je veel leuke reacties van mede weggebruikers, of toeschouwers op de parkeerplaats voor het terras waar we lekker van het uitzicht en auto genieten. Dit is natuurlijk geen comfort-auto als een Citroen DS cabrio, maar ik zat er prima in, de auto was waterdicht, startte altijd, en een onvergelijkbaar rijplezier. Dat kun je niet vertellen, dat kun je alleen voelen en beleven. De kosten voor onderhoud waren ook 2 keer niets. 150 euro voor een beurtje en APK klaar maken per jaar. Commentaar van de garage: ja maar mijnheer, als er niets aan mankeert, wat wilt U dan? En als je onderweg een lotgenoot tegenkomt, altijd even een handje omhoog, net als motorrijders, heel leuk vind ik dat.

Maar ja, wij zijn toch een beetje apart volkje, die NL-ers, en wat leek ons nou helemaal het einde? Een mini caravannetje achter de MX5! Knoop doorgehakt, Otten Zwerver DS uit 1980 gekocht in nieuwstaat, een afneembaar trekhaakje er zonder problemen onder laten zetten, en het feest kan beginnen. Nou, een feest was het!!! We reden met 95 km/h in zijn 5 naar de Cote d' Azur. Rustig de hellingen op in zijn 4 of 3 in de Ardennen, niet afjakkeren, het ging perfect!!
Alleen moet je niet mensenschuw, of contact gestoord zijn, als je met deze combinatie op de weg gaat of ergens stopt voor een tankstop, lunchbreak, of overnachting onderweg! En of we bekijks hadden!!!! Op de weg, als je werd in gehaald zag je ze kijken, tot ze er een verdraaide nekspier aan overhielden. Bij het tanken, kom je na het afrekenen terug, staan er X mensen omheen om het hele gebeuren te bekijken. Je lunch, daar komt niet veel van terecht, want ze komen allemaal even een praatje maken. En als je op de camping komt, vooral bij aankomst, je lacht je rot. Mensen komen spontaan uit hun stoel zetten, om dat spannetje te komen bekijken. Of als je terug kwam van een dagje toeren, zag je bij de nieuwkomers de vraagtekens in hun ogen: ben je met DIE auto met DAT caravannetje hier naartoe gekomen??? Het was geweldig. En daarna met de MX5 lekker flaneren langs de boulevards, hoe vervelend kan het leven zijn.

Maar helaas, op 16 juni 2010 werden we getroffen door de overstromingen in Zuid-Frankrijk t.g.v. een zondvloed van regen. Er viel in 12 uur, wat er normaal in 6 maanden valt. Caravan en auto zijn letterlijk ter plaatste verzopen (het water stond 2 meter hoog op de camping!!). Voor de sensatiezoekers, check youtube "inondations St Aygulf 2010". Wij zijn de dans net op tijd ontsprongen, met achterlating van werkelijk alles...Gewoon om 6h00 je bed uit springen, en rennen/waden voor het wassende water!! De foto is rond 6h30 genomen, toen ik terug ben gewaad om kleding voor mijn vrouw en mij uit de caravan te halen, 2 uur later ben ik nog 1 keer terug moeten zwemmen voor de huissleutels die in de caravan waren blijven liggen....De Mazda was volledig onder water verdwenen....

Ik ben 4 weken later terug gegaan, om te kijken wat er over was van zowel auto als caravan. Als je als auto liefhebber een gebroken hart wil oplopen, the place to be! Alle auto' s, dus ook mijn MX5, zagen er uit alsof ze in de chocolademelk hadden gelegen, en het interieur zag er uit als een uitgedroogde Afrikaanse modderrivier...De drek stond zelfs in de klokkenwinkel van het dashboard...Over de geur denk ik, dat lijkenlucht het beste de lading dekt. Dat was overigens ook van toepassing voor de caravan...

Dat was dus het abrupte einde van onze MX5, of toch niet helemaal? Ik zat destijds veel voor mijn werk in Frankrijk, en een klant wist me later te vertellen, dat al de verzopen auto's naar Polen zijn gegaan. Of hij daar als donor is gebruikt, of weer compleet op de weg is gekomen?

Feit is, dat we erna een MX5 NB hebben gekocht, maar dan de full option. Review volgt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.