Mazda MX-5 1.6i (1991)

autoreview

Mazda MX-5

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf229.000 km
KM-stand laatst249.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 230.000 km

30-8-08 230.000km

Ik heb eindelijk een MX-5 aangeschaft. Heb er altijd al een willen hebben, maar het is er nooit van gekomen. De auto wordt gebruikt als 2e auto en 's weekends als het mooi weer is blijft mijn BMW 330D op de oprit staan. Het gevoel van vrijheid die deze auto geeft is geweldig. De auto ziet er na 17 jaar nog keurig uit. De auto heeft een mooie felblauwe kleur en is voorzien van een paar opties die de auto nog mooier maakt, namelijk witte reflectoren en knippers een mooie chromen rolbeugel en een mooi aansluitende kentekenplaathouder.

Het rijden is geweldig, doordat de auto licht verlaagd is stuurt de mx helemaal als een kart. Hier kan mijn BMW zelfs niet tegenop en die stuurt ook niet bepaald slecht.

Over de betrouwbaarheid kan ik nu nog weinig vertellen, daarvoor heb ik de mx te kort. Wel heb ik al 3 Mazda's gehad in het verleden en die hebben nog nooit steken laten vallen, daarom zet ik de betrouwbaarheid op 4 sterren.

4-10-08 232.000km

Wat kleine aanpassingen aan de auto uitgevoerd. Er zat een niet originele versnellingspook en antenne op de auto, deze heb ik weer vervangen door een origineel exemplaar. Tevens heb ik de voorbumper laten overspuiten, venwege lelijke plekken. Ook heb ik een windscherm geplaatst, hierdoor heb je niet meer die hinderlijke tocht in de nek. Verder heb ik een paar kleine cosmetische aanpassingen gedaan in de vorm van witte reflectoren en knipperlichten en een mooi aansluitende kentekenplaathouder voor. De mx-5 was ook voorzien van een softtop met achterruitverwarming, maar deze was niet aangesloten. De schakelaar zat er ook al in en de kabelboom ook, dus heb ik hem zelf weer aangesloten.

PROBLEMEN

  • 230.000 km

30-8-08:

Net aangeschaft, geen problemen.

4-10-08:

Koplampen gingen niet altijd omhoog bij het licht aandoen. Ze gingen wel omhoog met de schakelaar. Oorzaak was het relais, deze heb ik dan ook vervangen. Verder heb ik nog diverse dashboard lampjes vervangen.

Update

  • 235.000 km

Ik heb de auto zelf even een beurt gegeven. Olie ververst, nieuwe bougies, luchtfilter en oliefilter vervangen. Ook heb ik
koelvloeistof ververst, dit was ook wel nodig, want het was bruin veroest. Binnenkort ga ik de remvloeistof vervangen en de achterremblokken, want die zijn versleten.
De auto bevalt nog steeds uitstekend, veel lol en nul problemen. Echt een aanrader.

Update

  • 238.000 km

De MX moet volgende week voor de jaarlijkse APK. Ik ben de auto zelf even helemaal aan het nalopen. Het enige wat er aan mankeert wat ik tot dusver kan zien is dat de remblokken rondom op zijn.
Gisteren dus 4 nieuwe remblokken gemonteerd en is dus nu klaar om de APK toets te doorstaan. Volgende week weet ik of dit gelukt is.
Verder nog steeds een super rijdende cabrio.

Update

  • 240.000 km

Auto naar een onafhankelijke garage gebracht voor de jaarlijkse APK. De mx is er probleemloos doorheen gekomen en ik had ook niet anders verwacht, omdat de auto gewoonweg probleemloos is. Op naar volgend jaar.

Update

  • 245.000 km

Een klein smetje op de goede reputatie van deze auto. De spanningsregelaar van de dynamo heeft het begeven. Hierdoor laadt de auto te veel stroom, we konden dus nog wel rijden, maar het laadlampje bleef branden. Na een ivestering van € 60,- was dit probleem ook weer verholpen. Voor de rest niets dan lof over deze mx.

Update

  • 249.000 km

De mx moest weer naar de jaarlijkse apk, maar dit is dit keer niet glansrijk verlopen. De mx is afgekeurd op de rechter achterrem en roest aan de rechter achterdorpel. Beide zijn bekende kwalen van de mx-5. De rem heb ik laten reviseren voor
€ 100,- met een nieuwe RVS zuiger i.p.v. staal.
De dorpels heb ik via marktplaats gekocht (linker zijde ook gelijk gerepareerd, want deze begon ook te roesten) voor € 65,-.
Een collega van mij heeft ze erin gelast. De mx-5 kan er weer tegenaan en is weer goedgekeurd. Op naar volgend jaar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.