Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • MX-5

Mazda MX-5 1.6i (1991)

autoreview

4
Mazda MX-5 1.6i (1991)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf1995
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 3 juni 2007

Een MX-5 en een bloedmooi wijf, mijn leven compleet. Dacht ik. Een paar jaar later: de MX-5 vertrokken, mijn vrouw bleef. Heb ik het nou goed gedaan? Mijn MX5 kocht ik ooit als vrijgezel en altijd was ze mij trouw. Inmiddels drie kinderen rijker (had wel iets te maken met het vertrek van de MX-5). Maar nog regelmatig mis ik mijn grote (auto-)liefde. Naast een BMW 5 serie en een Espace was de MX-5 mijn tweede auto, maar altijd mijn eerste liefde. Het is zo gebleven. Zelfs na de dag dat besloten werd dat elke dag drie auto’s op de oprit en maar eens in de twee weken een tochtje met de MX-5 in het weekend niet meer in balans waren. Ik heb het zelfs nog een tijdje geprobeerd met de MX5 als eerste (enige auto), de BMW 540i de deur uit en moeders met een Golfje. Zo groot was mijn liefde voor Miata, mijn Japanse schatje, dat ik mij liever “verabschieden” wilde van de Beierse “uberkarosse”. Maar al snel moest er toch weer een derde auto (Espace) komen. De babymobiele hulpmiddelen moesten mee. Toen een goede vriend mijn overwegingen over het al dan niet aanhouden van de MX5 aanhoorde noemde hij een bedrag. Ik hoorde mezelf “okay” zeggen en voor ik het wist was Miata vertrokken. Nog steeds herinner ik het me alsof ik er niet zelf bij was. Dat Miata nu mijn ’beste vriend’ (dankbaar als hij is voor de deal is dat zijn kwalificatie van onze relatie) pleziert is nauwelijks een troost. Het voelt alsof we elkaar hebben bedrogen. Miata en ik, we hoorden bij elkaar.

Miata heeft een slanke taille, in haar kofferbakje gaat bijna niks. Een verchroomd rekje voor de kampeeruitrusting en een mooie crème leren koffer was dan ook een van de eerste accesoires die ik kocht. Ik ben namelijk geen type voor de natuurcamping, dus een beetje kleedgoed moest wel mee kunnen. En mensen, wat een plezier heb ik gehad van dit automobiele speeltje, met of zonder bagagerekje. Op vakantie door de Ardennen, Vogezen, Toscane of welke mooie streek in Europa dan ook. Verplicht over binnenweggetjes en de hele dag maar dansen over de slingerweggetjes en sturen met het gas op de achterwieltjes. Noorwegen, tentje mee, open toeren door de bergen, sneeuw, zon, aquavit. Stopje bij de piste, in de zwembroek zomerskien. Weekendje toeren rond het IJsselmeer, picknickmandje flesje wijn, stokbroodje, soms zelfs een opvouw barbecue mee. Het is voor mij allemaal bij de MX-5 gaan horen net als altijd een koffer met fototoestel en een paar goede lenzen. “MX-5 is a way of life” Altijd open rijden, voor de bocht niet van het gas, nooit over de snelweg en van tijd tot tijd een stop voor de goede dingen van het leven. Alleen bij regen het kapje dicht en zelfs dan genieten van het knusse tikken van de druppels op het leren dakje. Tentjes gevoel.

De MX5 als auto voor alledag? Het kan, de MX-5 verveelt nooit. Maar handig? Nee niet echt. Veelrijders zullen het verbruik (1:10) een tegenvaller vinden, een attache koffertje in de kofferbak past, maar een doos met folders of een flipover kan je thuislaten. Boodschappen halen? Neem je bier en fris maar in sixpack verpakkingen, en ga op het magerste Sonja Bakker dieet over dan kunnen de weekend boodschappen net mee.

Is die MX-5 nou alleen voor mooi weer? Nee natuurlijk niet! De kap gaat hartstikke snel en handig open en dicht. Als je de tonneau (leren afdekhoes) niet gebruikt gaat het veel sneller dan welk electrisch dak ook. Dat openen en sluiten moet wel met enige zorg want anders scheurt of krast het kunststof raampje gauw, maar het is met dat dakje als met de haren van een mooie vrouw: met zorg en de goeie slag zit het in een keer goed. De MX5 is een heel doordacht ontworpen cabrio. Handige en met de sleutel afsluitbare wegstopvakjes (je wilt niet dat je landkaart of petje wegwaait of dat je zonnebril op de parkeerplaats wordt gejat), een krachtige en snel verhitte verwarming, een hele goede stereo. Mijn groene Miata limited edition had ook leren bekleding, wat mij betreft een must voor elke cabrio want een paar regendruppels, een flats van een vogel, of stuifmeel van de boom op een stoffen stoeltje .... nou ja, ik hoef het niet uit te leggen. Verder aan mijn MX5 geen poespas. Autorijden, puur zoals het bedoeld is. Toerentellertje, snelheidsmeter, destereo boxen in de hoofdsteunen verwerkt (limited edition). Persoonlijk heb ik nooit naar meer luxe verlangd. Rolbeugels, ik vind ze afzichtelijk. Een inbouw navigatie? Hmmm, liever een gezellige co-piloot die de kaart leest. Cruise control? Ga toch heen, spelen met het gas is juist het leukste wat er is aan dit autootje. Een windschermpje? Net zo lief een leren jack met hoge kraag. Tip: als je alleen rijd op een frisse avond, raampje rechts (ja rechts!) driekwart omhoog, perfecte luchtstroom voor de bestuurder, verwarminkje (nou ja hittekanon in deze auto) in de kuip op vol. Heerlijk. Zelfs ’s winters met een zonnetje is het open genieten met een warme sjaal en pet, leren jas kraag omhoog. En altijd de buitenlucht, grasgeur of strontlucht. Plakkerige zonnebrandolie, en als je de zonnebril afdoet onmiddelijk tranende ogen. Het lekkerste gevoel: het trillen van de hoofdhuid na een stukje karren zonder pet op. De wilde massage door de wind in je haren maken dat de spiertjes op je hoofdhuid de controle verliezen en alles gaat stromen en bibberen.

Oh ja, de echte autofreak wil natuurlijk weten hoe het zit met de alternatieven. Nou die zijn er dus niet. Een 306 cabrio? Leuk voor de kapper, maar niet voor mij. Een SLK, tjsa mijn broer heeft er eentje (aangestoken door mijn cabriovirus en gevallen voor het “gemak van het ijzeren dak”). Natuurlijk ook lekker open rijden, maar absoluut niet het rijdersautootje dat de MX-5 is. Lomper, meer op comfort en veel minder scherp sturend. Geeft hij zelf ook toe na een ritje met de MX-5. De Z3? Komt nog het dichtst in de buurt maar is gek genoeg minder scherp en wat mij betreft ook minder hoogwaardig. De neus van een Z3 beweegt veel meer bij optrekken en afremmen, het materiaal gebruik is beneden de gemiddelde BMW standaard en vraag niet wat een servicebeurt kost. Een Golf of Astra Cabrio? Gaat uw gang, leuke auto’s die ook het plezier van open rijden geven, maar het zijn natuurlijk geen rijdersauto’s met een sportieve toonzetting. Nee ik zei het al, voor de echte MX5 liefhebber is er geen alternatief.

Dat geldt ook voor mij, het leven zonder MX-5 is wennen. Net als een plezierige verslaving went het niet echt zonder en stilletjes dromen helpt niet meer. Stiekem weet ik het al: de MX5 komt er weer.

PROBLEMEN

  • 3 juni 2007

Problemen? Nooit. Olie verversen, bandjes, bougietjes, filtertjes. Een keertje fuseekogels. Verder niks. Spotgoedkoop rijden, door en door betrouwbaar. Elke garagist (begonnen bij de dealer, later naar de vakgarage) behandelt dit cabriootje met dezelfde liefde en bewondering. Zelfs de dealers worden er leuker van. Voor hun alleen jammer dat Miata zo weinig langskomt.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda MX-5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda MX-5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

INFO
Mazda
Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 (2D/6H)
€ 599
 
Mazda MX-5 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda MX-5 1.8i

    Mazda MX-5 1.8i

    • 1998
    • 156.266 km

    € 6.450

    Mazda MX-5 1.6i-16V | 9.000KM! | Factory New | A1 Condition | First Paint

    Mazda MX-5 1.6i-16V | 9.000KM! | Factory New | A1 Condition | First Paint

    • 1990
    • 9.000 km

    € 34.950

    Mazda MX-5 1.6i

    Mazda MX-5 1.6i

    • 1996
    • 197.705 km

    € 8.950

Meer Mazda MX-5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: nieuwe Mazda MX-5

    66
    • 16 december 2021

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MX-5 specificaties
  • Mazda MX-5 occasions
  • Mazda MX-5 video's
Advies en informatie
  • Mazda MX-5 tests
  • Mazda MX-5 gebruikersreviews
  • Mazda MX-5 index
PREMIUM
Mazda 6 vs. Peugeot 508 - Occasion dubbeltest

Mazda 6 vs. Peugeot 508 - Occasion dubbeltest

Ooit reed zakelijk Nederland vooral in representatieve sedans. Nu zijn die er minder, ook tweedehands....

Lees meer
 

Mazda MX-5 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1996)

    Mazda MX-5 1.6i (1996)

    6
    • 30 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1991)

    Mazda MX-5 1.6i (1991)

    9
    • 1 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1992)

    Mazda MX-5 1.6i (1992)

    3
    • 27 november 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1992)

    Mazda MX-5 1.6i (1992)

    20
    • 8 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.8i (1998)

    Mazda MX-5 1.8i (1998)

    2
    • 12 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1990)

    Mazda MX-5 1.6i (1990)

    2
    • 12 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1990)

    Mazda MX-5 1.6i (1990)

    2
    • 8 februari 2016
meer reviews
Mazda MX-5 Miata – 1990 – 360.997 km - Klokje Rond

Mazda MX-5 Miata – 1990 – 360.997 km - Klokje Rond

70

Hoe oud de Mazda MX-5 ook wordt, zijn imago als sportauto voor de kleine knip, is hij nooit...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier...

    56
    • 31 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

    Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

    30
    • 22 december 2021
  • Nieuws
    Mazda verbetert MX-5 subtiel voor nieuw modeljaar

    Mazda verbetert MX-5 subtiel voor nieuw...

    27
    • 16 december 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)

    5
    • 17 augustus 2022
  • PREMIUM
    Mazda 6 vs. Peugeot 508 - Occasion dubbeltest

    Mazda 6 vs. Peugeot 508 - Occasion dubbeltest

    • 16 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    Mazda Xedos 9 2.5 V6 (2002)

    3
    • 4 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.0 TS (2010)

    Mazda 6 2.0 TS (2010)

    4
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 2 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS+ (2018)

    5
    • 1 augustus 2022
  • Autotest
    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier...

    56
    • 31 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden