Mazda MX-5 1.6i (1991)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik was op zoek naar een sportieve cabrio met betrouwbare techniek (i.v.m. twee linkerhanden) als 2e auto.
Bovendien stond achterwielaandrijving hoog op het verlanglijstje.
Na het lezen van diverse auto-tests e.d. en sparen kon het er in 2001 eindelijk van komen: de aanschaf van een MX-5 Miata 1.6i.
En omdat m’n pa dit ook wel zag zitten hebben we ’m samen gekocht.
Het werd een zilvergrijze ’91-er, canadese uitvoering.
Met stuurbekrachtiging, airco en luidsprekers in de hoofdsteunen.
Ik was door diverse autobladen en autoprogramma’s (waaronder TopGear) lekker gemaakt met een heerlijk sportief stuurgedrag en sportwagengevoel.
Tot op heden heeft de auto ons daarin niet teleurgesteld.
Het rijdt erg leuk, op droog wegdek kan je met wat aandringen een controleerbaar overstuur opwekken, op nat gaat dat soms net iets té makkelijk.
Met 115 pk is het natuurlijk geen brute sportwagen maar het gewicht is slechts 950 kg....
Op een bochtig trajekt laat je diverse sterker gemotoriseerde ’sportauto’s’ in je binnenspiegel verdwijnen.
We rijden er ongeveer 4000 km per jaar mee, voornamelijk in de zomer.
’s-Winters rij ik ’m eens in de week/twee weken goed warm, en dan voornamelijk als het droog is.
Daarna gaat ie weer lekker de garage in, dus hij wordt vertroeteld op z’n oude dag.
Veel kosten heb ik tot nu toe niet gehad.
Na aanschaf zijn er 4 nieuwe banden onder gegaan (i.v.m. droogte-scheurtjes), de verlagingset is vervangen door originele veren en er is een chromen beugel achter de stoelen gemonteerd.
Verder hebben we het interieur voorzien van chromen ringetjes om de ventilatie-openingen.
De ontsteking is aangepast en het standaard luchtfilter vervangen door een KNN-filter.
Voor de jaarlijkse beurt en APK rijden we naar MX-5 Koks te IJmuiden, voorheen Mazda-dealer, nu MX-5 specialist.
Nadelen? Tja, als je langer dan 1.90 bent wordt een MX-5 erg krap.
Verder voelt de eerste MX-5 serie wat fragiel aan (maar daardoor is ie wel lekker licht).
En met stuurbekrachtiging stuurt het erg licht voor een sportieve auto.
Maar deze min-puntjes wegen niet op tegen het hoge fun-gehalte en de positieve reakties die je over de auto krijgt.
Ook na 150.000 km rijdt ie nog heerlijk (japanse techniek he...)
PROBLEMEN
Kapotte accu (heeft het zwaar door onregelmatig gebruik in de winter).
Koppeling is aan vervanging toe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.