Mazda MX-5 1.6i (1991)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1991)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik was op zoek naar een sportieve cabrio met betrouwbare techniek (i.v.m. twee linkerhanden) als 2e auto.
Bovendien stond achterwielaandrijving hoog op het verlanglijstje.
Na het lezen van diverse auto-tests e.d. en sparen kon het er in 2001 eindelijk van komen: de aanschaf van een MX-5 Miata 1.6i.
En omdat m’n pa dit ook wel zag zitten hebben we ’m samen gekocht.
Het werd een zilvergrijze ’91-er, canadese uitvoering.
Met stuurbekrachtiging, airco en luidsprekers in de hoofdsteunen.
Ik was door diverse autobladen en autoprogramma’s (waaronder TopGear) lekker gemaakt met een heerlijk sportief stuurgedrag en sportwagengevoel.
Tot op heden heeft de auto ons daarin niet teleurgesteld.
Het rijdt erg leuk, op droog wegdek kan je met wat aandringen een controleerbaar overstuur opwekken, op nat gaat dat soms net iets té makkelijk.
Met 115 pk is het natuurlijk geen brute sportwagen maar het gewicht is slechts 950 kg....
Op een bochtig trajekt laat je diverse sterker gemotoriseerde ’sportauto’s’ in je binnenspiegel verdwijnen.
We rijden er ongeveer 4000 km per jaar mee, voornamelijk in de zomer.
’s-Winters rij ik ’m eens in de week/twee weken goed warm, en dan voornamelijk als het droog is.
Daarna gaat ie weer lekker de garage in, dus hij wordt vertroeteld op z’n oude dag.
Veel kosten heb ik tot nu toe niet gehad.
Na aanschaf zijn er 4 nieuwe banden onder gegaan (i.v.m. droogte-scheurtjes), de verlagingset is vervangen door originele veren en er is een chromen beugel achter de stoelen gemonteerd.
Verder hebben we het interieur voorzien van chromen ringetjes om de ventilatie-openingen.
De ontsteking is aangepast en het standaard luchtfilter vervangen door een KNN-filter.
Voor de jaarlijkse beurt en APK rijden we naar MX-5 Koks te IJmuiden, voorheen Mazda-dealer, nu MX-5 specialist.
Nadelen? Tja, als je langer dan 1.90 bent wordt een MX-5 erg krap.
Verder voelt de eerste MX-5 serie wat fragiel aan (maar daardoor is ie wel lekker licht).
En met stuurbekrachtiging stuurt het erg licht voor een sportieve auto.
Maar deze min-puntjes wegen niet op tegen het hoge fun-gehalte en de positieve reakties die je over de auto krijgt.
Ook na 150.000 km rijdt ie nog heerlijk (japanse techniek he...)

PROBLEMEN

Kapotte accu (heeft het zwaar door onregelmatig gebruik in de winter).
Koppeling is aan vervanging toe.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.