Mazda MX-5 1.6i (1991)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1991)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf182.500 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Mooie Rooie

  • 182.500 km

Na 2 jaar samen met mijn moeder een Renault Mégane 1.6 Cabrio te hebben gedeeld was het tijd voor mijn eerste echte auto. De Renault had vrij veel problemen en is uiteindelijk voor €100 overgedragen aan een sloperij met een lekke koppakking. Het was een prima auto om te rijden maar ik miste er wel wat sportiefs aan. Daarbij vond ik dat mijn eerste echt eigen auto een speciale moest zijn. Toen ik wist dat de Renault aan het einde van z'n Latijn was ben ik gaan zoeken naar een vervanger. Het moest dus iets speciaals zijn en een cabrio, want ik was wel gehecht aan het open dakje. Ik heb onder andere gekeken naar een Audi TT, BMW Z3 maar na 10 minuutjes rijden in een MX-5 NB wist ik zeker dat het een MX-5 moest worden. Het eerste exemplaar waar ik in gereden heb zag er echter niet zo mooi uit, had last van roest en het stuur stond behoorlijk scheef. Een paar weken later bood een bevriende monteur aan om samen maar eens naar een MX-5 te kijken. We vonden toen een NB bij de MX-5 specialist in Meerkerk. Hij reed best oké maar er zaten wat lelijke plekken op. Bovendien vond ik de kleurstelling niet heel mooi en zat de kap tegen lekken aan. Het advies van de monteur was dan ook: ziet er redelijk uit maar kijk even verder. De weken daarna heb ik Autoscout zeer veel in de gaten gehouden en ineens was hij daar. Een Rode NA met zwarte velgen, nagenoeg origineel en acceptabele kilometerstand in het nabijgelegen Hoofddorp voor minder dan €3000. Ik heb direct een mail gestuurd en kreeg al gauw kreeg ik een reactie dat ik kon komen kijken. Op een mooie lentedag ben ik met de bus die richting opgegaan waar de eigenaar mij met de MX-5 kwam opwachten. Ik ging zitten en toen wist ik het zeker. Ik wil een NA en het zou zomaar eens deze kunnen worden. Het is zo puristische en die klapkoplampen hebben echt een wauwfactor. Na kennis gemaakt te hebben met auto en eigenaar werd me duidelijk dat ik met een liefhebber te maken had. Zijn vrouw was in het bezit van een MX-5 NC Niseko en hij wist alle ins en outs van de auto. Bovendien had hij bijna altijd binnen gestaan en was hij in onderhoud geweest bij de MX-5 Specialist in IJmuiden waar hij 4 jaar daarvoor ook gekocht was. Tijdens de proefrit begon hij echter ineens te stotteren wat ons nogal zorgen baarde. Hierop heb ik de monteur gebeld en we konden nog even langskomen. Uiteindelijk bleek dat de motor iets te ijverig schoongemaakt was en dat er water in de motor was gekomen waardoor hij op drie cilinders liep. De monteur heeft de auto verder geïnspecteerd en was eigenlijk verbaasd dat ze auto al bijna 27 jaar oud is. Nauwelijks roest, laat staan ernstige roest en onder de motorkap zag alles er prima uit. Hij gaf me het advies om de deal te sluiten mits de motor weer op vier cilinders zou gaan lopen. Na een dagje zonnen was dit inderdaad verholpen waarop we de deal hebben gesloten. Credits voor de inmiddels ex-eigenaar voor het schoonmaken, tanken en het sturen van de autogerelateerde boekjes. Ik was eerst een beetje huiverig om van een particulier te kopen maar het kan dus ook voordelen hebben :). Na het overschrijven van de auto was het dan zover. De eerste rit in mijn eigen auto. Ik voelde me echt the king of the road(ster) en heb een aantal keren lachend het gas in getrapt. Toen wist ik een ding. Ik wil deze auto heel lang op de weg houden

De eerste (zonnige) maandjes

  • 187.073 km

Tijd voor een eerste update en mijn ervaringen. Het brandstofverbruik valt me enigzins mee met 1:12 en een vrij zware rechtervoet. Want manmanman hij blijft je uitdagen. Toerenjagen en hard door de bocht gaan. Daar is die voor gemaakt. Verder betaal ik voor verzekering 60€ inclusief Pechhulp (21 jaar, geen schadevrije jaren). Niet goedkoop maar het kan ook veel duurder en als het goed is wordt het steeds goedkoper. Wegenbelasting is €80 per kwartaal dus dat is zeer goed te doen. Qua onderhoud is er weinig aan de hand. Ik hoorde op een bepaald moment een rammel onder de auto, hierop bleek dat het hitteschild loszat. Voor 2 tientjes heeft de garage het gelast. Verder raakt het expansievat van de koelvloeistof leef na een tijdje rijden. Er lekt niks en er ligt nooit wat onder de auto. Daarbij komt het wel in de radiateur en blijft de koelvloeistof temperatuur prima. Er zijn verschillende mogelijkheden maar ik lees ook verhalen over mensen die al ruim een jaar met een leeg expansievat rijden. Ik gooi er dus af en toe wat vloeistof bij en ik hou de temperatuur in de gaten. Bij het volgende garagebezoek maar eens kijken of het verholpen kan worden. Op deze dingen na nog geen problemen gehad. Ik heb een lange rit gereden van Amstelveen naar Overijssel en hij hield zich prima (ook op onverhard :p). Met mijn 1,90 zit ik precies goed als de stoel in de achterste stand zit. Verder geniet ik van de mensen die je af en toe aankijken met een blik van wat is dit voor ding. Ook het zwaaien van MX-5 eigenaren geeft je een speciaal gevoel :). Ook vrienden en familie zijn onder de indruk van de rijeigenschappen van dit oude beestje dat ik eigenlijk in het Grand Turismo 3 tijdperk al wilde hebben :). Voor de toekomst wil ik hem langzaam puntgaaf maken. Zo wil ik chromen spiegels monteren aangezien de huidige rode spiegels geen rode spiegels meer zijn. Ik zou graag chromen instaplijsten willen monteren, op termijn mag er een nieuwe kap op en evt een hardtop. Verder zou een kofferrek voor op vakantie fijn zijn dit lijkt echter lastig vanwege de spoiler dus als iemand daar een oplossing voor heeft laat het me weten :). Voor de nog verdere toekomst mag hij wel een keer gespoten worden want op sommige plekken is de lak zeer dof en rozig geworden. Binnenkort zal er wel weer een update komen als ik het niet vergeet :)

Update

  • 228.000 km

Inmiddels zijn we weer 3 jaar verder en ben ik nog altijd in het bezit van mijn MX-5 die inmiddels omgedoopt is tot Herbert. Sinds de laatste update is er echter weinig te melden. Behalve nieuwe banden en nieuwe remmen (wat er natuurlijk gewoon bij hoort) heb ik alleen een kapotte veerpootlager gehad die ook mijn schokbreker heeft gesloopt. Dit was wel een paar honderd euro maar het is hem vergeven. Bovendien heb ik er sequentiële dagrijlichten ingezet en zit er een modificatie op waardoor ik via m'n telefoon en een knop in het interieur de klapkoplampen op allerlei manieren kan laten knipperen. Je merkt ook dat met de jaren de MX-5 een steeds hogere gunfactor krijgt. Bejaarden die duimpjes opsteken en kinderen die op de foto willen zijn geen uitzondering. Verder is de auto op TV geweest in het programma Moonriders van de VPRO mocht iemand interesse hebben. Ik heb besloten dat dit de laatste winter is dat ik ermee door rij en hem volgend jaar in de stalling zet zodat het roestduivel hem niet verpest. Tot zover deze update...

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.