Mazda MX-5 1.6i (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 132.500 km |
ERVARINGEN
- 120.000 km
Ik ben opzoek gegaan naar iets betaalbaars, maar wel leuk om mee te rijden. Al snel kwam ik uit bij een MX-5. Een goed betaalbare, onderhoudsvriendelijke auto, die ook nog eens lekker op de weg ligt.
Na de eerste proefrit was ik verkocht, wat een fijne wagen. Vooral in de zomermaanden een absolute aanrader. Heerlijk met de kap naar beneden door dorpjes rijden. Ben er ook mee op vakantie geweest. Een nadeel is dat er niet veel in mee kan. Met twee redelijke weekendtassen is het wel gebeurd. Het is een Miata, een Amerikaans model. De auto is uitgerust met een airco, wat in een cabrio wellicht een overbodige luxe is. Maar op de snelweg is het wel prettig.
De 1.6 heeft voldoende vermogen voor een tussensprintje en rijdt verder ook uitermate aangenaam. Maar hij heeft me nog nooit laten staan!
23-02-2006
Nog steeds is het een zeer fijne wagen, die mij, zoals het hier boven al zegt mij nog nooit heeft laten staan. De auto staat permanent buiten en ondanks de kou slaat de motor altijd zonder problemen aan. Ik heb de laatste tijd veel snelweg kilometers gemaakt, iets wat het verbruik erg ten goede komt. Van 1 op 11 naar 1 op 14 gemiddeld. En met een hardtop is dit ook qua geluid (windgeruis) goed te doen. Hierdoor heb ik wel weer veel last van steenslag. De laklaag is hierdoor op sommige plekken beschadigd geraakt, wat weer roestvorming en afbladderen als gevolg heeft.
1-10-2006
De MX-5 gebruik ik momenteel alleen voor de weekenden en ’s avonds. Voor woon-werk verkeer is het niet ideaal. Althans, rijd nu ongeveer 250 km per dag en dat is voor zo’n klein licht wagentje nu niet het summum.
Maar sinds de laatste update geen grote problemen met motor e.d. Het is een blijft een topwagentje!
23-08-2007
Helaas afgelopen periode wat minder tijd gehad om lekker met de MX-5 te touren. Voor dagelijks verkeer gebruik ik ’m niet veel. Al blijft het iedere keer weer een feest om in te rijden. Weer van stal dan rijd ik er weer een tijdje mee rond. Dat er nu tijdelijk minder mee gereden wordt lijkt geen enkel probleem. De auto start iedere keer met veel enthousiasme en heeft me wat dat betreft nooit in de steek gelaten. Technisch is het niet aan te zien dat dit al een auto op leeftijd is.
Aan de buitenkant is dit helaas wel te zien. Tuurlijk, het model is gedateerd, het vindt zijn oorsprong in de jaren 80. Ik heb het hier over de lak. Er zitten steeds meer kleinere beschadigingen in de lak die door afbladeren steeds groter worden. Had laatst door steenslag een plek ter grote van een 2 euro munt waar de lak weg was. Hier wordt de auto niet echt fraaier op. Het in z’n geheel laten overspuiten van de MX-5 wordt hierdoor wel een aanlokkelijke optie. Dat maakt ’m wel weer helemaal strak!
Wellicht dat dit een enkel geval is, maar de kwaliteit van de lak is matig. Ik vraag me af of er meer zijn die hier problemen mee hebben.
15-09-2008
Nog steeds loopt de mx5 als 'n zonnetje. In het afgelopen jaar ben ik weer meer met met deze auto gaan rijden (touren) en dat komt 'm alleen maar ten goede. Het maakt volgens mij niet heel veel uit of je een Mx5 in de winter stalt, zolang er maar met regelmaat in gereden wordt (goed warm overigens).
Geen problemen met deze auto. Op de lak na, dit blijkt een kwaal te zijn die meer witte Mx5'en uit de begin jaren hebben. De zogenaamde 'crystal white disease' schijnt meer voor te komen.
Echter denk ik wel dat de koppeling binnen niet al te afzienbare tijd de geest zal gaan geven. Bij stevig doorrijden begin ik die te ruiken. Geen goed teken.
29 december 2009
Blijft een fijne auto om in te rijden. Lekker puur en eerlijk. Zeker in deze tijd als het glad is buiten. Even 'n beetje te veel gas en de achterkant breekt vrolijk uit. Op zich leuk natuurlijk, maar je moet ten aller tijden bij de les blijven bij gladheid.
Helaas is er iemand tijdens de feestdagen tegenaan gereden in 'n parkeervak. Altijd fijn, jammer dat de dader vergeten is dit te melden. Nu maar met het waarborgfonds in de slag om deze schade vergoed te krijgen.
04 juli 2014
Tussen de vorige review en nu zit alweer 5 jaar. De tijd gaat hard, niet voor de MX5, die lijkt de tand des tijds aardig te weerstaand.
Hoe meer nieuwe auto's van allerlei elektrische 'gemakken' worden voorzien, des te leuker is het om weer in zo'n (technisch) verouderde en simpele auto als een MX5 te stappen. Het wordt iedere keer weer duidelijk dat deze auto's zijn gemaakt waarvoor ze zijn bedoeld, een echte rijdersauto, mogelijk gemaakt door de techniek en de balans van de auto. Geen elektronische hulpmiddelen, die zijn nergens voor nodig en zitten (mijn inziens) alleen maar in de weg.
Tijd voor een nieuwe (of iets anders?), nee, niet nodig. Het plezier van rijden staat niet in vergelijking tot de (lage) kosten van het bezit.
Een ding dat wel is aangepast is de laklaag. In 2009 al een melding gemaakt dat die los liet en inmiddels is de auto volledig overgespoten. Hoe saai het ook mag zijn, de MX5 is gewoon (de originele kleur) wit gebleven.
Verder weinig bijzonderheden, hooguit dat ik de luchtfilterbox heb vervangen door een K&N luchtfilter. Wellicht iets meer vermogen, maar zeker een beter geluid!
PROBLEMEN
- 120.000 km
Heb een probleem met de achterremmen gehad. De linkerremklauw is vast komen te zitten. Dit schijnt een typische MX-5 kwaal te zijn. Verder heb ik de distributieriem en de V-snaren vervangen. Niets bijzonders verder.
15-07-05
roestvorming aan de linkerdorpel, plaatje op de dorpel gelast.
23-02-06
Grote beurt gehad, geen problemen bij apk
April 2006
Gebroken kabel bediening raam passagierskant. Om dit te verhelpen is de gehele ruitregelaar vervangen (onderdeelcode: NA0158560J), een onderdeel dat alleen al 89,14 euro kost (exclusief 1 uur arbeid).
januari 2007
Kapotte accu;
augustus 2007
Afbladderen van de lak, dit is al ’n tijdje aan de gang, maar wordt wel erger.
december 2009
Zoals hierboven gemeld, afbladderen van de witte lak wordt erger. Het wit verkrijt blijkbaar, rode MX-5'en hebben hier ook last van.
In september van dit jaar heeft de MX-5 mij voor het eerst laten staan, een unicum. Door mijn garagebedrijf ben ik opgesleept. Probleem: een loszittende stekker/contact van de ontsteking. Even schoon gemaakt en opnieuw aangesloten. Niets aan de hand dus, het blijft een betrouwbare auto.
04-07-2014
Lekkende koppakking, wordt vervangen. Verder geen bijzonderheden anders dan het normaal onderhoud.
Hoezo 25 jaar oud....
- 132.500 km
Meer dan 25 jaar geleden, op 18 april 1991 werd mijn MX5 voor het eerst op kenteken gezet. Waarschijnlijk zal de auto niet lang daarvoor van de band zijn gelopen.
Bij de aanschaf van deze auto, nu ook al weer ruim 13 jaar geleden, had ik niet kunnen vermoeden dat ik 'm nog steeds in bezit zou hebben. Iedere rit weer is en blijft een waar autofeest. Misschien is het een stuk nostalgie of een soort afkeer van alle moderne (veiligheids) technieken in nieuwe auto's die het rijden beïnvloeden dat voor mij het rijden in zo'n pure en lichte roadster zo aantrekkelijk maakt.
Updates
De afgelopen tijd zijn er een paar zaken aan de auto gewijzigd. De schokbrekers waren versleten en een veer gebroken waardoor er een set instelbare sportschokbrekers is gemonteerd. De auto ligt hierdoor nog iets strakker op de weg ten opzichte van de originele schokbrekers. Het weggedrag is daardoor ook aanzienlijk verbeterd.
Onder de voorbumper is een lipspoiler gemonteerd. Voor zover ik kon nagaan is dit een van de weinige originele 'niet-originele' onderdelen. Bij de introductie/presentatie van de auto in 1989 was dit onderdeel gemonteerd maar bij de latere productieversies was de spoiler weer verdwenen. Persoonlijk vind ik dat de spoiler de MX5 erg goed staat. De zwarte rand tussen de wielen loopt hierdoor optisch door.
Ik probeer de MX5 verder zo origineel mogelijk te houden. Geen andere velgen, uitlaten e.d., gewoon zoals de MX5 destijds bedoeld was.
Problemen
Een paar, te weten:
- Lekkende koppakking waardoor de auto zelfs op 3 cilinders liep;
- gescheurde radiator
- opnieuw het loslaten van de lak (auto is in 2010 opnieuw gespoten)
Hopelijk nog vele plezierige kilometers voor de boeg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.