Mazda MX-5 1.6i (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 197.500 km |
Ik heb deze Mazda al een tijdje. Toch vind ik het de moeite waard om nu een review te maken van mijn ervaringen. Vanaf 1999 was had ik 'honger' naar een leuke auto. Ik zocht een mooie, opvallende en goedrijdende roadster die niet de naam had onderhoudsgevoelig te zijn. De keuze ging uiteindelijk tussen een MX-5 en een Fiat Barchetta. Deze laatste sprak mij namelijk ook wel aan qua looks. Maar na enkele exemplaren te hebben bekeken was ik niet onder de indruk van de bouwkwaliteit. En voorwielaandrijving...
De zoektocht richtte zich dus alleen op MX-5'en. Ik heb er enkele bekeken, zowel bij dealers als bij handelaren en eigenlijk reden ze allemaal goed! Waar ga je dan op oordelen? Prijs en kwaliteit van de rest. Ik wilde erg graag een originele hollandse wagen en in 2001 was het aanbod niet heel groot. Wel veel Miata's en Canadees/Duitse wagens, maar die hadden niet mijn voorkeur. Uiteindelijk kwam ik stomtoevallig een keertje bij een Mazda-dealer in Drachten en die vertelde mij dat er in Leeuwarden bij de Mazda-dealer (Van den Akker) eentje stond die aan mijn eisen voldeed. Toch eventjes kijken en met de aankooptips van de Amerikaan Skip Cannon in de hand de auto beoordeeld. Het zag er goed uit! Lang getwijfeld (het zou een derde auto worden...moeten we dat wel doen...) maar toch de knoop doorgehakt! Midden in de herfst waren we de kersverse eigenaren van een Mazda MX-5!
Rijden!
Ik ben direct lid geworden van de Mazda MX-5 Club en vooral in de beginjaren heb ik veel clubritten meegereden. Daarnaast heeft de MX-5 ons op diverse plekken in Europa gebracht, variërend van Normandië tot de Zwitserse Alpen.
Het rijden in deze Mazda is echt super. De wegligging en handling is echt top door de achterwielaandrijving in combinatie van het wagengewicht. De Japanners hebben als thema bij de MX-5 "jinba ittai" oftewel ruiter en paard in een lichaam... ik ervaar dat ook zo. De 1.6 motor is dan echt ruim voldoende. En je kunt lekker op het gas in de bocht. Wel even rekening houden met het wegdek want als het iets glad is, dan wil de achterkant wel uitbreken, maar de mazda is vrij vergevingsgezind. Hij remt en stuurt goed ondanks ontbreken stuurbekrachtiging.
Gebruikskosten:
De MX-5 is niet duur in het gebruik. Een beurtje kost evenveel als bij een normale wagen. Het brandstofverbruik valt mij ook mee, 1:12 is geen uitzondering. Verzekering doe ik via de club.
Gekke dingen?
In de bijna 10 jaar dat ik hem heb zijn er natuurlijk wel wat kosten geweest. Buiten de reguliere slijtagedelen eigenlijk niet veel. De bekende MX-5-kwalen heb ik wel voor mijn kiezen gekregen. Ik doel dan met name op de doorgeroeste dorpels (gevolg van een verstopte afvoer van het dakje) en defecte remtangen. Die dingen kosten plm 250 euro per stuk en als je er dan drie van de vier moet vervangen, dan merk je het wel...
Voor de rest weinig geks. Het originele dak zit er zelfs nog op en ziet er nog redelijk uit. Nu staat mijn auto wel altijd binnen. Als hij buiten moest staan, dan had ik er al eens een ander dak op laten zetten.
Mods:
Ik heb een aantal zaken aangepast aan de auto:
- een sportuitlaatje onder met een iets zwaarder geluid (en na 13 jaar weer een originele geplaatst)
- 15" wielen van de NB ipv de standaard 14": dit draagt echt bij aan een beter weggedrag.
- helder glas op de knippers/stadslichten, maar binnenkort zet ik toch weer de originele terug (is inmiddels ook gedaan).
- Sportkat (de oude rammelde een beetje)
- chromen ringetjes om ventilatieopeningen
- K&N-inlegfilter
- muismat links in kofferbak geplakt ter bescherming plaatwerk :-)
- ClassicCarrier-kofferrek (bagageruimte is een aanfluiting, maar door het reservewiel thuis te laten en een grote waterdichte zak op het rek te leggen is het te doen)
Pluspunten:
- Het rijden in de breedste zin van het woord!
- Gebruikskosten (onderhoud is normaal, verbruik 1:12)
- 'vriendelijk' imago
- therapeutisch effect: je krijgt direct een glimlach.
Minpunten:
- je bent minder vaak thuis ;-)
- de binnenruimte houdt niet over. Ik ben 1.87 en dat gaat nog net.
- kofferruimte is een aanfluiting
De laatste tijd rij ik vrij weinig meer in de Mazda. Af en toe laat ik hem uit zijn stalling en ik kreeg direct weer een glimlach op mijn gezicht. Ik beschik ook nog over een MX-5 NC en dat is niet meer te vergelijken met deze NA. Deze Mazda is qua rijden veel puurder.
Afgelopen jaar heb ik deze auto een tijd te koop gehad. Er kwamen best wel reacties en kijkers, maar het voelde niet goed... Uiteindelijk heb ik hem uit de verkoop gehaald. Hij staat niet in de weg en de emotionele waarde is voor mij inmiddels hoger dan de verkoopwaarde. The car grows on you.
Groter onderhoud
- 166.000 km
Zoals ik eerder al eens had aangegeven, heb ik met de gedachte gespeeld om de MX-5 weg te doen. Hierdoor heb ik groot onderhoud een tijdje uitgesteld. Omdat ik deze auto toch zo lang mogelijk wil houden, heb ik afgelopen week de auto weer wat toekomstbestendig laten maken.
Ik hikte al een tijdje tegen een nieuwe distributieriem aan, er was een plek bij het voorscherm die echt wat wat aandacht nodig had en de APK was aan de beurt. De auto is een paar dagen bij de specialist in Boijl geweest en draait nu weer als een zonnetje! Nieuwe riem, spanrollen, keerringen, etc. Piepjes en fluitjes zijn verdwenen...alleen nog maar dat heerlijke motorgeluid als je de toeren opzoekt...
De uiteindelijke rekening viel me nog mee ook!
Afgelopen weekend: mijn NC staat helemaal winterproof op de oprit met winterbanden en al, maar het zonnetje scheen lekker en ik heb de hele zaterdagmiddag de kou getrotseerd (met het dak eraf) in mijn oude rooie. Ik zal er niet omheen draaien: ik vind het met die 21-jarige meer genieten dan met de veel jongere NC. Maar het wordt nu wel telkens meer winter. De rooie zal daarom de komende maanden heel beperkt buiten komen.
Upgrades en veilig in de winterstalling
- 170.000 km
2013 was een turbulent jaar wat mobiliteit betreft. In positieve zin! Eerder in mijn review heb ik gemeld dat ik mijn grijze NC als daily driver gebruikte en dat deze rode NA een rustiger leven tegemoet zou gaan. Inmiddels ziet de wereld er anders uit. Afgelopen zomer heb ik mijn NC verkocht en word de NA weer vaker ingezet als tweede auto. Reden? Afgelopen zomer heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Ik wilde graag direct een motor hebben en dan vind ik drie auto's èn een motorfiets iets teveel van het goede. Eén van de MX5-en moest het veld ruimen. Eigenlijk was de keuze niet moeilijk: de NC moest eruit. Daar heb ik simpelweg minder emotie bij. De glimlach in de NA is vele malen groter...
De NA is afgelopen zomer een paar keer bij de helden in Gasselte geweest voor een splinternieuw dak en het aanbrengen van stuurbekrachtiging. Zelf ben ik aan het knutselen geweest met de vervanging van de beide pookrubbers van de versnellingsbak plus was optische dingen.
De APK was weer een fluitje van een cent: niks. Wel liep een maand later één van de achterremklauwen vast. Deze heb ik laten vervangen door een gereviseerd exemplaar. Hij rijdt weer helemaal super.
Inmiddels doe ik mijn woonwerkverkeer veelal op de motor. Echter zowel mijn motor als de Mazda wil ik niet meer rijden als er pekel op de weg ligt. Ik daarom voor de wintermaanden een oud gebakje in de vorm van een Golf 3 aangeschaft (voor weinig). Zo houden we het materiaal netjes! In maart moet de Golf weer weg.
Plannen?
Zeker. Ik zou nog wel eens de wielen een goede opknapbeurt willen geven. Stralen en opnieuw poedercoaten.
Nu alweer zin in het voorjaar :-)
Winterslaap (bewaren voor later)
- 174.000 km
Afgelopen jaar heb ik bijzonder veel op de motor gereden. De MX-5 heeft vooral gefungeerd als fun-auto als ik samen met mijn vrouw van het mooie weer wilde genieten. In november is de Mazda door de mannen in Gasselte gekeurd en er mankeerde werkelijk niets aan!
Het garagebezoek heb ik gebruikt om de sportuitlaat te vervangen voor een nieuw OEM-exemplaar. Wat een verademing. Ik begon de sportuitlaat een beetje zat te worden (ik word ook wat ouder ;-)). Maar ojee wat klinkt die auto nu lekker! Ik ben weer helemaal verliefd op het wagentje. Wel grappig om te zien dat de auto zich met mij mee heeft ontwikkeld: 14 jaar geleden moest de boel zsm worden gepimped (ik was 27) en inmiddels moet alles weer terug naar origineel. Origineel houdt denk ik uiteindelijk meer zijn waarde...
Na de keuring in november heeft de Mazda weinig meer gereden. Hij staat nu in de stalling en ik zal hem de komende jaren slechts beperkt gaan gebruiken. Ik wil hem echt bewaren voor 'later' c.q. koesteren. In de tussentijd zal ik mij beslist niet vervelen. In de speurtocht naar een oude winterauto voor de komende winter liep ik tegen een andere auto aan die al heel lang op het wensenlijstje stond. Een BMW Z4. Ook heel erg mooi, vooral die zes-in-lijn, qua algeheel karakter niet te vergelijken met de MX-5, maar dat is ook niet de bedoeling. Wordt vervolgt!
Opnieuw winterslaap (dec 2016)
- 175.000 km
Sinds mijn laatste update heb ik heel weinig met de MX-5 gereden. Nog geen 1000 kilometer. Dat is jammer want zo'n auto verdient het om op gezette tijden lekker te worden uitgelaten. Maar goed, het was dit jaar even niet anders. Helaas ben ik door de gevolgen van een motorongeval amper in staat geweest om te rijden. Maar 2017 belooft veel meer goeds! Ook omdat de eerder genoemde BMW Z4 het veld heeft moeten ruimen voor een Audi A4 3.2 en dat de MX-5 weer onze enige cabrio is.
Afgelopen november heeft de Mazda zijn APK en een beurt gehad. Deze keer gewoon weer bij de dealer (Van den Akker te Leeuwarden). Als vervangend vervoer kreeg ik de allernieuwste MX-5 mee! Wat een leuk ding is dat! Van alle MX-5'en die ik heb gehad is dat echt wel de allerleukste (op de NA na). Helaas is het interieur mij net een fractie te krap. Het is wel te doen, maar ik heb dan niks 'over'. Ik werd 's ochtend om 10.00 uur gebeld dat mijn auto al klaar was maar ik mocht hem pas om 17:00 ophalen zodat ik de hele dag met de ND mocht spelen. Ha... dat is klantenbinding ;-). Overigens rolde mijn MX-5 weer fluitend door de keuring. Alleen een nieuwe accu was nodig, maar dat was geen verrassing omdat ik de laatste weken de booster nodig had om de MX-5 te starten. Hij start nu weer zonder problemen. De accu heeft het zwaar omdat de auto weinig wordt gebruikt en omdat ik geen mogelijkheid heb om een druppellader aan te sluiten in de stalling (geen stroom daar).
Wachten op de zomer...
Wakker geschud
- 179.500 km
Na jaren van 'enkele kilometers per jaar' was het in april schrikken voor mijn MX-5. Het oorspronkelijke idee was om op de motor door de Alpen te trekken, maar ik kon qua planning alleen in april een weekje alleen op pad. Omdat het echt nog serieus koud was in de Alpen heb ik het idee van de motor laten varen en ben ik met de MX-5 gegaan. Vooraf eerst nog vier nieuwe banden laten monteren, een inspectie laten doen bij de toppers in Gasselte en toen vertrokken. Ik ben eerst naar Baden-Baden gereden om via de Schwartzwaldhochstrasse in Zwitserland te belanden. Daarvandaan via de st Bernardpass naar Italië om daarna de Franse Alpen te doorkruisen. Vervolgens door gereden naar de Middellandse zee en naar de voet van de Pyreneeën om zo weer voorzichtig noordwaarts te keren. Na een week en 4000 kilometer draaide ik de auto de oprit weer op.
Wat heeft de Mazda zich goed gehouden en wat rijdt dat apparaat geweldig op de kronkelwegen. De auto heeft geen krimp gegeven!
Het gaat maar door :-)
- 188.000 km
Onderhoud
Eind 2017 is de Mazda bij de dealer geweest voor de keuring. Helaas deze keer wat meer 'dingen' dan ik gewend ben. Er was wat loos met de uitstoot en er was een stabilisatorstang versleten. Ik heb het er voor over. Al wordt het plaatwerk nu ook wel wat minder. Om de auto voor de toekomst te prepareren zal er binnen nu en twee jaar waarschijnlijk toch serieus in moeten worden geïnvesteerd. Op dit moment is dat nog even een drempel en zit ik te piekeren over wat te doen. Een nieuwer type lonkt dan ook wel weer...
Maar weer even terug in het nu. Afgelopen april heb ik de MX-5 opnieuw meegenomen op roadtrip door Europa. Nu ook weer via het Zwarte Woud, maar snel overgestoken naar de Vogezen om via de Jura naar Zwitserland te rijden. Er lag nog erg veel sneeuw, maar de wegen waren schoon en droog. Vanuit Zwitserland over de Forclaz richting Chamonix, Grenoble en daar vandaan via de Route Napoleon in de Provence geland. Ik ben daar enkele dagen gebleven (rondtouren, vanaf Bedoin de Ventoux op, etc.). Vervolgens via de Middelandse Zee, de lage Pyreneeën weer naar NL. 4000km in een week. De MX-5 heeft zich kranig gedragen.
Omdat ik recent mijn Audi heb verkocht, wordt de Mazda deze zomer iets meer ingezet. Het blijft een leuk apparaat ;-)
Toch nog even doorzetten
- 190.000 km
Een groot deel van de zomer stond in het teken van de eventuele vervanging van de MX-5. Ik vond dat ik toch wat meer moderns moest gaan rijden. O.a. vanwege airbags en dergelijke. Het moest dan wel weer een roadster zijn en toch ook weer een MX-5. Het NC-type van de eerste of tweede facelift heeft mijn interesse. Ik heb een aantal kanshebbers bekeken, gereden en serieus over geld gehad. Hele mooie wagens... maar de twijfel bleef... Een hele bak geld erbij voor een nieuwere... Wat is de meerwaarde? Ik word toch altijd zo blij als ik in mijn oude NA rij? Dat klopt, maar ik gebruikte hem nu erg veel als daily driver en het is dan wel een 'oude auto'. Tsja...
Maar ik heb keuze gemaakt. Tijdens een Cars&Coffee bij Hofman in Leek laaide de liefde weer op en heb ik besloten deze Mazda nog een tijdje te houden. Direct doorpakken: meteen een afspraak gemaakt om het sluimerende carrosseriewerk te laten doen. De Mazda staat inmiddels keihard te zijn onder een kleed in de garage te wachten op mooi weer. Het kan best zijn dat ik over een tijdje toch weer 'vervangingskriebels' krijg, maar dan alleen voor een auto die aan alle eisen voldoet. Geen consessies.
Om de Mazda te sparen staat er weer een auto naast: een Mercedes CLK. Hier zal ik tzt ook een review van schrijven. Stay tuned...
Na 18 jaar is het doek definitief gevallen…
- 197.500 km
In april heb ik opnieuw mijn jaarlijkse Europa-tour gemaakt. Via Zuid-Duitsland naar Zwitserland en Italië. Vervolgens vanuit Zwitserland dwars over door Frankrijk om in de lage Pyreneeën uit te komen. Het was heerlijk rijden en de MX-5 hield zich kranig.
Door een gewijzigde werksituatie binnen ons gezin werd de druk wat hoger om het wagenpark te gaan uitdunnen van 3 naar 2. Dus twee auto's eruit en eentje terug. Ik wilde heel graag een ‘fun-auto’ houden, dus heb ik ervoor gekozen om te gaan zoeken naar een Mazda MX-5 NC. Een ND was ook even een optie, maar ik pas amper achter het stuur en helemaal niet op de passagiersplek. Dit is echt een gemiste kans van Mazda.
Ik heb uiteindelijk een wagen gevonden die aan alle eisen voldeed inclusief wat meer! (2.0 GT-L) Dus de knoop doorgehakt. Met heel veel gemengde gevoelens heb ik afscheid genomen van mijn oude trouwe Mazda. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar erg veel plezier van deze parel zal hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.