Mazda MX-5 1.6i (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Mazda MX-5
- 145.000 km
Als kind droomde ik ervan om later in een kleine roadstar te rijden.
Dit mede door een nonkel die in het bezit was van een originele rode MX-5 NA.
Op mijn 18 jaar ben ik toevallig een mooi exemplaar tegengekomen.
Ik heb de verkoper gecontacteerd, testrit gemaakt en een week later gekocht.
De wagen past volledig bij mijn eisen: goedkoop, achterwielaandrijving, kwaliteit.
De MX was rood maar de vorige eigenaar heeft deze overspoten in het blauw, waar ik zeer tevreden over ben.
Het is een Amerikaans model met een sportvoorbumper met mistlampen.
Veel opties: stuurbekrachtiging, airco, cruise control, elektrische ramen,mistlampen, lederen bekleding,...
Alloewel ik de airco en de cc nauwelijks gebruik.
De kleurcombinatie en het lederen interieur vind ik zeer goed passen.
Verder steekt er ook een Remus onder de wagen en een K&N luchtfilter.
Heerlijk uitlaatgeluid met het dakje af op een mooie lentedag!
De wagen is verlaagd en de vette 17" velgen maken het plaatje compleet, deze rijden natuurlijk hard maar ik verkies de looks boven het rijcomfort.
De sportzetels zitten goed ook bij langere ritten. het is een klein roadstertje en maakt dit wel een krappe auto...
De motor is voldoende. met zijn 1.6 met 116 Pk's en 950KG gaat deze goed vooruit.
Wel wat minder is dat de motor pas vooruitgaat boven de 4000rpm maar eens daarboven gaat het lekker.
Verbruik gemiddeld is 1/13 op de autosnelweg 1/15-16.
De wagen schakelt zeer vlot voor zijn 20 jaar.
Problemen
Ik heb bijaanschaf de koppeling vervangen, deze was toch wel toe aan vervanging. De riemen waren juist vervangen door de vorige eigenaar.
Buiten het gewone onderhoud heb ik toch wat last gehad van "kleine" irritaties:
het stuur begon af te pellen dit door ouderdom en vocht,typisch voor een cabrio.
Het airbaglampje pinkte, bleek dat er een sensor kapot was.
de deurrubbers heb ik vervangen. De oude waren verstorven en begonnen vocht door te laten.
het grootste probleem was dat de rubbers van het dakje telkens vol met water zaten na een regenbui. Deze heb ik vervangen met geen resultaat. Oorzaak: het dakje was nog origineel en dus gekrompen waardoor deze vocht in de rubbers liet.
Oplossing: nieuw dakje.
De dorpels waren al eens herspoten door de vorige eigenaar maar ik heb deze onderhanden gepakt mede hervorming van corrosie.
Verder nog een paar piepjes uit de ophanging...
Buiten deze problemen heb ik zeker geen spijt van de aankoop.
Deze wagen is een klassieker waar je veel pret uithaalt.
Deze cabrio met achterwielaandrijving is een gouden combinatie!
De wagen is ondertussen verkocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren