Mazda MX-5 1.6i (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 236.800 km |
KM-stand laatst | 246.500 km |
Eindelijk een MX5
- 238.700 km
Eindelijk, na 20 jaar wachten is de knoop doorgehakt. Beperkt budget, kinderen, lease auto's, verhuizing naar het buitenland waren slechts armoedige excuses om geen MX5 aan te schaffen. Als sinds de introductie in 1989 wilde ik een MX5. Het werk wat Lotus en MG hadden moeten doen, gecombineerd met Japanse betrouwbaarheid. Tot voor kort viel mijn partner niet te overtuigen; "hij HEEFT GEEN ACHTERBANK" was altijd het nuchtere commentaar. Nadat we dus eerst een cabrio gekocht hadden met achterbank, en tot de conclusie kwamen dat er om deze zitplek bepaald niet gevochten werd (de wind heeft daar tenslotte vrij spel), was dat argument eindelijk van tafel. Helaas gooide de verhuizing naar Zweden roet in het eten, maar na 2 jaar cabrioloos door het leven gegaan te zijn, is de knoop dus doorgehakt. We miste het gevoel van cabrio rijden en Zweden is een fantastisch land om in de lente, zomer en herfst zonder dak te rijden. In de winter gaat de hardtop erop en hebben we een leuk coupeetje om in de sneeuw te spelen.
Het aanbod is hier niet geweldig, in Nederland is in het segment tot ca 5.000 euro veel meer kwalitief betere keuze. We hebben 'm dus uit Nederland gehaald. Het is een US Miata 1,6iL uit 1990 die vanuit de US naar Duitsland is gegaan en van daaruit via Nederland nu in Zweden rond rijdt. De auto is uitstekend onderhouden, geen roest te bespeuren. De vorige eigenaren hebben de auto duidelijk vertroeteld. Ik zal zodra ik een onderhouds overzicht heb gemaakt, dat hieronder opdateren. De vorige eigenaar heeft de auto overgespoten in een originele Mazda MX5 kleur uit 2005; Copper Red. Dit staat de auto uitstekend en maakt hem uniek in zijn soort, waar leeftijds genoten meestal rood, blauw of wit zijn. Verder is de auto redelijk spartaans uitgevoerd, geen luxe accessories. Wel hebben we een hardtop met achteruitverwarming, windstopper met speakers (NB accessoire), chrome bagagerek en tounneau cover. Motorisch heeft de auto een Jackson Motorsport Air cooler systeem erbij gekregen.
Rij-ervaringen:
De lange rit vanuit Den Haag naar midden Zweden is niet geheel probleemloos gegaan. De vorige eigenaar heeft alle riemen en vloeistoffen vervangen, maar helaas niet de waterpomp. Deze begaf het dan ook prompt op de terugweg. Gelukkig waren de mannen van JSteam in Almelo bereidt om deze met spoed te reperaren, zodat ik na het weekend een tweede ... geslaagde poging kon doen. Vanzelfsprekend kan je dit niet vergelijken met mijn 'familie auto'; een Saab 9-5 Aero 2,3T sportscombi. Het geluidsniveau is vele malen hoger, maar het zitcomfort viel met niet tegen. 140 km/u gemiddeld over de autobahn was goed te doen en ik kwam zeker niet gebroken aan. Gemiddeld verbruik ca. 1:12,5 wat ook niet teleurstelde. In tegenstelling tot de Saab is de Miata een toeren machine .. daar moet ik even aan wennen, maar boven de 5.000 rpm wordt de boel echt wakker, al waak ik er bij de hoge km stand wel voor om dit te vaak te doen, en alleen als de motor echt goed warm is (> 20 minuten). Toeren in zijn 5 is ook lekker, alleen ga je op de slinger-de-slang wegen vaak terug in de 3e versnelling ... en dat draagt alleen maar bij aan de pret :-)
Hier te plaatse dient de auto als 2e auto, cq hobby auto. Ook dat valt niet tegen. Wendbaar, snel en prima als stads/dorps auto zowel als tour auto. Een vervelende rammel links onderin irriteert wel een beetje, waarschijnlijk een hitte schild wat een beetje loshangt .. ik zal hem eerdaags eens op de brug van onze wagenpark beheerder zetten.
Ik vind de constructie met het uitritsbare raam op zich erg handig, het is wel een extra handeling maar het behoud je plastic ruitje. In de Renault heb ik er in korte tijd een versleten. Het openen van het dak is een fluitje van een cent. De hardtop erop zetten is iets meer werk, maar is met 2 personen in ca. 10 minuten gebeurd. Doe dit NIET alleen, je beschadigd op zeker de lak (spreek uit ervaring).
Op naar de importkeuring en voor de 4e keer in z'n 'leven' een nieuwe nationaliteit !!
Opmerkelijke ervaring. Na 6 maanden stil gestaan te hebben onder een carport, daar wij de auto hier niet in de winter rijden was het starten en lopen ... Japanners :-) Enige hulpmiddel hierbij was een druppellader, wat bij 4 maanden temperaturen ver onder de -10C geen overbodige luxe is.
Onderhoud
- 243.000 km
148,200 mls. : Waterpomp vervangen en er rammelt iets links achterin de auto bij acceleratie, waarschijnlijk een hitte schild wat een beetje los zit.
149,000 mls : losse koelslang onder themosstaat
151,500 mls : Import keuring Zweden, zijknipper lichten geinstalleerd
152,000 mls : nieuwe wiellagers achter + kleine beurt
Einde Review
- 246.500 km
Vandaag heb ik met gemixte gevoelens afscheid genomen van mijn Copper Red Miata. Ivm veranderende prive omstandigheden moest deze auto verkocht worden. Waardevast was 'ie wel, deze 20 jaar jonge auto. Heb 'm voor dezelfde prijs verkocht als ik hem zelf gekocht had. Dus feitelijk alleen de onderhouds kosten gehad.
Terugkijkend vond ik het heel leuk om een MX5 te hebben. Zondagochtend ritjes door het bos waren een waar genot. Mocht ik ooit weer een MX5 kopen (ik sluit het zeker niet uit) zou ik wel wat meer vermogen willen. Of ik ooit weer een auto met zo'n hoge km stand zou kopen ? Het is me niet tegen gevallen, al heb ik wel wat kosten gehad (waterpomp, lagers en nog wat kleine dingetjes). Alles hangt van de staat van onderhoud af, en of dat te herleiden is. Ook zou ik goed kijken hoe de huidige eigenaar er mee om gaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.