Mazda MX-5 1.6i (1996)

autoreview

Mazda MX-5 1.6i (1996)
Mazda MX-5 1.6i (1996)Mazda MX-5 1.6i (1996)Mazda MX-5 1.6i (1996)Mazda MX-5 1.6i (1996)Mazda MX-5 1.6i (1996)Mazda MX-5 1.6i (1996)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf211.400 km
KM-stand laatst252.252 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar Mx5

  • 211.400 km

Het is zover, na meerdere keren gaspedaal.nl te hebben doorgespit, meerdere auto's bekeken kan ik mijn Mx5 ophalen bij Hofman in Leek.
Binnen 2 maanden en 2000 km gaf de hulpcilinder van de koppeling de geest. Binnen de garantie van Hofman een nieuw setje opgestuurd gekregen en prima doe het zelf te vervangen.
Begin oktober de chromen stylebar verkocht en op marktplaats een windscherm gekocht. Zonder bevestigingsmiddelen voor aan de auto. Dat werd nog een zoektocht om aan twee beugeltjes te komen, maar het is gelukt. Lekker de winter door met open kapje rijden!
In de tussentijd begon de motor stationair steeds hoger te lopen tijdens de opwarmfase. Internet afgestruind naar mogelijke oorzaken.
Luchtmassameter vervangen, airvalve schoongemaakt, PCV valve en bijbehorend slangetje vervangen, temperatuursensor achter op het blok vervangen. Al deze zaken brachten wel verbetering maar boden geen oplossing. Dat was het vervangen van de airvalve door een ander exemplaar.
Stads(waxine)lichtjes vervangen voor LED. Ik hoop nu overdag iets beter zichtbaar te zijn voor tegenliggers.
Volgende actie: roest bijwerken. De MX5 moet buiten staan en een eerdere roestreparatie aan de spatbordranden begint de kop op te steken. Pakketje met schuurpapier, primer, verf en lak gekocht en met behulp van de duidelijke handleiding zelf aan het spuiten geweest. Resultaat misschien niet perfect, maar wel bevredigend. later volgt de ander zijde van de auto.
Ook via marktplaats: een MOMO sportstuurtje gekocht, van het standaard stuur begon de zachte buitenlaag los te laten van de stalen stuurring.
Half mei de 10.000 km gepasseerd en zelf een kleine beurt uitgevoerd. Olie ververst, nieuw olie- en luchtfilter gemonteerd en nieuwe bougies.
Begin juni naar Hofman gereden voor een nieuwe APK waar de MX5 glansrijk doorheen kwam.
Dit lezende komt het misschien over als een rampenbak in tegenstelling tot de reputatie van onverwoestbaar, maar ik zie het als slijtage bij normaal gebruik, behorend bij de leeftijd en kilometerstand van de auto. En het is gewoon heel erg leuk om aan de MX5 te sleutelen. Het meeste is goed bereikbaar en met basisgereedschap aan te pakken. Tot nu toe is iedere kilometer met een smile van oor tot oor die niet van mijn gezicht te slaan is afgelegd!!!

Still going strong

  • 224.200 km

Een paar dagen geleden met een poetsschijf, polijstmiddel en kleur herstellende wax de buitenkant te lijf gegaan. De krasstraat krasjes zijn beduidend minder en zelfs na meerdere regenbuien en schoonspuiten en - borstelen in de wasbox blijft het water van de lak afparelen. Om in het taalgebruik van de kinderen te spreken: satisfying!

Stotteren en roest bijhouden

  • 226.400 km

Vandaag een dagje Mx5 klussen.
De auto houdt in met optrekken, de bougies zijn pas 5000 km oud dus daar zal het niet aan liggen (toch?) en de bougiekabels zien er nog zeer fris uit dus daar zal het ook niet aan liggen (toch?). Bij Mxvijf een gebruikte bobine gekocht en geplaatst. Bij de testrit lijkt het probleem inderdaad opgelost maar na een 20 tal kilometers loopt ie tijdens accelereren toch weer op drie poten. Toch de bougies? Sleutel erbij en verwijderen die dingen. Omg wat zijn die krengen zwart. Met staalborstel en remreiniger goed schoongemaakt en teruggeplaatst. Weer een testritje: zeker verbetering maar uiteindelijk steekt het inhouden toch weer de kop op. Nadenken. Ik ben onlangs overgegaan van BP euro 95 naar witte pomp. Zou het daar aan liggen? Komende refill toch maar weer BP. Misschien zelfs 98 maar tanken....

Ook nog even roest bijgewerkt, maar helaas was voordat ik klaar was m'n blauwe verf op. Gelijk besteld, hopelijk blijft het nog een paar dagen mooi weer zodat ik dat klusje kan afronden.

De schakelaar van de elektrische raambediening heeft het ook begeven en het frontje waar de klok en de accumeter in het dashboard in zitten is gebroken van door te vast aandraaien.
Beiden zijn besteld bij mxvijf, dus voorlopig blijf ik lekker bezig!

Nieuwe bougiekabels

  • 227.500 km

Nieuwe bougies, O-ring cas-sensor, bobine, het mocht allemaal niet helpen. Maar het meest gegooglede antwoord: bougiekabels bleek dan toch echt de boosdoener. Op de terugweg van een weekendje fietsen bij Mx5 winkel in Meerkerk geweest, mooie IL snoertjes gekocht en lopen als een zonnetje. Wel een hoop geleerd in de tussentijd!!
(en de raamschakelaar vervangen)

Dashboard en schakelmanchetten

  • 228.000 km

Vanmorgen het gebroken frontje van de klok en voltmeter vervangen door een 1-gats front met opbergvakje. (De voltmeter staat dus op marktplaats)
Alternatief was een 3-gats front, maar wat voor klokje stop je in het derde gat en bovendien, het was een verchroomd frontje. Ieder zijn smaak maar mijne is het niet.

Ook de beide schakelmanchetten vervangen. Dat zijn rubber hoezen onder de lederen pookhoes in het interieur. Deze rubbers houden warmte, lawaai en oliegeur van de versnellingsbak uit de cabine. Volledig vergane rubbers dus geen overbodig klusje, ondanks dat het geen zichtwerk is. En enig verschil in lawaai is merkbaar! Nu lekker de winter in, hopelijk vriest en sneeuwt het niet teveel want de mx houdt niet van pekel. Tot de volgende keer maar weer ?

Nieuwe banden

  • 230.400 km

Deze middag de Uniroyals (uit 2008, dus 14 jaar oud ?) vervangen voor een set nieuwe Bridgestone's.
Op de oude verdroogde banden kon ik gezien de profieldiepte van 2,4 mm geen enkele bocht meer normaal nemen, om van een regenrit op de snelweg nog maar te zwijgen.
Maar met de nieuwe bandjes hoop ik voor de komende paar jaar weer veilig door het verkeer te kunnen gaan.

Klein onderhoud

  • 233.456 km

Tijd om weer eens wat te schrijven.
Vandaag de olie ververst, nieuwe oliefilter en het brandstoffilter.
Leuk klusje voor de zondagmiddag.

Ondanks de enorme brandstofprijs ben ik toch weer euro 98 gaan tanken. Ik had het gevoel dat de motor niet zo mooi meer liep en ook het verbruik loopt ietsje op. In het eerste jaar van mijn bezit had ik een gemiddelde van 1 op 12,3 met voornamelijk euro 98. Het tweede jaar 1 op 11,7 met euro 95.

De leeftijd en het buiten slapen beginnen zijn sporen na te laten: de blanke lak van de kunststof bumpers begint behoorlijk te bladeren. Ik ben al aan het oefenen geweest met (de) monteren van de bumpers om deze komende zomer van nieuwe lak te voorzien.

Voor het overige blijft iedere kilometer een blije kilometer!

Nieuwe hoofdcilinder koppeling

  • 234.800 km

Vandaag de hoofdcilinder van de koppeling vervangen. Tijdens het wachten voor bv een stoplicht in de eerste versnelling met de koppeling ingedrukt begon de auto vanzelf te kruipen. Het peil in het vloeistof reservoir bleef op peil wat duidt op een interne lekkage van de hoofdcilinder. Op interwebs een nieuwe gekocht, samen met dot3 remolie. Op zich een prima te doen klusje maar het loshalen en weer vastzetten van in totaal 3 bouten is wel een pielklusje. Het ontluchten van de leiding is een klusje waar de oudste dochter mooi bij kon helpen. Gelijk even was basis beginselen van autotechniek en hydraulica meegegeven ?.
Testritje en weer gaan! De volgende projecten zijn een nieuwe radiateur en de distributie riem vervangen. Ohja, en van iedere kilometer maximaal genieten ???

Gestrand

  • 235.000 km

Na ruim 25 jaar lidmaatschap de wegenwacht toch echt nodig gehad.... Op een mooie woensdagmiddag besloot de Mx5 er mee te stoppen. Geen stroom meer. De accu was al niet zo fris meer, maar besloot vlak voor een druk kruispunt dood te gaan. En in zijn neergang de dynamo ook maar mee te nemen. Lang verhaal kort: door de ANWB thuis neergezet, nieuwe accu gehaald met de familie-auto en een nieuwe dynamo op internet besteld. Week later op de oprit oude onderdelen eruit en nieuwe erin. Lang leve de YouTube filmpjes waarin haarfijn wordt voorgedaan hoe je zelf kan werken aan je Mx5! Er is (bijna) niks zo leuk als sleutelen aan een kapotte auto en dat het na afloop weer werkt?. Nu maar hopen dat ik aan reguliere vervanging toe kom van distributie en radiator ??

Radiator vervangen

  • 237.137 km

Vandaag de radiator vervangen, alle onderdelen in huis, gereedschap verzameld en aan het werk. Auto op de assteunen, radiator leeg lopen, oude eruit, nieuwe erin, koelvloeistof erin, ontluchten en weer gaan. Geen fancy aluminium race radiator maar een standaard vervanginsonderdeel van NRF. Dankzij de Haynes manual, youtube en een zelf geschreven stappenplan prima te doen. Gelijk even zelfvertrouwen opgedaan om de distributie te vervangen. Die staat toch echt voor dit jaar op de planning. Ohja, en natuurlijk genieten van elke kilometer!

Sierdelen

  • 238.400 km

Tijd voor wat cosmetische ingrepen: de deurtrims, raamsnorren, weather stripping, hoe je ze ook wilt noemen vervangen. Bijna €100 voor twee van die rubbers is duur maar de oude waren wel heel slecht en lelijk. Rotklus om de oude te verwijderen zonder de lak te beschadigen en de nieuwe moeten met 7 clips vastgemaakt in verband met de rondingen van de deur. Ook de raamrollen vervangen. Nu gaan de elektrische ramen met een normale snelheid op-en-neer. Als laatste de logo's vervangen. Die waren gesneuveld in de wasserette. De nokkenas riem vervanging uitgesteld tot komende voorjaar. En nog steeds zoveel mogelijk met open dakje!

Verloren voorjaar en zomer

  • 243.400 km

Het is alweer tijdje geleden dat ik een update over de Mx5 heb gepost.
Er is een boel gebeurd het laatste half jaar. In februari was de distributieriem aan de beurt, en ik zou gelijktijdig de oliekeerringen van de nokkenassen en de krukas vervangen. Dat eerste lukte prima, het tweede werd een drama. Kort gezegd: het nokkenastandwiel en de oliepomp zijn in dat proces gesneuveld en afmaken van deze onderhoudsbeurt was een kwestie van een lange adem. Ik was namelijk er zelf aan begonnen maar omdat de oliepomp boven mijn pet gaat met hangende pootjes naar de garage. Het hele blok is er uit gehaald, verkeerde nieuwe oliepomp besteld, gedoe met de pakjes besteller, een garagebedrijf met meer werk dan manschappen etcetera etcetera. Pas eind juni was de auto weer klaar. Vervolgens een afkeur op een aantal punten voor de apk. Weer wachten. Toen we terug van zomervakantie kwamen (begin september) was de blauwe dame eindelijk klaar. Nu een weekje mee gereden en het vertrouwen begint terug te komen. Een ding geleerd: sommige sleutel-klussen moet je niet zelf willen doen, zeker als de auto ook als dagelijks vervoer dient. Dan is een vakkundige garage toch wel zo handig. Het was al met al een verloren cabrio seizoen, dus nu zoveel mogelijk genieten van de mooie dagen die er nog aan komen. Maar dat gaat wel lukken!

Tijdens het wachten op de reparatie heb ik mooi de tijd gehad om de schijven en blokken aan de voorkant te vervangen, de achterzijde schijven en blokken liggen klaar. Dat komt binnenkort. (wel een prima klus om zelf te doen)

Nieuwe foto's

  • 245.800 km

Even een korte update: de blauwe dame gaat nog steeds goed, meer dan genoeg wensen om aan te pakken.
Pas geleden op een viaduct een 360 gemaakt door opvriezend wegdek. Goed afgelopen. Wel even een nieuwe uitlijning nodig vanwege de bermstenen waar de schuiver eindigde.
Ik hoop dat het niet teveel gaat vriezen zodat er niet teveel gestrooid wordt. De blauwe dame is nog steeds mijn daily en houdt nog steeds niet van pekel....

Maximaal genieten

  • 252.252 km

Tijdens het wachten op de reparatie van vorig jaar heb ik mooi de tijd gehad om de schijven en blokken aan de voorkant te vervangen. De schijven en blokken aan de achterzijde zijn later dat jaar vervangen. Ook nog wat tijd genomen om de knipperlichten / stadslicht voorzijde vervangen. Geen originele maar van DEPO.
249500 km Remolie ververst, die was namelijk best zwart geworden.
249600 km motor olie ververst.
252252 km 4 nieuwe Uniroyals. De Bridgestones waren na vrij rijden op Zandvoort behoorlijk versleten. Achterbanden direct vervangen voor Michelin. De voorbanden op de lange baan geschoven. De APK komt eraan dus ik heb maar even naar de staat van de banden gekeken. Dat viel vies tegen.
Michelins en Bridgestones blinken uit in uitdrogen. Binnen 2 jaar 6 banden erdoor jagen (20.000 km) is niet erg duurzaam. Op prijs / kwaliteit / toepassing op Uniroyal uitgekomen.
Nu maar hopen dat de APK niet tegen gaat vallen....

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.