AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 626 Wagon
13

autoreview

Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998) #3

Anoniem
  • Review
8 augustus 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering626 Wagon 2.0i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf195.000 km
KM-stand laatst370.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 7 augustus 2005

Vanwege gezinsuitbreiding en meer rijcomfort is besloten de Corsa die we hadden te vervangen door een Mazda 626 wagon. En om het milieu wat te sparen gelijk de overstap van diesel naar LPG gemaakt. Deze auto heeft de eerste jaren op benzine gelopen en in 2003 is er het nieuwe Vialle LPi systeem ingebouwd door de vorige eigenaar.

De auto is ontzettend ruim, de ruimte is flexibel in te delen, en het rijcomfort is goed. Ondanks de omvang is de auto goed hanteerbaar, ook op drukke parkeerplaatsen. Ik rij mijn meeste kilometers op de snelweg, en daar is het een hele rustige, en relatief zuinige auto. De auto rijdt lekker zuinig met ca. 1:11 op LPG (opgave Vialle 1:9.9).

De auto heeft voldoende kracht zowel onderin als bovenin de toeren om snel op te trekken uit stilstand of om op de snelweg een snelle inhaalmanoeuvre te maken.

PROBLEMEN

  • 7 augustus 2005

De condensor van de airco bleek lek te zijn geraakt door steentjes van het wegdek. Niet een mankement aan ontwerp maar gewoon pech dus. Verder nog geen problemen gehad.

Update 01-08-06:
Ondertussen 50.000km gereden. In die tijd slechts weinig onderhoudskosten gehad (verversen vloeistoffen en filters, APK en remmen).
Er is één punt wat mij ondertussen wel stoort en dat is de gasklep: doordat de EGR pal achter de gasklep zit, vervuild deze de gasklep. Hierdoor blijft de gasklep ’kleven’: je moet ’s ochtends iets meer kracht zetten tijdens de eerste keer gas geven en ook daarna is de gasklep niet heel soepel te doseren bij klein beetje gasgeven.
Dit wordt momenteel opgelost door elke 10.000km de gasklep te reinigen (10 minuten werk, nauwelijks kosten, maar toch vervelend). Ik heb onlangs de gasklep gepolijst met heel fijn schuurpapier en hoop dat het probleem hiermee langer wegblijven.

Update 10-07-07:
En weer een jaar verder. Ondertussen bijna een ton erbij gereden op de klok, maar daar is nog altijd niks van te merken. Afgelopen jaar vrijwel alleen basisonderhoud hoeven uitvoeren (verse vloeistoffen/filters, nieuwe remmen achter).
Klepspeling voor het eerst moeten bijstellen (150.000km na inbouw LPG installatie): 1 uitlaatklep was net wat te krap. Ik ben nog altijd verbaasd over hoe weinig de klepspeling verloopt op LPG bij deze auto (heeft aangepaste LPG-kop af-fabriek).
Toen dit voorjaar zelf de distributieriem, rollen en waterpomp vervangen: is bij deze auto als handige knutselaar prima zelf te doen (6 uur werk, volgende keer red ik het in 3 uur denk ik ook wel).
Daarnaast de bougiekabels vervangen, omdat de auto soms wat onrustig stationair liep.
Als laatste de gasklep en stappenmotor gereinigd. Beide moeten regelmatig (elk half jaar/20.000km) gereinigd worden. Dit komt denk ik door de constructie van de EGR, waarbij uitlaatgas net naast de gasklep/stappenmotor de inlaat in wordt geblazen.

Enige puntje dat nu nog overblijft is een tikkende homokineet aan de bestuurderszijde. Tikt al ca. 125.000km bij scherpe bochten naar rechts. Wordt niet meer en wordt niet minder. Laat het dus voorlopig maar voor wat het is.

Update 22-07-2008:
Alweer een jaar verder en met ruim 325.000km op de teller rijdt de auto nog altijd fantastisch. Dit jaar wederom enkel normaal onderhoud gehad: vloeistoffen, filters & bougies. En net vandaag de remmen aan de voorzijde en de remvloeistof vervangen. Enige defect dit jaar was een kapotte box van het audiosysteem...oftewel het blijft een enorm betrouwbare auto! Alleen nog altijd tikkende homokineten, maar ach, ik weet ondertussen niet beter.

Weer 2 jaar verder

  • 370.000 km
  • 6 september 2010

Ondertussen alweer ruim 2 jaar verder dan bij het vorige verslag. De afgelopen 2 jaar vrijwel probleemloos gereden: homomkineet is rustig blijven doortikken en qua onderhoud niks hoeven doen dan vloeistoffen verversen en versleten remdelen vervangen.

Wel is de auto langzaamaan oud geworden: zo hapert de LPG pomp af en toe (die gaat al bijna 3 ton mee, dus dat mag ook wel een keer), begint er op meerdere plekken roest te verschijnen, is het onderstel nog wel origineel met op veel plekken wel merkbare slijtage. Maar ja, zo goedkoop autorijden als ik de laatste 4 jaar heb gedaan neem je dat soort zaken op de koop toe.

Maar nu heeft de auto mij (voor het eerst in 4 jaar/200.000km!) laten staan: de brandstofpomp doet het niet meer. Helaas is dit een erg duur onderdeel (dat normaal ook vrijwel nooit defect raakt volgens de dealer). Dus stond ik voor de keuze: investeren of wegdoen. Vooral vanwege de overduidelijke ouderdom van de hele wagen is voor het laatste gekozen: met pijn in het hart zal ik afscheid nemen van de 626.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 626
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    2.0 HP HB TOURING AUT Touring, met verse APK

    Mazda 626 2.0 HP HB TOURING AUT Touring, met verse APK

    • 2002
    • 143.050 km

    € 2.450

    2.0i GLX Ambition - AIRCONDITIONING

    Mazda 626 2.0i GLX Ambition - AIRCONDITIONING

    • 1998
    • 165.923 km

    € 1.250

    2.0 HB EXCLUSIVE Exclusive

    Mazda 626 2.0 HB EXCLUSIVE Exclusive

    • 2001
    • 259.411 km

    € 1.900

Meer Mazda 626 occasions

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 626 specificaties
  • Mazda 626 occasions
  • Mazda 626 video's
Advies en informatie
  • Mazda 626 tests
  • Mazda 626 gebruikersreviews
  • Mazda 626 index
Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Mazda 626 reviews

  • Review
    Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)

    Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)

    4
    • 18 september 2009
  • Review
    Mazda 626 Wagon 1.8i GLX (1999)

    Mazda 626 Wagon 1.8i GLX (1999)

    • 15 augustus 2007
  • Review
    Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998) #3

    Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998) #3

    13
    • 7 augustus 2005
  • Review
    Mazda 626 Wagon 1.8i GLX (1999)

    Mazda 626 Wagon 1.8i GLX (1999)

    • 7 april 2004
  • Review
    Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)

    Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)

    • 3 november 2003
  • Review
    Mazda 626 Wagon 2.0 DiTD GLX (1998)

    Mazda 626 Wagon 2.0 DiTD GLX (1998)

    • 17 september 2003
  • Review
    Mazda 626 Wagon 2.0 DiTD GLX (1999)

    Mazda 626 Wagon 2.0 DiTD GLX (1999)

    • 1 oktober 2002
meer reviews
Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

De ooit zo populaire Kia Sorento is door de jaren heen weggepest door ons belastingsysteem....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    46
    • 17 juli 2020
  • Review
    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    3
    • 19 mei 2020
  • Autonieuws
    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    32
    • 9 augustus 2018
  • Review
    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    2
    • 7 november 2017
  • Review
    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    25
    • 3 juli 2017
  • Review
    Mazda 626 (2003)

    Mazda 626 (2003)

    4
    • 6 juni 2016
  • Review
    Mazda 626 2.0i 16V (1995)

    Mazda 626 2.0i 16V (1995)

    6
    • 20 mei 2016
Merk
Merk
  • Review
    Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)

    Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort...

    1
    • 6 maart 2021
  • Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

    Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Prijs Mazda CX-5 met 184 pk sterke dieselmotor bekend

    Prijs Mazda CX-5 met 184 pk sterke dieselmotor...

    27
    • 1 maart 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M (2014)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk...

    2
    • 1 maart 2021
  • PREMIUM
    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz...

    • 23 februari 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    5
    • 22 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    • 20 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep