Mazda 626 1.8i LX (1996)

autoreview

Mazda 626 1.8i LX (1996)

Signalement

Uitvoering626 1.8i LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf130.970 km
KM-stand laatst196.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hip Hip, Hurray, hoera, hoezee en drie rondjes om de tafel! De Mégane is de deur uit.
Nadat nu ook de micro-V, dynamo en wederom diverse interieurverlichting het begeven hadden, ben ik met de andere helft van mijn trouwboekje naar de vierwielergrossier gegaan. Voor onze halve Nemesis hebben we zelfs nog een redelijke prijs gekregen, ware het niet dat de tank nog bijna vol zat, ik de franse meid gepoetst en geboend had en haar in ieder geval op uiterlijk in nieuwstaat heb gebracht alvorens de sleutels -voor het eerst zonder bezwaarde gevoelens- te overhandigen aan de nieuwe eigenaar.

Hoewel de aflevering van deze 626 nou niet om door een ringetje te halen was, de 626 zelf is dat dus wel. Hij is ietwat gedateerd, zowel in in- als exterieur, met name vanbinnen enigszins grauw, maar hij doet solide aan en laten we hopen dat hij dat blijft. Op het eerste gezicht moest ik enigszins wennen aan het feit dat de zittingen wat kort van stof zijn en de wielkasten zo leeg leken. De 626 staat best hoog op de poten, lijkt het, en met normale 195/50/15 zijn de wielkasten toch nog niet half gevuld. Misschien toch maar iets groters eronder, iets minder kinderachtigs, in de toekomst. Zal er wel niet van komen, maar de teller is niet afgesteld en nu ligt de snelheid op het dash gemiddeld 10% hoger dan in realiteit. Verlagen heeft weinig zin want -hoewel lekker straf geveerd- drempels en einddemper komen wel eens met elkaar in conflict. Dat heb je soms zelfs met een Grand Cherokee bij Zwolse verkeersduivels (drempels).

Alles werkt vooralsnog zoals het hoort, en er zitten diverse geinige snufjes aan de auto. Ik noem daar zoiets als, wanneer de auto (incl. cdv) op slot zit en je de handgreep beweegt, er een lampje IN het sleutelgat gaat branden zodat het mikken je makkelijker afgaat en de lak haar onbeschadigde toestand behoudt. Zodra je zit (in de stevige maar naar mijn zin toch wat matig ondersteunende zetels; misschien nog ietsje meer steun in de lendenen) gaat er een tactisch en elegant groen lampje branden die aangeeft waar de sleutel in het contact hoort. En zodra je deze sleutel omdraait gebeurt er: helemaal niets. De auto is bijzonder stil. Zelfs de A6 Avant 2.5 zescilinder tdi waar ik afgelopen week in rijden kon, is minder stil. Binnen de 1840 kubieke centimeters wordt geruisloos gewerkt en het blijkt best een toerenauto te zijn. De rode verf begint net onder de 7000 tpm, en de meeste power verkrijg je boven de 4000, maar comfortabel cruisen is uitstekend mogelijk tussen te 1500 en 3000 (= in 5 iets boven de 120 km/u) rpm. We hebben direct een tank leeggereden in de eerste twee dagen en kregen een, niet onredelijk, verbruik van 1 op 15.3 genoteerd. En dat met meer dan eens boven de 140/150 km/u... Geen reden tot klagen, zo lijkt mij. De Picanto doet het zelfs slechter...

Er zijn weinig dingen die kunnen storen, maar een ervan is toch wel het feit dat de buitenspiegel links vanaf 45 km/u een hinderlijk gefluit ten gehore geeft. Het wordt zeker tijd dat de concertzaal uit mijn vorige auto het zich gemakkelijk gaat maken in de 626, want het standaard casetteradiootje is toch wel beneden peil.

Natuurlijk moet ik ook nog een indruk vermelden van de auto als geheel:

Airco! (ook toen al standaard op de Mazda) Het ontwasemen gebeurt, ondanks de -voor luchtstromen ongemakkelijk bereikbare- vorm van het interieur zeer efficiënt. Het vermelde verbruik is uiteraard inclusief het dankbare gebruik van deze accessoire, en is daarmee bijzonder rendabel te noemen.

Desalniettemin merk ik dat ik het bezit van een hatchback in voorgaande tijden niet als eikpunt of ter vergelijking met deze sedan moet gebruiken, want het ontbreken van een wiswas achter voelt als een groot gemis. Bij de vele nachtelijke ritten ivm mijn werk wil deze ruit nog weleens beslagen raken, en een raamtrekkertje is dan ook met onmiddelijke ingang standaard aan het interieurpakket toegevoegd. Handig is anders.
De auto doet ondanks de donkere kleuren in het interieur bijzonder ruim aan. Inmiddels heb ik ook op de achterbank plaats mogen nemen (bedankt ’Bob’) en daar is het goed toeven! De beentjes krijgen de ruimte, en de zitpositie is ruim voldoende comfortabel te noemen. Door de vrij lange wielbasis komen oneffenheden bij bestuurder duidelijk, maar zeker niet storend over, en achterin merk je er eigenlijk vrij weinig van.
Na ruim 3 dkm krijg ik steeds meer waardering voor de goede vering. Deze is nog nét niet sportief te noemen, maar doet bijzonder solide aan en zorgt voor een comfortabel en toch goed controleerbaar rijgedrag.

Vanwege de in hoogte verstelbare stoel (en uiteraard idem stuurwiel) is een juiste zitpositie snel gevonden. Ook zijn er voldoende opbergvakken, zowel in middenarmsteun als in deur en dash, en de asbak en bekerhouders zijn netjes weggewerkt achter subtiel wegdraaiende schermpjes.

De in hoogte verstelbare halogeen koplampen zijn erg handig bij het maken van veel nachtelijke en, tussen de weilanden mistige, ritten en de stuurbekrachtiger is er duidelijk een met een juiste verhouding gevoel/comfort. Nergens krijg je de idee dat je niet precies meer weet wat er zich bij de voorwielen afspeelt, en toch heb je weinig kracht nodig om de juiste draai te vinden. Een draai die in een cirkel overigens zeer gering is. De bijzondere achterwielophanging á la Renault 4 (dacht ik), maar dan góéd is hier mede debet aan.

Met 16 kleppen over vier cilinders verdeeld en multi-point injectie in totaal 1840 cm3, resulterend in een gemiddelde 106 paarden is het zeker fatsoenlijk toeven en eigenlijk heeft men in deze auto op de meeste punten de juiste toon gevonden, ware het niet dat het uiterlijke design toch wel iets sportiever al dan niet ’voller’ had gekund.

PROBLEMEN

Nou ja, er is nog maar iets van 700/800 kilometer verreden met de nieuwe vierwieler, dus er is weinig te melden. Desalniettemin, bij de aflevering zou de auto opnieuw uitgelijnd worden, maar ik heb de idee dat dit niet echt gebeurt is. Boven de 100 km/u trekt hij nog steeds sterk naar rechts.

Verder is het uitzonderlijk te noemen dat de vorige eigenaar blijkbaar met bouwdoosverf en een penseel de beugel over de accu en accenten op het motorblok in dezelfde kleur geschilderd heeft als de auto: bordeauxrood. Ook is het hele wereldje in het vooronder schoner dan het taalgebruik in de Tweede Kamer. Deze auto is verzorgd! Ik kan alleen hopen dat dit net zo’n stap voorwaarts is qua betrouwbaarheid als qua auto an sich. We houden u onderstaand op de hoogte... Uiteraard zal een foto in de nabije toekomst niet ontbreken.

10/10/05: er blijkt steeds dezelfde band zachter dan de rest. In een week zakt ’ie gemiddeld 0.3 bar, dus ventieltje lekte iets. Nieuwe dop, niets aan de hand. Hoe dan ook, tot nu toe heeft de auto een meer dan acceptabel gemiddeld verbruik van 1 op 15.5 (overall, incl hoge snelheden op de snelweg en een beste dosis stadsverkeer) kunnen weergeven. Inmiddels 2 dkm verreden. Bij de volgende tankbeurt proberen we een aantal keer BP Ultimate, zien wat t verschil is. Evenwel gebiedt de eerlijkheid te vermelden dat het nog altijd een fijne zomer is. Wat er tevens toe heeft geleid dat de airco lek blijkt. De dealer heeft dit accessoire wel gevuld voor aflevering, maar wist volgens mij dat het lek aanwezig was en gaf 12 maanden garantie op alles behalve.... juist.
-------------------------
Correctie tussentijds: met lakgom de sleuf in spiegel afgedicht; fluit blijkt slechts ten dele hiervan het gevolg. Zal dus ook portierrubber zijn...
-------------------------
We zijn 3000 km verder, en BP Ultimate heeft zich niet overtuigend bewezen. Met een -nu- gemiddeld en redelijk gecombineerd verbruik van 1 op 15.1 ligt dit niets zuiniger, hoewel ik wel degelijk merken kan dat de motor zich over het algemeen soepeler gedraagt beneden 1500 rpm en fileverkeer. Alhoewel, placebo’s werken ook in de medische wereld, niet?

Inmiddels blijkt dat de centrale deurvergrendeling zich soms pas na 2 tot 3 keer proberen gewonnen geeft. Soms vallen de grendels niet meteen goed in het slot en schieten ze weer terug bij het draaien van de sleutel. Eigenaardig...
---------------------------------------------------------
We zijn nu, sinds aanschaf, toch al bijna de 10 dkm voorbij. Ik had verwacht ruim meer te rijden, maar carpoolmaatjes zijn toch ook handig op weg naar het werk. Toch merk ik nu hoe lucky ik ben, kijkend naar waar ik de andere 2 uit 3 weken in zitten moet. Om de zaterdag lekker burgerlijk bij de wasstraat, en nog altijd ruikt en voelt de auto als nieuw. Het probleem met de vergrendeling is helaas nog niet verholpen. Geen monteur die er wat aan vinden kan. Nou ja, beetje opletten dan maar.

Nadeel met de eerste echte warme week van het jaar is wel de airco die het nog altijd niet doet. Tweemaal laten bijvullen voor men er achter was waar het lek zich bevond. De condensor is naar zijn voorouders. Goed, dat hoort in de dealerreview thuis. De 626 gedraagt zich meesterlijk. Nog altijd geen kraakje of piepje in het interieur en, reagerend op een post hieronder: de prestaties kloppen. Let gewoon een beetje meer op je rechtervoet, die Mazda kan het best wel. Doorschakelen bij 2 drpm, dan valt ie terug rond de 1,5 en zelfs dan gaat het goed mee. Met het warme weer (en raampjes open vanwege de airco) is m’n record nu zelfs 1 op 16.1! (minimaal 20 km per rit en zonder haast, toch maar op bp ultimate vanwege de kart-actie ;-).

Heb ik eindelijk een paar bijzonder mooie feauteaux gemaakt, zijn ze te groot! Ow well; next time gadget, next time...
---------------------------------------------------------------------------------
Belofte maakt schuld, en ik heb gezegd een update bij te houden, dus bij deze. We zijn de anderhalve ton ruim gepasseerd. Olie ververst, filters vervangen,nieuwe accu, een tweetal halogeenlampjes (zaten nog in een doosje bij de aflevering) en vanwege de aircoproblemen een gratis APK bij de meneer die hem verkocht heeft. Een schrale troost, maar desalniettemin netjes. Ik had per slot van rekening zelf de kleine letters beter moeten lezen.
Ik realiseer mij dat dit epistel langer wordt dan bedoeld, maar schrijf vrolijk door. Voor de overige 626-rijders die hun ros goed hanteerbaar weten en winterbanden niet nodig vinden: Ik heb een prima combi gevonden: Bij de laatste APK waren er 2 nieuwe banden nodig. Ik weiger hier pertinent op te besparen en doe er vier. Ideale combinatie: vóór Goodyear Hydragrip en achter Bridgestone Potenza. Ze hoeven niet alle vier dezelfde te zijn, als ze links en rechts maar overeenkomen. Nu zijn mooi wel de evt. aquaplaning en de eigenzinnige kont in bochten gereduceerd tot een heerlijk minimum! Werkt echt prima, zeker bij nat weer en als het (vries-)glad is, ach, dan is het glad. Kwestie van opletten.
Het heeft enig hoofdbreken gekost maar nu is ook aan het licht gekomen wat de CDV-problematiek veroorzaakt: De interieurverlichting blijft enige seconden aan na het sluiten van de portieren. Wanneer de dorpelverlichting aan het ’uit gaan is’ kan de CDV zijn werk pas doen. Gevalletje even kort opletten dus. Scheelt slechts twee seconden per parkeergelegenheid. Tot slot heb ik gemerkt dat de voorzichtigheid, zoals ik die in ieder nieuw voertuig betracht, inmiddels ruim voorbij is. Het verbruik stijgt en de reisduur van het woon-werkverkeer daalt, hetgeen resulteert in een gemiddeld verbruik van 1 op 13,9, inclusief de effecten van een koudere periode en het veelvuldig rijden met de zijruiten op een kier. Overigens is de betrouwbaarheid nog immer top. Ik hou het nog even bij de Aziatische markt en zal m’n ogen uitkijken op de aankomende RAI. Wie weet ontmoet ik er mijn volgende blind date.
------------------------------------------------------------------------------------
Laatste APK (19-9-2007, 160dkm+): 1 stadslampje en geen centje pijn. De APK was weer gratis en de monteurs alom vol lof over de staat en kwaliteit van de 626! Hij is er weer een jaar door! Overall verbruik tot nu toe sinds aanschaf: 1 op 14.92, en we hebben nu flink wat gereden. Hij is nog even snel, stil en stabiel als toen ik ’m kocht.

Bij gebrek aan goede ’feauteaux’ vanwege de grootte, dan maar een paar gsm-kiekjes van povere kwaliteit.

Uit het oog, niet het hart

  • 196.750 km

Na 3 jaar lang absoluut genoten te hebben van de Mazda (behalve het gedane verslag is slechts een lekke uitlaatdemper vervangen, verder geheel probleemloos) kwam er een scheiding. De helft van alles is ook op garagegebied noodzakelijk. Aangezien de 626 niet in een reclamespotje doorgezaagd mocht worden moest iemand anders maar van het plezier van japan genieten. Woon-werk was inmiddels een schamel 20 km. enkele reis. Daar is een broodtrommeltje voor gekomen.

Leuk detail: de dealer was dusdanig toegeeflijk dat ik er een bijzonder schappelijke prijs voor heb gekregen bij inruil. In resumé waren alle APK-tjes volledig probleemloos en stond er bijna 2 ton op de teller. De ervaring die ik met de Mazda heb gehad geeft me Nostradamus-aspiraties: die kon er zeker nog 2 ton bij hebben. Ik hoop ooit weer een dergelijke auto te rijden, die bewijst dat leeftijd niets met prestaties te maken heeft. De Mazda was eigenlijk net een goede vriendin. Er zijn weliswaar mooiere exemplaren, maar deze was zeker niet lelijk. Soms een beetje eigenaardig gedrag, maar je kon er altijd op vertrouwen. En het doet pijn als er nu iemand anders in rijdt...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.