Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+ (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Eerste indruk
- 500 km
Er komen de komende vijf jaar nog volop reviews. Eerst maar even de eerste indruk. Die is net zo interessant als wat er verderop tijdens de levensduur van de auto gebeurd.
Wat tegenviel:
- opslagruimte deuren beperkt (alleen een fles-achtige vorm)
- zonnebrilhouder in plafond te klein voor normale bril
- bagageruimte beperkt
- buitenspiegels worden niet automatisch naar binnen geklapt bij stoppen auto
- aantal functies worden niet automatisch aan gezet (zoals i-stop)
- blikkerig aanvoelende deuren
- TomTom stemherkenning kan niet overweg met het woord 'Beilen'
Tov bijvoorbeeld de eerder bereden Mondeo Titanium laat de 6 qua kwaliteitsbeleving, gebruiksgemak en uitrustingsniveau echt wel wat punten liggen. Sorry als daarmee Mazda fanboys teleurgesteld zijn in deze review.
Dat de auto wat tegenviel was overigens deels te wijten aan niet goed meten bagageruimte, het niet letten op details en omdat de testversie een veel minder luxe versie was.
Na 500 km is het verbruik 6,4l/100km. Niet echt bijzonder goed of zo.
Voor de rest een prima uitgeruste auto met speeltjes waar hopelijk nog lang en veel aan te ontdekken is. Motor is ook lekker krachtig.
We klagen niet. Per saldo erg tevreden met de keuze.
Tot zover de eerste indruk. Wat nu telt zijn de ervaringen op langere termijn. Daar kom ik binnen een half jaar op terug als de eerste 20K achter de rug zijn.
Eerste 4000. Tweede beschrijving van ervaringen
- 4.000 km
Inmiddels 4000 km erbij gezet. Nog steeds niet helemaal wat ik er van verwacht had maar er zijn een aantal zaken die mij bijzonder goed bevallen:
- de trekkracht vanaf 1500 tpm maakt schakellui rijden mogelijk
Zaken die minder goed bevallen:
- armleuning schuift veel te soepel naar achteren
- soms hakerig bij gang naar 6e versnelling
- Telefoon moet adresboek eerst gesynced hebben voordat podcast beginnen kan met spelen (facedesk)
First world pains, dat wel, maar niet een uiting van de veelgeroemde Japanse kwaliteit.
Verbruik nu 6,4l/100km. Maar wel met regelmatig fileverkeer. Niet echt bijzonder. Maar gaat gelukkig niet ten koste van die 20% bijtelling. :-)
Niet alleen het weer wordt koeler..
- 8.000 km
Weer een paar kms verder en wat nieuwe ervaringen opgedaan.
Allereerst, bij vrieskou, valt het op hoe lang het duurt voordat de ruiten wasem vrij zijn. Sta je zomaar een paar minuten met draaiende motor voordat het veilig genoeg is weg te rijden.
Ook de spiegelverwarming heeft er moeite mee.
Niet echt positief dus.
Daarnaast ontdekte ik (dankzij die irritante middenarmsteun die te eenvoudig glijdt) dat er ook een opbergvak onder de middenarmsteun zat. Met daarin een aansluiting voor 12V en USB.
Die 12V is handig. Op die USB kun je een iPod of een USB stick aansluiten. Een portable harddisk met USB aansluiting gaat dan weer helaas niet.
Over de iPod: start enorm traag op. Heb een iPod met 10000 liedjes en het duurt zeker 5 minuten voordat je kan genieten van muziek. Daarmee eigenlijk een onbruikbaar en irrelevant accessoire. Daarnaast is de navigatie door het menu heen niet goed getest lijkt het wel. Afspeellijsten zijn niet benaderbaar. Kortom: useless.
Voor wat betreft de USB stick: begint elke keer op hetzelfde liedje en zal dan zelf op de random knop op de navi moeten drukken om de liedjes niet telkens in volgorde af te laten spelen. Ook onthoudt ie niet waar in een MP3 het de laatste keer was gestopt. Heel irritant bij podcasts van 3 uur. Kortom: niet zo bijster groots allemaal.
Daarnaast is het audiosysteem in de Skylease+ sowieso niet intuïtief ingericht.
Hopelijk is dat in de nieuwe versie van de 6, die deze maand werd aangekondigd, in dat opzicht allemaal verbeterd.
Voor nu doen we het ermee.
Koud, snel en zware belading. Lastig!
- 15.000 km
Van koud weer blijkt de Mazda echt niet te houden. Duurt m.i. echt heel lang voordat de spiegels ontdooit zijn en dat de ramen niet meer bewasemd zijn. Starten en dan krabben helpt wel om dit te verlichten.
Daarnaast al 2 nachten achter elkaar gehad dat de voorste zijruit niet open ging wegens bevroren te zijn. Klote als je net bij een slagboom staat.
Over die stemherkenning in TomTom zullen we het maar niet hebben. Te hees om te praten momenteel. :-(
Daarnaast is de kaart van de navi te klein om alle recente kaartupdates te kunnen installeren. Zo veel mogelijk van de kaart weghalen en het past allemaal net.
Voor de rest valt de kwiekheid op hogere snelheid tegen. Met name vanaf de 180 km/h gaat het langzaam sneller. Het is op die manier wel heel lastig om voldoende afstand te hebben om die 200 km/h aan te tikken.
Toegegeven, eerste wereld probleem, maar met de Mondeo was dat vroegah nooit een probleem om dat even te doen.
Vandaag ook met flink zware lading (ong 480 kg papier) onderweg geweest. Paste allemaal net (prima!) maar bochten nemen wordt zo wel heel spannend. Ook als je rustiger rijdt. Vond 'm behoorlijk zwabberig aanvoelen. Niet fijn.
Maar zoals gezegd: ook genoeg momenten dat ik er wel blij mee ben!
Plezier met een bijsmaak
- 25.500 km
Inmiddels de eerste grote beurt achter de rug. Geen gekke zaken tegen gekomen. Heb nog wel gevraagd de firmware van de audio installatie te updaten, maar streamen vanaf Bluetooth nog steeds retetraag. Ik heb de moed maar opgegeven. Afknapper dit (je wordt elke dag met dit zeer kleine leed geconfronteerd).
Verbruik volgens de boordcomputer 6,5l/100km.
Wat ook steeds vaker opvalt (en dus irriteert) is het lawaai wat vanuit de wielkasten komt. Steenslag in de wielkasten komt luid en duidelijk binnen in het interieur. Dat is soms best wel schrikken.
Ook hier weer geen groot ding, maar bij vorige wagens hier nooit last van gehad.
Inmiddels is de nieuwe Mazda 6 er. Ziet er zeker qua interieur beter uit. Hopelijk op veel punten verbeterd. Een kennis die bij Ford werkt gaf aan dat na het vertrek uit het Ford concern veel kennis voor Mazda verloren is gegaan/ in Duitsland en Engeland is gebleven. Mogelijk dat dat deze serie Mazda 6 parten heeft gespeeld en dat men opnieuw auto's heeft leren moeten bouwen.
Kortom: we rijden weer vrolijk door. Wel met de frustratie dat het allemaal net niet goed genoeg is. First world pain.
Lotacceptatie
- 40.000 km
Inmiddels de 40K km achter de rug.
Terugkerend probleem wat een dashboardmelding over de bandenspanning. Superirritant en verder een totaal overbodige functionaliteit. Is door de garage wel opgelost. Heeft mogelijk te maken met de onnauwkeurigheid van de bandenpompinstallaties die her en der bij tankstations staan.
Verder irritant is de vulopening van de brandstof. Op een of andere manier lekt daar veel langs.
Voor de rest geen zaken die nog eens extra zijn gaan irriteren.
Bagageruimte was zoals verwacht inderdaad kleiner dan de Mondeo. Door ook de zitbank van de kinderen vol te stoppen met slaapzakken etc het toch nog allemaal mee gekregen.
Verbruik vanaf het dashboard is nog steeds 6,5l/100km.
Inmiddels is Phase II van de 6 er. Ziet er van buiten in ieder geval mooier uit dan Phase I.
We gaan er nog even mee door
- 65.000 km
Afgelopen maand heeft de Maz de 60000 km beurt gehad. Was een kleine beurt. En daarnaast werd de sleutel van de batterij vervangen. En er was een software upgrade. Opvallend volgens de garagist: luchtfilter vervangen is niet zo eenvoudig. Verder eigenlijk helemaal niets behalve al dat wat al gezegd is over deze auto.
Nu de winter is ingetreden in Nederland valt nog eens op hoe niet-wintergeschikt deze auto is. Irritant.
Verbruik zit de laatste tijd rond de 6,4l/100km.
Dat brengt mij toch nog weer even een opmerking over de vuldop. Zit een soort van plastic ring omheen. Die lijkt er soms voor te zorgen dat het vulpistool niet op tijd stopt met vullen. Met alle gevolgen van dien (wel lekker, die geur van diesel aan de handen overigens)
Wel tevredener (vandaar nu ook een hogere waardering qua sterren) ben ik over de prestaties geworden. Vanaf 180 km/h is de trekkracht nog steeds bedroevend, maar daaronder is ie inmiddels goed ingereden. Daar zul je mij niet meer over horen klagen.
Een ander dingetje is de diepte waarbij de achterklep in het dak snijdt (of de spoiler in ieder geval). Omdat de dakrails niet recht lopen is het ook niet mogelijk de dakkoffer horizontaal te krijgen. Als je die dakkoffer niet ver genoeg naar voren zet dan komt de achterkant van de dakkoffer bij het openen van de achterklep tegen de spoiler. Dan is het snel gedaan met de lak. Design dat pijn doet. Volgende keer beter rekening mee houden.
Nog niet helemaal duidelijk hoe lang hier nog verder mee gereden moet worden. Er is momentum om m versneld in te leveren. Kan dus zijn dat dit de laatste review van deze auto gaat zijn. (en er komt dan zeker geen Mazda 6 voor terug). Voorlopige conclusie is dan: niet supertevreden, maar wel tevreden.
Als bonus ook nog even een nieuwe foto toegevoegd.
Doei
- 75.000 km
Nieuwe werkgever. Inmiddels ingeleverd na 1,5 jaar er in te hebben gereden. Terug naar een 2009-er Ford (Mondeo)
Daardoor een mogelijkheid om ook te kijken naar hoe een nieuwere auto soms heel veel beter kan zijn.
Waar de Mazda veel beter in was is het motorgeluid wat in het interieur doordringt, Dat viel in negatieve zin op aan de Mondeo.
Voor de rest met de Mazda ook niet bij de garage geweest voor tussentijds garagebezoek. Dat is bij een Mondeo altijd maar weer de vraag.
Maar voor de rest: het waren 18 leuke maanden.
Heb medio maart 2016 nog wel even in het actuele Mazda 6 model gezeten. Wat daar opviel was dat het interieur rondom de bestuurder verbeterd was.
Vooral:
- irritante middenarmsteun vervangen door iets stevigs
- meer opbergruimte in de portieren (alleen voor echter)
- middengedeelte op het dashboard minder speelgoedachtig ingericht
Voor de rest niet in gereden, maar als je dan per se in een Mazda 6 wilt rijden, kies dan modeljaar 2015 en hoger. Daar is het allemaal net wat beter voor elkaar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.