Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 6 SportBreak

Mazda 6 SportBreak Skyactive-G 2.0 145 pk TS+ (2013)

Spannende stationwagon

91
Mazda 6 SportBreak Skyactive-G 2.0 145 pk TS+ (2013)
  • Autotest
29 juni 2013 om 12:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Stationwagons in de middenklasse worden voornamelijk gekocht als auto van de zaak. De nieuwe Mazda 6 Sportbreak is echter bepaald geen business as usual. Deze zakenauto blijkt verdraaid leuk om mee te rijden.

Al was het de afgelopen jaren in Nederland tamelijk stil rond Mazda, als het gaat om innovatiekracht behoort dit merk nog tot de top. Een generatie nieuwe modellen levert opnieuw het bewijs. Na de CX-5 staat nu de nieuwe 6 bij de dealers. Hij is er als vanouds ook als stationwagon met de naam Sportbreak. De auto komt met zijn wulpse rondingen in de carrosserie en zijn stompe neus gespierd en brutaal over. Noem het druk, noem het speels, maar deze auto zie je in elk geval niet snel over het hoofd. De koplampen verraden dat er inspiratie is geput uit het design van de CX-5, maar we zien ook duidelijk de lijnen van de Takeri, het studiemodel dat de voorbode vormde van de nieuwe 6.
Het interieur ziet er smaakvol uit en is goed afgewerkt. Er zijn mooie materialen gebruikt, die passen bij een auto in deze prijsklasse. Tussen de voorstoelen zit een centrale bedieningsknop voor het infotainment. De navigatie wordt verzorgd door Tomtom. Jammer is wel dat je de aanwijzingen voor de route niet in het klokkencluster zichtbaar kunt maken. Voor meer ongemak zorgen de piepkleine portiervakken en het ontbreken van een eigen 12V-aansluiting voor de achterpassagiers.

Sportieve zit

Achter het stuur van de Mazda zit je lekker laag en dat zullen sportieve bestuurders waarderen. Op de achterbank komen volwassenen niet gauw ruimte tekort. Hij biedt daar veel hoofdruimte. Wel heeft de 6 een flinke tunnel, waardoor een derde passagier in het midden van de bank nauwelijks zijn voeten kwijt kan. De bagageruimte heeft een inhoud van 522 liter. Wanneer je de bank omklapt, kun je zelfs 1.664 liter kwijt. Extra bergvakken onder de vloer zijn tegenwoordig gemeengoed bij dit soort auto's, evenals bevestigingspunten voor een bagagenet of sjorbanden. De Mazda heeft bovendien een lampje in de achterklep in plaats van in de bagageruimte. Daardoor heb je in het donker meer zicht bij het in- en uitladen. Ook handig is de afdekklep van de bagageruimte, die voor een deel wegschuift zodra je de achterklep opent.

De Mazda heeft een 2,0-liter viercilinder aan boord, die in tegenstelling tot de huidige mode niet is voorzien van een turbo. De prestaties zijn er niet minder om. Dankzij het hypermoderne blok krijg je in deze auto onmiddellijk het gevoel dat je snel onderweg bent. Alleen caravantrekkers zullen bij de Mazda teleurgesteld zijn in de geringe trekkracht. Solo heb je echter niets te klagen. Dat komt ook doordat Mazda er telkens weer in slaagt om nieuwe modellen veel minder te laten wegen dan veel concurrenten. Dit leidt tot betere prestaties en een lager benzineverbruik. Daar komt nog bij dat het lage gewicht bijdraagt aan het formidabele weggedrag van deze Japanner. Het is daardoor een heel leuke auto om mee te rijden. En dan te bedenken dat dit een forse auto is. De besturing is helder, relatief direct en blijft ook in lange snelwegbochten en bij snelle lastwisselingen goed communiceren.

Oordeel

3 sterren

De 6 Sportbreak is een origineel vormgegeven stationwagon die uitdagend en spannend rijdt. De motor is voldoende krachtig en zuinig.

Signalement

Merk Mazda
Model 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.800 mm / 1.840 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 700 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 680 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,2 s / 11,3 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 131 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 6
Mazda Mazda 6

PRIVATE LEASE Mazda 6

INFO
ANWB
ANWB
Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165 (4D/6A)
€ 619
Stel samen ▸
Mazda
Mazda
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 (5D/6H)
€ 639
 
Mazda 6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda 6 Sportbreak 2.2D Skylease NAV AIRCO CRUISE TREKHAAK

    Mazda 6 Sportbreak 2.2D Skylease NAV AIRCO CRUISE TREKHAAK

    • 2014
    • 179.353 km

    € 12.880

    Mazda 6 2.2D Skylease+ | Xenon | Leder | Navi | Climate | Cruise | Origineel NL

    Mazda 6 2.2D Skylease+ | Xenon | Leder | Navi | Climate | Cruise | Origineel NL

    • 2013
    • 109.305 km

    € 11.950

    Mazda 6 Sportbreak SKYACTIV-G 165 Skylease+ Limited 19-inch

    Mazda 6 Sportbreak SKYACTIV-G 165 Skylease+ Limited 19-inch

    • 2014
    • 104.743 km

    € 19.950

Meer Mazda 6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Mazda 6

    367
    • 12 juli 2019

Lezersreacties (91) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 6 specificaties
  • Mazda 6 occasions
  • Mazda 6 video's
Advies en informatie
  • Mazda 6 tests
  • Mazda 6 gebruikersreviews
  • Mazda 6 index
PREMIUM
Volkswagen Passat Variant - Peugeot 508 SW - Mazda 6 Sportbreak

Volkswagen Passat Variant - Peugeot 508 SW - Mazda 6 Sportbreak

Stationwagons in de middenklasse worden voornamelijk gekocht als auto van de zaak. Maar de...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Signature (2021)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Signature...

    19
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2004)

    Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2004)

    4
    • 15 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.2 CiTD 129pk S (2011)

    Mazda 6 2.2 CiTD 129pk S (2011)

    • 29 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 (2007)

    Mazda 6 (2007)

    5
    • 14 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2015)

    Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2015)

    2
    • 18 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M (2014)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk...

    5
    • 1 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    1
    • 5 februari 2021
meer reviews
Rij-impressie Mazda 6 Sportbreak

Rij-impressie Mazda 6 Sportbreak

62

Zo op het randje van 2012 gaat de nieuwe Mazda 6 Sportbreak als warme broodjes over de toonbank,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak...

    • 16 november 2021
  • Nieuws
    Mazda 6 en MX-5 bijgeschaafd

    Mazda 6 en MX-5 bijgeschaafd

    42
    • 7 januari 2021
  • Mazda 6 - 2006 – 476.022 km - Klokje Rond

    Mazda 6 - 2006 – 476.022 km - Klokje Rond

    • 14 september 2020
  • Nieuws
    Besturn B70 is geen Mazda 6 meer

    Besturn B70 is geen Mazda 6 meer

    20
    • 5 augustus 2020
  • Audi A4 – Mazda 6 - Dubbeltest

    Audi A4 – Mazda 6 - Dubbeltest

    • 3 juli 2020
  • PREMIUM
    Toyota Camry - Mazda 6 - Dubbeltest

    Toyota Camry - Mazda 6 - Dubbeltest

    • 3 oktober 2019
  • Nieuws
    In het Wild: Mazda 6 MPS (2008)

    In het Wild: Mazda 6 MPS (2008)

    12
    • 18 september 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot 254 pk

    Mazda's nieuwe zescilinder diesels: tot...

    127
    • 8 april 2022
  • Koopwijzer
    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    32
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden