en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 129.524 km |
KM-stand laatst | 141.746 km |
Na het (onverwacht) snelle verkopen van mijn vorige auto, een Mazda 3 uit 2006, op zoek naar een mooie opvolger.
Omdat we in oktober 2020 een prachtige zoon hebben gekregen waren we opzoek naar een auto met wat meer ruimte. Die ruimte zochten we voornamelijk op de achterbank. Mijn vrouw en ik zijn vrij lang, en een Maxi-Cosi in combinatie met base neemt ontzettend veel ruimte in.
Daardoor zat mijn vrouw in de Mazda 3 met haar knieën tegen het dashboard en de rugleuning te recht. Totaal niet praktisch, dus op zoek naar iets ruimers! Maar wat moet het dan worden?
Zoek naar ruime auto’s, dan kom je al snel bij een D-segment station uit.
Diverse auto’s hebben op een lijstje gestaan, maar uiteindelijk was de Mazda 6 vanaf 2012 echt wel degene die de voorkeur had.
In combinatie met de wensen die ik had, voldeed eigenlijk alleen de GT-M versie, dus op zoek naar een mooie Mazda 6 Sportbreak GT-M!
Een aantal proefritten gehad, niet allemaal even succesvol, maar duidelijk was dat dit ‘m echt wel moest worden.
Nu nog een mooie binnen het budget zien te vinden. Dat viel nog niet helemaal mee!
Uiteindelijk ook maar over de grens gaan zoeken, en er stond in Duitsland (redelijk in de buurt) een aluminium kleurige Sports-Line te koop, de uitrusting hiervan komt in Nederland overeen met een GT-M!
Contact via de mail verliep uitstekend. Extra foto’s ontvangen en deze auto zag er keurig uit. Auto is een demo-auto geweest, daarna van een particulier, eind 2020 ingeruild op een nieuwe Mazda bij dezelfde dealer. Netjes dealeronderhouden en alle papieren aanwezig.
Afspraak gemaakt om te kijken, en de auto direct meegenomen!
Dus stond er opeens een Mazda 6 Sportbreak voor de deur, nu alleen nog even een kenteken regelen.
Dat duurde helaas iets langer al gepland, onder andere door een fout van mezelf, maar het is gelukt. Sinds 23-02-2021 staat deze prachtige Mazda 6 Sportbreak uit 2014 op mijn naam!
Eerste ervaringen zijn prima. De auto rijdt heerlijk, is vlot genoeg en is voorzien van meer luxe dan ik nodig heb.
Er zijn nog een paar dingen die ik graag op de auto zou willen die er nu niet opzitten, bijvoorbeeld ‘coming home / leaving home’ verlichting, spiegels die automatisch inklappen enz. Eens kijken of dat te programmeren is.
De ruimte in de auto is heerlijk, maar dat heeft ook gevolgen voor de buitenafmetingen. Parkeren is weer even wennen, maar dat zal ook steeds beter gaan. Ondanks de afmetingen weegt de auto nog geen 1300 kilo, dat is voor een auto van dit formaat heel erg weinig. Slechts 75 kilo meer als mijn vorige Mazda 3.
De komende tijd maar eens kilometers maken, dan verschijnen de ervaringen hier ook wel op Autoweek!
Sinds we de Mazda in Nederland op de weg hebben heeft de auto zo'n 4000km afgelegd, tijd voor een korte update.
Allereerst een ontzettend fijne (en mooie) auto, maar wat zie ik ze weinig op de weg! Normaal gesproken zie ik het soort auto dat ik zelf rij opeens overal verschijnen, maar de keren dat ik een Mazda 6 Sportbreak tegen ben gekomen zijn echt schaars! Zeker in GT-M uitvoering.
De auto doet het meer dan prima, maar hier en daar moet ik wel iets wennen.
Eerst maar de goede kanten van de Mazda:
- ruimte, heerlijk om de kofferbak af en toe vol te kunnen gooien zonder te puzzelen. Ruimte op de achterbank is ook prima. Met mijn 185cm kan ik prima achter mezelf zitten
- auto stuurt lekker en is fijn afgeveerd. Ik kwam uit een stugge Mazda 3, maar iets minder stug went heel erg snel! Bochten vindt de Mazda heerlijk, blijft stabiel en helt maar weinig over. Het directe stuurgedrag is heel erg fijn
- luxe die in de auto zit, al hangt dat natuurlijk af van de uitvoering. Leuke gadgets als grootlichtassistent, dodehoekassistentie, start stop e.d.
- verbruik valt me mee! Tot nu toe zo'n 1:14,5
Prima voor een auto van dit formaat!
- Nette en degelijke, maar toch sportieve uitstraling. Natuurlijk is dat smaakgevoelig, maar ik vind het echt een prachtige auto.
- betrouwbaar (voor wat het waard is na 4000km)
De minder goede kanten:
- het valt me niet mee de juiste zitpositie te vinden. De korte zittingen helpen daar niet aan mee. Ik blijf last houden van m'n onderrug. Dat had ik in mijn vorige auto minder
- auto is niet ontzettend goed geïsoleerd. Veel stiller als mijn vorige Mazda, maar hier is nog wel wat te winnen
- de 165 aanwezige paarden doen wat ze moeten doen, maar echt rap is de auto niet. Op 1295 kilo is 165 pk prima, maar niet meer dan dat.
- het multimedia systeem is duidelijk wat verouderd. Komt uit 2012 en was toen al niet hyper-modern. Misschien ooit eens kijken voor een Android systeem i.p.v. het huidige TomTom NB1 systeem.
Bovenstaande (min)punten waren grotendeels bekend voor ik de auto kocht. Wat dat betreft valt de auto niets aan te rekenen. Wel hoop ik m'n zitpositie nog iets beter te krijgen. Na een lange rit stap ik niet echt fris uit.
Wat me ook opvalt, en dat is echt een kleinigheid, is dat ik een volumeknopje mis bij de joystick in de middenconsole. Heel stom, maar automatisch gaat m'n hand vaak naar de middenconsole om daar het volume te regelen, terwijl ik nooit een auto heb gehad waar dat kon.
Tegenwoordig kan dat bij steeds meer auto's, dus ik ben vast niet de enige die dat prettig vind :-)
Al met al tevreden met de auto, maar hier en daar nog wel wat verbeterpunten.
Inmiddels ruim een jaar geleden dat ik de auto vanuit Duitsland heb geïmporteerd.
In dat jaar ongeveer 12.000km gereden. Minder als ik had verwacht, dat heeft voornamelijk te maken met corona en werk iets dichter bij huis.
De Mazda is inmiddels voor een kleine beurt naar de Mazda dealer hier in de buurt geweest. Daarbij zijn aan de voorkant de remblokjes vervangen en is de versnellingsbakolie ververst.
Dat laatste was op mijn verzoek. Het schakelen zou volgens mij toch iets soepeler mogen gaan, daar was de dealer het ook mee eens. Mijn vorige Mazda schakelde soepeler en fijner. De nieuwe olie helpt wel iets, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Binnenkort maar even aan een bevriende versnellingsbaktechneut vragen wat hij er van vindt.
In de winter heeft de auto op een setje 17 inch velgen met winterbanden gestaan. Dat deed me elke keer weer een beetje pijn als ik de auto zag staan. Deze set weer verkocht en nu is de planning om winterbanden op de originele 19inch velgen plaatsen. Voor de zomer heb ik eenzelfde set in gunmetal grey gekocht. De winterbanden deden het verbruik overigens ook geen goed!
De zitpositie is gelukt, ik denk dat ik er inmiddels aan gewend ben hoewel de zitting wel echt iets langer had gemogen, maar dat is helaas een bekend probleem bij Japanse auto's.
Geen problemen die aan het licht komen verder, misschien binnenkort iets te melden over de versnellingsbak.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.