Mazda 6 SportBreak 1.8 Exclusive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 1.8 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 200.565 km |
KM-stand laatst | 264.161 km |
50000 km gereden, tijd voor een review
- 250.348 km
Na nu een 50000 km gereden te hebben deel ik graag mijn ervaring.
Als eerst mischien jullie vraag:
"waarom Mazda? "
Handig en vooral waar antwoord:
Ik ben aan de lange kant >1.85.
Mazda heeft zeer veel ruimte voorin, en achterin.
Kofferbak? Een zee van ruimte!
Ik heb hiervoor een Mazda 323 fastbreak uit 1999 gehad en die is mij zeergoed bevallen! Qa conform, onkosten en vooral rijplezier!
Na mijn ervaring is Mazda zeer betrouwbaar !
50000 km gereden zonder grote onkosten.
Vanaf de aanschaf altijd de kleine en grote beurt gehad.
Wat enige slijtage gehad, denk aan ruitenwissers, banden en vast zittende remcylinders enz.
Verder ieder jaar tot nu toe zonder problemen door de keuring.
Ik heb een zeer goede ervaring met Mazda (benzinemotors).
Onderhoud relatief goedkoop, benzine verbruik iets hoger.
De aanschaf van de onderdelen voor Mazda valt mee waardoor je de kosten van het verbruik weer grotendeels kunt dekken.
Zeer ruime auto, rijd lekkker, sterke motor (ketting aangedreven 16 klepper met dubbele bovenliggende nokkenas).
Het is de 2de Mazda op rij, de volgende auto ?
Ik denk een Mazda al twijfel ik ook over een Scoda..
Rij dagelijks met veel plezier in de Mazda.
Heeft veel standaard opties, mis je iets dan voeg je het handig zelf toe.
Het een en ander zelf toegevoegd zoals oa.:
usb, aux en bleutooth ingang aan de voorzijde van de armsteun.
Stroom plug in de voorzijde van de armsteun.
Audio upgrade, versterker uit het zicht ingebouwd voor eventueel een subwoofertje.
Haaivin antenne.
Xenon verlichting,
Led verlichting in en rondom de auto (kentekenverlichting, achteruitrijverlichting enz.),
Oranje sierstrip in de bekleding verwerkt.
2 extra sleutels toegevoegd aan het systeem.
Ramen geblindeerd.
De auto rijd met plezier en dan is het werk eraan ook met plezier.
Nadeelen van de Mazda 6 (bekend):
Onder de kokerbalken zit een rubber strip, hier blijft vuiligheid en water in staan en kan niet fatsoenlijk drogen waardoor er roest ontstaat.
Deze heb ik eronderuit getrokken zodat het kan drogen, later heb ik deze getectyleerd om roestvorming tegen te gaan.
Stabilisator stangetjes zijn kwetsbaar, maar ook zeker geen groot kosten plaatje.
Onder in de toeren niet veel pit maar wel sterk.
Verder mocht mij nog iets te binnen schieten zal ik mijn review aanpassen.
Kortom een relatief goedkope, sterke en ruime auto die wel van zijn plek wil.
Alweer bijna 6000 km verder
- 256.316 km
Ondertussen alweer bijna 6000 km verder vanaf mijn review.
Van de week savonds thuis gekomen van het werk, smorgens instappen sleutel omdraaien en de startmoter gaat rond maar niet aanslaan!
Benzine pomp kwam als eerst bij me op.
Nieuwe benzine pomp online gekocht a €150,- deze eerst met het stekkertje alleen getest voor als dat niet het probleem zou zijn ik deze nog terug kon sturen.
Pompje ging mooi rond, dus deze ingebouwd totale werkuren: 1,5 uur.
Je komt er handig bij en is een goede klus voor een gemiddeld handig persoon.
Nu op naar de keuring en een grote beurt in augustus.
Weer een kleine 7000 kilometertjes rijker
- 263.034 km
Weer een kleine 7000 kilometertjes rijker.
Wat rijd hij toch heerlijk!
Ondertussen weer door de keuring heen gekomen met wat reperaties en uiteraard wat onderhoud.
De volgende punten zijn aangepakt:
Een propgeschoten in de rechter achterband
(deze liep langzaam leeg).
2x nieuwe voorband
(konden ermee door maar de keuzen gemaakt deze te vervangen).
Nieuwe ruitenwissers
(deze begonnen strepen te trekken maar dag mag ook wel, het was nog steeds het eerste setje en gingen al 3 jaar mee. bosch! ).
2x stadsverlichting
(deze knipperden af en toe).
Nieuwe rubber tussen het linker achterlicht
(vocht in de lampen kap).
Een aantal rubbers vervangen motorisch
(auto begon olie te verbruiken).
Grote beurt
(zoals ik het standaard bij iedere keuring laat doen)
Wiellager rechts voor vervangen
(deze begon te zoemen bij hogere snelheden)
Remcylinders gangbaar gemaakt
(deze liepen niet lekker)
Remblokken vervangen
(meteen allemaal)
Aircocheck
(vloeistof is weer op pijl gebracht)
En natuurlijk de Apk zelf.
Auto rijd weer als nieuw!
Op de dag van vandaag nog steeds geen spijt van de aanschaf.
Auto krijgt alle aandacht wat hij nodig en verdient heeft.
In de loop van de tijd een aantal dingetjes gedaan zoals in een eerdere review benoemd onderandere:
Audio aanpassing met bleutooth, aux en usb.
Geïntegreerde versterker in het koffer voor een subwoofertje.
Haaivin antenne
2 extra klapsleutels laten toevoegen aan het systeem.
Intrieur, kenteken, rem, stads en achteruit rij verlichting allemaal voorzien van ledverlichting.
Xenon verlichting.
Custom made Sebering sport eind demper.
12v aansluiting in de armsteun.
Achterruiten geblendeerd.
Aluminium instaplijsten van mazda.
Verstelbare telefoonhouder gemonteerd op een orginele beugel om beschadigen in dashboard te voorkomen.
Nog wat kleine dingetjes en gemakken, wie weet meer hierover bij de volgende.
Al met al hoop ik hier nog lang plezier mee te mogen beleven.
Tot over weer wat kilometertjes!!
Tijd voor weer een ervaring rijker
- 264.161 km
Lekker uit eten geweest met de vriendin een leuke en gezellige avond gehad.
We rijden van het parkeerterrein af en wat denk je... Het oranje lampje van een motorstoring duikt op en de moter loopt belabberd.
ANWB gebeld deze waren gelukkig snel ter plaatsen.
De monteur heeft hem uitgelezen wat blijkt cilinder 3 doet niet meer mee.
Storing gereset, bobine van cilinder 2 en cilinder 3 omgewisseld.
Ik heb hierna een lange testrit gemaakt terweil de monteur op me wacht.
Storing kwam niet meer terug.
Nu een maand later, de storing is tot heden niet meer terug gekeerd.
Oorzaak dat cilinder 3 is uitgevallen is dus onbekend gebleven.
Maar goed het belangrijkste, de auto loopt weer als een zonnetje op 4 cilinders.
Des ondanks tog een nieuwe bobine gekocht die ik nu dus standaard in de auto heb liggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.