Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 6 Sport 1.8 Touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 97.847 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Aanschaf
- 97.847 km
Na lang wikken en wegen toch besloten om een nieuwe auto aan te schaffen. Ik wilde wat groters, comfortabels en luxers dan de oude Toyota Yaris. Na veel zoeken en overwegen toch bij deze machtige Mazda gekomen! Bij de eerste testrit was ik direct verkocht! Wat een top wagen; comfortabel, pittig, groot noem het maar op ik was verkocht. Daarnaast vond ik het een fraaie auto om te zien. Daarnaast heeft deze auto erg veel ruimte, ik zelf ben tegen de 1.90 meter lang en kan prima achterin zitten. En door de hatchback is de kofferbakruimte ook enorm. Met de banken opgeklapt kan er prima een fiets in!
Ik kocht hem net onder een ton zonder onderhoudshistorie (gewaagd en best spannend). Tevens een veel voorkomend probleem bij dit model is de roest rondom de wielkassen. Ook deze had daar last van! Echter flink wat van de vraagprijs afgekregen om dit te behandelen!
Eerste maanden is het alleen maar genieten geweest! Ik reed lange (snelweg) ritten van ongeveer een uur. Deze auto glijd over de weg alsof het niks is, ligt strak in de bochten en is best wel pittig. Qua verbruik ging ik er wel degelijk op achteruit, 1 op 14/15. Maar nu ben ik een sportieve rijder. Al met al tot op heden een top aankoop!
Eerste beurt
- 98.634 km
Spannend moment! Eerste beurt na aanschaf (zonder onderhoudhistorie), het zal dan ook niet verbazen dat ik dat wel spannend vond . Zeker toen de monteur zei dat de auto wel wat achterstallig onderhoud had.
Maar..... Met een grote vloeistof en filter beurt (alles vervangen en verversen) schoon slijpen van de remschijven en nieuwe bougies. Al met al flinke meevaller en de auto was en reed weer als nieuw!
Eerste vakantie en APK
- 101.996 km
Eerste echt lange rit 1600km naar Spanje! Maar kort daarvoor de eerste APK!
Over de APK zal ik niet teveel worden vuil maken. Zonder enig probleem erdoorheen. Oohja wel shit de kentekenplaat verlichting. Toch nog 62 cent extra afrekenen.
Een lange, volgepakte rit vond deze Mazda ook geen enkel probleem. Echter merkte ik met de hoge temperaturen wel dat mijn Airvo vrijwel niks deed. Na de vakantie even door laten meten en bij laten vullen en het kon weer vriezen in de Mazda!
Eerste berg avontuur
- 120.643 km
Wederom een vakantie met de Mazda. Dat na een jaar zonder problemen! Dit maal de planning naar Italië. Oohja en de APK kwam er nog tussendoor. En zoals verwacht geen problemen met de wagen, behalve wederom dat verdomde kentekenplaatlampje weer....
In Italië reed hij heerlijk door het gebergte. De auto rijd vloeiend en gaat zonder moeite de bergen op en af. In Duitsland zelfs een snelheid van 196km/h (op de tomtom) van dit racemonster! Al met al weer een jaar zonder gekkigheid!
Motormanagement & airbag
- 124.000 km
Oeps... schikken motormanagement lampje gaat branden! Zo snel mogelijk naar de monteur om hem uit te laten lezen. Deze kwam als snel met twee scenario's waarvan 1 heel duur en 1 heel goedkoop. Of het was iets in de bobine of met de bougies. Gelukkig waren het de bougie kabels. Kwestie van een paar tientjes en we reden weer vrolijk verder!
Oohja en of dat er ook nog bij kon! Het airbag lampje branden. Tevens deze uit laten lezen en wederom twee opties: of het moederbord van de airbags of een kabeltje stuk, al met al zou me dat meer als 1000 euro kosten....
Na wat zoekwerk op Google kwam ik achter het kwaaltje van de voorstoel. De sensor in de bijrijdersstoel had een storing. Hiervoor via Amazon een kastje besteld welke ik in de airbag kabel van de stoel heb heb geplugd en de storing was weg. Er zou namelijk een bekend probleem zijn met de sensor in de stoel welke niet goed doorgeeft of er iemand zit. Het kastje geeft nu eigenlijk constant een signaal dat er iemand op de stoel zit. Dus ongeacht of er iemand zit de airbags gaan uit.
Remklauwen
- 129.576 km
Opeens een raar geluid van de achteras van de auto. Alsof er iets aan loopt heel vervelend geluid.
Blijkt de remklauw vast te zitten.... beide remklauwen achter waren aan het einde van hun carrière helaas. Duur geintje twee nieuwe remklauwen maar gezien de verdere staat van de auto de investering gedaan. De auto reed namelijk zo lekker en goed en was motorisch nog tip top in orde. Twee nieuwe klauwen en we konden weer de weg op.
Kort hierna ook wederom de APK gehad. En wederom zonder problemen door gekomen. Zelfs de kentekenplaat verlichting deed het!
Kwaaltjes
- 153.584 km
De jaarlijkse APK, het spannende moment voor elke auto bezitter. En dit jaar weer erdoorheen gerold. Motorisch niks op aan te merken, maar en kwam een donkere zijde aan deze auto. De roest..... veel voorkomend probleem van deze auto. De draagbalken van de auto zijn aan het doorroesten. De keurmeester vertelde me dat ik er niet raar van moet opkijken als hij volgend jaar niet meer door de keuring rold..... pijnlijk!
En als klap op de vuurpijl het ABS lampjem.. af en toe staat ie aan en gaat dan bij opnieuw starten ook weer uit. ABS werkt naar behoren maar het idee is niet fijn.
Toch maar een andere auto overwegen.....
Afscheid
- 156.000 km
Na drie trouwe jaren was het einde van mijn Mazda daar. De kwaaltjes werden wat veel en de kosten voor reparatie hoog. Hiervoor besloten hem in te ruilen, nu een mooie Ford Mondeo 2.0 Titanium station uit 2008, hopelijk voor vele trouwe jaren.
De Mazda is trouwens door het bedrijf opgeknapt en verkocht dus mogelijk voor nog meer jaartjes voor hem!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.