Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 120pk Touring (2005)

autoreview

Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 120pk Touring (2005)

Signalement

Uitvoering6 Sport 2.0 CiTD 120pk Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf164.200 km
KM-stand laatst261.900 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

fijne reisgezel

  • 261.900 km

Na 2 323ditd gereden te hebben, op 06-02-2013 een Mazda 6 citd gekocht met 164200 km op de teller.Vanaf de eerste dag tot heden 06-02-2015 ( zie nu exact 2 jaar dus...) met veel plezier inmiddels ca. 98000 km onder de wielen door laten rollen. Dit zonder noemenswaardige problemen. Elke 20000 km zelf olie en filters vervangen, de garage alleen bezocht voor een verse APK. Tot heden alleen de schokdempers vervangen bij 261000 km. Vooral de voorzijde was compleet op, wat zich vertaalde in een matig weggedrag. Nu weer een week met rondom nieuw en dan verneem je pas wat een verschil voor en na vervanging. Weggedrag weer zoals een 6 betaamd, stevig en sportief zonder oncomfortabel te zijn.
Motorisch geen mankementen ondanks mijn scepsis voor commonrail diesels. Wel bewust een late serie 1 gekozen zonder roetfilter....gezien de ellende die die rotdingen veroorzaken i.c.m.de egrklep..lang leve het milieu...
De auto zelf heeft 121 pk en een mooi koppel van 310 nm . Anders dan menig recensent wil doen geloven op het forum is dit meer dan genoeg voor een 1400 kg zware middenklasser. Begrijp de idiote grote vermogens van 150-200 pk voor een d-segmenter heden ten dage dan ook niet.
Heb nimmer het gevoel dat ik trekkracht te kort kom, de auto is snel als het moet en relaxt als het kan. Gemiddeld verbruik op de verbruiksmeter schommelt rond de 5,2 l/100km, in de praktijk over ruim 25000 km kom ik uit op 5,65 l/100km. Vind ik ronduit netjes . En zonder overdreven zuinig te rijden, maar ben ook zeker geen scheurijzer. Olieverbruik nihil.

27-03-'15
Km stand nu 269300. Inmiddels de apk weer gehad en geen problemen, voor het eerst bij een euromaster vestiging en tevens de laatste keer. Mensen nog aan toe , wat een droefenis , eerst afkeur op zgn. geen borging van de nieuwe schokdempers (kwam niet bij hen weg of gemonteerd..) . Heb naderhand zelf een moer losgedraaid en laten zien dat ie wel degelijk borgde... Nieuwe keuring, moeren in orde , maar nu waren remblokken achter niet ok..
Wiel eraf gehaald en laten zien dat ze nog prima waren.. . Vooruit goedkeur , maar nu steekproef. Was de dag ervoor ook al eentje voor mij geweest. Blijkbaar worden ze dagelijk gecontroleerd, geeft te denken, zolang de apk er is nog nooit in een steekproef gevallen bij mijn dealer.
Ik mag van geluk spreken dat ik technisch veel doe aan de auto, mij naaien ze geen oor aan. Maar stel me voor dat er bij de kwikfittypes zo veel onnodige reparaties gescoord worden bij onwetende burgers. Enfin , kan er weer een jaar tegen.
Thuis olie, filters vervangen dus dat kan ook weer 20000 km mee. Stil going met m'n trouwe 6. Het is net of ie steeds beter en mooier loopt. Kreeg nog een compliment van een verstokte VW tdi rijder dat de 6 stukken gecultiveerder rijdt dan zijn golf 2.0 tdi.Mensenkinder, mijn 3 cilinder ford tractor loopt mooier dan die koffiemolen...
Op naar de volgende beurt.

21-12-2015 km.st. 304890
Weer een 40000 km verder. Was van plan om te zien naar een 6 met minder km afgelopen herfst. Besloten voorlopig door te gaan. Op 2 beurten na niks gebeurd aan de 6. Tokkelt nog mooi dagelijks zo'n 175 km onder de wielen door en ben hem nog niet zat.
Heb vandaag wel andere schokdempers besteld, Bilstein B4. De Nipparts eerder dit jaar bevallen me toch zeer slecht en gaan er onder weg. Na een dikke 9 maanden lijkt het of die krengen geen schokken breken, maar nog harder doorgeven.... Goedkoop bleek toch duurkoop ondanks de vermeende OEM-kwaliteit volgens de automat.zaak waar ik ze gekocht had
Inmiddels via een deskundige wel vernomen dat het idd zeer matige kwaliteit is. In januari komen ze binnen en gaan ze eronder.
Geen bijzonderheden verder.

19-02-'16-311128 km

Wederom olie + filters vervangen. Olieverbruik nog steeds nihil, gedurende 20000 km het oliepeil precies tussen min-max. in. Netjes bij meer dan 300k.
De Bilsteins nog niet binnengekregen, productiedatum in Duitsland wederom opgeschoven.... De betrouwbaarheid, na eerdere mindere ervaringen, van de Duitse maakindustrie gaat me langzamerhand de keel uithangen. Geef ze nog 2 week en indien nog geen levering, komt er wat anders onder. Dan maar Monroe of Gabriel. Altijd beter dan dat Nipparts spul.
Verder geen bijzonderheden.

01-03-'15 312400 km
Distributieriem vervangen plus apk bij een universele garage, vroeger mazdadealer. Scheelt een lieve duit met de off. Mazdadealer. Mij daar nooit meer gezien. Probleemloos door de apk

03-03-2016
Eindelijk de Bilsteins ontvangen en gemonteerd. Dit is toch een behoorlijk verschil met de Nipparts. Het rijdt weer als toen ik hem kocht. Helaas 2x moeten doen, omdat de veerpootlagers verrot bleken en ik die dus niet had liggen. Via internet de juiste kunnen vinden en 2 dgn later alsnog gemonteerd.

14-09-2016
Kleine update: km stand nu 336870 km. Onlangs weer de olie + filter ververst. Olieverbruik over 20000 km nihil, ca een dikke halve liter (half max/min). Verder geen bijzonderheden. We tokkelen rustig naar de 3,5 ton welke er rond de kerst wel op zullen staan. Zie nog geen aanleiding naar een andere om te zien, zolang verstuivers e.d het blijven volhouden. Let wel, is nog geen enkele reparatie cq vervanging aan te pas gekomen. Het verbruik schommelt zo rond de 1 op 17 a 17,5 met een vlotte rijstijl. Met de tandemasser er achter en 1600 kg gaat het vlot naar de 1 op 13, maar niet verwonderlijk en nog keurig.

04- '17 : inmiddels 360000op de klok en helaas het vliegwiel aan het einde. Wordt hersteld, maar heb eerst de 3 van 2008 van zuslief overgenomen met 220000 op de klok met de beruchte hdi 1,6.en inmiddels 20000 in gereden en al meer kosten gehad dan aan de 6 in 200000 km. Geen blijvertje, zo snel mogelijk de deur uit en door tokkelen met de 6 als die weer klaar is. Die loopt nog als een zonnetje en nihil olieverbruik en minder amechtig dan de 1.6 hdi. Wordt vervolgd!

PRIVATE LEASE Mazda 6

Mazda
Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165 Centre-Line (4D/6A)
€ 765
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens