Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165 (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SkyActiv-G 2.0 165 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.275 km |
Mazda 6 Sedan Aut,
- 10 km
Eind januari was het zover. De bestelde Mazda 6 Sedan met automaat is binnen.
Het is de Mazda 6, instapuitvoering zoals je hem midden jaar 2022 nog kon bestellen. Gekozen voor de fraai kleur Mazda Soul Red Crystal Red met als enige opties 19" velgen en een afneembare trekhaak.
De eerste indruk na 300KM.....
De standaard uitvoering is voorzien van stoffen bekleding De uitvoering is eigenlijk schitterend om te zien en oogt totaal niet budget. Prachtige materialen in het interieur zijn gebruikt, en de afwerking is bovengemiddeld goed.
De stoelen zitten goed en de ergonomie is echt prima.
Het mulit media is straight forward en simpel in de bediening. De draaiknop is efficient en super handig.
De navigatie is goed, maar grafisch echt niet meer van deze tijd. Maar ach dat is niet het belangrijkste aan een auto. Het lijkt tegenwoordig alleen maar om het scherm te gaan.
De eerste indruk van het onderstel en de besturing is echt goed te noemen. Echt een rijdersauto!
Uiteraard nu maar eens rijden de komende dagen en wat kilometers maken.
En 1000 KM verder,.
- 1.270 km
Zo ruim 1000 kilometer verder, is er uiteraard wel iets te vertellen over de huidige ervaringen.
* Interieur *
Het dashboard en portieren zijn bekleed met leer, met mooie sticknaden.
De overige materialen zijn echt mooi en zeker niet plastic fatastic.
De meters zijn zeer goed afleesbaar en de derde meter biedt via de verschillende menu's voldoende informatie omtrent brandstof, koelvloeistof temperatuur etc. Niet overcompleet maar goed.
De kachelbediening is met duidelijke draaiknoppen gewoon top.
Niet verstopt in een touchscreen. De centrale bediening van het display via de draaiknop is goed, snel en doeltreffend. Het touchscreen kan bij stilstaan wel bediend worden, maar een noodzaak hiertoe heb ik nog niet gevoeld.
Voordeel: Geen vette vingers !
De menu's zijn eenvoudig en tijdens het rijden kun je op gevoel alles bedienen en aanpassen.
De navigatie is goed, maar niet de allersnelste maar ze voldoet goed.
Apple carplay en Android auto zijn standaard en gelukkig geen optie meer.
Toch luister ik spotify e.d. liever via de Mazda zelf.
De radio is gewoon standaard en vindt ik prima geluid bieden, zelfs als je wat meer vraagt. ( 20 jaar geleden deed je voor dit geluid een moord!)
De stoelen zitten lekker en zijn goed in te stellen, Het stuur heeft een goed formaat en is handzaam.
* Veiligheidsvoorzieningen.
De cruis control zelf is prima.
Automatisch afstand houden in de cruise control kun je goed instellen, maar ik vind het inhouden af en toe een te grote vertraging geven. Maar werkt zeker net goed als binnen de VAG groep.
De blindspot monitoring werkt prettig en het piepje is gelukkig uit te zetten of een stuk zachter.
De Lane assist heb ik eerst uitgezet, het ingrijpen in je stuur is gewoon irritant en doet het wanneer ik dan niet wil, nu een week later heb ik via het display de interventie uitgezet, en waarschuwt ze alleen door licht in het stuur te trillen en het display op te lichten. Hierdoor veel beter als het wil gebruiken.
Het belangrijkste is dat ze via een knop permanent ook uit kan!.
Dus bij een nieuwe start blijft ze uit, of bovengenoemde instelling blijft in werking. dat is erg fijn.
De start stop functie werkt goed en is ook uit te zetten.
De auto hold functie is met de automaat in de file een goede aanvulling in de praktijk..
*Verlichting
De auto is grotendeels voorzien van een goede LED verlichting, en is in de basis uitvoering prachtig, alleen jammer dat de kleine stadslicht lampjes geen led zijn, maar goed het stoort niet.
* Geluid in de auto/motor en banden.
De Mazda 6 is een redelijk stille auto, al moet ik zeggen dat de Kodiaq nog stiller was, vooral de 19"banden hoor je binnen op was slechter asfalt afrollen, maar over het algemeen echt wel een mooie rust aan boord.
De motor is stil, maar bij belasting komt er af en toe een sportieve brom. ik vindt het wel prettig.
Sky Active 2.0 en de automaat 6 traps.
De automaat is redelijk confessioneel te noemen en ik kan met het gaspedaal deze goed sturen/beinvloeden.
ik vindt hem geen uitblinker, maar over het algemeen reageert ze correct en snel genoeg, Zeker geen spijt van en ze voldoet ruimschoots.
De motor is met 165PK zeker net zo snel als de 1.5 TSI, en vooral de lineraire vermogensopbouw vindt ik echt heerlijk, en iedereen roept onderin dat ze wat traag is, maar ik herken dit echt niet. (misschien verwacht ik ook niet zoveel)
Zuinig is de 2.0 in vergelijking met de 1.5 TSI nog niet, voorlopig beste score is nu 1:14 tot 1:15 De Kodiaq met de 1.5TSI kreeg ik soms op 1:18 als ik mijn best deed. ( beneden de 110KM per uur)
Onderstel en wegligging
Heerlijk comfortabel, maar wel strak en to the point!
Komt dicht in de buurt van mijn eerdere BMW E39 5 serie met achterwiel aandrijving kwa gevoel en dat is echt een compliment.
Heerlijke wagen
- 1.576 km
Heerlijke reiswagen, waar ik steeds meer aan ga wennen. De 2.0 Sky Active motor gaat steeds fijner lopen en het verbruik is op dit moment bijna 1:16. Het beschikbare vermogen is goed en echt wordt heerlijk gelijkmatig afgegeven.
Is er dat iets niet goed?
De lage instap blijft wennen. maar ja ik was ook een Kodiaq gewend.
En de achterwielen moeten nog even gebalanceerd worden.
Boven de 110km voel ik een lichte trilling in de koets via de stoel.
De afspraak is in ieder geval gemaakt.
Update
- 3.275 km
Een kleine update van mijn zijde.
De wielen zijn inmiddels allemaal nog eens gebalanceerd, door de Mazda dealer in Den Bosch. Het resultaat is een strak en trillingsvrije Mazda 6..en dat bevalt erg goed.
Mijn bovenstaande eerdere bevindingen blijven ongewijzigd.
Een heerlijke reisauto met zeer goed onderstel en daardoor goede rijeigenschappen. Zoals verwacht ook al een paar keer gefoeterd om het Navi systeem welke in het gebruik niet altijd handig is.
De overige zaken zijn gelukkig dik op orde, dus dat vergeven we Mazda dan maar.
Het verbruik wordt ook steeds beter, en inmiddels is het me al een paar keer gelukt om 5.9/100 te halen op een reis van 100 km.
Zeker niet slecht te noemen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 6
