Toyota Camry - Mazda 6 - Dubbeltest

Ouderwets genieten

Toyota Camry Mazda 6 sedan Rotterdam Erasmus
AutoWeek 40 2019
AutoWeek 40 2019

Je leest het in AutoWeek 40 2019

Jawel, ze bestaan nog: grote sedans van volumemerken vol ruimte en luxe. Een verademing in deze tijden vol SUV’s en cross-overs. De nieuwe Toyota Camry neemt het op tegen de allerdikste Mazda 6.

Het zijn zwarte, donkere dagen voor de sedan. Het autotype was in Nederland al niet zo populair als elders in de wereld; wij hadden liever hatchbacks en stationswagons. Maar de opkomst van SUV’s en cross-overs is helemaal fataal voor de aloude koets met kofferbak. Van de kleinste sedans tot de meeste luxe limo’s, ze verstoffen in showrooms omdat mensen liever een hoge instap willen. Het feit dat je daar veel meer voor betaalt, schrikt duidelijk niet af. En juist in dat gure klimaat brengt Toyota zijn grote slee van weleer terug: de Camry. De auto vervangt bij ons de Avensis, die van het toneel is verdwenen. Helemaal nieuw is de auto niet. Hij is al sinds 2017 leverbaar in andere markten, zoals de Amerikaanse en Australische. Technisch kennen we ook hier de auto al iets langer. Hij is onderhuids verregaand gelijk aan de Lexus ES, een model dat sinds vorig jaar bij ons de Lexus GS vervangt.

Kijk je naar de algemene specificaties, dan zie je dat deze auto net als de ES een hybride aandrijflijn met 218 pk heeft. Dat vermogen gaat enkel naar de voorwielen. De auto heeft een relatief grote motor van 2,5 liter, die (een magere) 178 pk levert. De elektromotor voegt daar 120 pk aan toe, maar zoals wel vaker bij hybrides mag je die getallen niet zomaar bij elkaar optellen. Het maakt het leveringsgamma van de Camry wel overzichtelijk, want de hybride is de enige versie die hier in de showroom staat. Geen diesel, geen instapper, geen dikke powersedan. Probeer dan maar eens iets leuks te vinden om er tegenover te zetten! Gevoelsmatig is de Skoda Suberb een mooie tegenstander. Dat is ook zo’n lange auto met een grote achterbank. Alleen is die Skoda er met óf 150 pk, óf 280 pk en vierwielaandrijving. Dat maakt het kiezen van een directe concurrent wat lastig.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Toyota Camry

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.