Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 323 F

Mazda 323 F 1.8i GLX (1997)

autoreview

8
Mazda 323 F 1.8i GLX (1997)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering323 F 1.8i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf120.800 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 27 juni 2007

De zoektocht
Nadat ik mijn rijbewijs behaalde op mijn 18e, leende ik regelmatig mijn vaders Mazda6. Ondanks dat dit een fijne en sportief aanvoelende reisauto is om in te rijden, begon ik steeds meer te verlangen naar een eigen heilige koe.

Gezien ik studeer en dus beperkt de tijd heb om parttime bij te verdienen, moest de keuze vallen op een probleemloze, onderhoudsarme auto met een lage kosten/km-verhouding. Door mij geliefde Duitse premiummerken als Mercedes en BMW waren gezien hun verbruik, gewicht en hoge kilometerstanden dus geen reële optie.

Een betrouwbare auto uit de 90’er jaren, hierbij werd door mij al snel gezocht onder de merken uit het verre oosten. Het door mij ervaren nadeel bij veel Japanners uit deze tijd is helaas dat zij wat missen aan uitstraling en emotie in vergelijking met hun Europese concurrenten. Een van de uitzonderingen op de regel wist ik me nog te herinneren als de Mazda 323F. Een auto die mijn ouders tien jaar geleden reden. Hiermee trokken zij verrassend veel bekijks. Afgezien van het interieur, kon zo’n F mij wel bekoren.

De keuze
Na regelmatig gezocht te hebben op internet, kwam ik een exemplaar tegen die mijn interesse snel te pakken had. De post-facelift 323F was voorzien van een elektrisch schuif/kanteldak, beige lederen bekleding, originele BBS-style 15 inch Mazdawielen, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, cat-eye mistlampen, centrale vergrendeling op afstandbediening, alarmsysteem en ook de afneembare trekhaak kon wel eens van pas komen. Bovendien stond de auto bij een Mazda dealer (Mazda Megens Wijchen) met een half jaar garantie.

De afspraak voor een proefrit was snel gemaakt. De 323F vroeg wel wat gewenning in vergelijking met de relatief jonge Mazda6, maar al met al maakte de auto een goede indruk. Het licht lederen interieur zorgt voor een scherp contrast met het donkere dashboard. Echter heb ik dit niet als storend ervaren. Op navraag of dit door de eigenaar later is ingebouwd bleek dat dit samen met de BBS-achtige velgen een gelimiteerde actie is geweest van Autopalace Binckhorst, de Nederlandse Mazda-importeur. In mijn ogen is deze actie een prachtige opwaardering van dit toch al leuke model geweest. De aankoop heeft dan ook snel plaatsgevonden.

Ervaringen

Nu, een jaar en een maand later en zo’n 13.000 km verder, stap ik nog steeds met veel plezier in deze auto.
Omdat de lederen stoelen standaard al als kuipjes zijn vormgegeven, zitten ze heerlijk sportief en bieden ze erg veel zijdelingse steun. De verstelmogelijkheden zorgen er tevens voor dat mijn benen ondanks de relatief korte zittingen toch genoeg steun krijgen. Ook achterin is het ondanks de coupé-achtige lijn best aardig zitten. Ikzelf (1.85m) kan prima achter mezelf zitten, zonder met het hoofd het dak te raken.

Uitrusting
De eerste twee zaken waar ik op mis pak ten opzichte van de Mazda6 zijn airconditioning en cruise control. Als alternatief voor eerstgenoemde heeft de 323 gelukkig een elektrisch schuif/kanteldak. Naast de verkoeling zorgt dit voor wat meer daglicht in de auto, wat erg fijn is. Wie weet laat ik er verder nog een keer cruise control inbouwen, aangezien dit niet zo’n hele grote investering meer vergt. De elektrische ramen, het alarm en de spiegels voldoen perfect aan hun taak.

Het rijden
De auto voelt ondanks de iets wekere vering in vergelijking met de Mazda6 sportief aan. De motor is ook pittig en biedt voldoende trekkracht, mits deze op toeren gehouden wordt.
Het 1.8 liter blok bereikt zijn maximumkoppel bij 4000 omwentelingen per minuut. Dit is dan ook duidelijk merkbaar. Bij normaal overschakelen tussen de 2500 en 3000 rpm geeft de motor weinig. Trek je de motor wat langer door, dan merk je dat de 116 pk de 1100 kg wegende Mazda best rap laat accelereren. Hierdoor zijn inhaalacties op provinciale wegen en de snelweg geen probleem, al is terugschakelen naar de 4e versnelling vaak wenselijk.

Verbruik
Autoweek Carbase geeft voor de 323F 1.8i een gecombineerd verbruik op van 8,6 liter op de 100 km, oftewel 1 liter op 11,6 km. Dit is een vrij hoge opgave. Gelukkig kom ik in de praktijk op een iets lager verbruik uit. Mijn verbruik schommelt tussen de 1 op 12 en de 1 op 13. Dit terwijl ik toch niet mijn best doe om zo zuinig mogelijk te rijden. Indien met het rijgedrag rekening wordt gehouden met brandstofbesparing is een verbruik van 1 op 13,5 tot 1 op 14 mogelijk.

Veiligheid
De auto heeft enkel een bestuurdersairbag. Verder ontbreekt ABS. Het laatste heb ik helaas mogen ervaren tijdens een noodstop voor een overstekende hond op een provinciale weg. De wielen blokkeerden zonder ABS volledig wat resulteerde in een langere remweg en geschaafde wielen aan één zijde. Gelukkig mankeerden zowel de auto als de hond verder niets.

Conclusie
De auto is voor mij een goede keuze geweest. Nog vaak krijg ik leuke reacties over het uiterlijk van de auto. Verder biedt deze voor een auto uit die tijd voldoende luxe en de betrouwbaarheid is net zo goed gebleken als waar deze auto’s om bekend staan. Noviteiten die nu normaal zijn geworden als ABS en cruise control ontbreken helaas op de auto. Maar je kunt nu eenmaal niet alles verwachten van een compacte middenklasser uit 1997. Al met al zou ik deze auto zeker aanbevelen aan beginnende bestuurders die een betrouwbare, doch fris ogende auto zoeken. Een tip: de auto is origineel al sportief en onderscheidend genoeg gelijnd. Verpest dit niet door onooglijk grote bumpers en spoilermateriaal te monteren. Helaas zie ik steeds meer 323F’s van deze generatie dit lot begaan.


Update:
De auto staat te koop! Zie de Autoweek Bazaar. Dit omdat ik meer kilometers ga rijden, benzine is dan helaas niet meer rendabel. De volgende auto wordt een BMW e46 320D Executive. De auto heeft me 1,5 jaar geheel probleemloos gediend, super auto!

PROBLEMEN

  • 27 juni 2007

April 2007:
De auto heeft een kleine onderhoudsbeurt met APK ondergaan. Naast het gebruikelijke onderhoud is hierbij alleen een ruitenwisserblaadje vervangen. Kosten beurt + APK + ruitenwisserblaadje: 130 euro bij Mazdadealer Megens.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda 323? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 323
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 323 specificaties
  • Mazda 323 occasions
  • Mazda 323 video's
Advies en informatie
  • Mazda 323 tests
  • Mazda 323 gebruikersreviews
  • Mazda 323 index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer
 

Mazda 323 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1998)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1998)

    4
    • 7 september 2012
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GX (1998)

    Mazda 323 F 1.5i GX (1998)

    1
    • 28 december 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GX (1998)

    Mazda 323 F 1.5i GX (1998)

    • 11 april 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1997)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1997)

    • 2 november 2008
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1997)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1997)

    • 17 juni 2008
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1997)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1997)

    2
    • 27 april 2008
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.8i GLX (1997)

    Mazda 323 F 1.8i GLX (1997)

    8
    • 27 juni 2007
meer reviews
Tuning Mazda 323 F 1.5 GX

Tuning Mazda 323 F 1.5 GX

6

De Mazda 323 uit 1997 is geen opvallende auto. Niet echt overdreven snel, met een vrij alledaags...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    47
    • 25 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 (1995)

    Mazda 323 (1995)

    5
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    30
    • 22 november 2021
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst Japanse Japanner was

    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst...

    33
    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    8
    • 18 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    3
    • 30 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    60
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    2
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    • 31 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden