Mazda 323 F 1.6i GLX (1991)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 323 F 1.6i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Waarom een Mazda? Het is een jap, dus betrouwbaar. Tevens zag deze Mazda er prima uit, de lak was nog erg goed, en de binnenbekleding was nog als nieuw. Ik heb deze auto via marktplaats gekocht bij een particulier, een ouder persoon, de auto had toen nog maar 125.000 km gelopen, niet veel voor 91’er. Ik heb de jaren daarna er ongeveer 70.000 km mee gereden.
Het is een auto die erg goed op de weg ligt, of je nu op de snelweg rijdt of in de stad. De standaard banden van 175-breedte lagen wat minder op de weg, dus heb ik gekozen voor 195-breedte, dit rijdt stukken beter!
De 1.6 is een vlot autootje, maar hij lust ’m ook best aardig, met een volle tank (45-50 liter) doe ik ongeveer 550km.
Een ander pluspunt vind ik de ruimte, je kunt makkelijk nog mensen meenemen, en je hebt een grote kofferbak. Dus een prima auto om mee op vakantie te gaan.
Wat wel jammer is, er zit geen stuurbekrachtiging op, er zijn f’jes die dit wel hebben.
PROBLEMEN
Banden en velgen (130.000 km)- 300 euro
Radiator (140.000 km) -> 150 euro
Remschijven + Remblokken voor (180.000) -> 250 euro
Startmoter (180.000) -> 180 euro
Compleet nieuwe uitlaat (170.000 km) -> 400 euro
Schokbrekers achter (190.000 km) -> 400 euro
Koppelingsplaat (195.000 km) -> 500 euro
Oliekering (195.000 km) -> 15 euro
Als je van plan 323f te kopen let dan vooral op de uitlaat, schokbrekers en de koppelingsplaat. Dit zijn de duurste reperaties. Voorheen had ik een golf 2, daar had ik minder problemen mee, en de onderdelen waren een stuk goedkoper.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.