Mazda 323 F 1.6i GLX (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.6i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 154.098 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik kocht mijn Mazda 323F in november 1999. Mijn eerste auto, een Ford Fiesta uit 1978, had het begeven en ik was op zoek naar een betrouwbare auto. Ik had de keus gemaakt dat ik een Mazda 323F wilde hebben. Ik vond er een in Haarlem. Na een proefrit was de keuze snel gemaakt. Wel wilde ik een ANWB-Aankoopkeuring voor de Mazda. Dat was geen probleem. De keuring gaf als uitslag dat de aankoop wel verantwoord was, maar er moest wel wat aan gebeuren. Om een aantal dingen te noemen: het portierslot linksvoor had gevorderde slijtage, bekleding linksvoor had gevorderde slijtage, brandstofinjectiesysteem moest afgesteld worden en nog een aantal kleine zaken. Nadat deze zaken verholpen waren werd de auto herkeurd door de ANWB. De herkeuring was positief en de auto was van mij. Ik ben erg tevreden over het rijgedrag. De auto ligt goed op de weg, ook bij hogere snelheden. De standaard velgen/banden had ik al snel vervangen voor lichtmetaal in de maat 15 inch, met Dunlop rubbers in de maat 195/50/15. Dit komt de wegligging ten goede. De motor is echt heerlijk. Zeer betrouwbaar en houdt van hard werken. Mijn Mazda rijdt op gas. Daar ben ik erg tevreden over. Mede doordat ik behoorlijk veel kilometers per jaar rij ben ik daardoor goedkoper uit. Alleen de kofferruimte is daardoor met de helft afgenomen. Het interieur vind ik erg mooi. De bekleding van de bestuurdersstoel is al behoorlijk versleten, maar hindert mij niet. De overige bekleding is nog goed. De stoelen zitten goed en zijn nog niet doorgezakt. De buitenzijde van de auto doet sportief aan. Ook voor deze tijd oogt hij nog zeer goed en doet niet onder voor de nieuwe typen. Nog iets belangrijks is roest. Dat kent mijn Mazda dus nog niet. Hij is helemaal droog en hard. Mijn garage is er dan ook erg tevreden over.
PROBLEMEN
Ik heb nog niet echt veel problemen gehad.
Bij 180 000 km een gescheurde deurrubber.
Gescheurde stuurhoes.
Een enkele keer hapert de elektrische vergrendeling van een portier wel eens. Ook het in zijn achteruit zetten kost wat moeite.
Het grootste probleem wat ik heb gehad is een defecte brandstofpomp van de benzine.
Mijn Mazda rijdt op gas en rijdt dus zelden op benzine. Ik heb 7 maanden in Spanje gezeten en daar is het verboden om gas te tanken en dus niet mogelijk om op gas te rijden. Ik merkte na ongeveer 200 km rijden dat bij het overschakelen naar een ander verzet en het daarbij gas geven dat de motor wel eens haperde. Dat werd na verloop van tijd erger, totdat de pomp ermee stopte. De brandstofpomp is in Spanje vervangen voor een nieuw exemplaar. Sindsdien rijdt de auto op benzine echt geweldig. Ik heb navraag gedaan of een defecte brandstogpomp een euvel is bij de Mazda, dat bleek niet het geval. Het probleem was dat de pomp in 10 jaar zelden is gebruikt en dat ik in Spanje alleen maar op benzine reed.
Ik start met een koude motor altijd op benzine en rijdt de auto half warm. Dan kan ik overschakelen naar gas. Start ik een koude motor op gas of schakel ik te vroeg over van benzine naar gas, dan draait de motor bij stationair toerental 500 toeren en loopt te bokken en te stampen.
Verder geen problemen en dat al na 230 000 km. Ik verwacht er nog erg veel jaren plezier van te hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren