Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.5i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 106.558 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het uiterlijk.
Toen ik voor de auto ging kijken in 2004 was ik eigenlijk al helemaal verkocht.
Zo had deze F 15 inch velgen (Mazda) en een driepootspoiler op de achterklep.
Verder heb ik hem verfraaid met GT skirts, mistlampen en in kleur gespoten spiegels.
Dit type van 10-1995 heeft (gelukkig) nog het oude dashboard. In 1997 werd deze veel vlakker, wat naar mijn mening minder geslaagd is.
De krachtbron:
Deze motor werd met de invoering van het Ba type in sep. 1994 nieuw ontwikkeld. Het is een dwarsgeplaatste motor die 134 nm levert bij 4000 trp/m en 88 pk opwekt.
Het is zeker geen GTI met deze motor, dit komt mede door het behoorlijke gewicht van 1115 kg. Maar als je wil kun je tog nog behoorlijk zijn billen laten zien, dit houdt wel in dat je boven de 4000 trp/m moet gaan overschakelen.
Waar deze motor geen moeite mee heeft is om in een hoge versnelling een lage wandelsnelheid te rijden, hij is dus ontzettend soepel.
Als je volgens het nieuwe rijden rijdt kun je een verbruik halen van rond de 1 op 15. Doe je dat niet dan zit je aan de 1 op 13 á 1 op 13,5. Al met al zijn dat goede scores voor een 1115 kg wegende auto.
Het ruimteaanbod:
Deze auto koop je eerder om zijn uiterlijk, dan om zijn ruimteaanbod. Want zo moet je niet echt langer zijn dan 1,90 á 1.95 om nog echt lekker achter het stuur te kunnen zitten. Maar met een beetje inschikken is deze wagen wel een 4 persoonsauto.
Trouwens de sportstoelen zitten heerlijk, als je niet te breed bent.
De rijeigenschappen:
De wegligging van deze wagen is echt super! Zo is de wagen overwegend stug gedempt, maar niet oncomfortabel, doordat ie stug gedempt is is het mogelijk om drempels met een behoorlijke gang te kunnen nemen. Datzelfde geldt voor bochten!
Over het schakelen kan ik kort zijn: de pook laat zich vlotjes en soepel door het schakelpatroon roeren, je voelt gelukkig waar je mee bezig bent.
De kosten:
De kosten aan wegenbelasting bedragen 85 euro per kwartaal (provincie NH) In het eerste jaar dat ik de auto in mijn bezit heb, heb ik 253,36 euro aan onderdelen uitgegeven (21000 gereden kms.) In het 2e jaar heb ik 680 euro aan onderdelen uitgegeven, dit komt o.a. door 4 nieuwe banden en een stabalisatorstang.
PROBLEMEN
Bij 132000km grote beurt gehad,
Vervangen: - oliefilter, oliecarterstopringetje, luchtfilter, 4 nieuwe bougies, deuren koppeling enz. gesmeerd.
Volgende maand komen er 2 nieuwe aandrijfashoezen op en een wielremcilinder. Gekocht bij de automaterialenboer, is daar beter dan origineel en goedkoper!
Km stand nu: 132925km
Update 8-05-06
Bij 137500 km hoorde ik mijn stabalisatorrubbertje geluid maken, heb deze vervangen, samen met nieuwe homokineethoezen, nieuwe remblokken en 4 nieuwe banden.
De banden die ik er nu onder heb zitten is echt een wereld van verschil (bridgestones), vooral het geluid is enorm gereduceerd!
Momenteel klappert er iets linksachter, moet ik nog even naar laten kijken.
Nog nooit een moment spijt gehad dat ik in deze auto rijd.
Update 1-06-07
Vorig jaar de Apk gehad, in september, kwam er zonder mankementen zo doorheen.
Ook bij de grote beurt bij 157000 km, bracht niks schokkends aan het licht.
Gewoon de gebruikelijke dingen zijn vervangen. Ben toch wel van plan om nog een tijd met deze auto nog te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.