Mazda 323 F 2.0i V6 GLX (1996)

Sterk compromis

Mazda 323 F 2.0i V6
Mazda's eerste 323 F zorgde enkele jaren terug voor sensatie met zijn frisse uiterlijk en zijn betaalbare prijs. De huidige 'F' kost nu wat meer en oogt minder opvallend, maar is als 2-liter V6 heel wat mans.

Regelmatig weet het Japanse merk Mazda te verbazen met aantrekkelijke auto's waar de concurrentie nooit aan heeft gedacht. Mazda is lang succesvol geweest met die strategie, maar moet de laatste tijd wat gas terugnemen omdat men net als iedereen moet herstellen van de recente malaiseperiode.
Maar het blijft natuurlijk aantrekkelijk om op een eenmaal geboekt succes voort te borduren en daarom is er sinds enige tijd een andere F-Coup‚. Uiteraard is die auto weer gebaseerd op de "gewone" 323-serie. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe "F" echter minder spectaculair. Zo blikt hij tegenwoordig zonder "slaapogen" de wereld in en ook zijn silhouet blijft dichter bij het algemene modebeeld dan bij de oude "F" het geval was.
In deze test koketteert de "F" met de sterkste motor uit het assortiment: een zeer compact gebouwde tweeliter V6. Een prachtig geconstrueerd 24-kleps machientje, dat met zijn inhoud van 1995 cc een van de kleinste in de business is. Dankzij een van nature goede balancering en lichte componenten zoemt hij tot in het hoogste toerenbereik heel lichtvoetig rond en het is dan ook een plezier om hem regelmatig zijn niet geringe vermogen te laten tonen. Bij 6000 tpm levert hij zijn topvermogen van 147 pk en dat is voor de kleine middenklasse behoorlijk wat.
Van weinig belang is de daarmee bereikbare top van meer dan 200 km/h, maar de acceleratie is des te interessanter. Voor de sprint vanuit stand naar de 100 km/h geeft Mazda een prima tijd van 9,4 seconden op, maar in de praktijk bleek dat veel te bescheiden. Onze meting kwam gemiddeld neer op 8,6 seconden en dat is voor een ruim 1200 kilo wegende 2-liter zeer riant.
Ook op de snelweg liet de testwagen zich van zijn beste kant zien: 9 seconden-rond van 80 naar 120 in "4" is erg rap en in "5" arriveer je in 13 seconden op ons wettelijk maximum. Zo"n rijstijl heeft echter wel z"n effect op de portemonnee; wie regelmatig de V6-prestaties aanspreekt, moet niet zeuren over een verbruik onder de 1:9...
Het V6-uurwerkje blijft bij al dat gepresteer fluweelzacht lopen en dat vergroot de indruk van moeiteloze soepelheid. In dit opzicht was het gemeten geluid bij 100 en 120 km/h in "5" ietwat misleidend: veel daarvan kwam hoorbaar voor rekening van de vrij lawaaiige banden en ook het windgeruis langszij viel nogal tegen. Nu zijn waarden van 70 en 72 dB bij de gebruikelijke kruissnelheden nog heel fatsoenlijk, maar met andere banden en zorgvuldiger sluitende portieren en ramen had het nog wel beter gekund.

Mooie afwerking
Afgezien van die portierafstelling is de afwerking van de 323 F uitstekend. De zit in de hoogteverstelbare stoel is stevig maar gerieflijk en met het verticaal beweegbare stuur kan de rijpositie desgewenst nog worden verfijnd. Verder vinden we in de licht-sportief aangeklede cockpit van Mazda's vijfdeurs-coupé alle bedieningsorganen keurig op hun plaats, terwijl er op gerieflijkheden als elektrische zijruiten, dito spiegels en centrale vergrendeling niet is beknibbeld. Maar zeker in een auto met de prestaties van de 2-liter 323 F is het ontbreken van ABS en airbag een pijnlijk gemis. Bijbestellen kan, maar vergt helaas een extra uitgaaf van vele duizenden guldens.
Sprekend over het interieur: voor niet al te lange mensen is de 323 F een van de weinige snel gelijnde auto"s waar redelijk achterin valt te zitten. De toegang via de achterportieren is uiteraard dik in orde en ook de beenruimte valt lang niet tegen. Maar net als in de 323 hatchback kost dit wel bagageruimte: onder de wijd-openende vijfde deur past met moeite iets meer dan één AW-kofferset.
De conclusie luidt dan ook dat de 323 F V6 een typische compromis-auto is, die van veel walletjes tegelijk wil eten en daar nog aardig in slaagt ook. Hij ziet er niet hoog-sportief uit, maar bezit wél een vlotte lijn, hij levert geen echte sportprestaties, maar kan er in het verkeer toch verrassend heftig vantussen gaan. Ten slotte kost hij geen vermogen, maar ligt met zijn prijs van dik 50 mille wel ruimschoots boven het modale autobudget. Dit alles maakt hem op geen van die punten kampioen, maar hij klasseert zich daarmee toch hoog in het afdelingsklassement.

Signalement

Merk Mazda
Model 323 F 2.0i V6 GLX
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.280

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 108 kW / 147 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 183 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.240 mm / 1.695 mm / 1.355 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.210 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.430 kg / 470 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s