Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 323 F

Mazda 323 F 2.0i V6 GLX (1994)

autoreview

7
Mazda 323 F 2.0i V6 GLX (1994)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
7 maart 2010 om 02:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering323 F 2.0i V6 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf207.000 km
KM-stand laatst207.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een prachtige Mazda 323f V6.

  • 207.000 km
  • 7 maart 2010

Mijn Mazda, het was de eerste auto die ik had.

Liefkozend werd hij 'V6' genoemd.

Sinds ik m'n rijbewijs had gehaald, zocht ik een auto. Na een geweldige Opel Corsa 2.0 (200 pk) op het oog te hebben gehad, zag ik deze staan. Hij stond bij 'n kringloopwinkel. Te koop voor 1000,- euro.

Het was een kleine liefde op het eerste gezicht. Wat wil je, je bent achttien, en geef toe; Het is een prachtige auto voor een beginnende bestuurder. De V6 zelf laten we dan even achterwege.

Een proefrit werd gauw gemaakt, ik snapte waarom deze goedkoop was. Géén van de elektrische snufjes werkte. Alles wat werkte, was de aandrijflijn.

Uiteindelijk heb ik 'm voor 900 euro mee kunnen nemen. Hij had over een maand APK, een vrij grote gok dus. De distributieriem was 15.000 kilometer geleden vervangen, dus grote vrees had ik niet. Alle vloeistoffen waren keurig op peil.

Bij mij zelf thuis de auto eens helemaal gewassen, van binnen en van buiten. En later, bij mijn schoonouders, alle technische details bekeken. Een setje zekeringen hier, een nieuw kabelboompje daar..

En daar was 'ie, twee weken na aankoop. Mijn Mazda 323f V6. Mét elektrische spiegels, ramen en werkende achterruitverwarming.


---------------------------------------------------------------


De APK vervolgens werd wat moeilijker. Hij werd afgekeurd op de handrem. Een kabel van de handrem naar de rem rechtsachter bleef haken. Na een onverwachte kostenpost van 250,- (remkabel + APK) was 'ie bijna als nieuw. Zelf heb ik een set remblokken rondom gekocht, en ze gemonteerd. Als je denkt, dit kan ik zelf niet, oefening baart kunst. Lees je goed in, bedenk goed wat je doet, en het lukt je prima. Scheelt je heel wat kosten. De remblokjes waren 56,- euro voor de set voor. Achter waren ze als nieuw.

De banden hadden nog 6-7 mm profiel, dus ik begon me steeds meer af te vragen waarom deze zo goedkoop weg gezet was.

Gaandeweg leerde ik mijn auto steeds beter kennen. Ik had samen met een kennis de achterste uitlaatdemper verwijderd, en zodoende had ik een práchtig geluid; http://wouterrtjee.hyves.nl/album/46230956/M_n_Mazda/WqYgomBb/video/796176494/0/4_C9/
of
http://www.youtube.com/watch?v=Mjaqb_9A4kM


---------------------------------------------------------------


De kosten van de auto waren prijstechnisch gezien niet heel hoog. Afgezien van het verbruik, wat schommelde van [1 op 8 t/m 1 op 12], was het niet duur. Onderdelen zijn gemakkelijk te krijgen, en je kunt makkelijk dingen zelf uitvoeren. Zo hoef je als beginnende bestuurder je niet helemaal blauw te betalen.

Het kostenplaatje voor mij zag er als volgt uit;
Benzine (1500 km / maand) : 225,-(1,50 als literprijs)
Wegenbelasting : 45,-(135 per kwartaal)
Verzekering : 30,-
Onderhoud : 50,-(gereserveerde kosten)

Totaal was ik dus per maand ongeveer 350,- euro kwijt.
De aanschaf inc. APK kostte me in totaal 1150,- euro.

Goedkoop rijden, ik denk absoluut. Het comfort geef ik 'n voldoende. Dit omdat de vorige eigenaar Monroe schokdempers had gemonteerd. Deze waren iets steviger, waardoor vooral op klinkers je 'n beetje gehusseld werd.

De stoelen waren goed. Diep, en klemden je goed om. De achterbank zeer bruikbaar.. Ik ben met z'n vieren naar Amsterdam gereden, zonder 'n vervelend ruimte-gebrek te hebben. Naar het buitenland weet ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat het niet verkeerd is, zolang je niet veel groter bent dan 1,75. Met z'n vijfen op de achterbank wordt krap.


--------------------------------------------------------------


Mijn persoonlijke mening is dat het een geweldige eerste auto was. In de wintermaanden was het starten en lopen. Het geluid van de auto was misschien wat luid, maar ik vond het prachtig. Evenals autogekke vrienden. Ik heb van deze auto erg veel plezier gehad, met name op de snelweg. Even 'n inhaalactie (je kunt 135 km/h in de derde versnelling!) is zo gepiept. Ook zonder te willen terugschakelen.

Volgens AutoWeek moet de auto in 9,4 seconden op de 100 km/h zitten. Ik heb het gepiept in 7,7 seconden.

Letterlijk met tranen heb ik de auto weg moeten doen. Vanwege een bedrijfsongeval raakte ik een poosje uit de roulering, en dan wordt zo'n auto toch ineens een grote kostenpost voor een achttien jarige.

Ik raad iedereen deze auto aan, jong of oud, want je voelt je 'n klein kind in een ballenbak.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Mazda 323? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 323
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 323 specificaties
  • Mazda 323 occasions
  • Mazda 323 video's
Advies en informatie
  • Mazda 323 tests
  • Mazda 323 gebruikersreviews
  • Mazda 323 index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer
 

Mazda 323 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    • 26 april 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 2.0i V6 GLX (1994)

    Mazda 323 F 2.0i V6 GLX (1994)

    7
    • 7 maart 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.8i GLX (1995)

    Mazda 323 F 1.8i GLX (1995)

    • 24 februari 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1996)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1996)

    2
    • 9 augustus 2008
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

    • 12 mei 2008
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 F 1.5i GLX (1996)

    Mazda 323 F 1.5i GLX (1996)

    3
    • 6 juni 2007
meer reviews
Tuning Mazda 323 F 1.5 GX

Tuning Mazda 323 F 1.5 GX

6

De Mazda 323 uit 1997 is geen opvallende auto. Niet echt overdreven snel, met een vrij alledaags...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    47
    • 25 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 (1995)

    Mazda 323 (1995)

    5
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    30
    • 22 november 2021
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst Japanse Japanner was

    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst...

    33
    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    8
    • 18 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    3
    • 30 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    135
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    2
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden