Lancia Ypsilon 1.2 8v Argento (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ypsilon 1.2 8v Argento |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Een luxe Panda
- 94.000 km
Een auto voor in en om de stad, dat moest het worden. Na een Mercedes van 35 jaar oud en een Citroen ZX van ongeveer de helft daarvan wilde mijn vrouw helemaal niks weten van mijn plan om een Golf uit begin jaren 90 te kopen. "Die zijn bomproof, kunnen niet stuk en per euro wegenbelasting biedt die het meeste ruimte." Maar die argumenten gingen er niet in. "Het is een oude bak, ik wil geen petjes auto". Tja, ga daar maar eens mee aan de slag...
Omdat ze niet te vermurwen bleek, zijn we op zoek gegaan naar een klein, maar elegant blikje. Alfa 147 (te ingewikkeld en daardoor duur in onderhoud), Panda (tja, wel een beetje een vrekken imago) of toch maar iets Aziatisch? (daar wil ik nog niet dood in worden gevonden...)
Hopeloos dus, totdat ik de Ypsilon eens wat nader bekeek. Klein, wendbaar, elegant en bovenal; eenvoudige techniek die bewezen is. Tenminste, als je de basisversie neemt, de Argento.
Rijeigenschappen
Eerste rijimpressie; geweldig! Licht, wendbaar, vrij comfortabel, leuk en origineel interieur.
Comfort
Het rijdt als een veel volwassener auto. Beenruimte voorin is prima, lekker hoge zit. Achterin nog niet geprobeerd, ik ga dat ook zo lang mogelijk uitstellen. De vering is soepel, hoewel de koets overhelt in de bocht, word je er zeker niet zeeziek in. Ook op langere einden heb je het gevoel in een grotere auto te zitten dan de Ypsilon daadwerkelijk is. Uiteraard is het geen Mercedes, maar voor een A klasse is het echt prima toeven.
Motor
Het torretje snort fijn in het vooronder en klinkt als een motor, ipv als een naaimachine. De prestaties vallen echter niet mee, voor deze auto is de 8 klepper 1.2 een beetje te licht. Maar als je niet gaat racen kan je goed meekomen, vanachter een vrachtwagen inhalen vergt echter een stoïcijnse geest. Je moet volkomen lak hebben aan de BMW's en Audi's die je bumper eraf willen rijden.
Overige techniek
Eerste techniek ervaring; de veerpoten aan de voorzijde zijn zodanig geconstrueerd dat er water in blijft staan. Vreemde constructie, want een ervan is nu al flink aangeroest. Italiaanse charme van de roestige landgoedhekken natuurlijk.
Conclusie
Best tevreden met de aankoop, het is een kek wagentje dat je niet zo heel veel ziet. Dit gecombineerd met de techniek van succesnummers van auto's als de 500 en Punto maakt dit een heel betrouwbare indruk.
Zeer tevreden
- 96.000 km
De kleine Yp blijkt een goede huisvriend. Verbruik valt erg mee, 1:14-1:15 in eigenlijk alleen maar stadsverkeer. Het is gewoon een fijn rijdende degelijke stadsauto waar je ook best wel eens een goed stukje snelweg mee kunt pakken.
Fiat laat zien dat ze kleine auto's best heel erg goed kunnen bouwen.
Italiaans probleemloos
- 100.000 km
Nu de teller op 100K staat even de tijd maken om weer wat ervaringen op te schrijven.
Inmiddels is de eerste APK achter de rug en bleken alle 4 (!) de remschijven aan vervanging toe. Puntje minder voor de garage, want zoveel is er niet mee gereden sinds de aanschaf.
Maar, afgezien van dat probleempje (wat ik de auto niet aanreken maar meer de Fiat dealer waar we de auto hebben gekocht) is de auto vrijwel probleemloos. Er zijn 2 koplampjes vervangen, maar verder is er niks aan de hand en doet alles precies wat er van verwacht wordt.
Het is nog steeds een heerlijk autootje.
Ook lange stukken rijden prima
- 105.000 km
Door familieomstandigheden hebben we wat vaker dan gepland lange stukken gereden. Een aantal malen naar Zuid Limburg en een aantal malen naar noord Drente. Maar ook hier houdt het autootje zich heel erg goed. Het is natuurlijk geen echte reisauto, maar biedt voldoende ruimte en comfort om toch redelijk uitgerust aan te komen.
De voorbandjes beginnen wat scheurtjes te vertonen, dit is een onderhoudsdingetje dar er aan zit te komen. Verder is het gewoon starten en lopen.
Alweer een probleemloze APK
- 108.000 km
Vanmiddag is het Ypje weer fluitend door de APK (met steekproef) gekomen. Geen enkele opmerking.
Tja, wat kun je er verder nog over schrijven? Het is gewoon een plezierig autootje waar we ook steeds meer lange einden mee rijden. De Benz (zie andere review) staat mooi droog gestald en komt in de winter liever niet buiten.
De volgende wordt ook weer een Ypsilon, hoewel het nieuwe model is niet zo mooi is als deze. Maar voorlopig rijdt deze auto nog wel een paar jaar rond, pas 115K km.
Piepende remmen
- 112.000 km
Anderhalf jaar geleden zijn de remmen vervangen en de laatste weken zijn ze een beetje gaan piepen. Dat is dan ook het enige wat er op de auto is aan te merken, want hij start altijd, verbruikt geen olie en geen koelvloeistof. De airco doet het al die tijd zonder te morren en afgezien van 2 koplampjes die ik een jaartje geleden heb vervangen heeft het ding ook geen lampen stuk gemaakt.
Kortom; nog steeds een heerlijk stadsautootje waar we nog lang plezier van hopen te hebben.
APK weer achter de rug
- 118.000 km
Zonder een opmerking. Een van de verwarmingsknoppen is de verlichting van defect, LED dus ingewikkeld te maken. Voor de rest alles nog probleemloos.
Zou graag een elektrische 500 willen gaan rijden, maar de Lancia moet eerst nog een paar jaar mee. Dat gaat wel lukken op deze manier. Wat een probleemloos autootje.
Eerste defect
- 122.000 km
Na 4 jaar eigenaarschap hadden we vorige week het eerste defect te pakken. De aanjager van de kachel of airco bleek alleen nog te werken op standje 4.
Angstvisioenen dat de Italiaanse electronica ons nu toch handenvol geld gingen kosten bleken uiteindelijk ongegrond. De kachelweerstand was doorgebrand.
Na het afrekenen van een paar tientjes voor een nieuwe weerstand en wat arbeid ging het apparaat weer netjes aan op standje 1.
Voor het overige; van de winter was ik eigenwijs en wilde de vorst van de ruit afsproeien. Helaas zat een van de ruitenwissers vastgevroren waardoor die nu af en toe wat uit de pas loopt.
Nog steeds dik tevreden met ons kleine Italiaantje dus.
Afscheid
- 125.000 km
Exact 5 jaar na aanschaf hebben we afscheid genomen van de Ypsilon. Niet helemaal, want dochterlief gaat er in rijden. Het was een heel erg leuke auto die ik iedereen kan aanraden. Fiat weet echt wel hoe je leuke, kleine auto's kunt maken die ook nog eens betrouwbaar zijn.
Update; na slechts 5 maanden was het afscheid definitief. De auto is door dochterlief total loss gereden. Gelukkig zonder persoonlijk letsel.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Lancia Ypsilon 1.4 16v Platino (2007)

Opel Corsa - Toyota Yaris - Lancia Ypsilon - Vergelijkende Test

Lancia Emozione Pu+Ra krijgt meer Stratos-invloeden

Lancia toont concept-car onder doek in Metaverse

Lancia Emozione Pu+Ra: ding wordt auto
