Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

autoreview

Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

Signalement

UitvoeringYpsilon 1.4 8v Oro
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst174.125 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw voor ons

  • 154.104 km

Na een jaar met een Fiat Bravo uit '97 begon het te kriebelen. Er moest wat anders komen.

Binnen een kwartiertje hadden we 3 Ypsilons opgesnord en een roadtrip gepland.

De eerste een twintone 1.4 uit 05 bij een Renaultdealer in Arnhem. We waren er snel klaar. Deze ex-huur auto uit 2007 kwam na 2 jaar, ergens in Italië, naar Duitsland en 7 jaar terug naar NL. De kilometerstand zal wel kloppen, maar verder… alles was goor en nat. Spochtvlekken op de hemel en in de stoelen. De walm van verse brie en champions kwam ons tegemoet. De vraagprijs €2950. De verkoper, een vlotte jongen vertelde dat de beurt en het vervangen van de distributieriem nog moest gebeuren en dat dat voor rekening van de koper zou zijn. “Kost € 900,- maar daar is de prijs ook naar.” Ik heb hem uitgelegd dat deze voormalige SIXT huurauto ongeveer €2600 waard was, en dat de aankomende kosten wat mij betreft van zijn vraag prijs af moesten en dat ik er dan over wilde nadenken. Hij ging overleggen met zijn verkoopleider. “De prijs is al verlaagt” zei hij. “Het ding zit sinds april in jullie voorraad, zal veel te duur ingekocht zijn en over 8 weken gaat er weer €1200 af tijdens de jaar wisseling” Nee, dat werd hem niet.

Het 2e adres, Westervoort, bleek een nette Yp uit 2007, her en der kusjes van eikels met winkelwagentjes en zwiepen de deuren maar geen echt grote dingen. Okay… de voorbanden hadden nog 2mm en de APK liep 8 december af. Proefrit gemaakt en onder het genot van een senseo afgesproken dat wij de YP wilde hebben als er een verse APK op zou zitten. Dat ging de verkoper zou dat regelen. Maandag even over 4en een appje: APK geregeld! Ik appte een bod terug en zaterdag 7 november gaan we de Yp ophalen.

De 3e keer een Lancia in onze stal, de 2e keer een Yp. Binnenkort meer in dit theater!

De eerste 5 maanden en 5800km.

  • 160.300 km

En zo geschiedde, we pikten de Yp op 7 november op. Het op naam zetten bleek nog even een toer omdat de verkopende partij niet over de juist code bleek te beschikken. Online een nieuwe aangevraagd, uurtje wachten en alsnog op naam gezet.

De eerste meter gaan goed. Het ding is wat trager dan de 1.4 16v die we eerder hadden, hij stuurt ook wat zwaarder. De ingebouwde Lancia audio systeem klinkt briljant maar de radio ontvangst blijkt ruk. De gereden afstandsteller knippert en het onderhoudslampje zwelt op. Dat was bekend.

Na een weekje rijden een afspraak gemaakt bij Richard, onze lokale held. De opdracht: kijk even naar de staat van onderhoud en zet er nieuw voor banden onder. Hij belde al snel, de filters en bougies zijn vers en kunnen nog een jaartje mee, de remblokken voor zijn nog goed voor een paar duizend kilometer, remmen achter zitten vast en de voorbanden halen de APK nauwelijks.
Dat geeft te denken over de APK keuring van 10 dagen terug…

Het zware sturen zou aan de bandenmaat liggen 205/50 15. We besloten voor 175/60 15 van Vredestein te gaan. Wat een verbetering in sturen en rijden geven deze banden. Geweldig. Die oude 205 zal wel mooi staat, maar rijden deed het van geen meter. De nieuwe blokken en schijven voor en het gangbaar maken achter komt op € 195,- de nieuwe voorbanden op € 210 al met al te overzien.

De haakjes van de zonnekleppen waren afgebroken bij de vorige eigenaar. Nieuw bij een Lancia dealer kwam op € 22 per stuk. Met wat zoeken kwamen we een sloperij tegen, Venyard in Roosendaal, waar 4 Yp’s van ongeveer ons type stonden. Het is een DHZ sloperij dus kun je zelf opzoek naar de auto’s en de onderdelen. Met de aanwijzing in de hand de Lancia hoek snel gevonden en uit 2 auto’s de betreffende klemmetjes gedemonteerd. € 5,- voor de klemmetjes en een leuke ervaring rijker togen we weer naar huis.

Inmiddels hebben we de Yp 5 maanden en 5800 kilometer gereden. Verbruik ligt tegen de 1 op 15.

Een paar dure maanden

  • 167.991 km

Rijden doet de Yp nog steeds goed. Het USB stickje met 8000 muzieknummers en ruim 60 uur muziek gaat niet vervelen. Doordat we wat langere stukken rijden klimt het verbruik op naar 1 op 15,6.

Op een kwade dag in eens een brandlucht in de auto. De ventilator schakelaar blijk doorgebrand. Alleen stand 4 (MAX) doet het nog. € 30,- voor de nieuwe schakelaar incl. verzendkosten. Het lijkt alsof de ventilator motor langzamer loopt, maar okay, alles werkt.

Een paar dagen later… De Yp klinkt als een race-auto. Een flens van de uitlaat heet het begeven. Lassen die hap en doooooooor!

Weer een paar weken later begeeft de kachelmotor het. Een zware vloek. Okay, via de onderdelen boer horen we dat er 4 types zijn op dat chassisnummer, das lekker! Dacht dat alleen Franse merken zo’n puinhoop van hun auto’s maken. Na overleg type III laten komen. Dashbordkastje demonteren en plaatsen is eenvoudig. Het lijkt er op dat de motor minder lucht geeft dan we gewend zijn. Overleg met de onderdelen boer. Hij stuurt type II op. Dat gaat iets beter, maar wel veel geluid. Al zoekende ontdekken we dat de nieuwe motor verkeerd gepoold is en dat hij de lucht uit het interieur naar buiten probeert te persen. FF de polen om solderen en gaaaaaaan!

Inmiddels zitten we half juni en op 165.000km, 11.000km sinds aankoop. De uitlaat doet weer moeilijk, deze keer is er een steuntje afgebroken. Een nieuw deel vanaf de katalysator komt op € 200,-… Okay dan maar weer lassen.

Nu zitten we half augustus en op 168.000km, 14.000 sinds aankoop. Door de grotere afstanden die we afleggen is het verbruik net boven de 1 op 16 uitgekomen.


Ergens is het gaan kriebelen… Misschien toch iets anders kopen of nu gaan genieten van de gedane investeringen? Maar wat dan?
Iets groters met AC, CV, CC en leer… een 159 of een 166, een X-type of een S70? We kijken het voor nu even aan.

Wikken en wegen (scheiden zich)

  • 174.125 km

Geluk en afwegen…
Na een paar dure maanden en een aanstormende APK werd het wikken en wegen. Kiepen we nog een keer een kleine € 500 in onze Italiaanse schone of gaan we rond kijken. Ik wilde toch iets wat groter was, meer comfort bood en van de standaard CC, airco en CV voorzien moest zijn.

Vandaag werd ze ingeruild op een 2005 Volvo S60 2.4 sport edition (ohja wat is er sport aan) heeft slecht 221.000km op de bult, nette leren bekleding.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens