Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lancia
  • Dedra

Lancia Dedra 1.9 td (1998)

autoreview

Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringDedra 1.9 td
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst281.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 281.200 km
  • 30 augustus 2005

Ik heb van deze auto 2 jaar geleden ook een review gegeven. Ik heb me toen echter niet aangemeld dus nu de update via een nieuwe review.

Eerste review 09-2003:

Ik heb de Dedra 3 maanden en heb er inmiddels 11000 plezierige kilometers mee gereden. Na de aanschaf heeft de auto een grote beurt gehad waarbij de wiellagers en remschijven/blokken aan de voorkant vervangen zijn. Verder zijn er 2 nieuwe stabilisatie stangen opgezet. Vergeleken bij een TDI maakt de diesel meer lawaai. Met 140 km/uur kun je echter rustig een gesprek voeren en het geluid is zeker niet irritant. Acceleratie van 0-100 en bij inhalen op de snelweg is ruim voldoenden. Verbruik gemiddeld 1:17. Ik heb tot nu toe geen olie bij hoeven vullen. De climate control is van een oud type en laat het bij hoge temperaturen afweten. Ik heb geen last van rammelende geluiden in het interieur maar dit schijnt wel normaal te zijn bij een Dedra. Het elektrische circuit heeft het tot nu toe zonder problemen gedaan. Pro’s zijn met name de grote kofferbak, de goede stoelen en de vele opties op de LX versie. Zorg dat je niet te veel betaald bij aanschaf. Dit compenseert de hoge onderhoudskosten. Je kunt deze vergelijken met de BMW dealer.

Update 09-2005:

We zijn twee jaar verder. De auto bevalt nog steeds prima. Verbuik is iets verbeterd. Nu 1:18 met rustige rijstijl. Inmiddels veel rammels in het interieur. Sinds de vorige review heb ik ruim 50000 kilometer gereden en hij heeft mij nooit laten staan. Wel heb ik behoorlijk veel aan onderhoud uitgeven. Ik laat het onderhoud overigens bij een Lancia dealer uitvoeren. De lage afschrijving compenseerd echter veel. De airco heeft het begeven. Reparatiekosten EUR 700 dus dan maar geen airco. Vreemd genoeg nog geen enkel probleem met de electronica gehad. Op naar de 180000.

Update 12-2007

De jaren en kilometers gaan snel. Nog steeds heeft deze auto mij niet laten staan. Vorige jaar een vakantie naar Toscane en geen centje pijn. De wielophanging voor maakt nog steeds wat lawaai over klinkerwegen maar volgen de Lancia dealer kan dit geen kwaad. Over het asfalt is het nog steeds genieten in de luxe zetels en van het goede weggedrag. Als de turbo oppakt dan gaat ie nog als de brandweer. Olieverbruik is minimaal. Brandstofverbruik tussen 1:17 en 1:18. Als een Dedra goed onderhoud heeft gehad dan is hij over de 200.000 kilometers nog steeds de moeite waard om aan te schaffen. Vergelijk het niet met een Duitse auto. Het interieur kraakt hier en daar. De afwerking is niet optimaal. Verder brand er wel eens onterecht een controle lampje (de bekende Italiaanse electronica), dat gaat vanzelf weer uit. De prijs kwaliteit verhouding vind ik echter super.

Update 10-2009

De slooppremie heeft mijn Dedra uiteindelijk de das omgedaan. Er zaten nogal wat kosten aan te komen zoals uitlaat, distributie en nieuwe winterbanden. Daarnaast begon het een oude bak te worden en voor mijn werk moet de auto ook representatief zijn. Verder speelde het milieu een rol. Iedere keer van die dikke zwarte rookwolken bij het gasgeven.... De auto was super betrouwbaar. Tot het einde toe geen olieverbruik en gemiddels 1:17 1:18. Wel altijd goed onderhoud gegeven bij de dealer. Dit is denk ik ook een belangrijke factor bij het behalen een leeftijd van bijna 12 jaar. Wat mij wel opvalt is dat naarmate de auto ouder werd er minder onderhoudskosten waren. Mijn nieuwe auto is een Skoda Octavia 1.6 uit 2005 op LPG geworden. Kijken of een auto van VAG net zo bevalt....

PROBLEMEN

  • 281.200 km
  • 30 augustus 2005

De voorwielophanging rammelt behoorlijk als ik over een bepaald type klinkerweg rijd. Diverse stabilisatiestangen vervangen maar de dealer heeft het probleem niet op kunnen lossen. Op asfalt geeft dit geen overlast.

Update 12-2007
Geen noemenswaardige zaken. Problemen met de massa op achterlichten. Tijdens remmen ging alles branden en bij knipperlicht ging alles knipperen. Even wat stekkers losmaken, contacten bijbuigen en het werkt weer. Ventilator van de kachel is er mee gestopt. De stekers waren verbrand. De dealer heeft er nieuwe opgezet en het werkt weer.

Update 10-2009
De laatste 35000 kilometers eigenlijk weinig problemen gehad. Mijn voorbanden zijn scheef afgeleten omdat mijn stuurkogels op waren. Moesten een paar nieuwe op. Verder weer problem met de kachelventilator. Nu maar de hele kachelweerstand vervangen. Proleem opgelost.

Reguliere beurten met enkele extra’s:

112250: Remblokken, schijven en wiellagers voor vervangen.
115495: Stabilisatiestang rechtsvoor vervangen.
116371: Stabilisatiestang linksvoor vervangen.
129310: Distributieriem, spanrollen, uitlaat en
gloeibougie’s vervangen
134367: Stabilisatiestang rechtsvoor vervangen.
138753: Wiellager rechtsachter vervangen.
159793: Remblokken achter vervangen
167657: Remschijven achter, remkrachtverdeler en gordel
linksachter vervangen
180499: Wiellager rechtsachter vervangen (al weer?)
200220: Remleiding ontroest en vloeistof ververst,
koplampen afkeur op APK geen goed beeld. Er
zijn twee nieuwe ingezet. (prijzig)
219707: Distributieriem vervangen (om de 3 jaar of 120K).
229932: Weer APK afkeur op koplampen. Onder garantie
vervangen. Top van Fiat. Stuurhuishoes en fusee-
kogelhoezen voor vervangen. Nieuwe ABS sensor
rechtsvoor.
240478: Kachel ventilator gerepareerd.
260980: Accu getest, zit er al 5 jaar in maar is goed
268455: Kachel weerstand vervangen met slooponderdeel.
270838: Massa achterlichten gerepareerd
273504: Stuurkogels links en rechts vervangen

Totale kosten onderhoud inclusief reguliere beurten en 6 nieuwe banden: EUR 9281.05 in 77 maanden. Veel meer dan de aanschafprijs van EUR 6250,-

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Lancia Dedra? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Dedra
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Dedra specificaties
  • Lancia Dedra occasions
  • Lancia Dedra video's
Advies en informatie
  • Lancia Dedra tests
  • Lancia Dedra gebruikersreviews
  • Lancia Dedra index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
 

Lancia Dedra reviews

  • Lancia Dedra 1.9 td (1998)

    • 30 augustus 2005
  • Lancia Dedra 1.9 td (1998)

    • 5 september 2003
  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1991)

    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1991)

    9
    • 27 december 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1993)

    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1993)

    • 21 juni 2018
  • Lancia Dedra SW 1.9 td (1998)

    1
    • 16 mei 2009
  • Lancia Dedra SW 1.8 16v VVT (1998)

    • 20 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra Station Wagon 1.6 LE (1995)

    Lancia Dedra Station Wagon 1.6 LE (1995)

    • 2 april 2007
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia Dedra SW (1994) - In het Wild

    Lancia Dedra SW (1994) - In het Wild

    39
    • 19 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1991)

    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1991)

    9
    • 27 december 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1993)

    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1993)

    • 21 juni 2018
  • Lancia Dedra SW 1.9 td (1998)

    1
    • 16 mei 2009
  • Lancia Dedra SW 1.8 16v VVT (1998)

    • 20 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra Station Wagon 1.6 LE (1995)

    Lancia Dedra Station Wagon 1.6 LE (1995)

    • 2 april 2007
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia Beta Trevi (1981) - Liefhebber Gezocht

    Lancia Beta Trevi (1981) - Liefhebber Gezocht

    54
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Lancia Beta 2000 Coupé (1980) - In het Wild

    Lancia Beta 2000 Coupé (1980) - In het...

    36
    • 26 juli 2022
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden