Kia Picanto 1.0 T-GDI GT-Line (2020)

autoreview

Kia Picanto 1.0 T-GDI GT-Line (2020)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 T-GDI GT-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst37.215 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lichtste en snelste kleine auto!

  • 37.215 km

Ik heb mijn Kia Picanto 1.0 GDI GT turbo aangeschaft omdat ik een sportieve, lichte, comfortabele, zuinige en goed sturende auto zocht. De Kia Picanto turbo voldeed het beste aan al deze wensen. Het is een praktische auto die er in het wit al heel fris en modern uitziet, met opvallende fel rode accenten zowel buiten rondom de auto, als ook mooie fel rode accenten op de zwarte leren stoelen. De zitpositie is makkelijk in hoogte in te stellen en kan ook sportief laag worden ingesteld.

De Kia weegt droog maar 920 kilo en heeft een grote lijst met standaard luxe in deze turbo uitvoering. Hij heeft zelfs stoel en stuurverwarming, heerlijk in de koude winter maanden. Ook de achteruitrijcamera en sensoren zijn heel fijn en overzichtelijk in gebruik. Het sportieve afgeplatte leren stuur kan je in hoogte verstellen, met goed zicht op het fraai rood verlichte dashboard. Het zicht rondom door de ramen en inklapbare spiegels is ideaal, je mist niets om je heen. De voorruit heeft een mooie aparte vorm. Mooi opvallend en modern zijn ook de prachtige led verlichting rondom de auto, inclusief goede breedstralers.

Met standaard 100 pk en 171 nm is het al een vlotte auto met genoeg koppel onderin, en sprint hiermee in 9,8 seconden naar de 100km per uur. De topsnelheid heb ik origineel nog getest in Duitsland, en haalde toen zonder lang aanhouden al 200 km per uur op de teller.

Dankzij een veilige stage 1 software tuning bij BR Performance ging het vermogen van 98,5 pk en 171 nm naar 147,3 pk en 227 nm koppel. Deze software optimalisatie op 98 brandstof heb ik na 3500km inrijden laten uitvoeren, de stoere picanto trekt nu veel grote snelle auto's eruit bij het stoplicht. Erg verslavend!! De Kia heeft nu een pk/gewichtsverhouding van 160pk per 1000kg, wat erg goed is!

Het onderstel, de vering, remmen en traction controle systeem kunnen het extra vermogen heel goed aan! Vanaf 2000tpm trekt hij lekker vlot naar 3000tpm, tot 4000tpm gaat hij er echt pittig vandoor, daarboven tot 5500tpm voel je je krachtiger in de stoel geduwd worden en vanaf 5500tpm tot 6500tpm voel je nog een extra harde push in je rug!! Bizar om zo snel te accelereren in zo een kleine lichte 1 liter auto! Hij blijft ook stevig doortrekken tot ver in de rode zone bij 6500tpm. Andere snelle auto's onderweg kijken dan ook steeds op van de prestaties van deze kleine Kia! Je gaat na deze stage 1 optimalisatie binnen 7 seconden naar de 100km per uur, en de topsnelheid is nu 225 km per uur!!!

Ook met de standaard uitlaat is de 3 cilinder motor comfortabel stil tijdens normaal cruisen. Tijdens accelereren in hogere toerentallen veranderd dit uitlaatgeluid plotseling en vermakelijk in een prachtige zware 3 cilinder grom!!

Het toerental van de motor is ook lekker laag, bij 3000tpm ga je al 130km per uur. Na de software optimalisatie is het wel verplicht om 98 brandstof te tanken, maar dat is toch al verstandig voor een turbo motor.

Onderhouds beurten zijn om de 15000km, en heb tot nu toe geen extra onkosten of slijtage gehad. Olie verbruik heb ik ook niet kunnen ontdekken. De motor heeft een watergekoeld uitlaatspruitstuk, daardoor wordt de relatief grote turbo minder warm tijdens het gebruik en heeft zo minder slijtage.

De Kia Picanto GT stuurt bijzonder goed en precies, de traction control grijpt pas laat in. Ook heeft deze Picanto meerdere goed afgeregelde elektronische stabilisatie systemen die je toestaan veilig en heel snel door bochten te kunnen rijden! Veel fun is dus gegarandeerd in elke bocht met deze GT! De traction control is ook uitschakelbaar, in zijn concurrent de VW Up GTI kan dit niet. Ga je een keer toch te snel door een bocht grijpt het systeem kort en subtiel in.

De vering is goed en sportief afgesteld, en geeft goed aan je door waar de limiet van de auto ligt. Ook prettig is de volledig automatische airco, logische indeling van het gehele interieur, cruisecontrol, instelbare snelheidsbeperking, keyless entry, startknop, draadloos telefoon opladen, ingebouwde TomTom navigatie, goede DAB radio met 6 speakers (ideaal voor Spotify). De spraakbediening voor Android Auto is handig om o.a. WhatsApp berichtjes te kunnen laten voorlezen en dicteren. Er zijn nu vier verschillende navigatie mogelijkheden, keuze genoeg dus.

Zodra je instapt start via bluetooth automatisch flitsmeister op, die keurig waarschuwt voor gevaarlijke situaties & flitsers onderweg. Hij dimt dan de muziek en leest een waarschuwing gelijk aan je voor.

Meestal gebruik ik de ingebouwde TomTom navigatie en laat op de achtergrond Flitsmeister aanstaan & Spotify muziek. Is het druk onderweg dan wil ik actuele verkeersinformatie en alternatieve routes en gebruik dan meestal Google navigatie. Ook de cruisecontrol werkt prettig, alle meest belangrijke functies kan je bovendien regelen met rood verlichte knoppen op een prachtig afgeplat en luxe leren stuur.

Dit alles en de goede degelijke afwerking verwacht je niet in een kleine auto, hij troeft veel luxe grotere auto's af in zijn complete rijervaring. Hij is stil en comfortabel in de stad en snelweg, waardoor je moeiteloos veel kilometers rijdt zonder moe te worden. Het botswaarschuwing systeem kijkt ook lekker ver vooruit, en grijpt ruim op tijd in zelfs op de snelweg. Alleen een verbogen verkeersbord langs een 60km weg kan kortstondig een foute rem actie opleveren. Een slingerde fietser ziet hij ook gelijk, en waarschuwt of remt dan direct. De nieuwste 2021 versie ziet ook voetgangers. Het systeem werkt normaal veilig op de achtergrond, en geeft een veilig gevoel.

Ook de 4 schijfremmen geven een korte remweg! De leren stoelen geven een goede steun, en bieden een fijn comfort ook op lange afstanden. De versnellingsbak heeft fijne korte slagen en schakelt altijd uitstekend!

In de eerste 37215 km heb ik nog geen enkele technische storing of garantie claim gehad. Het schijnt dat een Picanto in de top drie meest betrouwbare auto's staat. De afwerking van de auto is van hoog niveau, en geniet elke dag weer van een rit in deze snelle, luxe en moderne auto.

Na een rit laat ik altijd een minuutje de auto nog even stationair nalopen om de turbo door de olie uit het blok te laten koelen, en uit te laten draaien. Start stop systeem zet ik elke rit uit om schade aan de turbo te voorkomen.

De optionele rubberen picanto mattenset in de auto en kofferbak kan ik ook aanraden, is heel praktisch in gebruik en mooi degelijk.

Het brandstof verbruik is ook heel gunstig met 1liter benzine kom je gemiddeld 18 kilometer ver. Sportief rijdend 16 kilometer per liter en rustig 22 km per liter brandstof.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens