Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2021)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst57.000 km
Lezerswaardering: 57%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen en eerste indrukken

  • 16 km

Een maand eerder dan verwacht stond de Niro al klaar bij de dealer. Heel fijn natuurlijk! Binnen no time was mijn telefoon gekoppeld, alle uitleg gekregen over de berg aan functies die met allerlei knopjes kunnen worden ingesteld en gaan maar. Wat mij meteen opviel was dat deze auto voelt alsof je er al jaren in rijdt, en dat is een kwaliteit. Zonder het met elkaar erover gehad te hebben zei mijn vriendin die na mij even ging rijden precies hetzelfde.
Ik merk meteen dat ik het leuk vind om te proberen zo lang mogelijk op de accu te rijden, en dat lukt best goed als je erg rustig wegrijdt. Wil je vlot meedoen met het verkeer dan slaat de ICE meteen aan. Invoegen op de snelweg ging verrassend vlot, geen klachten daarover. Als je weet dat deze auto toch al gauw 1400kg weegt viel me dat niet tegen. Mijn andere auto (voor nog 3 weken) de Opel Astra Sports Tourer weegt namelijk zo'n 300kg minder en is ook erg vlot weg.
Voor het eerst een auto met automaat en dat is meteen genieten. Daar kan ik wel aan wennen!
Wat ook even wennen is, is dat de zitpositie wat hoger is en dat is ook fijn.
Natuurlijk kan ik nu nog niks zeggen over kosten, verbruik, betrouwbaarheid.

+rijgedrag, wegligging, comfort, entertainmentsysteem
- in interieur ouderwetse 'dooie' knopjes voor functies die niet op mijn uitvoering zitten zoals stoelverwarming en dodehoekwaarschuwing

SCC

  • 750 km

Deze week een paar langere ritten gemaakt en de scc uitgeprobeerd. Wat een uitvinding. Je stelt een snelheid in, als deze niet bereikt kan worden omdat er iemand wat langzamer voor je rijdt, dan houdt de auto zelf netjes afstand. Kun je erlangs, dan knalt hij snel alsnog naar de gewenste snelheid . Alsof je een chauffeur hebt en je hoeft alleen maar te sturen..

Eerste tankbeurt

  • 745 km

Even kijken wat de Niro drinkt. Eerste tankbeurt is 1 op 19,6. Nu al zuiniger dan de Astra die een stuk lichter is. En bovendien zaten er lange stukken snelweg na 19u bij, dus 120 of 130 km p/u gereden. Ik kan aannemen dat het meestal nog zuiniger zal zijn.

elektrisch rijden

  • 1.683 km

Sinds ik deze auto rijd, probeer ik in de stad zoveel mogelijk in EV te rijden. Gisteren in Leiden op de terugweg van dochter afzetten bij sport lukte dat bijna 5km.
Bij vorige auto's heb ik er nooit echt persé veel aan gedacht om zuinig te rijden, mijn ouwe kia rio reed nooit zuiniger dan 1 op 13 en de Opel vond snel opschakelen en met lage toeren rijden ook niet zo fijn (dan sloeg de turbo ook niet aan). Nu met deze hybride probeer ik er vanzelf op te letten. De auto claimt een verbruik van 1 op 22,2 maar met tanken blijkt dat 1 op 19,5 te zijn. Ook niet slecht.
Wij als automaatgroentjes zitten soms nog steeds met de 'pook' in handen bij afremmen voor een bocht. Toch een automatisme.
Ook dat de motor alleen aanslaat als de auto in P staat is soms even klooien. Je kan contact maken en dan lijkt het net alsof de motor gestart is. Als je het melodietje hoort dan kun je rijden.

2000 km gepasseerd

  • 2.050 km

In de spits rijden met de SCC aan is een feature die mij erg bevalt. De auto houdt keurig afstand, remt af indien nodig (flink) en geeft mij als chauffeur veel rust. Ik zit in deze auto echt meer ontspannen achter het stuur dan bij de vorige. Nu ik mijn vertrouwen aan dit systeem heb gegeven wil ik niet meer anders. Wel opletten bij uitvoegstroken, als deze helemaal vrij is en je voegt uit dan wil de Niro nog wel eens lekker volgas naar de gewenste snelheid toe gaan. Ook als er iemand voor je naar links is gegaan, en de baan voor je ineens vrij, is dan knalt ie lekker door. Dat is niet altijd erg verkeersveilig. Dus, bij uitvoegen scc uitzetten...en nog steeds goed opletten bij het rijden. Maar dat spreekt voor zich.

hele stadsrit elektrisch

  • 3.500 km

Ik heb het voor elkaar gekregen om een kort stadsritje totaal elektrisch te rijden. Belangrijk is om in D te kruipen, dan heel geleidelijk te versnellen en natuurlijk met de stuurpeddels de regenerative breaking op maximaal te zetten. Normaalgesproken rij je de eerste 10 m elektrisch waarna de ICE aanslaat, zo voorkom je dat! was ook de eerste keer dat het gemiddelde verbruik van al mijn ritjes van die dag op 1l/23.3km kwam.

Eerste storing ooit

  • 20.000 km

Zo, Wij maken ook eens wat mee met de Niro. Het raampje rechtsachter kon niet meer dicht met het knopje achterin, wel vanuit de bestuurderskant. Poe poe zeg. Gefikst.
De vakantie deze zomer was ook weer heerlijk met deze auto. We hebben de niet al te grote kofferbak zo gelaten dat hoewel de bagage hoog opgestapeld was, ik nog steeds goed zicht naar achter had. En omdat hij zo zuinig en stil is kun je met minder stops toe, wat de reistijd weer korter maakt. Nog een tip, vlak voor Brussel zit toch een gribustent waar je met de tijdmachine naar 1965 gaat...alleen contant betalen en een morsige koffiedame die uit een thermoskan zwart gal staat te schenken. Binnen 2 minuten zaten we weer op de snelweg met nog steeds honger en dorst en volle blazen. De volgende stop was een verademing...schone wc's, aardig personeel en ruime keus. Daarna ons nog vermaakt met de 'interessante' Belgische bewegwijzering op de ring Brussel. Bleken we warempel ineens toch op de juiste baan richting Antwerpen te staan, hoera.
Nog op de vakantiebestemming was het zuinig afdalen naar de supermarkt, lang elektrisch gereden. Gemiddeld 1 op 21 gereden inc. tolwegen met lekker 130 p/u.

30.000 kilometer bereikt

  • 30.000 km

Na 2 jaar en 1 maand gebruik is de 30000km aangetikt. Het enige bijzondere wat er in de laatste 10000km is gebeurd is de enorme update van de navigatie/entertainment unit. 32gb zelf downloaden, op een usb stick knallen (moest ik nog ergens kopen...) en in de usb-ingang steken waar je normaal de kabel voor android auto insteekt. Dan even geduld, en voila een vernieuwde navigatie en mooiere graphics van de weergave van het verbruik van de benzine en de stroom...plus wat extra onnozele natuurgeluiden!
We zijn nog steeds erg tevreden met de auto, de prima binnenruimte, het enorme comfort en het voldoende vermogen. De nieuwe zal ongetwijfeld nog beter zijn maar ik kan dit model ook aanraden voor mensen die een occasion zoeken. Gewoon prima wagen.

Vakantie

  • 46.500 km

Nu weer in het diepe zuiden van Frankrijk, en iedereen stapte toch relatief fris uit na 1100km. Gemiddelde verbruik zat nog steeds op 1 op 19 ondanks 130 km/u op de peage. Nu met een tolbadge op de voorruit zijn we helemaal blij om de rijen bij de poortjes voorbij te rijden...

Zuinig!

  • 57.000 km

Nu het weer warmer is geworden is de auto zuiniger. Nog nooit heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 25,6 behaald op een rit van 60km. Terugweg liep het verbruik op omdat het na 19u was en ik harder reed. Misschien is rijdt de auto zuiniger omdat ik super98 heb getankt voor éen keertje? Heeft iemand daar ervaring mee? De literprijs is wel even een flink stukje hoger, helaas.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.